ΑΠΕΡΓΟΥΜΕ ΣΤΙΣ 24 ΑΠΡΙΛΗ ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ ΤΗΝ ΑΠΟΣΥΡΣΗ ΤΟΥ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΥ “ΚΑΤΑΡΓΕΙ” 113 ΔΙΚΑΣΤΙΚΕΣ ΥΠΗΡΕΣΙΕΣ ΑΠΟ ΤΟΝ ΧΑΡΤΗ!
Η κυβέρνηση έθεσε σε διαβούλευση το νομοσχέδιο για τον δικαστικό χάρτη και ετοιμάζεται να το φέρει στη Βουλή λίγες μέρες πριν το Πάσχα. Το νομοσχέδιο δεν αντιμετωπίζει κανένα απ’ τα διαχρονικά προβλήματα των δικαστικών υπηρεσιών· την τραγική υποστελέχωση, τις σημαντικές ελλείψεις σε υποδομές, τις χαμηλές αποδοχές των δικαστικών υπαλλήλων, τα κάθε είδους εμπόδια πρόσβασης των πολιτών στη δικαιοσύνη.
Αντίθετα, το νομοσχέδιο αποτελεί αντιδραστική τομή – μέρος ενός ευρύτερου παζλ (που συμπληρώνεται κομμάτι – κομμάτι), είναι ενάντια στις ανάγκες της κοινωνικής πλειοψηφίας και θα πλήξει περαιτέρω τα δικαιώματα των δικαστικών υπαλλήλων αλλά και των “συναλλασσόμενων” με τη Δικαιοσύνη.
Τι αλλαγές θα φέρει το νομοσχέδιο στην καθημερινότητα των δικαστικών υπαλλήλων και των πολιτών;
1.Θα καταργηθούν τα Ειρηνοδικεία σε όλη τη χώρα, συνολικά 113 δικαστικές υπηρεσίες θα “σβήσουν” απ’ τον χάρτη ως αυτοτελείς υπηρεσίες με το κριτήριο του “κόστους – οφέλους”. Αυτό σημαίνει ότι η πρόσβαση των πολιτών στη δικαιοσύνη θα γίνει πιο δύσκολη, πιο ακριβή, πιο μακρινή, δηλαδή για μια απλή υπόθεση θα πρέπει να μετακινηθεί κανείς αρκετά χιλιόμετρα. Ταυτόχρονα, η οικογενειακή ζωή των εκεί υπηρετούντων δικαστικών υπαλλήλων θα έρθει πάνω – κάτω. Οι τοπικές κοινωνίες θα οδηγηθούν σε μαρασμό.
2.Οι οργανικές θέσεις των δικαστικών υπαλλήλων των καταργούμενων – συγχωνευμένων υπηρεσιών θα μεταφερθούν στα κατά τόπους κεντρικά Πρωτοδικεία. Αυτό σημαίνει ότι όλοι οι δικαστικοί υπάλληλοι θα
είναι εν δυνάμει μετακινούμενοι – νομάδες όπου και όποτε χρειαστεί. Για παράδειγμα ο δικαστικός υπάλληλος
που σήμερα υπηρετεί στο Αγρίνιο μπορεί – μ’ ένα απλό “εντέλλεσθε” να μετακινηθεί στο Μεσολόγγι ή τη
Ναύπακτο. Η πρόβλεψη κάλυψης των σχετικών δαπανών μετακίνησης αποδεικνύει του λόγου το αληθές.
3.Η κυβέρνηση παρουσιάζει ως “αναβάθμιση” ότι ορισμένα Ειρηνοδικεία θα μετατραπούν σε “Περιφερειακά Πρωτοδικεία” με αυξημένη ύλη. Τι δεν λέει; Ότι τα “Περιφερειακά Πρωτοδικεία” δεν θα έχουν, στην ουσία, μόνιμους υπαλλήλους, ενώ ανάμεσα στα υπό “αναβάθμιση” Ειρηνοδικεία βρίσκονται ορισμένα που δεν έχουν καθόλου υπαλλήλους (πχ. Θάσος) ή 1-2 υπαλλήλους (πχ. Λήμνος, Καλλονή Λέσβου).
Έτσι, αυτές οι υπηρεσίες δεν θα μπορούν πρακτικά να λειτουργήσουν και θα τεθούν στο στόχαστρο για
μελλοντική κατάργηση! Σε αυτή την κατεύθυνση κινείται και η μείωση χωρικής αρμοδιότητας σε «Παράλληλα»
Πρωτοδικεία (πχ. Θήβα, Καλάβρυτα, Μεσολόγγι κ.α.)
