Τις προτάσεις επί του νομοσχεδίου για την επανεκκίνηση της οικονομίας που κατατέθηκε στη Βουλή με τη διαδικασία του κατεπείγοντος κατέθεσε με επιστολές του προς τον πρωθυπουργό και τους αρμόδιους υπουργούς ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ Β. Κορκίδης.
Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, κ. Βασίλης Κορκίδης, με επιστολές του προς τον Πρωθυπουργό, κ. Α. Τσίπρα, τον υπουργό Οικονομικών, κ. Γ. Βαρουφάκη, τον υπουργό Οικονομίας, Υποδομών, Ναυτιλίας και Τουρισμού, κ. Γ. Σταθάκη, καθώς επίσης με σχετική κοινοποίηση στην Κεντρική Ένωση Επιμελητηρίων Ελλάδος, κατέθεσε τις προτάσεις του επί του Νομοσχεδίου «Ρυθμίσεις για την Επανεκκίνηση της Οικονομίας», το οποίο, αφού τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, κατατέθηκε χθες στη Βουλή με τη διαδικασία του κατεπείγοντος.
«Το ζητούμενο είναι να δοθεί επιτέλους μια οριστική λύση στο μείζονος σημασίας πρόβλημα της ρύθμισης των ληξιπρόθεσμων οφειλών και όχι να ψηφιστεί μια ακόμη ρύθμιση. Είναι προφανές, εντούτοις, ότι, τόσο για τους μικρομεσαίους εμπόρους, όσο και για το σύνολο του επιχειρηματικού κόσμου η εφαρμογή της “μεταρρύθμισης” των 100 δόσεων αναδεικνύεται σε άμεση προτεραιότητα και επιτακτική ανάγκη, προκειμένου να αναθερμανθούν η ελληνική αγορά και τα δημόσια ταμεία. Ως εκ τούτου, οφείλουμε όλοι μας, να συμβάλουμε στην επιτυχή υλοποίησή της», δήλωσε ο κ. Β. Κορκίδης.
Αναλυτικά, το κείμενο της επιστολής:
«…Εκ μέρους των επιχειρήσεων-μελών του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς και με γνώμονα το θεσμοθετημένο συμβουλευτικό του ρόλο, θα θέλαμε να εκφράσουμε την άποψη, ότι η νέα ρύθμιση ληξιπρόθεσμων οφειλών κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, έχει πιο ευνοϊκούς και ελαστικούς όρους, ενώ αναμένεται να δώσει μεγάλη ανάσα στις επιχειρήσεις, αυξάνοντας παράλληλα τα δημόσια έσοδα και εκείνα των ασφαλιστικών ταμείων, σε μια περίοδο, που όλοι μας γνωρίζουμε ότι η οικονομία και κατ’ επέκταση η αγορά στενάζουν, λόγω της συσσώρευσης των συνεπειών της κρίσης, αλλά και της αστάθειας των τελευταίων πολιτικοοικονομικών εξελίξεων.
Στα θετικά, πιστεύουμε ό,τι συγκαταλέγονται, μεταξύ άλλων, η απαλοιφή του ορίου ενός εκατ. ευρώ, η μείωση του ελάχιστου ποσού της δόσης σε 20 ευρώ, η αναστολή των εισπρακτικών μέτρων και η κατάργηση της προσωποκράτησης, η μείωση του επιτοκίου και η γενναία μείωση σε τόκους, προσαυξήσεις και πρόστιμα. Όσον αφορά στα αρνητικά, οι συνεπείς φορολογούμενοι αισθάνονται αδικημένοι, καθώς δεν υπάρχει πρόβλεψη επιβράβευσής τους, επειδή και με τη νέα ρύθμιση γίνεται «κούρεμα» ακόμη και της αρχικής οφειλής. Μένει να δούμε επίσης, τις παρατηρήσεις των δανειστών μας, οι οποίοι είχαν φέρει πολλές αντιρρήσεις σε προηγούμενη ρύθμιση.
