Σε αγορές κομπιούτερ, τηλεοράσεων και κοσμημάτων και γενικά ακριβών αντικειμένων προβαίνουν το τελευταίο διάστημα μετά τα capital controls οι έλληνες καταναλωτές, φοβούμενοι τις φήμες για επιστροφή στη δραχμή ή «κούρεμα» των καταθέσεων.
Ενώ η αγορά έχει σχεδόν παγώσει το τελευταίο δίμηνο με τις δραματικές πολιτικές και οικονομικές εξελίξεις στη χώρα μας, τις πρώτες δύο εβδομάδες που έκλεισαν οι τράπεζες και επιβλήθηκαν τα capital controls, σύμφωνα με επιχειρηματίες και παράγοντες της αγοράς, οι καταναλωτές άρχισαν να αγοράζουν ακριβά αντικείμενα, όπως κινητά τηλέφωνα, laptops, τηλεοράσεις ως και κοσμήματα, με τις κάρτες τους.
Η ανησυχία πολλών ότι θα χαθούν οι καταθέσεις τους ή θα μετατραπούν σε δραχμές οδήγησε πολλούς Ελληνες στα κοσμηματοπωλεία της Βουκουρεστίου για αγορές κοσμημάτων μεγάλης αξίας, ακόμη και χρυσού και διαμαντιών.
Την ίδια ώρα ουρές σχηματίζονταν σε όλες τις αλυσίδες με ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά προϊόντα για την αγορά laptops, έξυπνων κινητών, τηλεοράσεων κυρίως την πρώτη εβδομάδα των περιορισμών και λιγότερο τη δεύτερη, όπως αναφέρουν στελέχη μεγάλης αλυσίδας με ηλεκτρικά είδη.
Η αύξηση πωλήσεων αυτές τις ημέρες μπορεί να αγγίζει και το 50% αυτών των ειδών, ενώ την τρίτη εβδομάδα όμως, που άρχισαν και οι εκπτώσεις, η κίνηση είναι πτωτική κυρίως στα είδη ένδυσης και υπόδησης, κλάδο που υποφέρει καθ’ όλη τη διάρκεια της κρίσης διότι δεν υπάρχει κανονικότητα και ασφάλεια για αγορές.
Σύμφωνα με τον κ. Ιωάννη Στρούτση, διευθύνοντα σύμβουλο της Ηλεκτρονικής Αθηνών, «η μέση τιμή απόδειξης τις πρώτες δύο εβδομάδες των capital controls ήταν 15% υψηλότερη από ό,τι συνήθως και η κίνηση ήταν ιδιαίτερα υψηλή, καθώς οι καταναλωτές αγόραζαν ακριβά είδη, από τηλεοράσεις ως ψυγεία και πλυντήρια. Οι συναλλαγές πραγματοποιούνται κατά 80% με πιστωτικές κάρτες, ενώ από τις 13 Ιουλίου που άρχισαν και οι εκπτώσεις οι πωλήσεις είναι πτωτικές σε σχέση με πέρυσι».
Δύσκολο το δεύτερο εξάμηνο
Αλλο ένα πρόβλημα που αντιμετωπίζουν οι επιχειρηματίες αλυσίδων ηλεκτρικών ειδών αλλά και όλων των κλάδων είναι ότι οι retailers τούς ζητούν προπληρωμή σε μετρητά, κάτι που δυσκολεύει ακόμη περισσότερο την ασφυκτική κατάσταση. Βέβαια οι μεγάλες πολυεθνικές αλυσίδες φαίνεται ότι αντέχουν περισσότερο σε σχέση με τα μικρά και ανεξάρτητα καταστήματα με ηλεκτρικά είδη. Οσον αφορά τη ζήτηση σε ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά είδη, μπορεί να υπήρξε μια ασυνήθιστη και έντονη κινητικότητα τις πρώτες ημέρες του capital control, αλλά αυτό έχει σταματήσει, και μάλιστα αρκετοί έμποροι εκτιμούν ότι η αβεβαιότητα και η αστάθεια που επικρατούν θα επηρεάσουν αρνητικά την καταναλωτική ζήτηση το δεύτερο εξάμηνο του 2015. Το ήδη αρνητικό κλίμα αναμένεται να επιβαρυνθεί ακόμη περισσότερο το προσεχές διάστημα, μετά και την οριστικοποίηση των μέτρων της δημοσιονομικής προσαρμογής, με αποτέλεσμα να υπάρχουν εκτιμήσεις για μείωση στην αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2015 τουλάχιστον κατά 20% σε σύγκριση με πέρυσι. Σημειώνεται ότι το 2014 συνολικά η αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών ειδών είχε κινηθεί ανοδικά κατά 7,3%, φτάνοντας σε αξία το 1,84 δισ. ευρώ.
