Συνέντευξη στην
Πέγκυ Ντόκου
Για όλους και για όλα μιλάει σήμερα στην «δημοκρατική» η αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Νοτίου Αιγαίου κ. Μαριέττα Παπαβασιλείου. Αποχαιρετώντας το 2016, η αντιπεριφερειάρχης, μιλάει για τα αποτελέσματα της σεζόν, τα μηνύματα για την επόμενη τουριστική περίοδο –σύμφωνα με τα μέχρι τώρα δεδομένα- ενώ αναφέρεται στην προσπάθεια για το άνοιγμα νέων αγορών και στα σχέδια της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου στο τουριστικό προϊόν μας.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κυρία Παπαβασιλείου, αποχαιρετώντας το 2016, θα ήθελα μια δική σας αποτίμηση για την πορεία της τουριστικής σεζόν. Είστε ικανοποιημένη;
Δεδομένων των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούν (βλ. αύξηση ΦΠΑ, συνέχιση των capital controls κλπ), το θετικό πρόσημο της τάξης του 10% που παρουσιάζουν οι αφίξεις επισκεπτών στη Ρόδο το 2016, είναι οπωσδήποτε ένα ικανοποιητικό αποτέλεσμα. H σεζόν κύλησε ομαλά με τους πελάτες της τελευταίας στιγμής να διαμορφώνουν την «ανθρωπογεωγραφία» της τουριστικής κίνησης.
Σε εισπρακτικό επίπεδο ωστόσο, τα αποτελέσματα δεν ήταν τα προσδοκώμενα και αυτό έχει να κάνει με το γεγονός ότι δόθηκαν μεγάλες προσφορές και εκπτώσεις λόγω μίας εξαιρετικά υποτονικής περιόδου προκρατήσεων. Ο απόηχος του μεταναστευτικού φαινομένου επικράτησε στο διάστημα από τον Νοέμβριο 2015 έως τον Μάρτιο του 2016 και αυτό επέδρασε αρνητικά στις κρατήσεις, οπότε έγιναν εκπτώσεις με στόχο να επιτευχθούν μεγαλύτερες πληρότητες.
• Ποιες είναι οι εκτιμήσεις σας αυτή την στιγμή για την επόμενη τουριστική σεζόν σύμφωνα και με τα μηνύματα από τις τουριστικές εκθέσεις;
Τα μηνύματα για την επόμενη τουριστική περίοδο είναι θετικά. Πιστεύουμε ότι το 2017 έχει όλες τις προϋποθέσεις για να είναι μια πολύ καλή σεζόν. Με βάση και τα στοιχεία των μεγάλων τουριστικών οργανισμών, τα νησιά μας θα έχουν πιθανότατα διψήφιο ποσοστό αύξησης, φτάνει βέβαια να αποφευχθούν τα απρόοπτα, που όπως έχει αποδειχθεί επανειλημμένως, επιδρούν αρνητικά στον Τουρισμό.
Το ζητούμενο για την επόμενη σεζόν δεν είναι μόνο η αύξηση των αφίξεων, αλλά η ενίσχυση της ποιότητας του εισερχόμενου τουρισμού. Οι προκρατήσεις τρέχουν ομαλά και δεν έχουν γίνει φέτος οι προσφορές και οι εκπτώσεις που δόθηκαν πέρυσι, δεδομένης της μεγαλύτερης ζήτησης. Υπάρχουν λοιπόν προοπτικές και για καλύτερες οικονομικές επιδόσεις.
• Από τις προ-κρατήσεις και την τωρινή εικόνα υπάρχει δυνατότητα να ξεκινήσει νωρίτερα η τουριστική σεζόν το 2017;
Αυτή τη στιγμή φαίνεται ότι η εκκίνηση της νέας σεζόν τοποθετείται χρονικά στις αρχές Απριλίου 2017, ενώ από τον Μάρτιο αναμένονται στην Ρόδο αφίξεις από το Ισραήλ, που είναι πολύ καλή αγορά.
Βλέπουμε κάθε χρόνο αεροπορικές εταιρείες να ξεκινούν νωρίτερα το πρόγραμμά τους ή τουλάχιστον να διερευνούν θετικά αυτή την προοπτική. Αυτή ακριβώς την τάση προσπαθούμε να ενισχύσουμε.
Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, όπως γνωρίζετε, έχει θέσει ως βασικό στρατηγικό της στόχο την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Στο πλαίσιο των προσπαθειών αυτών, διοργανώνονται μεγάλες αθλητικές διοργανώσεις στη Ρόδο κατά την πρώιμη και όψιμη τουριστική περίοδο, οι οποίες ενισχύουν τη φήμη του προορισμού και προσελκύουν μία ειδική κατηγορία επισκεπτών. Φέτος, οι αθλητικές διοργανώσεις ξεκινούν τον Μάρτιο του 2017 με δύο ποδηλατικούς αγώνες που φέρουν την σφραγίδα της UCI, της διεθνούς ποδηλατικής ομοσπονδίας. Ο 4ος διεθνής Μαραθώνιος Ρόδου θα διεξαχθεί στις 9 Απριλίου, ενώ τον Μάιο θα πραγματοποιηθούν μία πανευρωπαϊκή και μία παγκόσμια διοργάνωση Tae Kwon Do που θα φέρουν 1500 αθλητές στο νησί! Στο καλεντάρι των σημαντικών αθλητικών διοργανώσεων είναι και οι αγώνες τριάθλου OCEAN LAVA RODHES, ενώ και την περίοδο Οκτωβρίου-Νοεμβρίου, θα πραγματοποιηθούν διάφορες άλλες αξιόλογες διοργανώσεις.
Θέλω να σημειώσω στο σημείο αυτό ότι με την ανάληψη της διαχείρισης των αεροδρομίων από την Fraport, θα δρομολογηθεί αυτόματα και η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου. Εκτιμώ ότι, η Fraport έχοντας συμφέρον να προσελκύει αεροπορικές εταιρείες και κατά την χειμερινή περίοδο, θα συμβάλει στην επέκταση της σεζόν. Εμείς είμαστε διατεθειμένοι να υποστηρίξουμε μία τέτοια προσπάθεια.
• Το γεγονός πως άνοιξαν αγορές όπως η Τουρκία, θα επηρεάσουν αρνητικά την κίνηση προς την Ελλάδα από χώρες όπως η Ρωσία π.χ;
Έχω πει επανειλημμένως ότι δεν μας ωφελεί καθόλου την περιοχή μας, να υπάρχουν προβλήματα και εντάσεις στις γειτονικές αγορές. Το ζητούμενο είναι να επικρατεί ομαλότητα και ασφάλεια στην ευρύτερη περιοχή.
Δεν θα έχει αρνητικές συνέπειες για την Ελλάδα – και προφανώς για τα νησιά μας – το άνοιγμα των ανταγωνιστικών αγορών. Εμείς βρισκόμαστε σε πλεονεκτική θέση. Πρώτα θα γεμίσουν οι δικοί μας προορισμοί και έπειτα οι γειτονικοί.
• Τα μηνύματα για την Κρουαζιέρα που έρχονται είναι αρνητικά. Σας ανησυχεί αυτό;
Όντως η εικόνα που υπάρχει για το θαλάσσιο τουρισμό, δεν είναι η καλύτερη δυνατή και δυστυχώς δεν υπάρχουν πολλά περιθώρια για ανάκαμψη το 2017. Οι πλοιοκτήτριες εταιρείες κάνουν τον προγραμματισμό τους σε βάθος διετίας.
Απαιτείται να δράσουμε συντονισμένα, μεθοδικά και οργανωμένα, αν θέλουμε να δούμε αποτέλεσμα το 2018. Εμείς, είμαστε διατεθειμένοι να δουλέψουμε. Η Περιφερειακή Αρχή θέτει ψηλά στην ατζέντα της ενίσχυση του θαλάσσιου τουρισμού. Απαραίτητη προϋπόθεση αποτελεί βέβαια να συνεργαστούν όλοι οι φορείς διαχείρισης της κρουαζιέρας για να αναχαιτιστεί αυτή η καθοδική πορεία που ακολουθεί.
• Πιστεύετε ότι μπορεί η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου μπορεί να μπει δυναμικά στο παιχνίδι και να ανοίξει ‘νέες αγορές’ σύντομα -πέραν των παραδοσιακών;
Καταβάλλεται μία πολύ συντονισμένη προσπάθεια να ανοίξουμε νέες τουριστικές αγορές και επικεντρώνουμε τις προσπάθειές μας στις χώρες της Μέσης Ανατολής. Στόχος μας είναι να ανοίξουμε την πόρτα στις αγορές αυτές, οι οποίες παρουσιάζουν μια διαρκώς αυξανόμενη δυναμική την οποία επιδιώκουμε να την αξιοποιήσουμε με κάθε τρόπο, προς όφελος του τουρισμού των νησιών μας.
Μετά από την επιτυχημένη παρουσία της Διεύθυνσης Τουρισμού σε διαδοχικά Roadshow, που έγιναν σε Τεχεράνη, Άμπου Ντάμπι, Ριάντ…, άνοιξε ο δρόμος για τις χώρες της Μέσης Ανατολής.
