Η ασφάλεια των παιδιών στο διαδίκτυο ήταν το θέμα της Νεοελληνικής Γλώσσας το οποίο κλήθηκαν να αναπτύξουν οι υποψήφιοι των ημερήσιων επαγγελματικών λυκείων (ΕΠΑΛ) που εξετάζονται με το νέο σύστημα. Η αποξένωση από τη φύση το θέμα που «έπεσε» στους υποψηφίους των ΕΠΑΛ της ομάδας Α’ του παλιού συστήματος.
Στους υποψηφίους που εξετάζονται με το νέο σύστημα δόθηκε ένα απόσπασμα ομιλίας του Γενικού Διευθυντή της Ελληνικής Εθνικής Επιτροπής της Unicef, Ηλία Λυμπέρη από το 2013 σχετικά με την ασφαλή χρήση του Διαδικτύου από τα παιδιά.
Αντίστοιχα, στους υποψηφίους που εξετάζονται με το παλιό σύστημα δόθηκε κείμενο των Γαβριήλ Ξανθόπουλου και Ίριδας Τσεβρένη σχετικά με την αποξένωση του ανθρώπου από τη φύση.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις, τα θέματα χαρακτηρίζονται βατά και αναμενόμενα ιδίως για τους υποψήφιους που εξετάζονται με το νέο σύστημα, καθώς το θέμα του Διαδικτύου συνδυάζεται με την σημερινή ημέρα που είναι αφιερωμένη στις τηλεπικοινωνίες.
Σήμερα Τετάρτη 18 Μαΐου είναι η σειρά των μαθημάτων ομάδας προσανατολισμού (με το νέο σύστημα) και κατεύθυνσης (με το παλιό σύστημα), για τους υποψηφίους των γενικών λυκείων (με το παλιό και το νέο σύστημα) και ΕΠΑΛ (ομάδα Β’) που δίνουν με το παλιό σύστημα.
Ειδικότερα, θα πραγματοποιηθούν οι εξετάσεις στα Αρχαία Ελληνικά (ομάδας προσανατολισμού ανθρωπιστικών σπουδών και θεωρητικής κατεύθυνσης) και στα Μαθηματικά (ομάδων προσανατολισμού θετικών σπουδών και σπουδών οικονομίας και πληροφορικής, αλλά και θετικής και τεχνολογικής κατεύθυνσης).
Από τη Δευτέρα, οπότε ξεκίνησαν οι Πανελλαδικές, και καθ’ όλη τη διάρκεια των εξετάσεων, έως και τις 6 Ιουνίου, η είσοδος του κοινού, των δικηγόρων και των επισκεπτών στο κτίριο του υπουργείου Παιδείας θα πραγματοποιείται σε κάθε περίπτωση μετά τις 12:00.
Δεν θα επιτρέπεται ούτε η αποχώρηση των υπαλλήλων ή των επισκεπτών του υπουργείου πριν τις 12:00. Η χρήση των αιθουσών εκδηλώσεων για οποιαδήποτε δραστηριότητα θα επιτρέπεται μετά τις 12:00.
Newsroom ΔΟΛ
ΣΤΑ ΔΩΔΕΚΑΝΗΣΑ
Στα Δωδεκάνησα, οι πρώτες δύο ημέρες των Πανελλαδικών Εξετάσεων διεξήχθησαν άψογα και χωρίς προβλήματα, όπως δήλωσε στην «δημοκρατική» ο προϊστάμενος δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης Δωδεκανήσου κ. Γιάννης Παπαδομαρκάκης.
«Τόσο η πρώτη όσο και η δεύτερη ημέρα των Πανελλαδικών Εξετάσεων εξελίχθηκαν ομαλά για την περιοχή μας. Δεν καταγράφηκαν προβλήματα. Ως προς την διαδικασία, οι εξετάσεις ξεκίνησαν στην ώρα τους, τα θέματα μεταδόθηκαν κανονικά και δεν χρειάστηκαν πολλές διευκρινιστικές ερωτήσεις.
Η αποχή των μαθητών από τις Πανελλαδικές στα Δωδεκάνησα κινήθηκε κατά την πρώτη ημέρα των εξετάσεων σε 0,3% περίπου, ενώ την δεύτερη ημέρα, η αποχή κυμάνθηκε στο 7-7,4%, που όμως, σε σύγκριση με παλαιότερες χρονιές, ήταν μικρότερη, καθώς πέρσι η αποχή κυμάνθηκε στα ΕΠΑΛ στο 9,8%».
Τα εξεταστικά κέντρα των ΕΠΑΛ στο Νομό μας είναι πέντε: σε Ρόδο, Κω, Κάλυμνο, Λέρο και Κάρπαθο και οι υποψήφιοι που έδωσαν εξετάσεις χτες, ήταν 308.
