Και τις πλέον αισιόδοξες προβλέψεις ξεπερνά η αύξηση που καταγράφεται στον θαλάσσιο τουρισμό, καθώς νεότερα στοιχεία που έχει στη διάθεσή της η «δ», δείχνουν ότι οι προσεγγίσεις που ήδη προστέθηκαν στο πρόγραμμα του 2020 θα ξεπεράσουν το 20%!
Ηδη Κολοσσοί της παγκόσμιας κρουαζιέρας αποσύρουν πλοία που δραστηριοποιούνταν στην Κίνα και στην ευρύτερη θαλάσσια περιοχή της Άπω Ανατολής λόγω του κορωνοϊού, με την Ελλάδα να προβάλλει πλέον ως η καταλληλότερη προοπτική για ασφαλείς κατάπλους.
Υπάρχουν εταιρείες που δεν ξεκίνησαν καν τις κρουαζιέρες κρατώντας σε απραξία τα κρουαζιερόπλοιά τους και σύμφωνα με πληροφορίες της «δ», ήδη εκφράστηκε ενδιαφέρον για δημοφιλείς προορισμούς της Ελλάδας, μεταξύ των οποίων και τα Δωδεκάνησα με τη Ρόδο να συγκεντρώνει το ενδιαφέρον.
Μάλιστα, το ενδιαφέρον αυτό σύμφωνα με τα νεότερα στοιχεία που προέκυψαν, έρχεται προσθετικά στην αύξηση που αγγίζει ήδη το 20% του αρχικού προγραμματισμού για το 2020, καθώς στις 274 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων για την φετινή τουριστική περίοδο προστέθηκαν επιπλέον δρομολόγια που πλέον ανέρχονται σε 329 (αύξηση 19,7%) δυναμικότητας 447.000 επιβατών! Οι καλά γνωρίζοντες, δεν αποκλείουν πως η αύξηση μπορεί να αγγίξει ακόμα και το 30%.
«Ανοίγει» και το λιμάνι της Ακαντιάς
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν, ότι λόγω της αυξημένης κίνησης στο λιμάνι της Ρόδου υπάρχει ήδη προγραμματισμός ώστε τμήμα του λιμανιού της Ακαντιάς να παραχωρηθεί για τον ελλιμενισμό κρουζιερόπλοιων, κατά τις ημέρες με αυξημένη κίνηση, προκειμένου να μην ταλαιπωρηθούν οι επιβάτες και να γίνει απρόσκοπτα η εξυπηρέτησή τους.
Από τα αξιοσημείωτα του νέου προγράμματος προσεγγίσεων είναι η προσέγγιση μεγαθήριων τον Μάρτιο και τον Απρίλιο. Στις 25 Μαρτίου, σύμφωνα με τον νέο προγραμματισμό αναμένεται στη Ρόδο το κρουαζιερόπλοιο MSC Splendida δυναμικότητας 3.900 επιβατών (!) και στις 4 Απριλίου το Norwegian Jade δυναμικότητας 3.600 επιβατών! Την 4η Απριλίου δε, αναμένεται να καταπλεύσει στο λιμάνι της Ρόδου και το κρουαζιερόπλοιο Jewel of The Seas, που μαζί με το Norwegian Jade και αγγίζουν σε πληρότητα τους 6.100 επισκέπτες της μιας ημέρας!
Από την νέα σεζόν τα αυστηρά μέτρα ασφαλείας
Η συγκυρία της θεαματικής αύξησης των προσεγγίσεων συμπίπτει με την εφαρμογή των αυστηρών μέτρων ασφαλείας στα λιμάνια Ακαντιάς, Αγγέλων και Κολόνας, που προβλέπουν την ανάπτυξη και εγκατάσταση συστημάτων επιτήρησης ασφαλείας, ελέγχου ασφαλείας και ελέγχου πρόσβασης, τα οποία καθιστούν δυνατές μόνιμες και προσωρινές αναγνωρίσεις, για το προσωπικό και τους χρήστες, τους επισκέπτες και ενίοτε τους επιβάτες οι οποίοι θα πρέπει να μπορούν να αποδεικνύουν την ταυτότητά τους με κάρτες επιβίβασης, εισιτήρια κλπ. Παράλληλα και συνδυαστικά, διασφαλίζεται η διαρκής επιτήρηση της ασφαλούς λειτουργίας των ζωτικών χώρων των λιμενικών εγκαταστάσεων και του λιμένα με μέσα εποπτείας, αποτροπής και προστασίας.
Πρόκειται, όπως έχει παρουσιάσει η «δ», για ένα αρθρωτό, πλήρως παραμετροποιημένο σύγχρονο σύστημα διαχείρισης ασφάλειας ΙSΡS για τις λιμενικές εγκαταστάσεις του και τα ζωτικά σημεία του, με δυνατότητα κεντρικής διαχείρισης από το Κέντρο Ελέγχου Ασφαλείας Λιμενικών Εγκαταστάσεων, προκειμένου να διασφαλίζεται η επιχειρησιακή συνέχεια σε περίπτωση αντιμετώπισης έκτακτης ανάγκης, από το Κέντρο Ελέγχου Επιβατών Αγγέλων και το Κέντρο Ελέγχου Επιβατών Ακαντιάς. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το έργο θα λειτουργήσει πλήρως κατά την νέα τουριστική περίοδο αφού δρομολογείται ήδη η πρόσληψη εξειδικευμένου προσωπικού.