Ειδικότερα, ωστόσο, και με την προσδοκία να αποτελέσει η εν λόγω βελτιωμένη ρύθμιση χρεών μια ανάσα και ουσιαστική ευκαιρία επανένταξης των Μ.μ.Ε., κρίνεται ως αναγκαίο, να ληφθούν υπόψη των αρμοδίων, κάποιες βελτιωτικές παρατηρήσεις-παράμετροι, οι οποίες έχουν ως εξής:
Διευθέτηση χρεών προς την Εφορία
• Το μεγάλο ζητούμενο θα πρέπει να είναι η ελαστικοποίηση της ρύθμισης, ώστε να συμπεριλάβει περισσότερους φόρους, εισφορές και κίνητρα ένταξης καθώς και λιγότερους όρους και προϋποθέσεις εξαίρεσης. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να επιτευχθεί ο απεγκλωβισμός, η ενεργοποίηση και η επανένταξη του μεγαλύτερου δυνατού αριθμού των εκατομμυρίων «εντός κρίσης» οφειλετών στη φοροδοτική διαδικασία. Βασική προϋπόθεση είναι να δημιουργηθεί μια νέα ευκαιρία, που θα βοηθά τη φορολογική συνείδηση, αλλά και για πρώτη φορά να επιβραβεύει τους συνεπείς φορολογούμενους. Κατ’ επέκταση, προτείνουμε έκπτωση 3% στους συνεπείς, που καταβάλλουν εγκαίρως τις δόσεις για φόρους & εισφορές. Επίσης, έκπτωση 10% σε όσους προκαταβάλουν όλες τις δόσεις φορολογίας φυσικών & νομικών προσώπων και έκπτωση 5% σε όσους προπληρώνουν το 50% των ετήσιων φόρων και το υπόλοιπο 50% στις προβλεπόμενες δόσεις.
• Προτείνουμε μηδενικό επιτόκιο μέχρι 5.000 €, 1% έως 15.000, 2% έως 50.000 & 3% για μεγαλύτερα ποσά.
• Αναπροσαρμογή του ύψους του ποσού των ληξιπρόθεσμων οφειλών από 5.000 σε 15.000 ευρώ, λόγω της δεινής οικονομικής κατάστασης στην οποία έχουν περιέλθει χιλιάδες επιτηδευματίες.
• Υιοθέτηση εισοδηματικών κριτηρίων, όσον αφορά στο ανώτατο ποσό οφειλής. Πιο συγκεκριμένα, η κατοχύρωση ρήτρας εξάντλησης των υποχρεώσεων των φορολογουμένων απέναντι στο Δημόσιο και στα Ασφαλιστικά Ταμεία μέχρι συγκεκριμένου ποσοστού επί του μηνιαίου εισοδήματός τους (20% ή 30%), θα προσέφερε μεγάλη ανακούφιση και θα ανέκοπτε την «οριζόντια» οικονομική αφαίμαξη των εισοδημάτων.
• Πρόβλεψη μεγαλύτερου περιθωρίου αποτυχίας προσαρμογής στη ρύθμιση. Για παράδειγμα, ο οφειλέτης χάνει τη ρύθμιση στην περίπτωση που, δεν καταβάλει δυο συνεχόμενες μηνιαίες δόσεις κατά τη διάρκεια του πρώτου οκταμήνου της ρύθμισης ή μετά την πάροδο του οκταμήνου δεν καταβάλει τρεις συνεχόμενες μηνιαίες δόσεις ή καθυστερήσει την καταβολή των τριών τελευταίων δόσεων της ρύθμισης για το αντίστοιχο χρονικό διάστημα.
• Πρόβλεψη ρύθμισης θεμάτων, που αφορούν οφειλέτες, οι οποίοι βρίσκονται στο στάδιο της συνταξιοδότησης και δεν μπορούν να πάρουν σύνταξη, λόγω των χρεών τους.
• Ρύθμιση των πάσης φύσεως ληξιπρόθεσμων οφειλών προς τους ΟΤΑ και ειδικότερα για τις περιπτώσεις, που έχουν προέλθει από εισφορά σε γη ή μετατροπή γης σε χρηματική εισφορά στο πλαίσιο εφαρμογής του σχεδίου πόλεως. Υπενθυμίζεται ότι, οι εν λόγω περιπτώσεις αφορούν, ως επί το πλείστον, σε οφειλές μεγάλων ποσών, οι οποίες λόγω της παλαιότητας των υποθέσεων έχουν σωρευτεί, επιβαρυνόμενες και με προσαυξήσεις και δεν εξυπηρετούνται με άμεσο αντίκτυπο στις εισπράξεις των Δήμων.
Διευθέτηση χρεών προς τα Ασφαλιστικά Ταμεία, με σημείο αναφοράς τον Ο.Α.Ε.Ε.