Ο κ. Παπαδομαρκάκης είπε ακόμη ότι δεν έχει ξεκαθαρίσει η εικόνα για τις σχολές προτίμησης που επιλέγουν οι Δωδεκανησιοι υποψήφιοι αν και τα τελευταία χρόνια (λόγω της οικονομικής κρίσης) επιλέγουν σχολές που βρίσκονται κοντά στον τόπο διαμονής τους.
«Οι Δωδεκανήσιοι υποψήφιοι επιλέγουν ως επί το πλείστον σχολές που να είναι κοντά στον τόπο τους. Βεβαίως, οι μαθητές έχουν τον πόθο να φύγουν αλλά ο γνώμονας της απομάκρυνσης από το σπίτι είναι κυρίως σε συνάρτηση με την οικονομική δυνατότητα των γονέων. Πρώτη επιλογή των Δωδεκανήσων είναι το Πανεπιστήμιο Αιγαίου, που έχει εξαιρετικά τμήματα, όπου και καταγράφονται πολύ καλά ποσοστά εισαγωγής».
Σημειώνεται ότι οι Δωδεκανήσιοι υποψήφιοι φέτος είναι λιγότεροι σε σχέση με τους περσινούς υποψηφίους, (1.385 φέτος 1.420 πέρσι) ενώ με το νέο σύστημα η κατανομή έχει ως εξής:
Ανθρωπιστικών Σπουδών
468 υποψήφιοι
14 στο ειδικό κέντρο
Θετικών Σπουδών
428 υποψήφιοι
20 στο ειδικό κέντρο
Σπουδών οικονομίας και πληροφορικής
389 υποψήφιοι
22 στο ειδικό κέντρο
ΠΑΛΑΙΟ ΣΥΣΤΗΜΑ (6 μαθήματα)
Θεωρητική 25
Θετική 6
Τεχνολογική 11
Ειδικό κέντρο 2
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΙΣ ΠΑΝΕΛΛΑΔΙΚΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ ΕΠΑ.Λ. (ΟΜΑΔΑΣ Α’) ΣΤΗΝ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ
A. To κείμενο αναφέρεται στην χρήση του διαδικτύου από τα παιδιά (Θεματικό κέντρο). Αρχικά, σημειώνεται ότι τα δικαιώματα των παιδιών διασφαλίζονται από την ανάλογη Σύμβαση, (1η) ενώ παράλληλα η Unicef συμβάλλει στην αυξανόμενη επαφή τους με τα τεχνολογικά μέσα επικοινωνίας (2η και 3η) Επιπλέον, επισημαίνεται ότι τα τεχνολογικά μέσα επικοινωνίας συντελούν στην ενημέρωση, την ανθρώπινη επαφή, τη διάδοση γνώσεων και το δικαίωμα έκφρασης αλλά και στην διάπραξη βίας την καταπάτηση προσωπικών δεδομένων και τη φορτική επικοινωνία. (4η) Για αυτό, υπογραμμίζεται ότι για να προστατευτούν τα παιδιά είναι αναγκαία η ενημέρωση για την τεχνολογία και οι κυρώσεις στην ηλεκτρονική εγκληματικότητα (5η)με τη συμμετοχή νέων και ενηλίκων. (6η)
Β.1.
α) Λ β)Σ γ)Λ δ)Σ ε)Λ
Β2. α) Θεματική περίοδος Μπορούμε….κυβερνοχώρο. Λεπτομέρειες: Συγκεκριμένα….περιβάλλον.
Κατακλείδα: –
Β2β) Επίκληση στη λογική με τεκμήρια i) παραπομπή σε κείμενο-εκθεση (Σε έκθεση η Unicef.. ..δικτύωσης)
ΕΠΕΙΔΗ Η ΕΚΦΩΝΗΣΗ ΑΠΑΙΤΕΙ ΔΥΟ ΤΡΟΠΟΥΣ ΠΕΙΘΟΥΣ, ΕΝΔΕΧΟΜΕΝΩΣ ΝΑ ΘΕΩΡΗΘΕΙ ΟΤΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΕΣΟ ΠΕΙΘΟΥΣ ΠΑΡΑΠΕΜΠΕΙ ΣΕ: Επίκληση στην αυθεντία (ΕΣΦΑΛΜΕΝΑ ΚΑΤΑ ΤΗ ΓΝΩΜΗ ΜΑΣ)
Επίκληση στη λογική με τεκμήριο ii) πόρισμα έρευνας (Εξάλλου, σύμφωνα με έρευνα….ίντερνετ)
Β3: συμφωνούν: διαφωνούν
δικαίωμα: απαγόρευση, περιορισμό
χρήσιμο: ανώφελο:
αυστηρή: επιεική
αποτελεσματική: αναποτελεσματική, ανεπιτυχής
(ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ, ΣΕ ΚΑΠΟΙΕΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΣΥΜΠΕΡΙΛΑΒΑΜΕ ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΑΝΤΩΝΥΜΑ)
Β4 α) i: Δίνει φωνή στα παιδιά ii) να «θωρακίσουμε» τα παιδιά
Β4β)
Μπορούμε να «θωρακιστούν» τα παιδιά (από εμάς) με συγκεκριμένες στρατηγικές για την πρόληψη.
