Την ανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας εντός του πρώτου εξαμήνου του έτους περιμένει η κυβέρνηση, τονίζει ο υπουργός Επικρατείας κ. Γιώργος Γεραπετρίτης σε αποκλειστική συνέντευξή του στον διευθυντή του Capital.gr Σπύρο Δημητρέλη. Σημειώνει ότι τα σημάδια για αυτό είναι ορατά σε όλους, όπως η επιτυχία της πρόσφατης έκδοσης του 10ετούς ομολόγου.
Προσθέτει ότι για τον χρόνο των εκλογών θα συνεκτιμηθούν οικονομικές και εθνικές παράμετροι και ότι σε περίπτωση μη αυτοδυναμίας η Νέας Δημοκρατία, ως πρώτο κόμμα, θα αναζητήσει προγραμματική συνεννόηση με το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ το οποίο χαρακτηρίζει “όμορο” πολιτικό χώρο. Για τον κίνδυνο έντασης στα ελληνοτουρκικά κατά την προεκλογική περίοδο στέλνει μήνυμα ασφάλειας προς τους πολίτες τονίζοντας ότι οι ένοπλες δυνάμεις είναι σε άριστη κατάσταση και το ηθικό ακμαίο.
Στην πολιτική επικαιρότητα αφήνει σαφείς βολές εναντίον της ηγεσίας της Αρχής Διασφάλισης του Απορρήτου των Επικοινωνιών για την αντίδραση στη γνωμοδότηση Ντογιάκου, τονίζοντας με νόημα ότι “κανείς δεν είναι υπεράνω του νόμου”…
Για το ζήτημα των υποκλοπών σημειώνει ότι ένα σύστημα υπερέβη το θεμιτό και τις αρμοδιότητες της Εθνικής Υπηρεσίας Πληροφοριών. Δηλώνει σοκαρισμένος από τη μαρτυρία της γραμματέως του επιχειρηματία Χρήστου Καλογρίτσα για τις σακούλες μαύρου χρήματος που διοχετεύονταν στον ΣΥΡΙΖΑ και τονίζει ότι τα δυο ειδικά δικαστήρια για Παπαγγελόπουλο, Παππά και η δίκη για το Μάτι δείχνουν στους πολίτες τις διαφορές στην τωρινή και την προηγούμενη διακυβέρνηση. Τέλος, χαρακτηρίζει ισορροπημένο τον τρόπο με τον οποίο αντιμετώπισε η κυβέρνηση την κηδεία του τέως μονάρχη Κωνσταντίνου, ενώ σημείωσε ότι το πολιτειακό ζήτημα της χώρας έχει κλείσει οριστικά.
Η συνέντευξη στον Σπύρο Δημητρέλη:
Σ. Δημητρέλης: Το Capital.gr έχει την τιμή να φιλοξενεί σήμερα τον Υπουργό Επικρατείας, τον κύριο Γιώργο Γεραπετρίτη, για μία κουβέντα που είμαι σίγουρος ότι θα είναι πολύ ενδιαφέρουσα καθώς τα ζητήματα της επικαιρότητας που είναι ανοιχτά είναι πάρα πολλά και πολύ ενδιαφέροντα. Κύριε υπουργέ, καλωσήρθατε στο Capital.gr.
Γ. Γεραπετρίτης: Καλώς σας βρήκα κύριε Δημητρέλη και καλή χρονιά να έχουμε. Να είμαστε καλά, υγιείς, δυνατοί να αντέχουμε και το ‘23 να μας φέρει μόνο χαρές.
Σ. Δημητρέλης: Να ‘στε καλά. Είναι και χρονιά εκλογών, βέβαια, θα τα πούμε όλα. Να ξεκινήσουμε από ένα θέμα το οποίο είναι των ημερών θα έλεγα, πολύ-πολύ φλέγον. Ετοιμάζεται η κυβέρνηση, σύμφωνα με το ρεπορτάζ και σύμφωνα με όσα είπε ο πρωθυπουργός σε τελευταία συνέντευξή του, να καταθέσει μία διάταξη η οποία ουσιαστικά θα βάζει ένα φραγμό σε οποιονδήποτε τρόπο, επιτηδευμένο, να μπουν στη Βουλή δυνάμεις ή άνθρωποι οι οποίοι έχουν καταδικάσει ως εγκληματικές οργανώσεις. Έχουμε την αξιωματική αντιπολίτευση που αρχίζει και φωνάζει. Θα έλεγα ότι πιθανόν να πάμε στα όρια του συντάγματος ή και να το παραβιάσουμε. Κύριε υπουργέ, να σας ρωτήσω τί θα προβλέπει αυτή η διάταξη και γιατί δεν μπορεί να υπάρξει μία συνεννόηση -την έχετε προσπαθήσει αλλά βλέπω ότι δεν μπορεί να υπάρξει μία συνεννόηση με την αντιπολίτευση- για αυτό το φλέγον θα έλεγα πολιτειακό ζήτημα;
Γ. Γεραπετρίτης: Να ξεκινήσουμε με τις βασικές παραδοχές, κύριε Δημητρέλη: ο φασισμός πρέπει να μείνει εκτός της βουλής και εκτός της πολιτικής ζωής του τόπου. Αυτό βεβαίως θα γίνει με τα πολιτικά μέσα. Ο ελληνικός λαός έχει την ωριμότητα να αποδοκιμάσει εκείνους οι οποίοι επιβουλεύονται και εχθρεύονται την ίδια τη δημοκρατία. Από την άλλη πλευρά, όμως, είναι υποχρέωση του πολιτικού συστήματος να εξαντλήσει κάθε δυνατότητα έτσι ώστε θεσμικά να εμποδιστεί να μπει στη Βουλή ένα μόρφωμα το οποίο είναι νεοναζιστικό.
