«Το 2023 προβλέπεται ότι θα είναι μια επιτυχημένη χρονιά για τον κλάδο της κρουαζιέρας στην Ελλάδα!» δηλώνει στην ‘δημοκρατική’, ο διευθύνων σύμβουλος της Five Senses Consulting και σύμβουλος Ανάπτυξης Κρουαζιέρας για τον προορισμό της Ρόδου, κ. Ιωάννης Μπρας.
Όπως αναφέρει: «Τα έσοδα από την κρουαζιέρα αναμένεται να υπερβούν τα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ, συνεισφέροντας στην οικονομία της χώρας και δημιουργώντας ευκαιρίες απασχόλησης σε διάφορους τομείς του τουρισμού και της φιλοξενίας».
Ακόμη μιλάει για τον θαλάσσιο τουρισμό στην Ελλάδα, που είναι πολυδιάστατος και περιλαμβάνει τόσο την κρουαζιέρα όσο και το γιώτινγκ, τονίζοντας πως υπάρχουν περιθώρια για υψηλής ποιότητας θαλάσσιο τουρισμό (Luxury) στα ελληνικά νησιά, αλλά απαιτούνται προϋποθέσεις όπως η ανάπτυξη υποδομών και η προσέλκυση επενδύσεων.
Σχετικά με τις προοπτικές που έχει το λιμάνι της Ρόδου, λέει ότι συνεχίζονται οι προσπάθειες για να γίνει Home Port/Interport και η Ρόδος, ως τουριστικός προορισμός, παραμένει σταθερός στις συμμετοχές του σε όλες τις διεθνείς εκθέσεις και τουριστικές και κλαδικές…
• Να ξεκινήσουμε από την κρουαζιέρα. Μετά το 2022 που ήταν χρονιά ανάκαμψης, πείτε μας πώς εξελίσσεται το 2023;
Η αύξηση του αριθμού των ταξιδιωτών και των πλοίων στον τομέα της κρουαζιέρας στον Ιούνιο του 2023 κατέδειξε την ανάκαμψη του κλάδου με πληρότητες άνω του 85%. Αυτή η θετική εξέλιξη συνεχίζεται και αναμένεται να ξεπεραστεί το προηγούμενο ρεκόρ του 2019 με 5,55 εκατομμύρια επιβάτες. Αυτό είναι ένα σημαντικό επίτευγμα για την ελληνική κρουαζιέρα, καθώς αποδεικνύει την ανάκαμψη του τομέα και την επιστροφή της εμπιστοσύνης του κοινού.
Η ευέλικτη και γρήγορη ανταπόκριση της βιομηχανίας της κρουαζιέρας στην αλλαγή συνθηκών, με τη σχεδίαση νέων πρωτοκόλλων και λειτουργιών, απέδειξε την ικανότητά της να προσαρμοστεί στην νέα πραγματικότητα. Η επιτυχημένη συνεργασία μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης και των εταιρειών κρουαζιέρας βοήθησε στην αποκατάσταση της εικόνας της Ελλάδας ως ασφαλούς και ελκυστικού προορισμού για τους ταξιδιώτες.
Μια ακόμα θετική προοπτική είναι οι μελλοντικές επενδύσεις στον κλάδο της κρουαζιέρας. Μέχρι το 2028 αναμένεται να προστεθούν ακόμα 60 νέα πλοία στα ήδη υπάρχοντα 485, αυξάνοντας τον αριθμό των επιβατών και επιλογών. Αυτή η επέκταση του στόλου κρουαζιερόπλοιων δείχνει την εμπιστοσύνη των εταιρειών στο μέλλον της βιομηχανίας και την αύξηση της ζήτησης για κρουαζιέρες.
Συνολικά, το 2023 προβλέπεται ότι θα είναι μια επιτυχημένη χρονιά για τον κλάδο της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, με αναμενόμενη αύξηση του αριθμού των ταξιδιωτών, των πλοίων και των προορισμών. Αυτό συμβάλλει στην ανάκαμψη του τουρισμού και της οικονομίας της χώρας και αποδεικνύει την ελκυστικότητα της Ελλάδας ως προορισμού κρουαζιέρας. Τα έσοδα από την κρουαζιέρα αναμένεται να υπερβούν τα 1,2 δισεκατομμύρια ευρώ, συνεισφέροντας στην οικονομία της χώρας και δημιουργώντας ευκαιρίες απασχόλησης σε διάφορους τομείς του τουρισμού και της φιλοξενίας.