• «Πάγωμα» και «κεφαλαιοποίηση» των παλαιών ληξιπρόθεσμων οφειλών στον Ο.Α.Ε.Ε., με μετατροπή σε ασφαλιστικό χρόνο και φυσικά με προϋπόθεση την επανέναρξη καταβολής των τρεχουσών ασφαλιστικών εισφορών, με ελεύθερη επιλογή κλάσης. Σκοπός είναι να ενεργοποιηθεί ένα μεγάλο ποσοστό οφειλετών και να υπερβεί το εισπρακτικό αδιέξοδο των κατά 52% μειωμένων εσόδων στον ασφαλιστικό φορέα και εν τέλει να καλυφθεί η ανάγκη ιατροφαρμακευτικής κάλυψης όλων των ασφαλισμένων στον Ο.Α.Ε.Ε..
• Κατά τη συνταξιοδότηση, μετατροπή της κεφαλαιοποιημένης οφειλής σε ασφαλιστικό χρόνο με τελική επιλογή εξαγοράς ή μειωμένης σύνταξης εκ μέρους του ασφαλισμένου, η οποία δεν δημιουργεί ταμειακό έλλειμμα και λογιστικές απώλειες στον Οργανισμό. Η πρόταση στηρίζεται επάνω στην αρχή ότι, ο ασφαλισμένος, ως συνταξιούχος, θα εισπράξει τελικά την αναλογία αυτών που έχει δώσει προς τον Ο.Α.Ε.Ε. και αυτό που οφείλει θα συνυπολογιστεί στο τελικό ύψος της σύνταξης, που θα του δοθεί. Όπως είναι αυτονόητο, εάν ένας ασφαλισμένος επιθυμεί να εξοφλήσει νωρίτερα από την σύνταξη την κεφαλαιοποιημένη οφειλή του, θα πρέπει να του παρέχεται το σχετικό δικαίωμα.
• Άμεση ένταξη στην υπάρχουσες ρυθμίσεις για τις οφειλές κάτω των 20.000 €. Αναλογικές εκπτώσεις στο ύψος των προσαυξήσεων σε σχέση με το χρόνο και τον όγκο κάλυψης των οφειλών.
• Υποχρέωση άμεσης επανέναρξης καταβολής τρεχουσών εισφορών από τους οφειλέτες που κάνουν χρήση της κεφαλαιοποίησης, με παροχή δικαιώματος για ελεύθερη επιλογή ασφαλιστικής κλάσης σε αυτούς. Για τους ενταχθέντες σε ευνοϊκό καθεστώς ρύθμισης οφειλών, θα πρέπει να παρέχεται προστασία έναντι των διώξεων (πάγωμα διώξεων) και η μη ένταξή τους στο Κ.Ε.Α.Ο.
• Το ύψος της κατώτερης δόσης ανέρχεται εν τέλει στα 50 ευρώ και όχι στα 20 ευρώ, που υπήρχε στις προθέσεις της Κυβέρνησης, με βάση τα όσα είχαν δημοσιευθεί στα μέσα του προηγούμενου Φεβρουαρίου.
• Χρήζει ριζικής αναδιάρθρωσης ή ακόμη και ολικής απαλοιφής, το άρθρο 29 του κειμένου του Νομοσχεδίου, περί αλληλέγγυας, προσωπικής και εις ολόκληρον ευθύνη των μελών του Δ.Σ. σε περίπτωση, που το Νομικό Πρόσωπο, που εκπροσωπούν οφείλει ασφαλιστικές εισφορές, πρόσθετα τέλη, προσαυξήσεις και λοιπές επιβαρύνσεις στους φορείς Κοινωνικής Ασφάλισης. Η συγκεκριμένη πρόβλεψη συνιστά έναν έντονα αποτρεπτικό παράγοντα ανάληψης οποιασδήποτε επενδυτικής και επιχειρηματικής πρωτοβουλίας.
• Επαναφορά της παραγράφου 4, του άρθρου 55 του Ν.4310/2014, που περιγράφεται στο άρθρο 32 του Νομοσχεδίου. Υπενθυμίζεται ότι, η θέσπιση της συγκεκριμένης διάταξης το Νοέμβριο του 2014, ρύθμιζε την καταβολή των οφειλόμενων μισθών υπερημερίας από την πλευρά του εργοδότη προς τον εργαζόμενό του, με βάση τη συμφωνία, που επέρχονταν μεταξύ των δύο μερών και η οποία διακρίνονταν από το πνεύμα συμβιβασμού και αμοιβαίων υποχωρήσεων. Ως εκ τούτου, η κατάργηση της συγκεκριμένης παραγράφου ανατρέπει στην ουσία τη συμφωνία, μεταξύ των δύο μερών, ορίζοντας το ύψος των προς καταβολή μισθών υπερημερίας με βάση την απόφαση, που θα ληφθεί από το δικαστήριο».
ΑΠΕ-ΜΠΕ