Του Νίκου Χρυσικόπουλου
Νέα δεδομένα στη συνδρομητική τηλεόραση στην Ελλάδα φέρνει η εμπορική συμφωνία μεταξύ της Nova και των Vodafone και Wind για τη διάθεση των καναλιών Novasports από τις πλατφόρμες τηλεοπτικού περιεχομένου των δύο τελευταίων.
Με βάση τη συμφωνία, το αθλητικό περιεχόμενο της Nova, στο οποίο περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, το ελληνικό πρωτάθλημα της Super League, το ευρωπαϊκό πρωτάθλημα μπάσκετ της EuroLeague, καθώς και άλλα μεγάλα αθλητικά γεγονότα θα μεταδίδεται και από τη Vodafone TV, την IPTV πλατφόρμας συνδρομητικής τηλεόρασης της Vodafone μέσω του καναλιού Vodafone TV Sports (το πακέτο Vodafone TV Sports ξεκίνησε να προσφέρεται στους συνδρομητές της Vodafone TV ήδη, έναντι 12 ευρώ/μήνα). Αντίστοιχα, σε λίγους μήνες θα είναι διαθέσιμο από την νέα πλατφόρμα τηλεοπτικού περιεχομένου της Wind, η οποία θα λανσαριστεί στα τέλη του 2017 – στις αρχές του 2018 και θα διαθέτει διαφορετικά χαρακτηριστικά, στο πλαίσιο και της συνεργασίας της Wind με την Zappware στο σκέλος της τεχνολογικής λύσης.
Πρόκειται για την πρώτη συνεργασία σε επίπεδο περιεχομένου μεταξύ των τριών εναλλακτικών παρόχων συνολικών υπηρεσιών επικοινωνίας και ψυχαγωγίας στην Ελλάδα, ενδεικτική των αλλαγών που συντελούνται στην εγχώρια τηλεπικοινωνιακή αγορά. Συγκεκριμένα, για πρώτη φορά περιεχόμενο που διατίθετο μέχρι σήμερα αποκλειστικά από έναν πάροχο, διανέμεται μέσω μίας εμπορικής συμφωνίας στη χονδρική αγορά, δηλαδή σε άλλους παρόχους.
Σχολιάζοντας, στελέχη των Nova (Forthnet), Vodafone και Wind με τα οποία συνομίλησε το Capital.gr,. μίλησαν για μια αμοιβαία επωφελή εμπορική συμφωνία που εξυπηρετεί τη στρατηγική κάθε εταιρείας.
Σε ό,τι αφορά στη Nova, από την εταιρεία τονίζεται πως η διάθεση του αποκλειστικού αθλητικού περιεχομένου που έχει εξασφαλίσει στις Vodafone και Wind είναι οικονομικά συμφέρουσα και εξασφαλίζει μια επιπλέον πηγή εσόδων, καθώς υπάρχει πρόβλεψη για κατ΄ελάχιστον εξασφαλισμένα έσοδα (minimum guaranteed royalty fees). Επιπλέον, για τη διάθεση του περιεχομένου της Nova από ένα συγκεκριμένο αριθμό συνδρομητών των Vodafone και Wind και πάνω, υπάρχει πρόβλεψη για επιπλέον έσοδα.
Ακόμη, τα στελέχη της Nova αναφέρουν ότι η εμπορική αυτή συμφωνία καταδεικνύει την ορθότητα της στρατηγικής να εστιάσει η εταιρεία στο triple play και στην εξασφάλιση αποκλειστικού αθλητικού περιεχομένου. Σε ό,τι αφορά το κατά πόσον θα επιδράσει στη συνδρομητική βάση, δίνουν έμφαση στο ότι η μετάδοση του αθλητικού περιεχομένου των καναλιών Novasports από τις Vodafone και Wind θα γίνεται ευρυζωνικά (IPTV) και όχι δορυφορικά. Ουσιαστικά υποστηρίζουν πως μόνο η μετάδοση του περιεχομένου μέσω δορυφόρου εξασφαλίζει σταθερή ποιότητα εικόνας και ήχου High Definition σε οποιοδήποτε σημείο της Ελλάδας, ακόμη και στο πιο απομακρυσμένο. Στον αντίποδα, ωστόσο, Vodafone και Wind επενδύουν διαρκώς σε επίπεδο υποδομών και στα δίκτυα οπτικών ινών υπέρ – υψηλών ταχυτήτων που αναπτύσσουν, με στόχο να προσφέρουν εξαιρετικά ποιοτικές ευρυζωνικές υπηρεσίες.
Από την πλευρά των Vodafone και Wind, γίνεται λόγος για μια win-win συμφωνία καθώς αποκτάται ένα premium περιεχόμενο, χωρίς να έχουν δαπανηθεί τα κεφάλαια που απαιτήθηκαν για να εξασφαλιστεί από τη Nova. Και οι δύο εταιρείες ενισχύουν περαιτέρω τις τηλεοπτικές τους πλατφόρμες αποκτώντας πρόσβαση σε περιεχόμενο, όπως το αθλητικό, που δεν θα μπορούσαν διαφορετικά να δώσουν στους συνδρομητές τους. Έτσι, είναι σε θέση να επικεντρωθούν εμπορικά στην πώληση ολοκληρωμένων πακέτων ψυχαγωγίας και επικοινωνίας, θωρακίζοντας και αυξάνοντας τη συνδρομητική τους βάση.
Πηγαίνοντας ένα βήμα παραπέρα, η σύμπραξη των Vodafone και Wind σε επίπεδο δικτύων (έχοντας ιδρύσει την εταιρεία Victus) που αφορά τον κοινό σχεδιασμό και την εμπορική συνεκμετάλλευση των δικτύων της NGA που θα δημιουργηθούν, τώρα επεκτείνεται και σε επίπεδο περιεχομένου, κάτι που αποτελεί ένα σαφές δείγμα της στρατηγικής συνεργασιών με στόχο να επιμεριστεί το ανελαστικό κόστος, είτε πρόκειται για ανάπτυξη δικτύων, είτε για περιεχόμενο. Και δεν αποκλείεται να υπάρξει και συνέχεια στις συμπράξεις, στην περίπτωση της Cyta Ελλάδος.
Το πιο σημαντικό, όμως είναι πως η εμπορική αυτή συνεργασία συνθέτει έναν νέο πόλο που τίθεται απέναντι σε αυτόν που δημιούργησε η Cosmote TV, με την απόκτηση των δικαιωμάτων του Champions League, Europa League, των μεγαλύτερων ποδοσφαιρικών πρωταθλημάτων, όπως το αγγλικό και το ισπανικό, αλλά και των αγώνων του Ολυμπιακού και Παναθηναϊκού στη Basket League. Και αυτό διότι η η Cosmote TV εν δυνάμει καλείται να ανταγωνιστεί ένα μπλοκ τριών “παικτών” που μοιράζονται και εμπορικά προωθούν το ίδιο αθλητικό περιεχόμενο.
Σε κάθε περίπτωση, η συνεργασία αυτή σηματοδοτεί την πρώτη μιας νέας περιόδου στην οποία εισέρχεται η εγχώρια τηλεοπτική αγορά, καθώς πέραν των τηλεπικοινωνιακών εταιρειών και οι μεγάλοι τηλεοπτικοί σταθμοί είναι γνωστό ότι εξετάζουν την προσφορά μέρους του περιεχομένου τους σε συνδρομητική βάση, αξιοποιώντας τις μεγάλες επενδύσεις που υλοποιούνται σε τηλεπικοινωνιακά δίκτυα νέας γενιάς.
capital.gr