Έχοντας πει αυτό να αναφέρω ότι η ελληνική κυβέρνηση ανέλαβε πολύ εγκαίρως την πρωτοβουλία για μία πρόταση, για να μπορέσουμε να καταφέρουμε τον στόχο μας αυτό. Η πρόταση αυτή έχει τεθεί υπόψη των μειζόνων πολιτικών σχηματισμών της αντιπολίτευσης από καιρό. Είναι μία πρόταση η οποία συναιρεί την ανάγκη να έχουμε ένα καθαρό τοπίο, να μείνουν αυτές οι πολιτικές δυνάμεις εκτός του αντιπροσωπευτικού σώματος, αλλά από την άλλη πλευρά κινείται και εντός του συντάγματος. Εμείς ξέρετε έχουμε μία πολύ θεσμική προσέγγιση στα ζητήματα αυτά.
Αναμένουμε τις προτάσεις εκ μέρους των πολιτικών αυτών σχηματισμών και σύντομα θα φέρουμε στη Βουλή την πρόταση εκείνη η οποία θέλω να πιστεύω, είμαι αισιόδοξος, θα συναιρεί τις απόψεις όλων των κομμάτων. Έχουμε κάθε διάθεση διαβούλευσης θέλω να σας πω, κύριε Δημητρέλη, ότι δεν είναι πρώτη φορά που φέρνουμε τέτοιες διατάξεις. Πριν από περίπου ένα-ενάμιση χρόνο, πάλι με πρωτοβουλία της ελληνικής κυβέρνησης, διατάξεις οι οποίες απέκλειαν εκείνους που έχουν καταδικαστεί για αδικήματα απαξιωτικά της δημοκρατίας από το να βρίσκονται στην ηγετική ομάδα των κομμάτων. Απαγόρευε τη ραδιοτηλεοπτική προβολή και τη χρηματοδότηση των κομμάτων αυτών. Πάλι σε μία δεύτερη σήμερα φάση και ενόψει των εκλογών νομίζω είναι χρέος όλου του δημοκρατικού κόσμου να αντισταθεί απέναντι σε αυτό το ενδεχόμενο και η αλήθεια είναι, για να αποδίδουμε και τα του Καίσαρος τω Καίσαρι, ότι η ελληνική κοινωνία έχει ωριμάσει πολύ. Η Ελλάδα έχει ένα πολύ μικρό ποσοστό σε σχέση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες ακροδεξιών μορφωμάτων, νεοναζιστικών φασιστικών ολοκληρωτικών και η ελπίδα μας είναι ότι θα παραμείνουν εκεί και θα εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα που έχουμε για να παραμείνουν εκτός Βουλής.
Σ.Δημητρέλης: Οπότε τις επόμενες ημέρες η διάταξη στη Βουλή… Πολύ σύντομα έρχεται η σχετική διάταξη στη Βουλή. Μιλάμε βέβαια για αποκλεισμό δυνάμεων εγκληματικών από τη Βουλή, μιλάμε για εκλογές, να το συνδέσουμε με την οικονομία κύριε υπουργέ. Μεγάλος γαλλικός οίκος προέβλεψε ότι στις 21 Απριλίου θα αποδοθεί στη χώρα μας ο εθνικός στόχος, όπως έχει χαρακτηριστεί από κυβερνητικά στελέχη, η επιστροφή στην επενδυτική βαθμίδα. Το έχει δηλώσει και ο Πασκάλ Ντόνοχιου εδώ στο Capital.gr, ότι τη δικαιούμαστε. Πρόσφατα και ο επικεφαλής του ΟΟΣΑ είπε κάτι ανάλογο ότι τη δικαιούμαστε. Εγώ θέλω να σας ρωτήσω αν ο χρόνος απόδοσης επενδυτικής βαθμίδας στη χώρα παίζει κάποιο ρόλο στον χρόνο των εκλογών;
Γ. Γεραπετρίτης: Κατ’αρχάς η 21 Απριλίου είναι μία αποφράς ημέρα για τη δημοκρατία, οπότε καλό είναι να μη συμπέσει έτσι σημειολογικά. Η απάντηση είναι πάρα πολύ σαφής. Είναι μία πολύ μεγάλη επιδίωξη για την ελληνική πολιτεία η επενδυτική βαθμίδα. Μας επαναφέρει πλέον οριστικά στα οικονομικά εύρωστα κράτη, στα κράτη τα οποία έχουν οικονομική και δημοσιονομική κανονικότητα και το είχαμε θέσει ως πολύ βασικό στόχο από την πρώτη στιγμή ανάληψης της διακυβέρνησης. Η ελπίδα μας είναι πράγματι το πρώτο εξάμηνο του 2023 θα λάβουμε την επενδυτική βαθμίδα. Όλα τα σημεία, εσείς τα ξέρετε καλύτερα από τον καθένα, είναι θετικά. Προχθές είχαμε 10ετές ομόλογο το οποίο κυμάνθηκε σε πολύ καλά επίπεδα για τα δεδομένα των επιτοκίων. Καλύφθηκε η προσφορά 6-7 φορές σε σχέση με το επιδιωκόμενο, διαρκείς διακρίσεις σε ό,τι αφορά την ελληνική οικονομία, ο υπουργός Οικονομικών βραβεύτηκε ως ο καλύτερος υπουργός απηχώντας και την ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας. Είμαστε αισιόδοξοι, όμως -και θέλω να είμαι σαφής- δεν εξαρτάμε τον χρόνο των εκλογών από την επενδυτική βαθμίδα. Θα έρθει με τον ένα ή με τον άλλο τρόπο και θα έρθει στον κατάλληλο ελπίζουμε χρόνο, νωρίτερα παρά αργότερα, ελπίζουμε σε κάθε, όμως, περίπτωση η βούληση του ελληνικού λαού θα εκφραστεί, όπως πρέπει να εκφραστεί και επειδή ξέρω ότι έχετε έτοιμη την ερώτηση για τις εκλογές να σας προλάβω εγώ λοιπόν.
