Συνεδριάσεις α. Περιφερειακού Συμβουλίου β. Επιτροπής Τουρισμού
Στο νησί της Σύρου, όπου και συνεδρίασε το Περιφερειακό Συμβούλιο Νοτίου Αιγαίου την Δευτέρα 08 Δεκεμβρίου 2014, πραγματοποιήθηκε και η πρώτη συνεδρίαση της νεοσυσταθείσας Επιτροπής Τουρισμού. Αναλυτικά τα σημαντικότερα ζητήματα και οι θέσεις μας ανά συνεδρίαση ήταν οι εξής:
15η συνεδρίαση Περιφερειακού Συμβούλιου
Υδατοδρόμια σε 11 νησιά του Νοτίου Αιγαίου
Για την παράταξή μας, ένα ολοκληρωμένο σύστημα παροχής των αναγκαίων υπηρεσιών μεταφοράς, που θα εκπορεύεται από ένα ενιαίο δημόσιο κέντρο επιτελικής διεύθυνσης, προγραμματισμού εποπτείας και ελέγχου, είναι απαραίτητο. Διατυπώσαμε επιφυλάξεις σχετικά με την έλλειψη διαβούλευσης με τους τοπικούς φορείς σε κάθε νησί, την χωροθέτηση, αλλά και με την ασάφεια του άρθρου 4 των προγραμματικών συμβάσεων σχετικά με τον Φορέα Διαχείρισης των υδατοδρομίων, καθώς είναι γνωστή η προσπάθεια δημιουργίας Περιφερειακών Λιμενικών Ταμείων ΑΕ με θολό ιδιοκτησιακό καθεστώς. Αναπάντητα επίσης έμειναν τα ερωτήματα σχετικά με τον τρόπο εμπλοκής συγκεκριμένης εταιρίας στο σχεδιασμό των υδατοδρομίων, παραβιάζοντας τους κανόνες της διαφάνειας και του ανταγωνισμού.
Πιστεύουμε ότι το θέμα των υδροπλάνων και των υδατοδρομίων θα πρέπει να τεθεί προς ψήφιση ως τμήμα ενός συστήματος συνδυασμένων μεταφορών που θα ενισχύει παράλληλα και τις ακτοπλοϊκές και τις αεροπορικές μεταφορές, προκειμένου να βγουν τα νησιά μας από την απομόνωση. Όπως ξεκαθαρίσαμε, δεν είμαστε αντίθετοι με τη λειτουργία των υδατοδρομίων, καθώς μπορούν να αποτελέσουν άλλο ένα αναπτυξιακό εργαλείο για τον τουρισμό, αλλά τα πράγματα οφείλουν να μπαίνουν στη σωστή τους διάσταση: οι οξυμένες ανάγκες συγκοινωνίας των νησιών -εμπορικού, κοινωνικού και υγειονομικού χαρακτήρα- δεν προβλέπεται να εξυπηρετηθούν, λόγω του υψηλού τιμήματος των ναύλων, των ιδιαίτερων καιρικών συνθηκών του Νοτίου Αιγαίου, της χωρητικότητας, κτλ.
Ιδιωτικοποίηση αεροδρομίων Ρόδου, Κω, Σαντορίνης, Μυκόνου
Η περιφερειακή αρχή αρνήθηκε να συζητήσει το ψήφισμα που κατέθεσε η Νησιωτική Ανατροπή κατά της 40χρονης παραχώρησης των 4 μεγαλύτερων και κερδοφόρων αεροδρομίων του Νοτίου Αιγαίου.