ΕΠΙΣΗΣ ΘΕΩΡΟΥΜΕ ΔΥΝΑΤΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΞΗΣ ΔΙΑΤΥΠΩΣΗ:
Τα παιδιά μπορούν να «θωρακιστούν» (από εμάς) με συγκεκριμένες στρατηγικές για την πρόληψη.
Γ.
ΠΡΟΛΟΓΟΣ:
Αγαπητοί συμμαθητές
Στο πλαίσιο της εκδήλωσης του σχολείου μας με θέμα την επαφή των νέων με το διαδίκτυο θα ήθελα να σας αναφέρω ότι η ανάπτυξή του τα τελευταία χρόνια είναι πελώρια, αφού πολλοί άνθρωποι σε παγκόσμιο επίπεδο το χρησιμοποιούν. Ωστόσο, είναι αλήθεια ότι απειλεί με πολλούς τρόπους την ασφάλεια των παιδιών.
ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ: Α’ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ
-Παραβιάζονται τα προσωπικά δεδομένα των πολιτών, με αποτέλεσμα να γνωστοποιούνται για σκοπούς, όπως η διάπραξη βίας και η διακίνηση ουσιών που είναι ανθυγιεινές. Επομένως, κινδυνεύει η σωματική ακεραιότητα των παιδιών. -Ορισμένοι χρήστες του διαδικτύου εκμεταλλεύονται την ευπιστία των παιδιών και χρησιμοποιούν τις ιστοσελίδες δικτύωσης για οικονομική εξαπάτηση. Έτσι, τα παιδιά και οι οικογένειές τους αποδυναμώνονται οικονομικώς και δυσχεραίνονται για την κάλυψη βασικών αναγκών.
– Ακόμα, ασκείται ψυχολογική βία με τη διάδοση ψευδών φημών που είναι αρνητικές για ορισμένα παιδιά. Επιπλέον, πραγματοποιείται συκοφαντηση και χλευασμός εις βάρος παιδιών. Έτσι αναπτύσσονται ψυχολογικά προβλήματα που οδηγούν σε κατάθλιψη.
ΜΕΤΑΒΑΣΗ: Παρόλα αυτά, αγαπητοί συμμαθητές υπάρχουν τρόποι για να προστατευτούν τα παιδιά από τους κινδύνους αυτούς.
ΚΥΡΙΩΣ ΘΕΜΑ Β’ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ:
-Η οικογένεια, είναι ανάγκη να συμβουλεύει τους νέους σχετικά με την χρήση του διαδικτύου. Αν ασχοληθούν με σεβασμό για να υποδείξουν στους νέους ποιες ιστοσελίδες είναι ωφέλιμες και ποιες επιβλαβείς τότε οι νέοι θα αποφεύγουν τους διαδικτυακούς κινδύνους.
-Ακόμα, είναι απαραίτητη η καθιέρωση της παιδείας με στόχο τη βελτίωση της κριτικής ικανότητας του παιδιού. Έτσι, θα είναι σε θέση να διακρίνουν ποιες ιστοσελίδες είναι ασφαλείς και αξιόπιστες.
-Η πολιτεία είναι ανάγκη να δημιουργήσει ένα όργανο υπεύθυνο για τον έλεγχο και την προστασία των προσωπικών δεδομένων των χρηστών του διαδικτύου. Σε σχέση με αυτό, καθίσταται αναγκαίο να επιβάλλονται ποινές σε ιστοσελίδες με σκοπό την διάπραξη εγκληματικών ενεργειών.
ΕΠΙΛΟΓΟΣ: Κλείνοντας αγαπητοί συμμαθητές, πολλοί κίνδυνοι απειλούν την ασφάλεια των παιδιών στο διαδίκτυο αλλά υπάρχουν τρόποι για να προστατευτούν.
Επομένως, είναι απαραίτητο οι τρόποι αυτοί να εφαρμοστούν, διότι έτσι το διαδίκτυο θα είναι ωφέλιμο για τα παιδιά.
Σας ευχαριστώ που με ακούσατε.
ΟΡΟΣΗΜΟ ΠΕΙΡΑΙΑ
ΜΟΥΣΟΥΛΗΣ ΓΙΑΝΝΗΣ
ΓΑΒΡΙΛΗΣ ΑΝΤΩΝΗΣ