Σ.Δημητρέλης: Να σας προλάβω εγώ κύριε υπουργέ για να απαντήσετε ολοκληρωμένα. Θα έλεγα ότι υπάρχει μια ανησυχία, ή μία ανασφάλεια της κυβέρνησης, σχετικά με τον χρόνο το προκήρυξης των εκλογών. Δηλαδή να μην πάμε σε προεκλογική περίοδο με κάποιο εθνικό ζήτημα που θα ανοίξει από την άλλη πλευρά, από τη γειτονική Τουρκία. Υπάρχουν σενάρια ότι οι εκλογές θα γίνουν ταυτόχρονα στις 15 Μαΐου στην Ελλάδα και την Τουρκία. Παίζουν ρόλο οι τουρκικές εκλογές στο πότε θα γίνουν οι δικές μας εκλογές;
Γ. Γεραπετρίτης: Θα είμαι πολύ σαφής και πάντοτε μιλάμε με δεδομένα. Πρώτον η ελληνική πολιτική δεν ετεροκαθορίζεται. Έχουμε κατακτήσει, κύριε Δημητρέλη, να μην εξαρτώμεθα από την Τουρκία και να εκτιμούμε πάντοτε τις κινήσεις, να έχουμε όλα τα αρνητικά σενάρια, αλλά να μην προσδιορίζονται με βάση το τι πράττει η Τουρκία. Άρα οι εκλογές θα γίνουν στον χρόνο που θα επιλεγεί προφανώς εκ μέρους του πρωθυπουργού. Θα συνεκτιμηθούν όλα τα ζητήματα που έχουν να κάνουν με τα εθνικά και τα οικονομικά θέματα. Από την άλλη πλευρά θα γίνουν στον χρόνο ο οποίος θα είναι ο απόλυτος κατάλληλος. Περισσότερο η Τουρκία θα πρέπει να ασχολείται με τα ζητήματα τα δικά μας παρά το αντίστροφο. Η ελληνική οικονομία αλλά και η ελληνική εθνική και διπλωματική θέση βρίσκεται σε φάση πολύ μεγάλης δυναμικής ανάπτυξης.
Είναι αλήθεια ότι υπάρχει μία διάσταση η οποία δεν συντρέχει αναγκαία στην περίπτωση της Τουρκίας που είναι ότι ίσως απαιτηθεί για ένα χρονικό διάστημα τεσσάρων ή πέντε εβδομάδων μία υπηρεσιακή κυβέρνηση να αναλάβει τη χώρα. Θέλω, όμως, να σας πω και μέσω υμών να μεταφέρω και στην ελληνική κοινωνία ότι δεν συντρέχει κανένας απολύτως λόγος ανησυχίας. Οι ένοπλες δυνάμεις βρίσκονται στη θέση τους, προσφάτως υπήρξε και η παράταση της θητείας του αρχηγού ΓΕΕΘΑ. Από την άλλη πλευρά, έχουν ήδη δημιουργηθεί όλα τα εχέγγυα για την ασφαλή πορεία της χώρας με την ενίσχυση των ενόπλων δυνάμεων και σε υλικοτεχνική υποδομή αλλά και στην ενίσχυση του προσωπικού. Το ηθικό μας είναι ακμαίο, το μεταναστευτικό είναι σε απολύτως ελεγχόμενη φάση. Να θυμίσω ότι προχθες είχαμε μία πάρα πολύ σπουδαία εκδήλωση, να μου επιτρέψετε αυτή τη μικρή παρένθεση, κύριε Δημητρέλη, για τη μεταναστευτική πολιτική η οποία ακολουθήθηκε την τελευταία τετραετία.