4.Οι διαχειριστικές αρμοδιότητες των διευθυνόντων τα δικαστήρια (πχ. προμήθεια υλικών, συντήρηση –
επισκευές κτηρίων) μέσω μεταφοράς των σχετικών αρμοδιοτήτων στο ΤΑΧΔΙΚ θα παραδοθούν σε ιδιωτικές
εταιρείες με τις γνωστές συνέπειες.
Μήπως η κυβέρνηση έχει επιχειρήματα;
Η κυβέρνηση προσπαθεί να κάνει το “άσπρο – μαύρο” προκειμένου να κάμψει τις σημαντικές αντιδράσεις που έχουν εκδηλωθεί ενάντια στο νομοσχέδιο. Ας δούμε ορισμένους απ’ τους ισχυρισμούς της:
– “Τα Ειρηνοδικεία δικάζουν μόνο το 20% των υποθέσεων”. Τα στατιστικά στοιχεία του ίδιου του Υπουργείου την διαψεύδουν. Για παράδειγμα, στο Γ’ Τρίμηνο του 2023 στα Ειρηνοδικεία οι εισερχόμενες υποθέσεις ήταν 35.405 και στα Πρωτοδικεία 50.496. Παράλληλα, στα Ειρηνοδικεία εκδίδεται και ένας τεράστιος όγκος πιστοποιητικών, δημοσιεύονται όλες οι διαθήκες και γίνονται όλες οι δηλώσεις αποποίησης κληρονομιάς.
– “Πιο προσιτή δικαιοσύνη στον πολίτη με λι ότερο κόστο ι αυτόν”. Πρόκειται για απάτη ολκής! Η επιβάρυνση των πολιτών θα είναι σημαντική, τόσο για τις μετακινήσεις όσο και απ’ την αύξηση των κάθε είδους τελών και εξόδων. Οι κάτοικοι των νησιών του Αργοσαρωνικού, όπου σχεδιάζεται η κατάργηση όλων των εκεί Ειρηνοδικείων, θα πρέπει να παίρνουν πλοίο για τον Πειραιά για κάθε υπόθεσή τους! Θυμίζουμε, επίσης, ότι ήδη με τις αλλαγές στον ΠΚ και τον ΚΠΔ αυξήθηκαν σημαντικά τα δικαστικά έξοδα.
-“Βελτίωση αναλο ία δικαστικών υπαλλήλων προ δικαστή α΄ βαθμού”. Εδώ το Υπουργείο Δικαιοσύνης διαπρέπει στη δημιουργική λογιστική καθώς προσπαθεί να μας πείσει ότι η αναλογία βελτιώθηκε δίχως να γίνουν προσλήψεις! Στην πραγματικότητα στα δικαστήρια λείπουν περίπου 3000 υπάλληλοι και σε κάθε δικαστή αναλογεί περίπου 1 υπάλληλος. Για παράδειγμα, στο Πρωτοδικείο Αθήνας υπηρετούν 417 δικαστές (με κενές θέσεις 17) και 431 υπάλληλοι (με κενές θέσεις 321)!
– “Σημαντική μείωση του χρόνου τη έκδοση αποφάσεων στον Α Βαθμό”. Για ακόμη μια φορά η κυβέρνηση εκτίθεται καθώς τα ίδια της τα στοιχεία αποδεικνύουν ότι οι αποφάσεις στα Ειρηνοδικεία εκδίδονται πιο γρήγορα απ’ ότι στα Πρωτοδικεία! Αναιρούν, έτσι, ακόμα και τα λεγόμενα τους προκειμένου να προωθήσουν τα αντιδραστικά σχέδια τους.
– “Η συνδυαστική εφαρμο ή του Δικαστικού Χάρτη και του προσφάτω ψηφισθέντο Ν. 5095/2024 ια την ενίσχυση τη δικη ορική ύλη αναμένεται να μειώσει τον χρόνο έκδοση τελεσίδικη απόφαση ”. Στην πραγματικότητα η ψήφιση του Ν. 5095 θα επιβαρύνει σημαντικά τους πολίτες (ενδεικτικά η ένορκη βεβαίωση “κόστιζε” 5 ευρώ, τώρα απαιτείται δικηγορική αμοιβή) ενώ αυξάνει τον όγκο δουλειάς της υποστελεχωμένης Γραμματείας, οδηγώντας σε νέες καθυστερήσεις και πιο πολύπλοκες διαδικασίες! Τελικά, ούτε η πλειονότητα των δικηγόρων θα ωφεληθεί αλλά οι μεγάλες δικηγορικές εταιρείες.
