Τονίζουν ότι πρέπει να αντιμετωπιστεί το βασικό πρόβλημα που αναδείχθηκε το καλοκαίρι: η επικάλυψη αρμοδιοτήτων και οι ελλείψεις σε προσωπικό και τεχνολογική υποστήριξη
Επιφυλακτικοί είναι οι φορείς της Πάρου και ευρύτερα των Κυκλάδων, που πρωτοστάτησαν στο κίνημα για τις ελεύθερες παραλίες, απέναντι στις εξαγγελίες του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών για τους αιγιαλούς. Οπως υποστηρίζουν, οποιαδήποτε νομική παρέμβαση θα αποδειχθεί ατελέσφορη αν δεν αντιμετωπίσει το βασικό πρόβλημα που αναδείχθηκε το καλοκαίρι, την επικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ εμπλεκομένων φορέων και τις ακραίες ελλείψεις σε προσωπικό. Τονίζουν δε τη σημασία της ενίσχυσης της διαφάνειας σε όλα τα στάδια των μισθώσεων παραλιών.
Τρεις σύλλογοι της Πάρου (Κίνηση Πολιτών Πάρου, Πολιτιστικός Σύλλογος Αρχίλοχος, Φίλοι της Πάρου και Αντιπάρου), ένας της Σύρου (Παρατηρητήριο Ποιότητας Περιβάλλοντος Σύρου) και ένας διανησιωτικός (Δίκτυο για Βιώσιμες Κυκλάδες) εξέδωσαν κοινή ανακοίνωση με αφορμή την πρόσφατη παρουσίαση του σχεδίου νόμου από τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών Κωστή Χατζηδάκη. Επί της αρχής οι φορείς επισημαίνουν ότι οι παραλίες πρέπει να αντιμετωπίζονται ως δημόσιο αγαθό προς προστασία (και η πρόσβαση των πολιτών σ’ αυτές να είναι ελεύθερη και χωρίς περιορισμούς) και όχι ως «δημόσια περιουσία», δηλαδή ως μέσο προσοδοφορίας.
Οι φορείς δείχνουν επιφυλακτικοί απέναντι στις εξαγγελίες του υπουργείου για βελτίωση του συστήματος μίσθωσης αιγιαλών και παραλιών και αντιμετώπισης των παρανομιών. «Για να διασφαλίζεται το δικαίωμα των τοπικών κοινωνιών να προστατεύουν τα δημόσια αγαθά του τόπου τους, στην περίπτωση παραχωρήσεων για οικονομική εκμετάλλευση πρέπει να διασφαλίζεται νομοθετικά και πρακτικά η πλήρης διαφάνεια σε όλα τα στάδια της παραχώρησης: δηλαδή στο στάδιο επιλογής παραλιών προς παραχώρηση και πριν από την ανάρτηση των προκηρύξεων να απαιτείται έγκριση από τη Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης. Στο στάδιο της υπογραφής των σχετικών συμβάσεων να γίνονται σαφείς και εύκολα πρoσβάσιμοι στους πολίτες οι όροι και τα όρια της κάθε παραχώρησης. Στο στάδιο των ελέγχων από τις αρμόδιες αρχές, να πληροφορούνται οι πολίτες ποιες παραλίες ελέγχθηκαν και τι διαπιστώθηκε από τους ελέγχους. Στο στάδιο των κυρώσεων, οι αρμόδιες υπηρεσίες να παρέχουν απρόσκοπτη πληροφόρηση στους πολίτες για το είδος των κυρώσεων και την τελική εφαρμογή τους», αναφέρουν, αναδεικνύοντας κυρίαρχο ζήτημα τη διαφάνεια και την ενημέρωση των πολιτών τόσο για τις μισθώσεις όσο και για πιθανές κυρώσεις. Σήμερα οι νομικές υπηρεσίες των κτηματικών υπηρεσιών αρνούνται να παρέχουν στοιχεία για τα πρόστιμα και τις κυρώσεις που επιβάλλονται, επικαλούμενες την προστασία προσωπικών δεδομένων, κάτι βέβαια που δεν μπορεί να ισχύει σε καμία περίπτωση, αφού η αιτούμενη ενημέρωση αφορά εταιρείες και όχι φυσικά πρόσωπα.
Παραλίες: Οκτώ υπηρεσίες για μια ξαπλώστρα
Επίσης, οι φορείς αναδεικνύουν το ζήτημα της επικάλυψης αρμοδιοτήτων, το οποίο λειτούργησε σε κάποιες περιοχές ως προκάλυμμα της παρανομίας. Προτείνουν δε την ευθύνη των ελέγχων να έχουν οι δήμοι. «Οποιαδήποτε νομοθετική παρέμβαση θα αποδειχθεί ατελέσφορη εφόσον δεν αντιμετωπίσει το βασικό πρόβλημα που αναδείχθηκε το καλοκαίρι: την επικάλυψη αρμοδιοτήτων μεταξύ διαφορετικών εμπλεκομένων φορέων και τις ακραίες ελλείψεις σε προσωπικό και τεχνολογική υποστήριξη. Είναι σαφές πως και ο έλεγχος των όρων παραχώρησης και η άμεση αποκατάσταση του κοινόχρηστου χαρακτήρα (απομάκρυνση παράνομα τοποθετημένων ομπρελών ή και κατασκευών) θα πρέπει να βαρύνει τις υπηρεσίες που λειτουργούν στο κάθε νησί και έχουν δυνατότητα συνεχούς παρακολούθησης και άμεσης αντίδρασης, με βασικό υπεύθυνο τη δημοτική αρχή», αναφέρουν.
Πηγή kathimerini.gr