Με πολλά προβλήματα, κυρίως στελέχωσης με ανθρώπινο δυναμικό σε καθηγητές, στα δυσπρόσιτα νησιά (μετά τις αλλαγές που είχε κάνει για τις δυσπρόσιτες περιοχές, η προηγούμενη κυβέρνηση Τσίπρα) ξεκίνησε η νέα σχολική χρονιά στα Δωδεκάνησα.
Σε επιστολές που απέστειλε μόλις πριν λίγες ημέρες, η Α’ ΕΛΜΕ Δωδεκανήσου, προς την νέα υπουργό Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως αναφέρονται αναλυτικά τα προβλήματα της περιοχής.
Πιο αναλυτικά και σύμφωνα με τον πρόεδρο κ. Ανδρέα Μαρίνο, τα κενά είναι πάρα πολλά με αποτέλεσμα να υπάρχουν υποστελεχωμένα σχολεία σε μικρά νησιά, όπως στο ακριτικό Καστελόριζο. Οι καθηγητές, ζητούν από την υπουργό Παιδείας να ‘ανοίξει την μοριοδότηση των πινάκων αναπληρωτών και να επαναφέρει το μέτρο της διπλομοριοδότησής τους, στις δυσπρόσιτες περιοχές –το οποίο ανέστειλε η προηγούμενη κυβέρνηση.
Συγκεκριμένα: Από το 2014-15 εφαρμόστηκε η διπλομοριοδότηση των αναπληρωτών εκπαιδευτικών που δέχονταν να υπηρετήσουν σε δυσπρόσιτα σχολεία της περιοχής αλλά και της υπόλοιπης Ελλάδας.
Το μέτρο αυτό είχε σαν αποτέλεσμα, σχολεία, όπως του Καστελόριζου, της Νισύρου, της Κάσου, των Λειψών κ.λπ. να επιλέγονται από την πρώτη φάση διορισμού των αναπληρωτών.
Μάλιστα ήταν συχνό το φαινόμενο να υπάρχουν σχολεία της Ρόδου με κενά εκπαιδευτικού προσωπικού σε αντίθεση με τα μικρά δυσπρόσιτα νησιά που είχαν εκπαιδευτικό προσωπικό από την αρχή της σχολικής χρονιάς.
«Χρειάζεται, λοιπόν, η επαναφορά του συστήματος της διπλομοριοδότησης των αναπληρωτών που θέλουν να υπηρετήσουν σε σχολεία της περιοχής μας ώστε να επανέλθει και σε αυτόν τον τομέα η κανονικότητα και να μπορέσουν να λειτουργήσουν στελεχωμένα όλα τα σχολεία.
Επίσης, χρειάζεται η ανανέωση των πινάκων με μόρια όλων των χρόνων ώστε να υπάρχει κίνητρο σε συναδέρφους εκπαιδευτικούς να υπηρετήσουν σε σχολεία περιοχής μας ώστε να μαζέψουν μόρια» αναφέρει.
Η Α’ ΕΛΜΕ Δωδεκανήσου, έχει ζητήσει από την υπουργό να προβεί σε όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την έγκαιρη πρόσληψη εκπαιδευτικών, ώστε να καλυφθούν τα κενά σε εκπαιδευτικό προσωπικό των σχολείων της περιοχής μας, εξασφαλίζοντας με αυτό τον τρόπο την απρόσκοπτη λειτουργία τους.
Η λειτουργία των ΕΠΑΛ
Ένα ακόμη σοβαρό πρόβλημα εστιάζεται στην λειτουργία των ολιγομελών τμημάτων των ΕΠΑΛ της περιοχής μας και ιδιαίτερα στα μικρά νησιά.
Όπως αναφέρει η Α’ ΕΛΜΕ: «Η λύση προϋποθέτει τον χαρακτηρισμό ενός τμήματος ολιγομελούς κατά την έναρξη των μαθημάτων τον Σεπτέμβριο, και όχι τον Ιούνιο μήνα.