Νομίζω ότι είναι πολύ σημαντικό και καλώ ευγενώς τους ακροατές σας να δουν τα πορίσματα από την προχθεσινή παρουσίαση. Είναι πραγματικά εντυπωσιακά σε σχέση με το 2015 και το 2019. Εχουμε το εξής καταπληκτικό δεδομένο: την περίοδο εκείνη, το 75% των ευρωπαϊκών ροών, των μεταναστευτικών δηλαδή προς την Ευρώπη, κινούνται μέσω της Ελλάδος 3 στους 4 παράνομους μετανάστες, παράτυπους μετανάστες και πρόσφυγες. Σήμερα το ποσοστό αυτό έδει κατέλθει στο 9%. Λιγότεροι από 1 στους 10. Οι ροές συνολικά στην Ευρώπη δεν έχουν μειωθεί δραματικά. Εκείνο το οποίο έχει πραγματικά διορθωθεί είναι ο δίαυλος, ο ανοικτός δίαυλος, που υπήρχε μέσω των ελληνικών συνόρων. Σήμερα που μιλάμε, από 40.000 οι οποίοι βρίσκονταν το 2019 στα ελληνικά νησιά του Ανατολικού Αιγαίου, είναι 5.000. Άρα έχουμε στεγανά σύνορα, ασφαλή σύνορα, έχουμε ισχυρή διπλωματία, δεν φοβόμαστε δεν ετεροκαθοριζόμαστε.
Το δεύτερο στοιχείο, βεβαίως για τις εκλογές, είναι το εξής: η παρούσα κυβέρνηση έχει μία στάση η οποία είναι πάρα πολύ θεσμική. Υπάρχουν λάθη, υπάρχουν παραλείψεις, υπάρχουν σφάλματα, κάνουμε την αυτοκριτική μας. Κάθε κυβέρνηση για να είναι παραγωγική πρέπει να κάνει αυτοκριτική. Από την άλλη πλευρά ένα πράγμα το οποίο νομίζω το έχουμε κατακτήσει είναι η συνέπεια και θεσμικότητα. Σε δύο πράγματα τα οποία κινούνται στο επίπεδο των θεσμών έχουν διαψευστεί οι Κασσάνδρες. Το ένα ήταν η αλλαγή του εκλογικού συστήματος έτσι ώστε να καταστεί πιο πλειοψηφικό για να διευκολυνθεί, αν θέλετε, η αυτοδυναμία του πρώτου κόμματος. Θέλω να σας πω ότι ο πρωθυπουργός έχει μία αντίληψη πολύ αυστηρή των θεσμών.
Οι κανόνες του πολιτικού παιχνιδιού πρέπει να καθορίζονται από νωρίς και πρέπει να είναι σταθεροι και να είναι ανεξάρτητοι, αν θέλετε και από τις πολιτικές επιδιώξεις του κυβερνητικού σχηματισμού. Για αυτό δεν ακούσαμε τις σειρήνες. Εμμένουμε σε αυτό το εκλογικό σύστημα το οποίο αισθανόμαστε ότι θα δώσει μία ισχυρή κυβέρνηση στις δεύτερες κάλπες. Και το δεύτερο βέβαια, το ζήτημα των εκλογών, εξαντλείται η τετραετία. Από τον Απρίλιο και εντεύθεν λογίζεται κατά πλάσμα δικαίου, ότι έχουμε εξαντλήσει την τετραετία. Ο χρόνος θα επιλεγεί, όμως είναι σημαντικό ότι ο κύκλος ο εκλογικός ολοκληρώνεται. Οι πολίτες θα έχουν την ευκαιρία να αξιολογήσουν έναν πλήρη εκλογικό κύκλο.
Σ. Δημητρέλης: Πάμε λοιπόν στις πρώτες εκλογές στις οποίες δίνετε πολύ μεγάλη βαρύτητα για το πού θα φτάσουν τα ποσοστά της Νέας Δημοκρατίας, βεβαίως και των άλλων κομμάτων. Πάμε λοιπόν στις δεύτερες εκλογές και τελικά δεν προκύπτει αυτοδυναμία. Σας λείπουν μερικοί βουλευτές αν είστε πρώτο κόμμα για να πετύχετε αυτοδυναμία. Η λογική λέει ότι θα αναζητήσετε, στον πιο κοντινό χώρο, θα έλεγα του ΚΙΝΑΛ-ΠΑΣΟΚ συνεργασία. Ωστόσο, οι σχέσεις με το ΚΙΝΑΛ- ΠΑΣΟΚ έχουν τραυματιστεί, θα έλεγα, μετά από το μεγάλο ζήτημα των υποκλοπών όπου απεδείχθη ότι παρακολουθούνταν ο αρχηγός του κόμματος, ο κύριος Ανδρουλάκης. Πώς μπορεί να υπάρξει συνεργασία, λοιπόν με το ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ μετά από αυτό;
Γ. Γεραπετρίτης: Να τα πάρουμε με τη σειρά διότι το ερώτημά σας εγκολπώνει, όπως κάθε ευφυές ερώτημα, πολλές διαστάσεις. Η πρώτη διάσταση είναι το ζήτημα των υποκλοπών. Πράγματι ήταν ένα σοβαρό πλήγμα αυτό το οποίο είχαμε. Υπήρξε ένα σύστημα το οποίο υπερέβη το θεμιτό και τις αρμοδιότητες που αποδίδονται στην Εθνική Υπηρεσία Πληροφοριών. Υπήρξε ανάληψη πολιτικής ευθύνης. Η δικαιοσύνη είναι εκείνη η οποία θα ξεκαθαρίσει όλα τα ζητήματα που αφορούν το παρελθόν. Αναλάβαμε πολύ σημαντικές πρωτοβουλίες έτσι ώστε για το μέλλον να έχουμε ένα σύστημα το οποίο θα είναι ισορροπημένο και δίκαιο. Δηλαδή θα διασφαλίζει τα δικαιώματα των πολιτών, αλλά από την άλλη πλευρά θα αποδίδει και τη δέουσα μέριμνα στην εθνική ασφάλεια.