Ειδικότερα, η Περιφέρεια επιχειρώντας το «ξεκλείδωμα» της αγοράς της Ιορδανίας κατάφερε το άνοιγμα της γραμμής Ιορδανίας – Ρόδου, με τακτικές πτήσεις από την σεζόν του 2017!
Έχουμε πληροφορίες ότι από τον επόμενο χρόνο θα ανοίξει η γραμμή από τις 15 Ιουνίου ενώ οι πτήσεις θα συνεχιστούν μέχρι και τις 10 Σεπτεμβρίου. Θα υπάρχουν 2-3 πτήσεις κάθε εβδομάδα. Και αυτή είναι μόνον η αρχή…
Θέλω επίσης να σας υπενθυμίσω ότι το Νότιο αιγαίο ήταν η τιμώμενη περιφέρεια στο πρώτο “Greek Tourism Workshop” στο Λίβανο! Με την παρουσία μας εκεί, θέσαμε τις βάσεις για την αύξηση των πτήσεων προς Ρόδο, Μύκονο και Σαντορίνη. Παράλληλα, κάνουμε μεγάλες προσπάθειες για να ανοίξουμε την αγορά του Ιράν… Οι τουρίστες από αυτή την αγορά ταξιδεύουν περισσότερο το τρίμηνο Φεβρουαρίου – Μαρτίου, κάτι που θα βοηθήσει πολύ τα νησιά μας.
• Κλείνοντας κυρία Παπαβασιλείου θέλω να κάνετε μία αποτίμηση της στρατηγικής προβολής που ακολουθεί η Περιφέρεια. Ποια τα πρώτα αποτελέσματα από την εφαρμογή του Τριετούς στρατηγικού σχεδιασμού για τον Τουρισμό;
Η ενίσχυση της θέσης των Κυκλάδων και της Δωδεκανήσου στη διεθνή τουριστική βιομηχανία αποτελεί για τον Περιφερειάρχη Γιώργο Χατζημάρκο και την Περιφερειακή Αρχή βασικό στρατηγικό στόχο, πάνω στον οποίο εργαζόμαστε μεθοδικά.
Από το 2016 θέσαμε σε εφαρμογή και χτίζουμε σταθερά ένα ολοκληρωμένο τριετές στρατηγικό σχέδιο τουριστικής ανάπτυξης και ανάδειξης των προορισμών, που εκπονήθηκε στο πλαίσιο της στρατηγικής συνεργασίας της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου με τον ΣΕΤΕ & την marketing Greece.
Στην κατεύθυνση αυτή, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, υλοποίησε ένα ολοκληρωμένο και πολυεπίπεδο πλέγμα δράσεων, κάτω από την επικοινωνιακή ομπρέλα Aegean Islands.Like NO Other, με στόχο να γίνουν ευρέως γνωστοί οι προορισμοί του Νοτίου Αιγαίου για τις μοναδικές και πολυμορφικές εκείνες εμπειρίες που προσφέρουν στον επισκέπτη.
Στο πλαίσιο της καμπάνιας-που απέσπασε το χρυσό βραβείο στα Best City Awards 2016-σχεδιάστηκαν περισσότερα από 180 δημιουργικά εικαστικά, κείμενα ταξιδιωτικών εμπειριών με περισσότερες από 25.000 λέξεις, campaign site και Μέσα Κοινωνικής ∆ικτύωσης, έχοντας έως σήμερα αποκτήσει τη μεγαλύτερη κοινότητα υποστηρικτών του ελληνικού περιφερειακού προϊόντος, με περισσότερους από 43.000 fans.
Με βάση αυτά, υλοποιήθηκε ένα ολοκληρωμένο πλάνο προώθησης, που περιλαμβάνει ψηφιακή διαφήμιση, προώθηση σε διεθνή έντυπα και τηλεοπτικά δίκτυα, ενέργειες δημοσίων σχέσεων και ενέργειες για τους επαγγελματίες του τουρισμού.
‘Ήδη τα αποτελέσματα αυτού του προγράμματος είναι εντυπωσιακά, καθώς μέσα από τις δράσεις αυτές προβάλαμε τις μοναδικές εικόνες και εμπειρίες του Νοτίου Αιγαίου, σε ένα κοινό που ξεπερνά τα 26 εκατομμύρια!
Συνεχίζουμε δυναμικά και για 2017 την ίδια στρατηγική, εξελίσσοντας την ψηφιακή μας καμπάνια και προσκαλώντας όλους να ζήσουν μοναδικές-like no other-στιγμές στα νησιά μας.