Πρωτοποριακή εφαρμογή
Κύριος σκοπός του έργου είναι η πλήρης συμμόρφωση του ΔΛΤΝΔ με τις απαιτήσεις της ευρωπαϊκής και ελληνικής νομοθεσίας σχετικά με τη προστασία των κρίσιμων υποδομών θαλασσίων μεταφορών/λιμένων, την ενίσχυση της παρεχόμενης ασφάλειας και τη βελτίωση των προσφερόμενων υπηρεσιών εξυπηρέτησης κρουαζιέρας, ημερόπλοιων (εσωτερικές πλωτές μεταφορές, υπόχρεες και μη στον Κώδικα ΙSΡS) και άλλων, υψηλής επικινδυνότητας, πλοίων, καθώς και των απαιτήσεων των εταιρειών κρουαζιέρας, γι αυτό και πρόκειται για πρωτοποριακό έργο καθώς τα συστήματα θα εφαρμοσθούν συνδυαστικά για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
Προπομπός για το 2021
Το έτος 2021, όπως έγραψε η «δ», θα καταπλεύσουν στο λιμάνι της Ρόδου πάνω από 550 κρουαζιερόπλοια, με περισσότερους από 1,4 εκατομμύρια επισκέπτες της μίας ημέρας! Πρόκειται για τη μεγαλύτερη αύξηση προσεγγίσεων από καταβολής τουριστικού προϊόντος και οφείλεται κατά κύριο λόγο στο εκ νέου άνοιγμα του λιμένα της Κωνσταντινούπολης στην κρουαζιέρα.
Την ίδια στιγμή, η TUI Cruises, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της ‘δημοκρατικής’ δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο το τουριστικό λιμάνι να χρησιμοποιηθεί ως home port, εφόσον δημιουργηθούν οι απαιτούμενες υποδομές.
Ειδικότερα, η τεράστια αύξηση στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Ρόδου διαπιστώνεται στο πλάνο που καταρτούν οι μεγάλες εταιρείες θαλάσσιου τουρισμού. Τα στοιχεία της “δημοκρατικής” στηρίζονται στον προγραμματισμό των εταιρειών: TUI Cruises, celebrity Cruises, Celestyal Cruises, AIDA Cruises, Holland American Line, Regent Cruises, Oceania Cruises, Star Clippers, Silver Sea Cruises, Windstar Cruises, Seaburn Cruises, P&O Cruises και μιας σειράς άλλων μικρότερων εταιρειών κρουαζιέρας. Ολες αυτές έχουν συμπεριλάβει το λιμάνι του νησιού στον προγραμματισμό τους για το έτος 2021 και ήδη έχουν αρχίσει να πωλούν εισιτήρια.
Καταλύτης για τη μεγάλη αύξηση των προσεγγίσεων αποτέλεσε η απόφαση των εταιρειών κρουαζιέρας να άρουν το “εμπάργκο” στο λιμάνι της Κωνσταντινούπολης. Αυτό είχε επιβληθεί τον Ιούλιο του 2016, αμέσως μετά την απόπειρα του πραξικοπήματος που είχε αφήσει πίσω της εκατόμβη νεκρών και χιλιάδες πολιτικές διώξεις.
Από τη 16η εκείνου του Ιούλη κι έπειτα, η Βασιλεύουσα γνώρισε τον απόλυτο αποκλεισμό κι από τις 1000 προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων που είχε κατ’ έτος, έπεσε στο μηδέν. Ο αποκλεισμός αυτός συμπαρέσυρε όλους τους προορισμούς του ανατολικού Αιγαίου, Τουρκίας και Ελλάδος. Η Ρόδος δεν απετέλεσε εξαίρεση.
Αν και η τάξη στην Τουρκία αποκαταστάθηκε σχετικά γρήγορα, χρειάστηκε η παρέλευση πέντε ολόκληρων χρόνων για να ξεκινήσει να επανέρχεται η κανονικότητα και στον τουρισμό της. Μαζί με την Κωνσταντινούπολη «ξαναζωντανεύει» το λιμάνι του Κουσάντασι, απέναντι από τη Σάμο όπου οι προσεγγίσεις θα ξεπεράσουν τις 800. Κοντά στο βασιλικό ποτίζεται και η γλάστρα, που στην προκειμένη περίπτωση το ρόλο αυτό θα διαδραματίσουν η Πάτμος και η Ρόδος.
Τα υπόλοιπα, ελληνικά λιμάνια στο αρχιπέλαγος (Σύμη, Κως, Σάμος, Μυτιλήνη, Χίος) θα μείνουν ανεξερεύνητα από την κρουαζιέρα.
Η Ρόδος μέχρι πριν από 15 χρόνια υποδεχόταν μεγάλο αριθμό κρουαζιερόπλοιων. Υπήρχαν ημέρες όπου στο λιμάνι υπήρχαν επτά καράβια και η διακίνηση επιβατών και οχημάτων γινόταν χωρίς προβλήματα.
Στο έτος 2021 μπορεί ο αριθμός των προσεγγίσεων να αγγίζει τον ίδιο αριθμό κρουαζιερόπλοιων με εκείνον του έτους 2004, όμως τα καράβια που θα έρθουν θα είναι τρεις φορές μεγαλύτερα από τα αντίστοιχα εκείνης της εποχής. Αντιστοίχως περισσότεροι θα είναι και οι επιβάτες τους.