Δεύτερον, η πραγματικότητα είναι ότι το εκλογικό σύστημα στις πρώτες εκλογές που θα έχουμε, λόγω της απλής αναλογικής, ένα σύστημα, το οποίο δεν είναι μέσα στο ελληνικό γονιδίωμα, είναι ένα επικίνδυνο, υπό τις συνθήκες εκλογικό σύστημα διότι δεν παράγει ισχυρές κυβερνήσεις και σήμερα περισσότερο από ποτέ έχουμε ανάγκη ισχυρών κυβερνήσεων.
Διότι όπως βλέπετε η κρίση καθίσταται κανονικότητα και μία κυβέρνηση θα πρέπει να έχει τα εργαλεία εκείνα έτσι ώστε να μπορεί να ανταποκριθεί με πολύ γρήγορα αντανακλαστικά στις κρίσεις αυτές. Άρα πιστεύουνε πάρα πολύ στην ανάγκη να υπάρχουν ισχυρές κυβερνήσεις. Βέβαια έχοντας πει αυτό, να πούμε ότι κυβερνήσεις και οι πολυσυλλεκτικές κυβερνήσεις δεν είναι μόνο οι κυβερνήσεις συνεργασίας. Είναι σημαντικό οι κυβερνήσεις να ενσωματώνουν πρόσωπα και πολιτικές από διαφορετικούς χώρους. Και θέλω να πω με υπερηφάνεια ότι η παρούσα κυβέρνηση, η κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη, είναι η πιο πολυσυλλεκτική κυβέρνηση της μεταπολίτευσης. Έχει ενσωματώσει, δηλαδή, ανθρώπους και αξίες που φεύγουν από τον παραδοσιακό δεξιό κεντροδεξιό χώρο. Ανάγονται στον χώρο του κοινωνικού φιλελευθερισμού. Τα πρόσωπα που έχουν κληθεί να υποστηρίξουν είναι πρόσωπα άξια τα οποία υπηρετούν την παράταξη και την πατρίδα. Άρα νομίζω ότι η σύνθεση αυτή έχει επιτευχθεί. Τώρα βέβαια, όπως σωστά είπατε, η κάλπη παράγει άγνωστα αποτελέσματα. Άρα είναι προφανές ότι ενόσω επιδιώκουμε την αυτοδυναμία και θεωρούμε ότι είναι το καλό για τη χώρα, ενόψει των προκλήσεων που θα κληθούμε να διαχειριστούμε, υπάρχει η πιθανότητα να μην υπάρχει αυτοδυναμία. Στην περίπτωση αυτή έχουμε πει σε όλους τους τόνους και το έχει αναφέρει και ο ίδιος ο πρωθυπουργός, ότι είμαστε διατεθειμένοι να μπούμε σε μία προγραμματική συζήτηση, σε μία προγραμματική συνεργασία, με όμορους πολιτικούς χώρους στη βάση συγκεκριμένων πολιτικών παραδοχών και συγκλίσεων που θα καταστήσει το πολιτικό μας πρόγραμμα βιώσιμο. Νομίζω έχουν αποκλειστεί χώροι οι οποίοι δεν θεωρούνται ότι είναι όμοροι με το δικό μας πολιτικό και αξιακό σύστημα.
Πράγματι υπάρχει, κατά την άποψή μου, μία σχετική πολιτική εγγύτητα με τον προγραμματικό λόγο του ΚΙΝΑΛ-ΠΑΣΟΚ. Βεβαίως καταλαβαίνω ότι χρειάζονται δύο για να χορέψουν το τανγκό. Οπότε εμείς θα σεβαστούμε απολύτως την κρίση του ελληνικού λαού. Εάν μας κατατάξει στην θέση να αναζητήσουμε πολιτικές συνεργασίες, ως πρώτο κόμμα, μακάρι να υπάρχει η αντίστοιχη διαβουλευτική διάθεση και εκ μέρους των υπολοίπων πολιτικών κομμάτων που ανήκουν σε αυτήν την, ας το πούμε, συγγενή όμορη πολιτική προδιάθεση. Νομίζω ότι οι δημοκρατίες, κύριε Δημητρέλη, δεν έχουν αδιέξοδα και ο λαός εφόσον μας κατατάξει σε αυτή την θέση πρέπει όλοι να σταθούμε με ευσέβεια απέναντι στην κρίση του ελληνικού λαού. Αν μας ανακατατάξει στην αυτοδύναμη θέση που το επιδιώκουμε και νομίζουμε ότι το αξίζουμε, θα ταχθούμε εκεί. Αν όχι θα αναζητήσουμε τις συμμαχίες οι οποίες προσιδιάζουν.
