Η ελληνική βιομηχανία του τουρισμού βρίσκεται ενώπιον μιας πολλά υποσχόμενης χρονιάς, με τη βρετανική αγορά να αναδεικνύεται σε κορυφαίο μοχλό ανάπτυξης για το 2025. Σύμφωνα με εκτιμήσεις και δεδομένα από την τουριστική αγορά, οι κρατήσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο παρουσιάζουν εντυπωσιακή αύξηση, υπερβαίνοντας ακόμα και την παραδοσιακά ισχυρή γερμανική αγορά.
Τουρισμός: Εντυπωσιακή άνοδος των κρατήσεων από τη Βρετανία
Στοιχεία από ξενοδοχειακούς φορείς δείχνουν αύξηση 15%-20% στις κρατήσεις από Βρετανούς τουρίστες για το 2025, σε σύγκριση με την προηγούμενη χρονιά. Οι πρώιμες κρατήσεις (early bookings), με εκπτώσεις έως και 20%, φαίνεται να έχουν προσελκύσει ένα μεγάλο μέρος των ταξιδιωτών που εκμεταλλεύονται τις χαμηλές τιμές. Οι εκπτώσεις αυτές θα συνεχιστούν μέχρι το τέλος Μαρτίου, αν και οι χαμηλότερες τιμές προσφέρονται συνήθως έως τα τέλη Ιανουαρίου.
Το ενδιαφέρον των Βρετανών για την Ελλάδα αποτυπώνεται επίσης στα δεδομένα της OAG, που δείχνουν πως οι αεροπορικές θέσεις από το Ηνωμένο Βασίλειο κατέλαβαν την πρώτη θέση το 2024, με 5,5 εκατομμύρια θέσεις από τον Μάρτιο έως τον Οκτώβριο. Η Γερμανία ακολούθησε με 4,6 εκατομμύρια, ενώ η Ιταλία βρέθηκε στην τρίτη θέση με 2,4 εκατομμύρια θέσεις.
Ταξιδιωτικοί πράκτορες και early bookings
Οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου, όπως η Jet2holidays, έχουν καταγράψει εντυπωσιακή άνοδο στις κρατήσεις, με ισχυρή ζήτηση κατά την περίοδο μεταξύ Χριστουγέννων και Πρωτοχρονιάς. Η Jet2 ανέφερε αυξημένες πωλήσεις κατά 33% για την ίδια περίοδο, ενώ οι κρατήσεις για το καλοκαίρι του 2025 κατέχουν σημαντικό μερίδιο. Παρόμοια δυναμική καταγράφηκε από άλλους tour operators, όπως το Not Just Travel, που είδε τετραπλασιασμό των κρατήσεων την Boxing Day (24 Δεκεμβρίου), και η Spear Travels, με αύξηση 32% τον Δεκέμβριο.Οι πωλήσεις ταξιδιωτικών πακέτων έχουν σημειώσει αύξηση 64%, ενώ οι κρουαζιέρες παρουσίασαν άνοδο 58%. Τα στοιχεία δείχνουν πως οι Βρετανοί καταναλωτές εκμεταλλεύονται τις πρώιμες εκπτώσεις, αναζητώντας προορισμούς με υψηλή αξία για τα χρήματά τους.
Οι ξενοδόχοι ανησυχούν για το Τέλος Ανθεκτικότητας
Η Ντίνα Σβύνου, Αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, τόνισε πως οι μήνες αιχμής πάνε εξαιρετικά καλά, με τη Βρετανία να αναδεικνύεται πρωταγωνιστής, ξεπερνώντας τη Γερμανία. Ωστόσο, εξέφρασε ανησυχία για τη μείωση της δαπάνης των τουριστών σε άλλες οικονομικές δραστηριότητες, όπως η εστίαση και οι αγορές, καθώς τμήμα του προϋπολογισμού των διακοπών τους θα διοχετευθεί στο αυξημένο Τέλος Ανθεκτικότητας στην Κλιματική Κρίση (ΤΑΚΚ).
Η κα Σβύνου, ξενοδόχος στην Κω, αναφέρει ότι «τα συμβόλαια των Ελλήνων ξενοδόχων με τους tour operators έκλεισαν σε τιμές αυξημένες κατά 6-7% σε σύγκριση με αυτά του 2024. Πέρυσι, η αύξηση στις τιμές συμβολαίων ήταν 11% όμως στην πορεία της σεζόν δόθηκαν προσφορές της τάξης του -15% έως και -20%».
Αντίστοιχα, η Χριστίνα Τετράδη, Αντιπρόεδρος του ΞΕΕ, επεσήμανε την αυξημένη δυναμική της Ελλάδας ως προορισμού, αποτέλεσμα της αποτελεσματικής στρατηγικής διαχείρισης της πανδημίας. Παρόλα αυτά, σημείωσε ότι οι προοπτικές για το 2025 εξαρτώνται από την εξέλιξη της ζήτησης και τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας. Σημείωσε ότι ειδικά από τη Βρετανική αγορά υπάρχει μια αύξηση στις προκρατήσεις της τάξης του 15-20%, καθώς οι tour operators προσφέρουν εκπτώσεις early bookings 15% έως και το τέλος Ιανουαρίου ενώ αρκετοί συνεχίζουν και τους επόμενους μήνες με εκπτώσεις -10%.
«Ο κόσμος που ξέρει ότι θα πάει οπωσδήποτε διακοπές, αγοράζει τώρα για να “κλειδώσει” φθηνές τιμές. Γιατί μετά, η επόμενη ευκαιρία να αγοράσει φθηνά είναι την τελευταία στιγμή εφόσον υπάρχουν κενές θέσεις, αλλά στο last minute δεν έχουν τη δυνατότητα να επιλέξουν προορισμό», εξηγεί η κα Τετράδη, ξενοδόχος στη Ζάκυνθο.
Η μέση δαπάνη των Βρετανών
Το 2023, η μέση δαπάνη ανά επίσκεψη των Βρετανών τουριστών στην Ελλάδα ανήλθε σε 679 ευρώ, υπερβαίνοντας κατά πολύ τον μέσο όρο των 546 ευρώ για τους διεθνείς επισκέπτες. Στην Περιφέρεια Κρήτης, η μέγιστη δαπάνη έφτασε τα 1.169 ευρώ, ενώ στο Νότιο Αιγαίο καταγράφηκε μέσος όρος 721 ευρώ. Αυτά τα νούμερα υπογραμμίζουν την οικονομική σημασία της βρετανικής αγοράς για τον ελληνικό τουρισμό.
Πηγή: powergame.gr