Την ασυνήθιστη κίνηση στα ακριβά είδη επιβεβαίωσε και ο αποκλειστικός αντιπρόσωπος της Montblanc κ. Τίμος Τζάννες, αναφέροντας ότι αρκετοί Ελληνες κάτω από την πίεση πανικού προχώρησαν σε αγορές κοσμημάτων και ακριβών ηλεκτρικών ειδών τις τελευταίες ημέρες, αλλά αυτή η κατάσταση θα σταματήσει, διότι δεν είναι συνετές αγορές αλλά προεξόφληση μελλοντικών αγορών.
Στην αγορά του αυτοκινήτου ύστερα από έξι μήνες ισχυρής ανάκαμψης των πωλήσεων – πάνω από 27% σε σχέση με το ίδιο διάστημα του προηγούμενου έτους (13% στα καινούργια ΙΧ) – οι κλειστές τράπεζες «φρέναραν» τις πωλήσεις. Οι εισαγωγείς αυτοκινήτων είναι και πάλι ανήσυχοι, δεδομένου ότι αναμένονται και αλλαγές στη φορολογία.
Ο κ. Δημήτρης Πάτσιος, γενικός διευθυντής του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), μιλώντας προς «Το Βήμα» σημειώνει: «Οι περιπτώσεις αγοραστών που λειτούργησαν εσπευσμένα λόγω της τραπεζικής αργίας υπήρξαν εξαιρετικά περιορισμένες και σε καμία περίπτωση δεν επηρέασαν την αγορά. Η αγορά αυτοκινήτου έχει υποστεί νέα, σημαντική κάμψη, με τον Ιούλιο να κινείται χαμηλότερα κατά 60% ως προς τον Ιούλιο του 2014 και με την πρόβλεψη η αγορά το πρώτο επτάμηνο του 2015 να αναλώσει τη μικρή πρόοδο που κατέγραφε ως τον Ιούνιο (+13%), κυρίως εξαιτίας αυξημένων πωλήσεων σε εταιρικούς στόλους».
Η αγορά σε αριθμούς
Η πτώση της εμπορικής κίνησης καταγράφηκε τον τελευταίο μήνα. Ο τζίρος των εμπορικών καταστημάτων παρουσίαζε μείωση 5% το διάστημα 10 Ιουνίου – 10 Ιουλίου σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2014, σύμφωνα με στοιχεία του Ινστιτούτου Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΕΣΕΕ).
Το συνολικό ποσοστό είναι χαμηλό, καθώς προτού μπούμε στην περιπέτεια με τις κλειστές τράπεζες και το δημοψήφισμα υπήρξε μπουμ στις πωλήσεις των σουπερμάρκετ, ειδών πρώτης ανάγκης, ακόμη και στην αγορά των καυσίμων. Τα στοιχεία δείχνουν ότι τον τελευταίο μήνα καταγράφηκε σημαντική αύξηση της τάξης του 30% σε υποκλάδους του λιανικού εμπορίου, όπως τα τρόφιμα και τα καύσιμα.
Αντίθετα, μεγάλη μείωση, πάνω από 30%, παρατηρείται στα είδη ένδυσης και υπόδησης και στα είδη σπιτιού, με τους εμπόρους να ελπίζουν σε ανάκαμψη την περίοδο των εκπτώσεων, οι οποίες θα διαρκέσουν ως το τέλος Αυγούστου.
Οι προσφορές και οι εκπτώσεις είναι μεγάλες, αλλά οι καταναλωτές είναι «κουμπωμένοι».
Οι έμποροι προσδοκούν ότι με την άρση, το ταχύτερο δυνατόν, των περιορισμών στην κίνηση των κεφαλαίων και την πλήρη αποκατάσταση της λειτουργίας των τραπεζών η αγορά θα κινηθεί με καλύτερους όρους.
Το ΒΗΜΑ