Ρεπορτάζ

Απορρίφθηκε η προσφυγή της ΠΟΕ ΟΤΑ για την συμπληρωματική σύμβαση για τα σκουπίδια

Mε απόφαση της Ειδικής Επιτροπής του άρθρου 152 της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου απορρίφθηκε η ειδική διοικητική προσφυγή της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων Τοπικής Αυτοδιοίκησης (Π.Ο.Ε ΟΤΑ) και του Συλλόγου Υπαλλήλων Δήμου Ρόδου, κατά της υπ’ αρ. 506/2018 απόφασης του δημοτικού συμβουλίου Ρόδου και της σχετικής σιωπηρής απόρριψής της από τον Συντονιστή της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου.
Με την ως άνω απόφαση εγκρίθηκε η σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης της υπηρεσίας με τίτλο: «Αποκομιδή – μεταφορά και διαχείριση ΑΣΑ, σάρωση (μηχανική και χειρωνακτική), χορτοκοπή – κλαδοκοπή (μηχανική και χειρωνακτική) καθώς και η αποκομιδή και διαχείριση δημοτικών αποβλήτων συσκευασίας του Δήμου Ρόδου» με την ιδιωτική εταιρεία, που έχει αναλάβει ήδη το έργο, τελεί η δημοτική αρχή.
Όπως έγραψε η «δημοκρατική», με την υπ’ αρίθμ. 236/2018 πράξη του Ζ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου δόθηκε το «πράσινο φως» για την σύναψη συμπληρωματικής σύμβασης με την ιδιωτική εταιρεία, έναντι 1.243.752,41 ευρώ πλέον Φ.Π.Α 24% για 2 έτη ή 1.865.628,61 ευρώ πλέον Φ.Π.Α 24% για 2 έτη και 1 έτος δικαίωμα προαίρεσης (στην περίπτωση κατά την οποία ενεργοποιηθεί το δικαίωμα προαίρεσης), που αντιστοιχεί στο ποσοστό 12,99% ή 14,61% του αρχικού συμβατικού προϋπολογισμού των υπηρεσιών.
Θυμίζουμε ότι η αρχική σύμβαση με την «ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ ENACT Α.Ε – ΣΤΗΡΙΞΙΣ ΤΕΧΝΙΚΗ Α.Ε» είναι συνολικού προϋπολογισμού (περιλαμβανομένου Φ.Π.Α.) 12.629.725,81€ και με δικαίωμα προαίρεσης 16.839.634,41€.
Η δημοτική αρχή απαντώντας επί των αιτιάσεων της προσφυγής, δια του αρμόδιου αντιδημάρχου, αναφέρει ότι η προσφυγή είναι απαράδεκτη διότι από καμία διάταξη του Ν. 4412/16, που διέπει τις δημόσιες συμβάσεις, δεν αναγνωρίζεται δικαίωμα ασκήσεως ειδικής διοικητικής προσφυγής επί διαφορών που τυχόν ανακύπτουν στο στάδιο εκτέλεσης των συμβάσεων αυτών προσθέτοντας ότι η έλλειψη δυνατότητας ασκήσεως τέτοιου είδους προσφυγής υπερκαλύπτεται από τον έλεγχο που διενεργεί το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Στο διατακτικό της απόφασης αναφέρονται τα εξής:
«Στην προκειμένη περίπτωση, η τροποποιητική σύμβαση, που ενέκρινε το δημοτικό συμβούλιο του Δήμου Ρόδου, δεν διαφοροποιείται από την αρχική, ως προς το φυσικό της αντικείμενο, συνάπτεται δε προς επαύξηση των συμβατικών ποσοτήτων, προκειμένου να εξασφαλιστούν τα μέσα αποτελεσματικής διαχείρισης των αστικών απορριμμάτων του Δήμου, ειδικά σε περιόδους τουριστικής κίνησης. Όπως δε κρίθηκε ήδη με την πράξη 236/2018 του Ζ’ Κλιμακίου του Ελεγκτικού Συνεδρίου, που προσκόμισε κατά τη συζήτηση της