Παρά τις αντίξοες συνθήκες που επικρατούν σε επίπεδο υποδομών και όχι μόνον για την ανάπτυξη της κρουαζιέρας στην Ελλάδα, η χώρα παραμένει σταθερά ένας επιθυμητός προορισμός. Η διάθεση των ανά τον κόσμο ταξιδιωτών να επισκεφθούν ένα ελληνικό νησί σε συνδυασμό με την ανακατάταξη των επισκέψιμων προορισμών στη Μεσόγειο λόγω των πολεμικών συγκρούσεων και του υπερκορεσμού ορισμένων λιμανιών τους μήνες αιχμής, ανοίγουν στην Ελλάδα ένα παράθυρο για να μπορέσει να μετατρέψει τα οφέλη που καρπώνονται ξένες εταιρείες κρουαζιέρας και σε οφέλη για τα λιμάνια της χώρας, τη ναυπηγοεπισκευή και την εθνική οικονομία εν γένει.
Αυτό αποδεικνύει ξεκάθαρα η δυναμική των μεγεθών της μόνης εταιρείας που χρησιμοποιεί ελληνικό λιμάνι για home porting, σε ποσοστό 90% των δραστηριοτήτων της, της Celestyal Cruises.
H Celestyal ανακοίνωσε για τη σεζόν 2014-2015 αύξηση κατά 20% στη διακίνηση επιβατών στους 130.000 και 30% στα έσοδα από εισιτήρια. Παράλληλα γνώρισε σημαντική αύξηση επιβατών απ’ όλες τις αγορές προέλευσης όπως τη Βόρεια και Λατινική Αμερική με άνοδο 13% και 17% αντίστοιχα, την Ευρώπη με 25% και ακόμα από την Τουρκία από όπου οι επιβάτες αυξήθηκαν κατά 135%. Με βάση στοιχεία και εκτιμήσεις της εταιρείας, η δραστηριοποίησή της προσέδωσε άμεσα έσοδα ύψους 110 εκατ. ευρώ στην ελληνική οικονομία μέσω των λειτουργικών της δαπανών, τις δαπάνες των τουριστών στα λιμάνια αλλά και τις πληρωμές σε προμηθευτές τροφίμων και στην ελληνική ναυπηγοεπισκευή.
Ειδικότερα, σε ελληνικές ναυπηγοεπισκευαστικές μονάδες καταβλήθηκαν συνολικά 20 εκατ. για το 2015 σε εργασίες όπως το έργο προσθήκης 51 μπαλκονιών στο κρουαζιερόπλοιο Celestyal Crystal. Η Celestyal Cruises πραγματοποίησε την σεζόν 2014-2015 συνολικά 977 προσεγγίσεις στα ελληνικά λιμάνια (ποσοστό 25% επί συνόλου 4.162 προσεγγίσεων), ενώ η συνολική εκτιμώμενη δαπάνη των επιβατών άγγιξε τα 77 εκατ. ευρώ και τα άμεσα έξοδα λειτουργίας της εταιρείας ανήλθαν στα 33 εκατ. ευρώ.
Ομως, η εν λόγω εταιρεία είναι η μόνη που πραγματοποιεί σε τόσο ευρεία κλίμακα home porting και ακόμα και τα δικά της πλοία που δεν είναι από τα μεγαλύτερα στη Μεσόγειο αντιμετωπίζουν δυσκολίες από την ανεπάρκεια και ενίοτε από την ανυπαρξία υποδομών. Αυτό άλλωστε μαζί με γραφειοκρατικά ζητήματα αλλά και ζητήματα που συνδέονται με την απουσία ευρύτερης συντονισμένης εθνικής στρατηγικής για την κρουαζιέρα αναφέρονται από το σύνολο της βιομηχανίας ως εκ των βασικών προβλημάτων που δεν επιτρέπουν στην Ελλάδα να εκμεταλλευτεί τις ιδιαίτερα θετικές προοπτικές ανάπτυξης της κρουαζιέρας.
Το 2014 τα συνολικά έσοδα της Ελλάδας από την κρουαζιέρα άγγιξαν μετά βίας τα 506 εκατ. ευρώ, κατατάσσοντάς την 8η σε ευρωπαϊκό επίπεδο, όταν η Ισπανία εισέπραξε άνω του 1,2 δισ. ευρώ.
Η Ιταλία που διατηρεί την πρωτοκαθεδρία της ευρωπαϊκής αγοράς, με μερίδιο 21,3%, έβαλε στα ταμεία της 4,6 δισ. όπως δημοσιοποίησε νωρίτερα φέτος στην ετήσια έκθεση του «Contribution of Cruise Tourism to the Economies of Europe 2015 Edition» ο Διεθνής Οργανισμός Κρουαζιέρας (Cruise Lines International Association ή CLIA). Σύμφωνα με τον Κυριάκο Αναστασιάδη, διευθύνοντα σύμβουλο της Celestyal Cruises και μέλος της εκτελεστικής επιτροπής CLIA Ευρώπης, η CLIA έχει εκφράσει επανειλημμένως στην ελληνική πολιτεία την επιδίωξή της να αναλάβει βελτιωτικά έργα για τις λιμενικές υποδομές κάτω από δημόσια διαχείριση, το οποίο χαρακτηρίζεται ως το μεγαλύτερο πρόβλημα για τις εταιρείες κρουαζιέρας. Το αποτέλεσμα όμως, τουλάχιστον μέχρι στιγμής, είναι ανύπαρκτο.
Καθημερινή