Γιατί γίνονται όλα τα παραπάνω;
Μια μόλις περικοπή απ’ την αιτιολογική έκθεση του νομοσχεδίου αποκαλύπτει τις πραγματικές (και εδώ
και καιρό ομολογημένες) στοχεύσεις της κυβέρνησης:
“Η αποτελεσματικότητα του δικαστικού συστήματο βελτιώνει την εμπιστοσύνη των επενδυτών και των επιχειρηματιών στο οικονομικό περιβάλλον τη χώρα και ενισχύει την εμπιστοσύνη των πολιτών στον θεσμό τη δικαιοσύνη . Η ικανότητα ια ρή ορη και δίκαιη επίλυση νομικών διαφορών μειώνει τον κίνδυνο και την αβεβαιότητα ενθαρρύνοντα την επιχειρηματική δραστηριότητα και τι επενδύσει . Αυτό με τη σειρά του μπορεί να οδη ήσει σε αύξηση τη οικονομική ανάπτυξη και των δημόσιων εσόδων μέσω φόρων και εισφορών”.
Το νομοσχέδιο λοιπόν, «απαντά» στις ανάγκες των επενδυτών και των επιχειρηματικών ομίλων. H «επιτάχυνση» δηλαδή αφορά τους λίγους, ενώ για τους πολλούς οι καθυστερήσεις θα συνεχιστούν και θα διογκωθούν. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι το συγκεκριμένο νομοσχέδιο αποτελεί προαπαιτούμενο του αντιλαϊκού Ταμείου Ανάκαμψης.
Ποια είναι η δική μας απάντηση;
Οι ελάχιστοι και κακοπληρωμένοι δικαστικοί υπάλληλοι είμαστε εκείνοι που κρατάμε τις δικαστικές υπηρεσίες όρθιες και δεν δεχόμαστε οι ανάγκες μας και η ζωή μας να υποτάσσεται στη λογική του κόστους, της «εξοικονόμησης δαπανών», της υποστήριξης των συμφερόντων των «επενδυτών».
Απαιτούμε την άμεση επαναθεσμοθέτηση του επιδόματος ειδικών συνθηκών!
Οι δικαστικοί υπάλληλοι είμαστε οι μόνοι στο χώρο της δικαιοσύνης που βλέπουν τους μισθούς τους καθηλωμένους στην προ μνημονίων εποχή, χωρίς να αναγνωρίζονται στην πράξη οι ιδιαίτερα δύσκολες-ειδικές συνθήκες εργασίας μας.
Παλεύουμε για να μείνουν όλες οι δικαστικές υπηρεσίες ανοιχτές, να ενισχυθούν με προσωπικό και σε υποδομές. Έτσι θα βελτιωθούν οι συνθήκες στην εξυπηρέτηση των πολιτών. Να μην κατατεθεί το νομοσχέδιο στη Βουλή!
Απευθύνουμε κάλεσμα σε κάθε εργαζόμενο, σε κάθε εργαζόμενη να συμπορευτεί μαζί μας, να παλέψει μαζί μας! Αγωνιζόμαστε για να μην ορθωθούν νέα εμπόδια στην πρόσβαση των πολιτών στη δικαιοσύνη. Δεν το βάζουμε κάτω! Ήδη οι κινητοποιήσεις μας τους έχουν φέρει σε δύσκολη θέση!
Συνεχίζουμε!
Συμμετέχουμε καθολικά στην κλαδική απεργία την Τετάρτη 24.4.2024
ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΚΑΤΑΡΓΗΣΗ ΚΑΙ ΣΥΓΧΩΝΕΥΣΗ ΤΩΝ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ
ΜΑΖΙΚΕΣ ΠΡΟΣΛΗΨΕΙΣ ΔΙΚΑΣΤΙΚΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ
ΕΜΠΡΑΚΤΗ ΑΝΑΓΝΩΡΙΣΗ ΤΩΝ ΙΔΙΑΙΤΕΡΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΜΑΣ
ΕΠΑΝΑΘΕΣΜΟΘΕΤΗΣΗ ΤΩΡΑ ΤΟΥ ΕΠΙΔΟΜΑΤΟΣ ΕΙΔΙΚΩΝ ΣΥΝΘΗΚΩΝ
ΟΛΕΣ ΚΑΙ ΟΛΟΙ ΣΤΗΝ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΗ ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΣΗ ΣΤΟ
ΣΥΝΤΑΓΜΑ ΤΗΝ ΤΕΤΑΡΤΗ 24 ΑΠΡΙΛΗ ΣΤΙΣ 11.30