Σ.Δημητρέλης: Κύριε υπουργέ, επειδή ακουμπήσαμε και το θέμα των υποκλοπών, το τελευταίο διάστημα είχαμε και πολύ θόρυβο, μεγάλη ένταση θα έλεγα και πολιτική, με το ζήτημα της παρέμβασης του κυρίου Ντογιάκου για τον τρόπο λειτουργίας της ΑΔΑΕ. Εγώ θέλω να σας ρωτήσω την άποψή σας, διότι είχαμε και συνταγματολόγους οι οποίοι τάχθηκαν ανοιχτά εναντίον αυτής της παρέμβασης. Θα ήθελα να σας ρωτήσω το σχολιό σας για αυτό. Επειδή η κυβέρνηση έχει πει ότι το θέμα των υποκλοπών πάει στη δικαιοσύνη, αν είστε ευχαριστημένος με την ταχύτητα που κινείται η δικαιοσύνη για τη διερεύνηση και τη διαλεύκανση.
Γ. Γεραπετρίτης: Είναι δύο διαφορετικά ζητήματα. Να πούμε πρώτα από όλα ότι τα όργανα του Κράτους, τόσο η δικαιοσύνη, η εισαγγελία όσο και η Αρχή Διασφάλισης Απορρήτου Επικοινωνιών συνιστούν κρατικά όργανα. Οι αρμοδιότητες των κρατικών οργάνων προσδιορίζονται από το Σύνταγμα και τους νόμους. Οπότε νομίζω ότι είναι πάρα πολύ σαφής και στεγανή η δράση την οποία μπορεί να αναλάβει κάθε κρατικό όργανο. Υπήρξε πράγματι μία γνώμη εκ μέρους του εισαγγελέα του Αρείου Πάγου. Θα υπάρξει και μία δικαστική κρίση στο τέλος της ημέρας. Εκκρεμεί εξ όσων γνωρίζω στο Συμβούλιο της Επικρατείας το ζήτημα της συνταγματικότητας της νομοθεσίας, οπότε θα κριθεί στο επίπεδο αυτό. Θέλω να σας πω, ειλικρινώς, ότι αισθάνομαι και υπό την ακαδημαϊκή μου ιδιότητα, ότι θα πρέπει οι θεσμοί του κράτους περισσότερο να συνομιλούν παρά να αντιπαρατίθενται. Να αναζητούμε σύνθεσεις και όχι διαιρέσεις. Άρα νομίζω ότι καλό είναι να υπάρχει μία περισσότερο διαβουλευτική στάση απέναντι στα πράγματα. Η Αρχή Διασφάλισης Απορρήτου Επικοινωνιών, κύριε Δημητρέλη, είναι ένα συνταγματικό όργανο του κράτους. Έχει συγκεκριμένες αρμοδιότητες.
Από την άλλη πλευρά κανείς δεν είναι υπεράνω του δικαίου, κάνεις δεν είναι υπεράνω της δικαιοσύνης. Το Σύνταγμα αποδίδει την ερμηνεία των κανόνων στη δικαστική λειτουργία και όλοι οφείλουμε να σεβόμαστε χωρίς αυτοδικία την κρίση της δικαστικής λειτουργίας. Οπότε η αίσθηση στην οποία αποκομίζω είναι ότι “Ναι” υπάρχει για την ώρα η γνώμη του εισαγγελέα, η Αρχή Διασφάλισης του Απορρήτου Επικοινωνιών έχει αναλάβει έναν πολύ ισχυρό ρόλο στο ζήτημα αυτό. Δεν είμαι εκείνος ο οποίος θα πει αν υπερέβη τον συνταγματικό της ρόλο. Σε κάθε όμως περίπτωση όλοι οφείλουμε να σεβόμαστε τους θεσμούς.
Σ. Δημητρέλης: Μία και μιλάμε για δικαιοσύνη κύριε υπουργέ, αυτή την περίοδο θα έλεγα είναι μία συγκυρία μοναδική. Έχουμε σε εξέλιξη τρεις πάρα πολύ σημαντικές δίκες. Η μια είναι το ειδικό δικαστήριο για τον κύριο Παπαγγελόπουλο για την προσπάθεια, με βάση το κατηγορητήριο, ελέγχου της δικαιοσύνης. Το δεύτερο είναι το ειδικό δικαστήριο για τον κύριο Παππά, για τη με βάση το κατηγορητήριο προσπάθεια ελέγχου του χώρου της ενημέρωσης, της τηλεοπτικής ενημέρωσης και βεβαίως έχουμε και τη δίκη για την τραγωδία στο Μάτι που αφορά την αποτελεσματικότητα ή μάλλον την ανικανότητα του κρατικού μηχανισμού που πιθανότατα οδήγησε σε αυτήν την πολύ τραγική εξέλιξη με τους πολυάριθμους νεκρούς. Θα ήθελα το σχολιό σας. Δηλαδή πώς βλέπει η κυβέρνηση την εξέλιξη αυτών των τριών δικαστικών διαδικασιών.
