Ισχυροποίηση, σε σχέση με πέρυσι το καλοκαίρι, καταγράφει η ζήτηση για ταξίδια σε λιγότερο δημοφιλείς νησιωτικούς προορισμούς, όπως προκύπτει από τα στοιχεία κρατήσεων και επιβατικής κίνησης των εγχώριων αεροπορικών εταιρειών. Ο κορεσμός και η εκτόξευση των τιμών σε κορυφαίους τουριστικούς προορισμούς σε συνδυασμό με την προσφορά σημαντικών εκπτωτικών πακέτων από τις αεροπορικές έχουν ενισχύσει την προτίμηση των τουριστών για περιφερειακά μέρη, όπως η Αστυπάλαια, η Κάρπαθος, η Λήμνος και η Λέρος.
Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ο ρυθμός αύξησης της ζήτησης για τις συγκεκριμένες περιοχές ανακόπτεται μόνο εξαιτίας των πεπερασμένων υποδομών τους. Ειδικότερα, κατά το πρώτο 15νθήμερο του Ιουλίου, σε ετήσια βάση, ο αριθμός των επιβατών σε νησιά με διαχρονικά μικρότερη τουριστική ζήτηση, όπου επιχειρεί η Aegean, εκτιμάται, κατά πληροφορίες, ότι αυξήθηκε από 15% έως 20%.
Ενδεικτικά, ο αριθμός Ελλήνων και ξένων επισκεπτών αυξήθηκε έως 80% στη Νάξο, με το αντίστοιχο ποσοστό να αγγίζει το 50% για το δεύτερο μεγαλύτερο νησί των Δωδεκανήσων, την Κάρπαθο.
Σε ποσοστό άνω του 40% διαμορφώνεται η επιβατική κίνηση στην Κεφαλονιά, στη Λήμνο και στη Λέρο που προσελκύουν ταξιδιώτες λόγω και του πιο προσιτού κόστους διαβίωσης, σε σχέση με τουριστικούς προορισμούς οι οποίοι βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της ζήτησης.
Επίσης, η λίστα των προορισμών με σημαντική αύξηση στην επιβατική κίνηση περιλαμβάνει νησιά του Ιονίου, όπως η Ζάκυνθος, των Σποράδων, όπως η Σκιάθος, και του Βόρειου και του Ανατολικού Αιγαίου, δηλαδή την Ικαρία, τη Χίο και τη Λέσβο.
Σε σχέση με τα εν λόγω νησιά, μικρότερους ρυθμούς αύξησης της ζήτησης –αλλά μεγαλύτερους σε σχέση με το 2022– καταγράφουν η Σάμος, τα Κύθηρα, η Μήλος και η Πάρος, γεγονός που αποδίδεται ως επί το πλείστον στην περιορισμένη χωρητικότητα των υποδομών τους.
Σε αυτούς τους προορισμούς το ποσοστό αύξησης της επιβατικής κίνησης είναι πολλαπλάσιο σε σχέση με κορυφαία νησιά, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, από και προς τα οποία οι διακινηθέντες επιβάτες ενισχύθηκαν από 5% έως και άνω του 15% αντίστοιχα τις δύο πρώτες εβδομάδες του Ιουλίου σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022.
Παρά τις βελτιωμένες επιδόσεις που εμφανίζουν οι δύο δημοφιλέστεροι προορισμοί των Κυκλάδων ως προς τα ποσοστά πληρότητας των πτήσεων, τον Ιούνιο ο συνολικός αριθμός των επιβατών που διακινήθηκαν από τα αεροδρόμια της Μυκόνου και της Σαντορίνης υποχώρησε, σε ετήσια βάση, κατά 3,1% και 1,3%, αντίστοιχα. Μία από τις αιτίες αυτής της μείωσης σχετίζεται με το γεγονός ότι οι πτήσεις σε Μύκονο και Σαντορίνη ήταν τον πρώτο μήνα του καλοκαιριού χαμηλότερες κατά 10,2% και 7,2% αντίστοιχα.
Με στόχο την ενίσχυση της ζήτησης, η Aegean αύξησε πρόσφατα τις διαθέσιμες θέσεις από και προς τη Σητεία, τη Σκύρο και τη Λήμνο, προσφέροντας ελκυστικότερους ναύλους. Αυτό, σύμφωνα με πληροφορίες, οδήγησε στην αύξηση της ζήτησης σε ποσοστά άνω του 130% για τη Σητεία και τη Σκύρο και άνω του 45% για τη Λήμνο.
Η ολοκλήρωση της διασύνδεσης προορισμών και διάχυσης επισκεπτών στις 13 περιφέρειες της χώρας και η περαιτέρω χωρική και χρονική επέκταση της τουριστικής περιόδου αποτελούν έναν από τους βασικούς στόχους της νέας ηγεσίας του υπουργείου Τουρισμού υπό την Ολγα Κεφαλογιάννη. Σήμερα, σύμφωνα με μελέτη του Ινστιτούτου Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), το 83,5% των τουριστών επισκέπτονται πέντε περιφέρειες, δηλαδή το Νότιο Αιγαίο, την Αττική, την Κεντρική Μακεδονία, την Κρήτη και τα Ιόνια Νησιά.
Πηγή kathimerini.gr
Δημήτρης Δελεβέγκος