Στην τουριστική κίνηση, η οποία ακόμη μια φορά θα καθορίσει σε μεγάλο βαθμό την πορεία των πωλήσεών τους στο σύνολο της χρονιάς, παραμένει στραμμένο το βλέμμα των ζυθοποιών της χώρας.
Αν και περί τα τέλη Ιουνίου, αμέσως μετά την προκήρυξη του Δημοψηφίσματος φάνηκε πως τα πραγματα δεν θα εξελιχθούν σύμφωνα με τις αρχικές προβλέψεις λόγω των πολιτικών εξελίξεων, εντούτοις η άρση της αβεβαιότητας και η επίτευξη συμφωνίας με τους εταίρους επανέφεραν την αισιοδοξία στον κλάδο, ο οποίος ελπίζει και φέτος να καλύψει με τον τουρισμό μεγάλο μέρος της ζημίας που προκαλούν στην εσωτερική κατανάλωση η μείωση της αγοραστικής δύναμης και εσχάτως τα capital controls.
Τις προσδοκίες της ζυθοποιίας ενισχύει η ανάκαμψη του τουριστικού ρεύματος από το εξωτερικό, η οποία αποτυπώθηκε ξεκάθαρα στις αεροπορικές αφίξεις Ιουλίου και οι εκτιμήσεις των ανθρώπων του τουρισμού πως μετά την αλλαγή των δεδομένων για την οικονομία και παρά τα capital controls ο ελληνικός τουρισμός οδεύει προς νέο ρεκόρ ξένων επισκεπτών (πάνω από 25 εκατομμύρια από 24,2 εκατομμύρια πέρυσι). Η μπίρα είναι ένα ποτό με έντονη εποχικότητα στην Ελλάδα, αφού περίπου το 70% της κατανάλωσης γίνεται από Μάιο έως Οκτώβριο, ενώ το υπόλοιπο 30% γίνεται από Νοέμβριο έως Απρίλιο.
Ο ξένοι επισκέπτες του καλοκαιριού άλλωστε, όλα τα προηγούμενα χρόνια της κρίσης αποτέλεσαν το «αντίδοτο» στην κάμψη της ζήτησης στην εσωτερική αγορά, η οποία συρρικνώθηκε παρά τις έντονες προσφορές και τα νέα προϊόντα που κυκλοφόρησαν οι βιομηχανίες, σε μια προσπάθεια να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών.
Αποκαλυπτική της κατάστασης που επικρατεί στην ελληνική αγορά της μπίρας είναι η μελέτη της IRI που παρουσιάζει σήμερα η «Η», σύμφωνα με την οποία το πρώτο πεντάμηνο του 2015 (Ιανουάριος ? Μάιος), ο όγκος πωλήσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ υποχωρεί παρά την περαιτέρω αύξηση των προωθητικών ενεργειών, τόσο αυτών που προέρχονται από τους λιανέμπορους όσο και αυτών που προέρχονται από τη βιομηχανία (βλ. γράφημα).
«Διαχρονικά παρατηρούμε ότι το ποσοστό του όγκου που προέρχεται από τις προωθητικές ενέργειες που διενεργούνται μέσα στα καταστήματα -όπως φυλλάδια, δεύτερα σημεία πώλησης, προσωρινή μείωση τιμής προερχόμενη από τις λιανεμπορικές αλυσίδες- αυξάνεται με ταχείς ρυθμούς.
Παράλληλα, παρατηρούμε ότι το μερίδιο όγκου των προωθητικών κωδικών που προέρχονται από τους βιομήχανους, αυξάνεται από χρονιά σε χρονιά, με εξαίρεση το 2014. Επίσης αυξάνεται στο πεντάμηνο φέτος σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό πεντάμηνο.
Οι ενέργειες που κυριαρχούν σε αυτήν την κατηγορία, είναι κυρίως η δωρεάν προσφορά επιπλέον όγκου», σημειώνει η κ. Κική ΧαμοπούλουSenior Account Executive της IRI.
Κερδίζει έδαφος ο μηλίτης
Μπορεί οι προσφορές να μην έχουν καταφέρει να αυξήσουν την κατανάλωση, ωστόσο έχουν πετύχει να περιορίσουν την ανάπτυξη της ιδιωτικής ετικέτας, η οποία είχε αρχίσει να κερδίζει έδαφος στις προτιμήσεις των νοικοκυριών.
Σύμφωνα με την IRI, η αυξανόμενη προωθητική πίεση έχει ως αποτελέσματα αρκετοί καταναλωτές να προτιμούν τις επώνυμες μπίρες όταν είναι σε προσφορά, αφού μειώνεται η απόσταση της τιμής τους από τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Δεν είναι τυχαίο πως η απήχηση της ιδιωτικής ετικέτας υποχωρεί και μαζί συρρικνώνεται το μερίδιό της, πάντα στα σούπερ μάρκετ.
Υπολογίζεται πως τον Μάιο του 2015 το μερίδιό της σε όγκο περιορίστηκε σε επίπεδα κάτω του 10% (9,7%) από 12,2% που ήταν το αντίστοιχο διάστημα το 2014 και 14,3% το 2012! Στα στοιχεία που ξεχωρίζει η IRI, είναι η δυναμική είσοδος του μηλίτη, ο οποίος με την πάροδο των ετών κάνει πιο έντονη την παρουσία του, τόσο επικοινωνιακά όσο και από άποψη πωλήσεων.
Ο μηλίτης είναι ένα αλκοολούχο ποτό το οποίο παράγεται από την αλκοολική ζύμωση χυμού μήλων, ενώ η περιεκτικότητά του σε οινόπνευμα ποικίλλει από 1% μέχρι 8%.
Για την παρασκευή του μπορεί να χρησιμοποιηθεί χυμός από οποιαδήποτε ποικιλία, αλλά υπάρχουν και ποικιλίες που καλλιεργούνται ειδικά για την παραγωγή μηλίτη. Ο μηλίτης είναι δημοφιλής στο Ηνωμένο Βασίλειο, όπου γίνεται και η μεγαλύτερη κατά κεφαλήν κατανάλωσή του.
Ημερησία