Έτσι και τις περασμένες χρονιές αλλά δυστυχώς και φέτος, πολλοί μαθητές στις αρχές Σεπτεμβρίου που αναζήτησαν να εγγραφούν σε κάποιο τμήμα δεν το βρίσκουν στη λίστα, αφού είχε χαρακτηριστεί ως ‘ολιγομελές’ από τον περασμένο Ιούνιο.
Με αυτή την κατάσταση, αναγκάζονται οι μαθητές, να επιλέξουν άλλο τμήμα που σε πολλές περιπτώσεις δεν είναι στα ενδιαφέροντα τους.
Επιπρόσθετα, στην περιοχή μας το Υπουργείο Παιδείας θα πρέπει να λάβει σοβαρά υπόψη τις δυσκολίες που υπάρχουν λόγω της νησιωτικότητας και να επιτρέψει τη λειτουργία όλων των ολιγομελών τμημάτων, των ΕΠΑΛ.
Δεν είναι δυνατό ένας μαθητής του ΕΠΑΛ που ξεκίνησε ή επέλεξε να φοιτά σε συγκεκριμένο τομέα στη Β’ τάξη (με στόχο την ολοκλήρωση των σπουδών του και την απόκτηση πτυχίου ειδίκευσης στην Γ’ τάξη), να αναγκάζεται να φοιτήσει σε σχολείο άλλου νησιού ή της Αθήνας, από τη στιγμή που στην περιοχή του δεν δημιουργήθηκε ο αντίστοιχος Τομέας στην Β΄ τάξη ή η αντίστοιχη ειδικότητα στην Γ΄ τάξη».
Η βάση του 10
και οι αλλαγές
στην εξεταστέα ύλη
Σύμφωνα με όσα ανέφερε η Νίκη Κεραμέως είναι παράλογο να εισάγονται φοιτητές με 3 και 4 στα ΑΕΙ. Θα δούμε πότε μπορούμε να επαναφέρουμε τη βάση του 10, ως προαπαιτούμενο για εισαγωγή στα Πανεπιστήμια.
Όπως έγινε σαφές, η υπουργός Παιδείας δεν θέλει να αιφνιδιάσει τους μαθητές και η νέα ρύθμιση θα συμπεριληφθεί σε ένα γενικότερο πλαίσιο αλλαγών για τις Πανελλαδικές Εξετάσεις.
Ωστόσο, αν και οι επόμενες Πανελλαδικές Εξετάσεις θα διενεργηθούν με τον ίδιο τρόπο που έγιναν και το 2019, υπάρχει έντονος προβληματισμός από τους καθηγητές σε επιμέρους ζητήματα, όπως η μείωση της ύλης.
«Η υπουργός Παιδείας ανακοίνωσε -ως άμεση αλλαγή- τον εξορθολογισμό της εξεταστέας ύλης αλλά και τον καθορισμό νέων συντελεστών για την συνεξέταση Έκθεσης και Λογοτεχνίας.
Συγκεκριμένα μειώνεται η ύλη σε όσα μαθήματα ήταν αδύνατη η κάλυψή της στη διάρκεια της χρονιάς ενώ αναφορικά με τη συνεξέταση των μαθημάτων μειώνεται ο συντελεστής στη Λογοτεχνία καθώς δεν έχει ολοκληρωθεί η απαραίτητη προετοιμασία μαθητών και εκπαιδευτικών για την πλήρη εφαρμογή της εξέτασης αυτής» αναφέρει ο κ. Μαρίνος, εκφράζοντας την επιφύλαξη των εκπαιδευτικών για τις ενδεχόμενες αλλαγές αλλά και για τα αποτελέσματα στην πράξη.
Σε κάθε περίπτωση, η νέα σχολική χρονιά ξεκίνησε με προβλήματα και οι εκπαιδευτικοί της περιοχής μας, βρίσκονται ήδη σε ετοιμότητα, καλώντας το υπουργείο για διάλογο.