Γερμανοί, Βρετανοί και Αμερικανοί τροφοδοτούν… με καύσιμα την ατμομηχανή της ελληνικής οικονομίας, τον τουρισμό με τις τρεις εθνικότητες να ξοδεύουν τα περισσότερα κατά την διάρκεια παραμονής τους στη χώρα μας.
Τουρισμός: Αντικρουόμενα μηνύματα – Τα ρεκόρ και τα σύννεφα στον ορίζοντα
Οι Γερμανοί ξόδεψαν πέρσι 107 ευρώ ανά διανυκτέρευση στην Ελλάδα, αφήνοντας συνολικά 1 εκατ. ευρώ, οι Βρετανοί ξόδεψαν λίγο περισσότερα από 98 ευρώ αφήνοντας 946 εκατ. ευρώ ενώ οι Αμερικάνοι ξόδεψαν 115 ευρώ αφήνοντας 569 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με σχετική έρευνα του ΙΝΣΕΤΕ που ακτινογραφεί το προφίλ των τουριστών που παραθερίζουν στην Ελλάδα.
Η υψηλότερη δαπάνη ανά επίσκεψη καταγράφηκε στην Περιφέρεια Κρήτης με 941 ευρώ, παρουσιάζοντας τη μεγαλύτερη αύξηση σε σύγκριση με το 2022, τόσο ποσοστιαία όσο και σε απόλυτες διαφορές κατά +31,5%/+225 ευρώ. Αντίθετα, στην Περιφέρεια Ηπείρου καταγράφηκε η χαμηλότερη δαπάνη ανά επίσκεψη η οποία διαμορφώθηκε σε 193 ευρώ καταγράφοντας μείωση -19,7%/-47 ευρώ.
Μόλις πέντε Περιφέρειες (Κρήτη, Νότιο Αιγαίο, Βόρειο Αιγαίο, Πελοπόννησο και Θεσσαλία) παρουσιάζουν αύξηση ενώ οι υπόλοιπες εννέα παρουσιάζουν μείωση, δείγμα της γενικευμένης ακρίβειας και της οικονομικής στενότητας που πολιορκούν τους τουρίστες.
Τα δύο άκρα – Κρήτη και Κ. Μακεδονία
Η υψηλότερη δαπάνη ανά διανυκτέρευση καταγράφηκε στην Περιφέρεια Κρήτης με 113 ευρώ, παρουσιάζοντας τη μεγαλύτερη αύξηση τόσο ποσοστιαία όσο και σε απόλυτες διαφορές κατά +29,7%/+6 ευρώ. Αντίθετα, η χαμηλότερη μέση δαπάνη ανά διανυκτέρευση με 47 ευρώ καταγράφηκε στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας σημειώνοντας αύξηση +5,4%. Μόνο στις Περιφέρειες Κρήτης (113 ευρώ) και Νοτίου Αιγαίου (105 ευρώ) η μέση δαπάνη ανά διανυκτέρευση ήταν υψηλότερη από το μέσο όρο της Ελλάδας (85 ευρώ) ενώ οι υπόλοιπες 10 κινήθηκαν κάτω του μέσου όρου.
«Μαζεύονται» οι τουρίστες
Στο ίδιο μήκος κύματος με το ΙΝΣΕΤΕ κινείται και η ΤτΕ. Σύμφωνα με την πλέον πρόσφατη μελέτη, οι επισκέπτες βάζουν… πλαφόν στα έξοδα. Η μέση δαπάνη των τουριστών στην Ελλάδα τον Μάιο του 2024 μειώθηκε κατά 12,2% ενώ σε επίπεδο πενταμήνου παρατηρήθηκε μειωμένη κατά 3,6% έναντι της περσινής χρονιάς. Η πτώση της μέσης δαπάνης αναπόφευκτα συνδέεται με ανατιμήσεις σε διαμονή κι εστίαση, οι οποίες γίνονται ακόμα πιο αισθητές στο πορτοφόλι των τουριστών.
Η «έκπληξη» της Ηπείρου
Η πλειοψηφία των Περιφερειών παρουσίασε αύξηση στον αριθμό των επισκέψεων το 2023. Η μεγαλύτερη ποσοστιαία αύξηση κατά +58,1% καταγράφηκε στην Περιφέρεια Ηπείρου.
Η αύξηση των επισκέψεων στην Ήπειρο πάντως δείχνει τον δρόμο και σε άλλες λιγότερο «δημοφιλείς» περιφέρειες για να κερδίσουν τουρίστες, κάτι που θα έχει πολλαπλασιαστικά οφέλη στο τουριστικό προϊόν της Ελλάδας καθώς η σεζόν θα επεκταθεί με τους επισκέπτες να διαχέονται σε περισσότερους προορισμούς πέρα από νησιά Αιγαίου, Χαλκιδική, κτλ.
Την πρώτη θέση στις επισκέψεις -ανάμεσα στις 13 Περιφέρειες της χώρας- κατέχει η Περιφέρεια Αττικής (7.789 χιλ. επισκέψεις) και ακολουθούν η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου (6.961 χιλ. επισκέψεις), η Περιφέρεια της Κεντρικής Μακεδονίας (6.566 χιλ. επισκέψεις), η Περιφέρεια Κρήτης (5.522 χιλιάδες επισκέψεις), η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων (3.378 χιλ. επισκέψεις), η Περιφέρεια Ηπείρου (1.712 χιλ. επισκέψεις), η Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης (1.281 χιλ. επισκέψεις), η Περιφέρεια Πελοποννήσου (732 χιλ. επισκέψεις), η Περιφέρεια της Θεσσαλίας (624 χιλ. επισκέψεις) και η Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας (564 χιλ. επισκέψεις).