Γ. Γεραπετρίτης: Υπάρχει μία νομική δικαστική διάσταση και μία πολιτική διάσταση κύριε Δημητρέλη. Νομίζω ότι οι δύο πρώτες δίκες εντάσσονται σε αυτό το οποίο νομίζω από γλώσσα λανθάνουσα τα ίδια τα στελέχη του ΣΥΡΙΖΑ έχουν αναφέρει. Δηλαδή στον έλεγχο των αρμών της εξουσίας. Ο έλεγχος των αρμών της εξουσίας, εν προκειμένω της δικαιοσύνης και των μέσων μαζικής ενημέρωσης, κρίθηκε σε πρώτο επίπεδο από την παραπομπή σε δίκη. Θέλω να επισημάνω ότι εδώ δεν πρόκειται -και το αναφέρω για εκείνους οι οποίοι δεν είναι εξοικειωμένοι με τη νομική επιστήμη- η παραπομπή σε δίκη δεν έγινε από τη Βουλή. Υπήρξε απόφαση της δικαιοσύνης για να έρθουν οι δύο υπόθεσεις στο ακροατήριο. Απόφαση δηλαδή των δικαστικών Συμβουλίων, των οικείων δικαστικών συμβουλίων. Άρα με απόφαση της δικαιοσύνης παραπέμφθηκαν στο ακροατήριο οι δύο υποθέσεις. Θα κριθούν, κύριε Δημητρέλη. Όλοι γινόμαστε κοινωνοί ορισμένων συγκλονιστικών μαρτυριών που δεν έχουν προηγούμενο. ΄Ηταν η μαρτυρία της γραμματέως του κυρίου Καλογρίτσα. Θα μου επιτρέψετε να πω σοκαριστική. Για πρώτη φορά είχαμε έναν μάρτυρα ο οποίος επωνύμως, χωρίς οποιαδήποτε προστασία και χωρίς κεκαλυμμένα χαρακτηριστικά και αυτόπτη μάρτυρα όλων των γεγονότων έρχεται και δηλώνει ότι υπήρξε διακίνηση χρήματος, μαύρου χρήματος, προς τον ΣΥΡΙΖΑ. Χρήμα το οποίο συνδέεται με δωροδοκία. Συνδέεται όμως πρωτίστως με τον έλεγχο των κρατικών δομών και των μέσων μαζικής επικοινωνίας. Οι αποκαλύψεις αυτές, νομίζω, θα πρέπει να τύχουν απάντησης από το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης. Εκείνο το οποίο, πάντως, συνδέει όλες αυτές τις δίκες έχει να κάνει με τον τρόπο με τον οποίο συνολικά ασκήθηκε η εξουσία κατά τη διάρκεια της περασμένης διακυβέρνησής.
Ξέρετε, κύριε Δημητρέλη, στις επόμενες εκλογές υπάρχει μία ιδιαιτερότητα η οποία είναι ασυνήθης για τα πολιτικά δεδομένα στη χώρα. Είναι ότι θα έχουμε την αναμέτρηση ενός πρωθυπουργού με έναν πρώην πρωθυπουργό. Αυτό έχει να συμβεί από τις αρχές της δεκαετίας του ’90, δηλαδή σχεδόν 30 χρόνια. Η ιδιαιτερότητα έγκειται στο εξής. Το εκλογικό σώμα θα έχει πάρα πολύ νωπές τις εικόνες από τις δύο διακυβέρνησεις.
Θα μπορεί δηλαδή με σχετική άνεση να αξιολογήσει το πόσο εφαρμόστηκαν τα πολιτικά προγράμματα, το κατά πόσον ήταν επιτυχής η μία και η άλλη διακυβέρνηση και ποιος φάνηκε συνεπής απέναντι στον προγραμματικό του λόγο. Άρα οι πολίτες θα κληθούν να αποφασίσουν όχι αφηρημένα στη βάση προτάσεων που πολλές φορές ξέρετε οι προεκλογικές ατζέντες έχουν και ένα στοιχείο πολύ αφηρημένο και ανέξοδο. Ο καθένας μπορεί να υπόσχεται ό,τι θέλει. Όμως, εδώ, θα έχει μπροστά του ο εκλογέας τις δύο διακυβερνήσεις. Τι υποσχέθηκε η κάθε πλευρά. Τι στο τέλος εισέφερε, τι κατάφερε, τι επιτέλεσε, το επίπεδο της συνέπειας και δεύτερον θα έχει μπροστά τα επιτεύγματα της κάθε τετραετίας. Τα επιτεύγματα σε επίπεδο θεσμικό δηλαδή τον έλεγχο των μορφών της εξουσίας και στο τέλος της ημέρας τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών που νομίζω ότι είναι και το τελικό ζητούμενο.