Παρόλες τις τρέχουσες γνωστές εξελίξεις με το άνοιγμα των οικονομικών προσφορών και την ανακήρυξη ως προσωρινού πλειοδότη της κοινοπραξίας Κοπελούζου-Fraport,
Παρόλες τις διαφαινόμενες σοβαρές επιπτώσεις στην στρατηγική ανάπτυξης της χώρας και στον τουρισμό, στην απώλεια εσόδων και στην αύξηση των εισιτηρίων,
Παρόλη την ύπαρξη ψηφίσματος του προηγούμενου περιφερειακού συμβουλίου με το οποίο εκφραζόταν η αντίθεση στην τότε δρομολογούμενη εκχώρηση,
η δικαιολογία που προφασίστηκε η πλειοψηφία ήταν η έλλειψη ολοκληρωμένης εισήγησης και η απουσία οριστικής απόφασης του ΤΑΙΠΕΔ για την παραχώρηση…
Δήλος-Μακρόνησος
Ενδεικτικές της νοοτροπίας της περιφερειακής αρχής και της «αναθεωρητικής» προσέγγισης της ιστορίας και του πολιτισμού του τόπου ήταν οι εισηγήσεις για την Μακρόνησο και την Δήλο. Όσον αφορά την αλλαγή των Προεδρικών Διαταγμάτων για τη Μακρόνησο, με τα οποία το 1989 το νησί χαρακτηρίστηκε ως ιστορικός τόπος και το 1995 καθορίστηκαν οι χρήσεις γης, θεωρούμε ότι οι κτηνοτρόφοι της Μακρονήσου χρησιμοποιούνται ως άλλοθι όταν η πραγματική σκοπιμότητα, όπως διαφαίνεται από τα σχετικά έγγραφα του Δήμου Κέας, είναι η εγκατάσταση ανεμογεννητριών. Η διαχρονική αμέλεια της πολιτείας να αναδείξει και να προστατεύσει τα κτίσματα από την φθορά του χρόνου έχει οδηγήσει τα σημαντικά πορίσματα της διυπουργικής ομάδας εργασίας με την συμμετοχή επιστημονικών φορέων, αγωνιστών, επαγγελματικών ενώσεων, ακαδημαϊκών ιδρυμάτων, να παραμένουν αναξιοποίητα.
Αναφορικά με την Δήλο και την χορήγηση της αιγίδας της Περιφέρειας για εκδήλωση προβολής εκ μέρους ιδιωτών, διατυπώσαμε σοβαρές ενστάσεις γιατί δεν έχει εξασφαλιστεί προηγουμένως η σύμφωνη γνώμη της αρμόδιας αρχαιολογικής υπηρεσίας αλλά ούτε κατατέθηκε σαφής περιγραφή του περιεχομένου της εκδήλωσης. Κατά συνέπεια, κρίναμε ότι η κατατεθείσα πρόταση ξεπερνά τα όρια της δεοντολογίας και της ορθής χορήγησης αιγίδας. Επιπλέον επισημάνθηκε το γεγονός ότι, εδώ και χρόνια, τοπικές συλλογικότητες αναδεικνύουν τα πραγματικά προβλήματα της Δήλου, όπως είναι η αποκομιδή των απορριμμάτων, ο ετήσιος καθαρισμός του χώρου από χόρτα, τα προβλήματα πρόσβασης, κτλ, για τα οποία ουδείς φαίνεται να ενοχλείται. Για όλα τα παραπάνω, η παράταξή μας διατύπωσε την αντίθεσή της αλλά και τις επιφυλάξεις της.
Προγραμματική Περίοδος 2014-2020, Περιφερειακό Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Υγείας
Σημαντικό ενδιαφέρον προκλήθηκε γύρω από τα ζητήματα που είχε ζητήσει να συζητηθούν με επιστολή της η παράταξή μας και αφορούσαν την νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020 και τα Επιχειρησιακά Προγράμματα που την συνοδεύουν καθώς και τον καταμερισμό των χρηματοδοτήσεων.
