Ενα νέο εργαλείο για τη στήριξη και μεγαλύτερων επιχειρήσεων, σε σχέση με αυτές που στήριξε η επιστρεπτέα προκαταβολή, οι οποίες απασχολούν εργαζομένους, εξετάζει να επιστρατεύσει η κυβέρνηση μετά την επιστρεπτέα 5, που ετοιμάζεται για τον Ιανουάριο.
Είναι ένα εργαλείο που βασίζεται σε κοινοτικό κανονισμό για την κάλυψη πάγιων δαπανών επιχειρήσεων των οποίων η δραστηριότητα ανεστάλη ή μειώθηκε ως αποτέλεσμα της πανδημίας. Σύμφωνα με πληροφορίες από το οικονομικό επιτελείο, εξετάζεται να ενισχυθούν επιχειρήσεις που απασχολούν έως 250 εργαζομένους και έχουν τζίρο έως 50 εκατ. ευρώ με ποσά (σωρευτικά) έως 3 εκατ. ευρώ, έναντι του ορίου των 800.000 ευρώ που ισχύει στο μέτρο της επιστρεπτέας προκαταβολής. Τα όρια αυτά ενδέχεται να διαφοροποιηθούν, αλλά η κεντρική ιδέα είναι σε κάθε περίπτωση να ενισχυθούν επιχειρήσεις με εργαζομένους.
Με βάση τον εν λόγω κανονισμό, η ενίσχυση χορηγείται σε επιχειρήσεις που υφίστανται μείωση του κύκλου εργασιών τους κατά την επιλέξιμη περίοδο τουλάχιστον 30% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2019. Η Ελλάδα, βεβαίως, θα βάλει και τα δικά της, εθνικά κριτήρια, κάτι για το οποίο εργάζεται τώρα το οικονομικό επιτελείο.
Η ενίσχυση μπορεί να χορηγηθεί το αργότερο μέχρι τις 30 Ιουνίου 2021 και καλύπτει μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες που πραγματοποιήθηκαν κατά την περίοδο μεταξύ 1ης Μαρτίου 2020 και 30ής Ιουνίου 2021, ή μέρος της περιόδου αυτής. Ως μη καλυπτόμενες δαπάνες θεωρούνται αυτές που δεν καλύπτονται ούτε από τα κέρδη των επιχειρήσεων, ούτε από άλλες ενισχύσεις που τυχόν έχουν λάβει. Η ένταση της ενίσχυσης δεν υπερβαίνει το 70% των μη καλυπτόμενων δαπανών, με εξαίρεση τις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις, οπότε μπορεί να καλύψει έως και το 90% των μη καλυπτόμενων δαπανών. Πάντως, τα όρια αυτά είναι ανώτατα και η κυβέρνηση ενδέχεται να αποφασίσει μικρότερα, ανάλογα με τις ανάγκες αλλά και τις δυνατότητες του προϋπολογισμού του 2021, που αυτή τη στιγμή διαθέτει ένα ειδικό αποθεματικό για την αντιμετώπιση των συνεπειών του κορωνοϊού, ύψους 3 δισ. ευρώ, μέρος του οποίου θα καλύψει και την επιστρεπτέα 5.
Σημειώνεται ότι οι ζημίες των επιχειρήσεων, σύμφωνα με τον κανονισμό, μπορούν να θεωρηθούν ως μη καλυπτόμενες πάγιες δαπάνες. Οι ενισχύσεις, μάλιστα, μπορούν να χορηγούνται βάσει των προβλεπόμενων ζημιών, ενώ το τελικό ποσό θα προσδιορίζεται μετά την πραγματοποίησή τους, βάσει ελεγμένων λογαριασμών.
Το νέο αυτό εργαλείο εντάσσεται στη στρατηγική που διαμορφώνει το οικονομικό επιτελείο για την επόμενη φάση, προς το τέλος της πανδημίας. Στη φάση αυτή, όπως μεταφέρουν οι πηγές του, η στόχευση θα είναι στη διάσωση των επιχειρήσεων που λόγω της πανδημίας κινδυνεύουν με λουκέτο. Επίσης, στη διατήρηση των θέσεων εργασίας.
Οπως εξηγούν οι πηγές, στην πρώτη φάση της πανδημίας, όταν δεν ήξερε κανείς τι θα συμβεί και σε ποιον, ο κύριος άξονας των μέτρων στήριξης ήταν η παροχή ρευστότητας. Στη δεύτερη φάση, το επίκεντρο ήταν η διατήρηση των θέσεων εργασίας και στο πλαίσιο αυτό δόθηκε δωρεάν και η μισή επιστρεπτέα. Στην τρίτη φάση, μετά την επιστρεπτέα 5, στόχος είναι να εντοπιστούν αυτοί που κινδυνεύουν περισσότερο, προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί η ζημία τους.
Τα κριτήρια
Η αναζήτηση κριτηρίων, ωστόσο, για το ποιος θα στηριχθεί και ποιος όχι είναι μια δύσκολη εξίσωση, όπως μεταφέρουν οι πηγές του οικονομικού επιτελείου. Η μείωση του τζίρου δεν θεωρείται επαρκής, καθώς μία επιχείρηση που έμεινε κλειστή, π.χ. ένα ξενοδοχείο, μπορεί να μηδένισε τον τζίρο της, αλλά δεν είχε κόστος και άρα ζημίες. Επίσης, είναι διαφορετική η θέση μιας επιχείρησης που έκλεισε και πλήρωνε ενοίκιο, από μια άλλη με ιδιόκτητη έδρα. Η κεντρική ιδέα είναι «όσο πιο πολύ πλήττεται μια επιχείρηση, τόσο πιο πολύ να στηριχθεί», σημειώνουν οι πηγές.
Στο πνεύμα αυτό ήταν άλλωστε και η δήλωση του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Θεόδωρου Σκυλακάκη, την Τετάρτη στον ΣΚΑΪ. Σε ερώτηση για πιθανό «κούρεμα» οφειλών επιχειρήσεων, είπε: «Τα εργαλεία θα είναι με βάση το πόσο χτυπήθηκες και πόσο κινδυνεύεις όχι με βάση το εάν χρωστούσες παλιά, στο παρελθόν».