• Το λιμάνι της Ρόδου μπορεί να γίνει (τελικά) Home Port ή INTERPORT; Πώς εξελίσσεται η προσπάθεια;
Η προσπάθεια για να γίνει το λιμάνι της Ρόδου Home Port/Interport συνεχίζεται, και τα επόμενα ραντεβού θα πραγματοποιηθούν στην Seatrade Europe τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.
Σε αυτήν τη φάση, το Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου έχει αποστείλει τις προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό, τη βελτίωση και ανάπτυξη των εγκαταστάσεών του, έτσι ώστε να μπορεί να εξυπηρετήσει πλοία μεγέθους 2500-3000 επιβατών. Επίσης, μελετάται η περίπτωση ένα πλοίο να έχει δύο λιμάνια εκκίνησης, όπως είχε γίνει και στο παρελθόν. Αυτό θα σημαίνει ότι θα υπάρχουν δύο λιμάνια εκκίνησης για ένα δρομολόγιο πχ. Ρόδος και Ηράκλειο καθιστώντας έτσι τις πτήσεις που χρειάζεται να γίνουν ευκολότερες. Επίσης με αυτό τον τρόπο θα μπορούν να εξυπηρετηθούν και μεγαλύτερα καράβια της τάξης των 4500 επιβατών.
• Η Ρόδος σαν προορισμός, συμμετέχει σε διεθνείς (και ελληνικές) τουριστικές εκθέσεις; Ποια είναι τα μηνύματα για το 2024 κι έπειτα;
Ο προορισμός της Ρόδου είναι σταθερός στις συμμετοχές του σε όλες τις διεθνείς εκθέσεις και τουριστικές και κλαδικές. Μέσω της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου αλλά και του Δήμου, η παρουσία είναι δυναμική σε όλα τα μεγάλα τουριστικά γεγονότα. Επίσης η κατεύθυνση από την δημοτική αρχή αλλά και το Λιμενικό Ταμείο είναι να συμμετέχουμε δυναμικά και στις κλαδικές εκθέσεις της κρουαζιέρας, δηλαδή την Seatrade Med, την Seatrade Europe, αλλά και την Seatrade Global. Μάλιστα, στην επόμενη έκθεση αυτής της Seatrade Europe, που θα πραγματοποιηθεί στο Αμβούργο της Γερμανίας στις 05-08 Σεπτεμβρίου, θα συμμετέχουμε και θα συντονίσουμε δύο πολύ ενδιαφέροντα πάνελ. Ένα με τους επικεφαλής των νέων εταιρειών κρουαζιέρας (New Cruise Lines CEO Panel) που θα μοιραστούν τα σχέδια τους για τις εταιρείες τους, τον τρόπο δουλειάς τους αλλά και τις περιοχές που θα έχουν δρομολόγια και ένα ακόμα με τίτλο: “Κορυφαίες συμβουλές για να δείτε τον προορισμό σας στο Χάρτη”, όπου υψηλόβαθμα στελέχη των εταιρειών κρουαζιέρας θα μοιραστούν τα μικρά μυστικά τους για το τι θα πρέπει οι προορισμοί να προσέξουν στο στρατηγικό σχεδιασμό τους.
• Ο θαλάσσιος τουρισμός δεν είναι μόνον η κρουαζιέρα αλλά και το γιώτινγκ; Τι συμβαίνει φέτος;
Ο θαλάσσιος τουρισμός στην Ελλάδα είναι πολυδιάστατος και περιλαμβάνει τόσο την κρουαζιέρα όσο και το γιώτινγκ. Η χώρα μας διαθέτει πάνω από 40 προορισμούς κρουαζιέρας και πάνω από 200 κατοικημένα νησιά, που είναι ιδανικά για θαλάσσιο τουρισμό γιώτινγκ. Το γιώτινγκ αντιπροσωπεύει έναν πολυτελή τύπο θαλάσσιου τουρισμού μικρής κλίμακας που προσφέρει εξαιρετικές εμπειρίες σε επιλεγμένες περιοχές της Ελλάδας.