Κεντρική μας θέση είναι ότι οι πολιτικές που υπηρετούνται από το Σύμφωνο Εταιρικής Σχέσης (ΣΕΣ), με στόχο πρωτίστως την ανταγωνιστικότητα και όχι τη σύγκλιση και τη συνοχή, θα διευρύνουν τις υφιστάμενες ανισότητες μεταξύ περιφερειών αλλά και ενδοπεριφερειακά, θα ελαστικοποιήσουν περαιτέρω τις εργασιακές σχέσεις και θα λειτουργήσουν υπέρ των ισχυρών οικονομικών παραγόντων σε όλα τα επίπεδα. Η στοχοθεσία του δεν λαμβάνει υπόψη το διαφοροποιημένο οικονομικό και κοινωνικό περιβάλλον της περιφέρειας μετά από 4 χρόνια μνημονιακών πολιτικών, αλλά και την διάλυση του δημόσιου τομέα και των υπηρεσιών του. Παράλληλα, είναι φανερό ότι ολοκληρώνεται η σταδιακή ιδιωτικοποίηση της διαχείρισης και της υλοποίησής του. Τέλος, παρόλο τον πακτωλό των κονδυλίων που εισέρευσαν τα προηγούμενα χρόνια, τα νησιά μας βρίσκονται σε μειονεκτική θέση από άποψη βασικών υποδομών (λύματα, απορρίμματα, λιμάνια, ύδρευση, κτλ) εξαιτίας των ασκούμενων πολιτικών σε κυβερνητικό και αυτοδιοικητικό επίπεδο. Χρήσιμο θα ήταν να υπάρξει ένας ουσιαστικός απολογισμός των προηγούμενων ΠΕΠ, έτσι ώστε να δούμε, π.χ. ο άξονας για τα μικρά νησιά με 5 εκ.ευρώ για το διάστημα 2014-2020 που διατηρήθηκε, πώς αξιοποιήθηκε και πώς μπορεί να βελτιωθεί.
Αναφορικά με το ΠΕΠ Υγείας, που παρουσιάστηκε ως προτεινόμενο από το Υπουργείο, είναι εμφανές το έλλειμμα στρατηγικής και ορθολογικού, αποκεντρωμένου σχεδιασμού. Είναι φανερό ότι οι προτάσεις του Υπουργείου βασίζονται σε ψηφοθηρικά κριτήρια και είναι ουσιαστικά αναιτιολόγητες. Ζητήσαμε να υπάρξει παρέμβαση της Περιφέρειας για την αλλαγή τόσο της κατανομής (από τα 13.730 εκ. τα 10 είναι για τα Δωδεκάνησα) και του περιεχομένου των προτάσεων, όσο και για την κατάθεση ενός συνεκτικού σχεδίου με κέντρα αναφοράς τα νοσοκομεία της περιφέρειας, που θα περιλαμβάνει τις διακομιδές, την τηλεϊατρική και τη στήριξη της πρωτοβάθμιας περίθαλψης.
Λοιπά Θέματα
• Σφαγεία-Ελαιουργεία: Με τον κατάλογο συνολικής καταγραφής που κατέθεσε ο αρμόδιος Αντιπεριφερειάρχης Αγροτικής Οικονομίας, Φιλήμων Ζαννετίδης, αποδεικνύεται η τραγική παραμέληση του πρωτογενούς τομέα στην περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, τόσο σε κεντρικό επίπεδο όσο και σε αυτοδιοικητικό. Θεωρούμε ότι οι συγκεκριμένες υποδομές μεταποίησης έχουν ιδιαίτερη σημασία για την αειφορική και ισόρροπη ανάπτυξη των νησιών μας. Είμαστε αντίθετοι σε αποσπασματικές και παράτυπες λύσεις προσωρινού χαρακτήρα, και πιστεύουμε ότι χρειάζεται η κινητοποίηση όλων των αρμοδίων παραγόντων για την οριστική επίλυση των προβλημάτων λειτουργίας για την διασφάλιση της δημόσιας υγείας, του περιβάλλοντος και της ποιότητας των προϊόντων, καθώς και για τη στελέχωση των υπηρεσιών με ειδικούς επιστήμονες.
