Καμπανάκι για την επιτάχυνση των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων στον Τουρισμό προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης της ανταγωνιστικότητας του προϊόντος και της ανάπτυξης του κλάδου, που θα οδηγήσουν σε τόνωση των τουριστικών εσόδων, χτύπησε κατά τη χθεσινή του ομιλία στο 15ο συνέδριο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος Γιάννης Στουρνάρας.
Όπως τόνισε, η βελτίωση των υποδομών, η αναβάθμιση των υπόλοιπων περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, η μείωση των τιμών των αεροπορικών εισιτηρίων για να αυξηθεί η ζήτηση, η αξιοποίηση των μαρίνων, η συγκρότηση εθνικού σχεδίου ανάπτυξης της κρουαζιέρας ―ειδικά της κρουαζιέρας µε αφετηρία τα ελληνικά λιμάνια (home porting)- και η αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας με τη διευθέτηση των εκκρεμοτήτων στο χωροταξικό σχεδιασμό είναι μερικά μόνο από τα επόμενα βήματα που πρέπει να γίνουν άμεσα για την ανάπτυξη του κλάδου.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε ο κ. Στουρνάρας στη φετινή υστέρηση των τουριστικών εισπράξεων (δεν αναμένεται να ξεπεράσουν τα 14 δισ. ευρώ αν και οι αρχικές εκτιμήσεις έκαναν λόγο για έσοδα 15 δισ.), παρά την άνοδο των επισκεπτών, την οποία απέδωσε στη μείωση των τιμών από τους επιχειρηματίες του Τουρισμού και στις μεγάλες εκπτώσεις που έκαναν φέτος. Η υστέρηση όμως αυτή υποκρύπτει όμως, όπως είπε, και μια πιο μακροχρόνια τάση, δηλαδή την υποχώρηση των δαπανών ανά επισκέπτη και ανά διανυκτέρευση που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια.
Από το 2005 ειδικότεραπαρατηρείται τάση μείωσης της δαπάνης ανά επισκέπτη της τάξης του 2,5% ετησίως, με αποτέλεσμα αυτή να έχει πλέον υποχωρήσει στα 598 ευρώ ανά επισκέπτη τον Ιούλιο φέτος, ενώ ήταν 746 ευρώ το 2005. Την ίδια ώρα παρατηρείται μείωση του μέσου χρόνου παραμονής στη χώρα, ο οποίος από 10,7 ημέρες το 2005 υποχώρησε στις 7,2 ημέρες το 2015. Ταυτόχρονα, αλλάζει τόσο η εισοδηματική κατάσταση των επισκεπτών, καθώς η Ελλάδα προσελκύει λιγότερους επισκέπτες υψηλού εισοδήματος, όσο και το μίγμα των χωρών προέλευσης επισκεπτών. Εξάλλου, οι αφίξεις, κυρίως από παραδοσιακές αγορές (Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία κλπ), πλησιάζουν τα όρια κορεσμού. Αυτό σημαίνει κατά τον κ. Στουρνάρα, ότι και το πρότυπο τουριστικής ανάπτυξης πρέπει να προσαρμοσθεί, στοχεύοντας στην περαιτέρω αναβάθμιση του προϊόντος και την εξειδίκευση.
Στις επιπλέον προτάσεις που έκανε ο διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος περιλαμβάνονται η αύξηση του αριθμού των αγορών– στόχων μέσα από κατάλληλες πολιτικές μάρκετινγκ σε κάθε αγορά και η επέκταση της τουριστικής ζήτησης σε όλη τη διάρκεια του έτους, μέσω της ανάπτυξης του τουριστικού προϊόντος πέραν του παραδοσιακού προτύπου “ήλιος και θάλασσα”. Έμφαση πρέπει να δοθεί και στην προσέλκυση επισκεπτών για μικρά διαστήματα (city-breaks), που συνήθως έχουν μεγαλύτερη δαπάνη ανά ημέρα και είναι λιγότερο προσανατολισμένοι στους θερινούς μήνες αιχμής.
Κατά την ομιλία του τέλος ο Γ. Στουρνάρας σημείωσε πως την περίοδο της κρίσης οι τουριστικές επιχειρήσεις – όπως άλλωστε όλοι οι κλάδοι της ελληνικής οικονομίας – αναγκάστηκαν να λειτουργήσουν σε περιβάλλον αυξανόμενης φορολογικής επιβάρυνσης, η οποία πλήττει την ανταγωνιστικότητα, επισημαίνοντας πως η δημοσιονομική προσαρμογή πρέπει να δώσει μεγαλύτερη έμφαση στη μείωση των δημοσίων δαπανών και όχι στην αύξηση των φορολογικών συντελεστών. Εξίσου σημαντική είναι και η προσαρμογή μέσω της αποτελεσματικότερης αξιοποίησης της δημόσιας περιουσίας και μέσω των ιδιωτικοποιήσεων.
“Αν συμβεί αυτό θα καταστεί ευκολότερη η ελάφρυνση του φορολογικού βάρους, μέσω της μείωσης των φορολογικών συντελεστών. Αυτό είναι απαραίτητη προϋπόθεση, όσον αφορά τη δημιουργία ενός θεσμικού περιβάλλοντος φιλικού προς την επιχειρηματικότητα και την προσέλκυση νέων επενδύσεων. Η αύξηση των επενδύσεων σε ξενοδοχεία υψηλής ποιότητας και η αναβάθμιση του ξενοδοχειακού δυναμικού με αύξηση των διαθέσιμων κλινών, σε συνδυασμό με την προσαρμοστικότητα στις νέες οικονομικές συνθήκες, που επέδειξε η τουριστική δραστηριότητα, πρέπει όχι μόνο να συνεχισθεί αλλά και να ενταθεί, ώστε ο τουρισμός να αποτελέσει κινητήρια δύναμη και παράδειγμα του νέου προτύπου ανάπτυξης που χρειάζεται η χώρα” τόνισε.
capital.gr