προσφυγής ο Δήμος Ρόδου, που άσκησε πρόσθετη παρέμβαση υπέρ του κύρους των προσβαλλόμενων [πράξης και παράλειψης], συνέτρεξε εν προκειμένω δικαιολογητικός λόγος απρόβλεπτου για την υπογραφή της συμπληρωματικής σύμβασης. Και τούτο γιατί οι αρμόδιες Υπηρεσίες του Δήμου προέβησαν στην ανάθεση των επίμαχων υπηρεσιών, αφού υπολόγισαν εγκαίρως και βάσει των δεδομένων και στοιχείων που διέθεταν κατά το χρόνο σύνταξης της με αριθμ 2/99330/23-11-2016 διακήρυξης, την προϋπολογιζόμενη δαπάνη της αρχικής σύμβασης. Όμως η αύξηση της τουριστικής κίνησης στο νησί της Ρόδου κατά το τρέχον έτος αναμένεται να είναι τόσο μεγάλη, ώστε οι αρμόδιες υπηρεσίες, αν και ενήργησαν επιμελώς, δικαιολογημένα δεν μπόρεσαν να προβλέψουν κατά τον κρίσιμο χρόνο κατάρτισης των συμβατικών τευχών. Λαμβάνοντας δε υπόψη ότι η αύξηση της συμβατικής αξίας που επέρχεται με την τροποποίηση (1.243.752,41 ευρώ, πλέον ΦΠΑ για δύο έτη ή 1.865.628,61 ευρώ πλέον ΦΠΑ, με δικαίωμα προαίρεσης) ανέρχεται σε ποσοστό 12,997ο ή 14,617ο αντιστοίχους του ποσού της με αριθμ 2/43008/7-6-2017 αρχικής σύμβασης, το Ζ’ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου έκρινε ότι δεν κωλύεται η υπογραφή του υποβληθέντος για έλεγχο νομιμότητας, σχεδίου τροποποιητικής σύμβασης.
‏Ενόψει των ανωτέρω, είναι αβάσιμοι και απορριπτέοι οι ισχυρισμοί των προσφευγόντων περί έλλειψης ή ανεπαρκούς αιτιολογίας της προσβαλλόμενης με αριθμ 506/2018 απόφασης του Δημοτικού Συμβουλίου του Δήμου Ρόδου, αλλά και αυτοί περί δυνατότητας διαχωρισμού του αντικειμένου από την αρχική σύμβαση και περί ουσιώδους μεταβολής του περιεχομένου της.
‏Αβάσιμος είναι και ο ισχυρισμός των προσφευγόντων ότι με το άρθρο 24 του ν. 4479/2017 παρασχέθηκε στους Δήμους η εξαιρετική δυνατότητα να προβούν σε τροποποίηση των ΟΕΥ τους και να προβούν σε προσλήψεις του αναγκαίου μόνιμου προσωπικού τους για την πλήρη κάλυψη των αναγκών τους στον τομέα της καθαριότητας. Σημειώνεται πάντως ότι κατά το χρόνο σύνταξης της με αριθμ 2/99330/23-11-2016 διακήρυξης [της αρχικής σύμβασης], δεν υφίστατο η δυνατότητα αυτή, εφόσον οι επικαλούμενες διατάξεις (άρθρο 24 του ν. 4479/2017 ΦΕΚ A’94/29-6-2017) είναι μεταγενέστερες της υπογραφής της αρχικής σύμβασης 2/43008/7-6-2017, με συνέπεια να μην μπορεί να αποδοθεί έλλειψη προγραμματισμού στην αρμόδια Υπηρεσία του Δήμου. Εφόσον δε δεν κινήθηκε η διαδικασία τροποποίησης του ΟΕΥ του Δήμου Ρόδου, δεδομένου ότι πριν την ισχύ των διατάξεων του άρθρου 24 του ν. 4479/2017 είχε ήδη υπογράφει η σύμβαση ανάθεσης του έργου καθαριότητας σε ιδιώτες, ορθά γίνεται μνεία στην εισήγηση της αρμόδιας Υπηρεσίας, που ενέκρινε το δημοτικό συμβούλιο, ότι δεν ήταν δυνατή η πλήρης στελέχωση των Υπηρεσιών του Δήμου, διότι μπορούσαν να καλυφθούν μόνο οι κενές οργανικές θέσεις».

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου