Ένας τόπος μικρός, μια λιλιπούτια κουκίδα στον παγκόσμιο χάρτη, καινοτομεί, πρωτοπορεί, διαμορφώνει την ολιστική «κουλτούρα» βιώσιμης οικονομίας και πράσινης διαχείρισης. Η Αστυπάλαια, το μικρό διαμαντάκι του Αιγαίου, εξελίσσεται σε παγκόσμιο πρότυπο, σ’ ένα «πράσινο νησί» που αποτελεί παράδειγμα υλοποίησης οικολογικών δράσεων και προώθησης νέων project, όπως αυτό της ηλεκτροκίνησης.
Η Αστυπάλαια, βρέθηκε στο επίκεντρο του διεθνούς ενδιαφέροντος, αποσπώντας την προσοχή κορυφαίων ΜΜΕ, εξαιτίας της μεγάλης «πράσινης» και ηλεκτροκίνητης επένδυσης της VW. Πρόκειται αναμφίβολα για ένα μεγάλου βεληνεκούς project, αναφορικά με την ηλεκτροκίνηση και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Η Αστυπάλαια, θα αποτελέσει το πεδίο εφαρμογής καινοτομιών, όπως για παράδειγμα της αυτόνομης οδήγησης, ωστόσο κυρίως δύναται να αποδειχθεί το ζωντανό παράδειγμα- για τον υπόλοιπο κόσμο- ότι είναι εφαρμόσιμη και άκρως αποτελεσματική η ολιστική «πράσινη» δράση.
Η ολότητα του εγχειρήματος και όχι μόνο η ηλεκτροκίνηση, πρέπει να βρίσκεται στον «πυρήνα» του ενδιαφέροντος, γι’ αυτό που ετοιμάζεται στην Αστυπάλαια. Το carselectric.gr, επιχειρώντας να αναδείξει όλες τις πτυχές του «πράσινου» project που λαμβάνει χώρα στην Αστυπάλαια, συνομίλησε με τον Δήμαρχο Νίκο Κομηνέα, ο οποίος αποτελεί και τον άνθρωπο πίσω από το οικολογικό όραμα του νησιού.
Κατ’ αρχάς, όπως μας επισήμανε ο κ. Κομηνέας, η επιλογή της Αστυπάλαιας από την VW δεν έγινε τυχαία, αλλά προέκυψε από τις έντονες οικολογικές δράσεις που είχε ήδη αναπτύξει ο δήμος.
«Εμείς αναπτύξαμε ένα σχέδιο για ένα νησί πρότυπης βιώσιμης οικονομίας, με διαχείριση όλων των θεμάτων που άπτονται του περιβάλλοντος, του πόσιμου νερού, της πλήρους ανακύκλωσης, των βιο-αποβλήτων και τροφών προς χρήση. Αυτό ήταν το ερέθισμα για να επιλεγεί η Αστυπάλαια, τόσο από την κυβέρνηση και από την VW. Αρχικώς ήρθαμε σε επαφή με το υπουργείο Μεταφορών, καθότι θέλαμε να στήσουμε αστικές συγκοινωνίες με ηλεκτρικά δίκτυα. Για το σχέδιό μας ενημερώθηκε ο υφυπουργός για την οικονομική διπλωματία και την εξωστρέφεια Κώστας Φραγκογιάννης, ο οποίος αποτέλεσε και τον συνδετικό κρίκο της επαφής μας με την Volkswagen».
Το project της VW και το όραμα του δήμου Αστυπάλαιας, είναι ολιστικού χαρακτήρα, και εδράζεται στη δημιουργία ενός βιώσιμου «πράσινου» νησιού που θα καλύπτει τις ανάγκες με οικολογικό τρόπο και ασφαλώς ηλεκτροκίνητα. Αποτελεί παγκόσμιο πρότυπο-παράδειγμα, όπως τόνισε ο κ. Κομηνέας.
«Από την πλευρά της η VW αντιμετωπίζει την επένδυση με μια ολιστική άποψη. Πώς, δηλαδή οργανώνουμε όλο το κομμάτι των μεταφορών μετακινήσεων σ’ ένα τόπο με ηλεκτρικά μέσα, εκτελώντας πάσης φύσεως υπηρεσίες. Από την απλή μετακίνηση, τις αστικές συγκοινωνίες, τον διαμερισμό οχημάτων, αλλά και την αυτόνομη οδήγηση που θα ξεκινήσει να εφαρμόζεται το 2026.
Δεν υπάρχει αντίστοιχο παγκόσμιο παράδειγμα, ολιστικού χαρακτήρα που να περιλαμβάνει όλες αυτές τις οικολογικές δράσεις. Τα 1.500 αυτοκίνητα που κυκλοφορούν στο νησί θα μειωθούν σε 1.000. Αυτό θα είναι εφικτό, διότι θα μειωθεί η ανάγκη μετακίνησης με Ι.Χ, μέσα από την κάλυψη των αναγκών. Όλο το πρόγραμμα είναι δομημένο σε μια βιώσιμη έννοια.
Η πρόσθετη ηλεκτροδότηση που θα απαιτηθεί, θα καλυφθεί με παραγωγή ρεύματος και υβριδικό σταθμό παραγωγής, που θα λειτουργεί με φωτοβολταϊκά και ανεμογεννήτριες και αποθηκεύει το ρεύμα σε μπαταρίες, οι οποίες θα αποδίδουν ρεύμα επί 24ώρου βάσεως. Ο υπάρχον σταθμός παραγωγής της ΔΕΗ, θα λειτουργεί επικουρικά. Το μεγαλύτερο μέρος της ανάγκης του νησιού θα καλύπτεται από τον υβριδικό σταθμό παραγωγής.
Το master plan για την πράσινη επένδυση της VW στην Αστυπάλαια, βρίσκεται υπό επεξεργασία, ενώ παράλληλα, όπως επισήμανε ο Δήμαρχος, δρομολογούνται και συγκεκριμένες δράσεις.
«Πριν από 15 ημέρες ήρθε η αντιπροσωπεία της VW, μαζί με τον κ.Φραγκογιάννη και το επιτελείο του. Νομίζω ότι μέσα στο 2021, μετά το καλοκαίρι, θα έρθουν τα πρώτα ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ηδη «τρέχουμε» το οργανόγραμμα με τις ημερομηνίες, καθώς πρέπει να ορίσουμε πότε αλλά και που θα γίνουν οι σταθμοί για ηλεκτρικά βαν, οι χωροθετήσεις και τα άλλα σχετικά.
Το δημόσιο υποχρεούται να κατασκευάσει τον υβριδικό σταθμό παραγωγής ενέργειας, όπως επίσης και ένα οδικό δίκτυο που θα ανταποκρίνεται στην αυτόνομη οδήγηση. Εκτεταμένο δίκτυο δρόμων με σωστή σήμανση, είναι απαραίτητο, για να λειτουργήσουν ομαλά όλα τα προγράμματα, όπως για παράδειγμα αυτό της αυτόνομης οδήγησης».
Έχοντας κατ’ ιδίαν επαφή με τους ανθρώπους της VW, ο Δήμαρχος Αστυπάλαιας αποτυπώνει το «όραμα» του γερμανικού αυτοκινητοβιομηχανικού κολοσσού, που βρίσκει πεδίο εφαρμογής στο νησί του Αιγαίου.
«Δεν είναι πείραμα αλλά εφαρμογή όσων έχουν μελετηθεί. Είναι ολιστικό μοντέλο διαχείρισης. Είναι πολύ μεγάλο πράγμα σε αξία για την VW. Η γερμανική εταιρεία θα δώσει δωρεάν σε πρώτη φάση, οχήματα που χρησιμοποιεί ο δήμος, για υπηρεσίες demand η car sharing. Κατόπιν στόχος είναι η ηλεκτροκίνηση να περάσει στα βαρέα οχήματα.
H VW θέλει να δοκιμάσει την τεχνολογία, την αυτόνομη οδήγηση και να το κάνει σε πραγματικές συνθήκες.
Επίσης η στήριξή της, εκτός από το demand και to car sharing, έχει να κάνει με τη επιδότηση. Θα προσφέρει τα ηλεκτρικά οχήματα που αφορούν την Αστυπάλαια, σε τιμές εργοστασιακούς κόστους. Το ελληνικό δημόσιο θα δίνει διπλάσια επιδότηση. Είναι μεγάλο κίνητρο και για τους επαγγελματίες του νησιού. Θα αντικαταστήσουν το στόλο τους, θα μπουν στη νέα εποχή με νέους όρους».
Ο οικολογικός τουρισμός δεν είναι ευρέως διαδομένος, ωστόσο, η Αστυπάλαια θέλει να μετατραπεί σ’ έναν τουριστικό προορισμό, για ανθρώπους με «πράσινη» κουλτούρα» και οικολογική συνείδηση.
«Θέλουμε να φτιάξουμε ένα νησί που θα είναι πρωτοπόρο στα θέματα τα οικολογίας και να είμαστε πρότυπο για τον υπόλοιπο κόσμο», υπογράμμισε ο δήμαρχος Αστυπάλαιας και συνέχισε:
«η Αστυπάλαια έχει γίνει γνωστή, λόγω αυτής της δράσης, σ’ όλο τον κόσμο. Πρέπει η Αστυπάλαια να γίνει πρότυπο οικολογικής διαχείρισης. Οι τεχνολογίες μας δίνουν το δικαίωμα να το κάνουμε. Το νησί μας πιστεύει στο μέλλον και αυτό καθορίζει τον τουρισμό. Θα επιλέγουν να έρθουν οι τουρίστες, διότι θα προσφέρουμε το οικολογικό περιβάλλον που επιθυμεί.
Να πω ότι νέες τεχνολογίες δεν αντιστρατεύονται τη παράδοση. Δεν θα αλλάξει ο χαρακτήρας του νησιού, που είναι παραδοσιακός, θα προφυλαχθεί. Θα βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής. Να έχεις οικισμούς χωρίς θόρυβο, χωρίς ατμοσφαιρική ρύπανση, όπου τα βιοαπόβλητά τους τα κάνεις λίπασμα.
Πιστεύουμε ότι τα νησιά μπορούν να καταστούν αυτόνομα ενεργειακά. Χρησιμοποιώντας θαλασσογεννήτριες, υπάρχουν περιοχές πολύ καλές που μπορούμε να τις εγκαταστήσουμε.
Αυτό είναι το όραμα».