Στην πρώτη θέση κατάταξης των χωρών, με βάση τον αριθμό των επισκέψεων το 2023, ανέβηκε η Γερμανία με 5.027 χιλ. επισκέψεις, ενώ στη δεύτερη θέση υποχώρησε το Ηνωμένο Βασίλειο. Στην τρίτη θέση ανέβηκε η Βουλγαρία, κερδίζοντας 2 θέσεις στον πίνακα κατάταξης και ακολούθησε η Ιταλία, κερδίζοντας επίσης 2 θέσεις στον πίνακα κατάταξης. Αντίθετα, 2 θέσεις στην κατάταξη υποχώρησαν η Γαλλία και οι ΗΠΑ.
Τα «μυστήρια» της Μυκόνου
Με τον τουρισμό να αντικρίζει κατάματα φέτος νέα ρεκόρ (σε έσοδα και αφίξεις με αστερίσκο την κερδοφορία των επιχειρήσεων), όσο και αν φαίνεται παράδοξο, η Μύκονος χάνει έδαφος με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ να αποτυπώνουν μία μίνι καθίζηση στα ταμεία καταλυμάτων και εστίασης για το β’ τρίμηνο του 2024 (σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2023).
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που αφορούν στο β’ τρίμηνο του 2024 (περιλαμβάνουν και τον Ιούνιο), ενώ ο τζίρος των επιχειρήσεων των κλάδων των καταλυμάτων και των υπηρεσιών εστίασης παίρνει τον ανήφορο, συνέπεια της δυναμικής του τουρισμού (άνοδο 10,7% καταγράφει ο τζίρος των καταλυμάτων και 5,8% η εστίαση σε σύγκριση με την ίδια χρονιά πέρσι), ο τζίρος των καταλυμάτων στη Μύκονο βρίσκεται σε ελεύθερη πτώση (12,1%) και στη Σαντορίνη η μείωση προσεγγίζει το 7,2%.
Οι «βασίλισσες» του ελληνικού τουρισμού σημειώνουν μάλιστα τη μεγαλύτερη πτώση τζίρου συγκριτικά με τις υπόλοιπες περιφερειακές ενότητες της χώρας.Και στην εστίαση η μεγαλύτερη πτώση σημειώνεται στη Μύκονο (7,4%).
Και τα στοιχεία των αεροπορικών αφίξεων προσγειώνουν απότομα το νησί των Ανέμων. Σύμφωνα με τα τελευταία δεδομένα της Fraport, η πτώση στη Μύκονο τον Ιούλιο κυμαίνεται στο 5,2% (από 300 χιλιάδες αφίξεις τον Ιούλιο του 2023 σε 285 χιλιάδες φέτος), ενώ η μείωση στη Σαντορίνη είναι σχεδόν ανεπαίσθητη (-0,1%). Στο πεντάμηνο, το αεροδρόμιο της Μυκόνου παρουσίασε μείωση 5% (-7 χιλιάδες επιβάτες), καθώς οι διεθνείς αεροπορικές αφίξεις διαμορφώθηκαν σε 137.000.
Μειώνουν τιμές στην καρδιά του καλοκαιριού!
Τουριστικοί παράγοντες μιλούν για ένα περίεργο καλοκαίρι με το νησί να πληρώνει το μάρμαρο της αρνητικής διαφήμισης στο εξωτερικό, απόρροια εξωπραγματικών χρεώσεων σε τουρίστες για φαγητό και ποτό από μερίδα επαγγελματιών, που πήραν ευρεία δημοσιότητα.
Τα ανησυχητικά σημάδια άρχισαν να εμφανίζονται από το 2022 ενώ πέρσι και φέτος τα σύννεφα πύκνωσαν για τα καλά με πολλά καταλύματα να ρίχνουν ακόμα και κατά 30% τις τιμές (αδιανόητο για άλλες εποχές) μέσα στο κυρίως πιάτο της σεζόν για να ενισχύσουν την ασθενική ζήτηση, την ώρα που πολυτελείς κλίνες παραμένουν πολλές μέρες της σεζόν άδειες.
Μεγάλο μέρος των επισκεπτών προέρχονται από τα κρουαζιερόπλοια, που μένουν στο νησί για μερικές ώρες, χωρίς να συνεισφέρουν ιδιαίτερα στα τουριστικά έσοδα την ώρα που τα «γερά» πορτοφόλια ρίχνουν ρυθμούς στην κατανάλωση αλλάζοντας καταναλωτική συμπεριφορά ή μειώνουν την διάρκεια παραμονής τους στο νησί
Σε κάθε περίπτωση, τα στοιχεία Ιουλίου, Αυγούστου και Σεπτεμβρίου για πληρότητες, έσοδα και αφίξεις θα ξεκαθαρίσουν την εικόνα με την Μύκονο να ελπίζει σε διόρθωση της γκρίζας εικόνας στο τέλος της τουριστικής σεζόν.
Πηγή: ot.gr