Υπάρχουν περιθώρια για υψηλής ποιότητας θαλάσσιο τουρισμό (Luxury) στα ελληνικά νησιά, αλλά απαιτούνται προϋποθέσεις όπως η ανάπτυξη υποδομών και η προσέλκυση επενδύσεων. Οι επενδυτές διαθέτοντας τεχνογνωσία και την απαραίτητη οικονομία κλίμακας έχουν τη δυνατότητα να αναπτύξουν πολυτελείς μαρίνες και λιμένες στα ελληνικά νησιά, προσφέροντας υπηρεσίες υψηλής ποιότητας και πολυτέλειας στους ταξιδιώτες. Συνολικά, η Ελλάδα διαθέτει όλα τα απαραίτητα στοιχεία για να αναπτύξει τον θαλάσσιο τουρισμό, είτε μέσω κρουαζιέρας είτε μέσω γιώτινγκ. Οι πανέμορφοι προορισμοί, οι μαρίνες, οι υπηρεσίες υψηλής ποιότητας και η φιλοξενία των Ελλήνων είναι οργανικά μέρη της ελληνικής κουλτούρας. Προχωρώντας το πρόγραμμα αξιοποίησης των μαρίνων, προσελκύουμε επενδυτές μέσω διαγωνιστικών διαδικασιών και βελτιώνουμε τις μικρότερες μαρίνες των νησιών. Επιπλέον, επιταχύνοντας τις δράσεις μας ως χώρα, μπορούμε να αξιοποιήσουμε όχι μόνο τους πανέμορφους προορισμούς μας αλλά και τις συναφείς δραστηριότητες όπως το service και το ξεχειμώνιασμα των σκαφών σε ελληνικές εγκαταστάσεις, κάτι που θα δώσει ακόμα μεγαλύτερη υπεραξία και πολλές και καλές θέσεις εργασίας. Με την περαιτέρω ανάπτυξη και προώθηση του κλάδου, η Ελλάδα μπορεί να εδραιώσει τη θέση της ως ένας από τους κορυφαίους προορισμούς θαλάσσιου τουρισμού παγκοσμίως.
• Ποια είναι τα σχέδια για την κρουαζιέρα την επόμενη διετία;
Τα σχέδια την επόμενη διετία περιλαμβάνουν την ανάπτυξη της Θεσσαλονίκης ως προορισμού κρουαζιέρας και τη συνέχιση της προώθησης της Ρόδου ως προορισμού με πλούσια πολιτιστική κληρονομιά και φυσική ομορφιά. Επίσης μην ξεχνάμε την διαδικασία που τρέχει σε Ηράκλειο και Ηγουμενίτσα όπου έχει αναδείξει επενδυτή αλλά και τον Βόλο που ακολουθεί. Επίσης υπάρχει ζήτηση για νέους ‘’μικρούς’’ προορισμούς για την κατηγορία luxury που ως κατηγορία έχει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά.
Οι τοπικές Αρχές (Λιμάνια, Δήμοι, Περιφέρειες) πρέπει να συνεργάζονται με τον κλάδο και ειδικούς για τη βελτίωση των λιμενικών υποδομών/μικροϋποδομών, τη δημιουργία νέων προγραμμάτων αφίξεων κρουαζιερόπλοιων και την προώθηση της ελληνικής κουλτούρας και φιλοξενίας.
Το στρατηγικό σχέδιο περιλαμβάνει την ισόρροπη ανάπτυξη περισσότερων προορισμών για την υποδοχή κρουαζιερόπλοιων σε διάφορες περιοχές της Ελλάδας, την ενίσχυση της ποιότητας των υπηρεσιών και των ανέσεων που παρέχονται στους επιβάτες, καθώς και την προώθηση του θαλάσσιου τουρισμού ως μια αειφόρο και προσβάσιμη επιλογή για τους ταξιδιώτες. Εμείς ως εταιρεία και εγώ προσωπικά δουλεύουμε συνεχώς για την προώθηση της Ελλάδας και των ελληνικών προορισμών, αλλά θα πρέπει και οι μικρότεροι προορισμοί να βοηθήσουν έτσι ώστε να υπάρξει ένας ισορροπημένος προγραμματισμός βιώσιμης ανάπτυξης που θα βοηθά και την τοπική οικονομία και αειφορία.
Επιπλέον, προγραμματίζονται περισσότερες θεματικές κρουαζιέρες που εστιάζουν στην πολιτιστική κληρονομιά, στη γαστρονομία, στην περιπέτεια και στην ευεξία, προσφέροντας μια ποικιλία εμπειριών στους επιβάτες. Η Ελλάδα πρέπει πάντα να στοχεύει να ενισχύσει τον ρόλο της ως ένας από τους κορυφαίους προορισμούς κρουαζιέρας στον κόσμο, προσελκύοντας επιβάτες από όλο τον κόσμο και προσφέροντας μια αξέχαστη εμπειρία στους επισκέπτες της.