Καλά είναι τα νέα για το θαλάσσιο τουρισμό. Όπως δήλωσε ο πρόεδρος του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Ν. Δωδεκανήσου, Βασίλης Βαγιαννάκης από την αρχή του χρόνου μέχρι σήμερα, επισκέφθηκαν τη Ρόδο 324.815 επιβάτες κρουαζιερόπλοιων. Στο μεταξύ, το 2023 η Ρόδος προσέλκυσε 453.832 επιβάτες κρουαζιέρας. Εκτιμάται ότι μέχρι το τέλος του έτους οι αφίξεις επιβατών θα φτάσουν στα περσινά επίπεδα και ενδεχομένως να είναι ελαφρώς αυξημένες. Αξίζει να σημειωθεί ότι πέρυσι πραγματοποιήθηκαν 357 κατάπλοι κρουαζιερόπλοιων και φέτος θα φτάσουν στους 410.
Σημαντική αύξηση καταγράφεται στη γραμμή Τουρκία-Ρόδος, γεγονός που οφείλεται στην εφαρμογή του μέτρου της βίζας εξπρές για τους Τούρκους πολίτες από τον Απρίλιο. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε ο κ. Βαγιανάκης, το 2022 η Ρόδος προσέλκυσε 175.897 επισκέπτες από την Τουρκία, το 2023 προσέλκυσε 288.597 ενώ μέχρι και τον Αύγουστο του τρέχοντος έτους, επισκέφθηκαν το νησί μας 307.249 Τούρκοι τουρίστες.
Οι προοπτικές για το θαλάσσιο τουρισμό, όπως δήλωσε ο πρόεδρος του ΔΛΤ, είναι καθ’ όλα θετικές για τη Ρόδο, γεγονός που αποτυπώθηκε στην έκθεση κρουαζιέρας στη Μάλαγα της Ισπανίας. Στην έκθεση συμμετείχε το ΔΛΤ και ο ΠΡΟΤΟΥΡ και πραγματοποιήθηκαν 17 συναντήσεις με εκπροσώπους πλοιοκτητριών εταιρειών, οι οποίοι εξέφρασαν την επιθυμία να χρησιμοποιούν το λιμάνι της Ρόδου ως σταθμό επιβίβασης και αποβίβασης (home port). Επιπλέον, εταιρείες οι οποίες ήδη προσεγγίζουν τη Ρόδο με τα πλοία τους εξετάζουν την αύξηση των προσεγγίσεων. Ενδιαφέρον να συμπεριλάβουν το λιμάνι του νησιού μας στο πρόγραμμά τους εκφράστηκε και από νέες εταιρείες, ενώ πλοιοκτήτριες εταιρείες που απέσυραν τα πλοία τους (βλ. Costa) πιθανότατα θα επιστρέψουν στο άμεσο μέλλον.
Με στόχο την καλύτερη εξυπηρέτηση των πλοιοκτητριών εταιρειών και τον καλύτερο προγραμματισμό των προσεγγίσεων το ΔΛΤ έχει προβεί στη δημιουργία ηλεκτρονικής πλατφόρμας berth allocation όπου οι πράκτορες θα μπορούν άμεσα να καταχωρούν τις προσεγγίσεις των πλοίων. Θα μπορούν επίσης να βλέπουν ποιες μέρες του μήνα έχουν προγραμματιστεί πολλοί κατάπλοι έτσι ώστε να επιλέγουν διαφορετικές ημερομηνίες.
Σχετικά με το home port, ο κ. Βαγιανάκης είπε ότι οι υπάρχουσες υποδομές επαρκούν για την εξυπηρέτηση μικρότερων πλοίων χωρητικότητας έως 1700 ατόμων. Προκειμένου να εξυπηρετηθούν περισσότεροι επιβάτες, θα έπρεπε να ενισχυθούν οι υπάρχουσες υποδομές. Σε κάθε περίπτωση, τον Οκτώβριο θα πραγματοποιηθεί η πρώτη απόπειρα για τη λειτουργία του τουριστικού λιμένα ως home port. Αν η απόπειρα πετύχει, ενδεχομένως και άλλες εταιρείες να επιλέξουν τη Ρόδο για home porting.
Μία θετική εξέλιξη που θα συμβάλει στη βελτίωση της εικόνας του λιμανιού, είναι η μεταφορά των κατασχεμένων από το τελωνείο οχημάτων από το τουριστικό λιμάνι στο λιμάνι της Ακαντιάς. Έχει ήδη διαμορφωθεί κατάλληλα ο χώρος όπου θα φυλάσσονται πλέον και αναμένεται σύντομα να ξεκινήσει η μεταφορά τους.
Τέλος, ο κ. Βαγιαννάκης ανέφερε ότι οι εκπρόσωποι των πλοιοκτητριών εταιρειών με τους οποίους συναντήθηκε στην έκθεση της Μάλαγα, εξέφρασαν τη δυσαρέσκειά τους για την επιβολή τέλους κρουαζιέρας, σημειώνοντας ότι οι τιμές των πακέτων που πούλησαν και που συνεχίζουν να πωλούν για την επόμενη διετία δεν περιλαμβάνουν αυτό το τέλος, το οποίο ανακοινώθηκε πρόσφατα. Συνεπώς θα επωμιστούν οι ίδιες οι εταιρείες το κόστος. Ενοχλήθηκαν επίσης που το τέλος δεν θα έχει ανταποδοτικό χαρακτήρα και δεν θα επιστρέφεται μέρος του στα λιμάνια.
Μαρίνα Μανδρακίου
Στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ βρέθηκαν πριν λίγες μέρες στη Ρόδο με αφορμή την δρομολόγηση των διαδικασιών για τον διαγωνισμό αξιοποίησης των δραστηριοτήτων στη μαρίνα Μανδρακίου. Υπάρχουν κάποια διαδικαστικά θέματα που πρέπει να ρυθμιστούν μέχρι να προχωρήσουν οι διαδικασίες.