Σ.Δημητρέλης: Και η τελευταία μου ερώτηση. Είδαμε στην κηδεία του τέως βασιλιά Κωνσταντίνου στελέχη της Νέας Δημοκρατίας, σκόμη και τον πρώην πρωθυπουργό τον κύριο Σαμαρά, να πηγαίνει και αποτίει τιμή και μάλιστα είχαμε και μία δήλωση του κυρίου Σαμαρά που πήρε σαφείς αποστάσεις από την κυβερνητική απόφαση να μην αποδοθούν τιμές πρώην αρχηγού κράτους στον τέως βασιλιά Κωνσταντίνο. Επίσης είδαμε και σταδιακά κάποια μικρά βηματάκια προς τα πίσω θα έλεγα της κυβέρνησης αναφορικά με την εκπροσώπησή της. Αναβαθμίστηκε η εκπροσώπηση με τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης. Στο μεταξύ ίσως και να διακρίναμε και μία μικρή δυσφορία ανθρώπων οι οποίοι δεν είναι κάτ’ ανάγκη νοσταλγοί της μοναρχίας σε σχέση με το πώς αντιμετωπίστηκε ένα ιστορικό θα έλεγα πρόσωπο, με το αποτύπωμα που είχε στα πολιτικά πράγματα της χώρας, αρνητικό θα για τους περισσότερους, Γιατί πήρε η κυβέρνηση αυτή την απόφαση τελικά να μην αποδώσει τιμές; Κράτησε το τυπικό, το ότι έχει αλλάξει πολιτειακά η χώρα. Δεν είμαστε πλέον βασιλευόμενη δημοκρατία αλλά προεδρευόμενη; Για ποιο λόγο πήρατε αυτή την απόφαση;
Γ. Γεραπετρίτης: Πρώτα από όλα να επισημάνω, κύριε Δημητρέλη, ότι δεν υπήρξε και εκ μέρους της οικογένειας του εκλιπόντος, δεν υπήρξε αίτημα για να υπάρξει απόδοση αυτών των τιμών. Θέλω δι’υμών να εξάρω τη στάση της οικογένειας. Ήταν πάρα πολύ ευπρεπής στον τρόπο με τον οποίο διαχειρίστηκε όλο αυτό το ζήτημα της κηδείας. Κράτησαν τα παιδιά του εκλιπόντος μία στάση η οποία απέδιδε τον δέοντα σεβασμό και απέναντι στον νεκρό πατέρα τους αλλά και απέναντι στον θεσμό. Άρα δεν υπήρχε κανένα αίτημα για τέτοιου τύπου πλειοδοσία, αν θέλετε, στον τρόπο διαχείρισης της κηδείας. Το δεύτερο που θέλω να πω είναι το εξής: Η κυβέρνηση επέλεξε να μην χαρακτηρίσει την κηδεία ως κηδεία δημόσια, δηλαδή να αποδώσει τιμές πρώην αρχηγού κράτους. Ο λόγος για τον οποίο κατέληξε στη σκέψη αυτή, την απόφαση αυτή, ήταν βεβαίως το γεγονός ότι είχε συντελεστεί η αλλαγή του πολιτεύματος. Άρα αυτή τη στιγμή που μιλάμε το ζήτημα της βασιλευομένης δημοκρατίας δεν υφίσταται πλέον πολιτειακά.
Έχει κλείσει και ως εκ τούτου έχουμε μεταβεί σε ένα νέο πολίτευμα το οποίο δεν υποστηρίζει αυτού του τύπου την πολιτειακή δομή. Και το τρίτο βεβαίως, ότι δεν υπήρχε και ελληνική ιθαγένεια εκ μέρους του εκλιπόντος τέως μονάρχη. Άρα για αυτούς τους λόγους νομίζω ελήφθη απόφαση. Από την άλλη πλευρά είναι σημαντικό να λάβουμε υπόψη μας δύο διαστάσεις. Η πρώτη διάσταση έχει να κάνει με το ότι η κυβέρνηση δεν έθεσε κάποιο περιορισμό σε ό,τι αφορά τα στελέχη της παράταξης να παρασταθούν διότι πρέπει να αντιλαμβανόμαστε ότι, πέρα από το ζήτημα το πολιτειακό το οποίο έχει οριστικά κλείσει, υπάρχει και το ζήτημα το ανθρώπινο. Υπήρχαν άνθρωποι οι οποίοι είχαν δεσμούς με τον τέως μονάρχη. Άρα καταλαβαίνουμε ότι δεν θα μπορούσε να εμποδιστεί η παρουσία των ανθρώπων αυτών. Και εξάλλου γενικά η παρουσία αυτή δεν ήταν πολύ μεγάλης έκτασης. Το δεύτερο νομίζω έχει να κάνει με το γεγονός ότι υπήρχε το πραγματικό γεγονός ότι παραστάθηκαν αρχηγοί κρατών από την κεντρική και βόρεια Ευρώπη. Και εξαιτίας ακριβώς αυτής της παρουσίας κρίθηκε ότι η κυβέρνηση θα έπρεπε να εκπροσωπηθεί από τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης τιμώντας και τους αρχηγούς κρατών οι οποίοι βρέθηκαν. Μία ισόρροπη κατά την άποψή μου τιμή στα πράγματα. Δηλαδή από τη μία πλευρά να έχουμε τη διάσταση της ιδιωτικής κηδείας, όπως νομίζω έπρεπε να γίνει, αλλά από την άλλη πλευρά στον άνθρωπο Κωνσταντίνο να αποδοθεί η τιμή όπως έπρεπε και από την άλλη πλευρά να έχουμε και μία προσήκουσα εκπροσώπηση της κυβέρνησης λόγω της παρουσίας υψηλών προσκεκλημένων. Νομίζω συνολικά αποτιμώντας, οι εικόνες οι οποίες παρήχθησαν ήταν εικόνες ευπρέπειας και σεβασμού και απέναντι στο νεκρό και απέναντι στην πολιτεία. Είναι ένα ζήτημα το οποίο πολιτειακά έχει κλείσει. Ανθρώπινα, όμως, έκλεισε προχθές. Και νομίζω με τον πιο οικείο και σεβαστικό τρόπο.
Σ. Δημητρέλης. Κύριε υπουργέ να σας ευχαριστήσουμε πάρα πολύ για το χρόνο σας
Γ.Γεραπετρίτης: Ήταν μεγάλη μου χαρά και τιμή να βρίσκομαι και θα είμαι πάντα στη διάθεσή σας. Μακάρι η χρονιά αυτή να πάει καλά γεια τους Έλληνες να μας βοηθήσει να πάμε λίγο πιο μπροστά την πατρίδα.