• Υπερψηφίσαμε τη συμμετοχή της περιφέρειας στο ερευνητικό πρόγραμμα- πιλοτικό πρόγραμμα, συγχρηματοδοτούμενο από την ευρωπαϊκή ένωση, «Βιώσιμες Θαλάσσιες Μεταφορές με LNG ανάμεσα στην ενδοχώρα και τα νησιά του Αρχιπελάγους», καθώς η χρήση του φυσικού αερίου μπορεί αφενός να μειώσει το κόστος λειτουργίας των πλοίων και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα και αφετέρου να τονώσει την απασχόληση στα ελληνικά ναυπηγεία, όπως το Νεώριο. Ταυτόχρονα, επισημάναμε ότι χωρίς ένα δημόσιο φορέα ακτοπλοΐας, τα πιθανά οικονομικά οφέλη όπως π.χ. μείωση της τιμής των εισιτηρίων, δεν είναι σίγουρο ότι θα τα επωφεληθούν οι νησιώτες, καθώς με την απελευθέρωση των τιμών τους, το πλεονέκτημα της χρήσης του LNG θα το καρπωθούν πιθανότατα οι ακτοπλοϊκές εταιρίες.
• Αναδείξαμε το πρόβλημα στέγασης των μεταναστών και προσφύγων στη Λέρο, όπου αν και υπάρχει ελεύθερο οίκημα επισκευασμένο με χρήματα της περιφέρειας, δεκάδες άνθρωποι είτε παραμένουν στην ύπαιθρο υπό αντίξοες καιρικές συνθήκες είτε στοιβάζονται στα κρατητήρια εξαιτίας της έλλειψης πολιτικής βούλησης των συναρμόδιων υπουργείων. Καλέσαμε την περιφερειακή αρχή να παρέμβει ακόμα μια φορά για την επίλυση του θέματος και προτείναμε να δεσμευθούν κονδύλια για την αξιοπρεπή παραμονή των προσφύγων-μεταναστών από το Ευρωπαϊκό Ταμείο Ένταξης.
• Μετά από αίτημά μας για συζήτηση του υπ’αριθμ. πρωτ. 42128/30-10-2014 εγγράφου του Υπουργείου Εσωτερικών “Αξιολόγηση δομών των Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης” με το οποίο καλούνται οι Περιφέρειες να προχωρήσουν σε κατάργηση και συρρίκνωση υπηρεσιών, η περιφερειακή αρχή ενημέρωσε ότι δεν απέστειλε τα αιτούμενα στοιχεία αξιολόγησης και ότι συμφωνεί ότι το Οργανόγραμμα που ψηφίστηκε πρόσφατα δεν μπορεί να τροποποιηθεί αλλά και χρήζει προσλήψεων μονίμων υπαλλήλων για να λειτουργήσει αποτελεσματικά.
1η συνεδρίαση Επιτροπής Τουρισμού
Μετά την ολοκλήρωση της συνεδρίασης του περιφερειακού συμβουλίου, τα μέλη της παράταξής μας, Άννα Μαυρουδή και Μιχάλης Κόκκινος, συμμετείχαν στη συνεδρίαση της Επιτροπής Τουρισμού. Πέρα από την εκλογή προεδρείου, πραγματοποιήθηκε μια πρόχειρη -με απουσία εισηγήσεων- ενημέρωση εκ μέρους της αρμόδιας Αντιπεριφερειάρχη Τουρισμού, Μαριέττας Παπαβασιλείου, σχετικά με τις ενέργειες στις οποίες έχει προβεί με στόχο την συνεργασία των Δήμων, όπως τη συμμετοχή σε εκθέσεις και την καταγραφή αθλητικών-πολιτιστικών, γαστρονομικών και τουριστικών εκδηλώσεων των νησιών. Συζητήθηκαν επίσης θέματα συμμετοχών στις εκθέσεις του εξωτερικού, συνεργασιών και μέσων μαζικής ενημέρωσης.
Επίσης, θα πρέπει να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια της συζήτησης αναδείχθηκαν ζητήματα αρμοδιοτήτων των επάρχων και των περιφερειακών συμβούλων, ζητήματα ουσιαστικής λειτουργίας της επιτροπής και αλληλοεπικαλύψεων προγραμμάτων και δράσεων, τα οποία και θεωρούμε ότι πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα, αν θέλουμε να λειτουργήσει αυτός ο θεσμός με στόχο την χάραξη μιας στρατηγικής, συνεκτικής και ωφέλιμης για όλους τους εμπλεκόμενους στον τουρισμό, για τις τοπικές κοινωνίες και για το περιβάλλον, χωρίς περιττές δαπάνες και μεγαλοστομίες.