Στην Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων της Βουλής εισάγεται σήμερα για την πρώτη συζήτηση το πολυνομοσχέδιο-σκούπα του υπουργείου Υγείας. Με τα 147 άρθρα που περιέχει, το σ/ν επιχειρεί να ρυθμίσει διάφορα θέματα, από τις ιδιωτικές κλινικές, την κατάργηση του ΚΕΕΛΠΝΟ και τη δημιουργία νέων τμημάτων στο υπουργείο, έως τη θεσμοθέτηση χώρων εποπτευόμενης χρήσης ναρκωτικών, τα μητρώα ασθενών και τη θέσπιση τέλους καλλυντικών. Ηδη, το σχέδιο νόμου έχει προκαλέσει την αντίδραση του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου, ο οποίος καταγγέλλει ότι αυτό καταρτίστηκε με πελατειακά κριτήρια. Οπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του, το σχέδιο νόμου «δημιουργεί νέους οργανισμούς, νέους φορείς, αυξάνει τις διευθύνσεις και τα τμήματα του υπουργείου Υγείας. Κάνει ρουσφετολογικές ρυθμίσεις με προφανή σκοπό την αποκόμιση εκλογικών ωφελημάτων».
Το σχέδιο νόμου περιέχει άρθρα για την αναμόρφωση του θεσμικού πλαισίου που διέπει τις ιδιωτικές κλινικές. Οι νέες ρυθμίσεις για τις άδειες λειτουργίας αφορούν κατά κύριο λόγο τις ιδιωτικές κλινικές που θα δημιουργηθούν εφεξής, αφού σε κανένα σημείο δεν αναφέρεται μεταβατικός χρόνος για την προσαρμογή των κλινικών που ήδη λειτουργούν, στις νέες απαιτήσεις. Μεταξύ άλλων, προβλέπει και την υποχρεωτική –μόνο σε επείγουσες καταστάσεις– εφημερία των ιδιωτικών κλινικών, αλλά και τη δημοσιοποίηση τιμοκαταλόγου για τις υπηρεσίες τους στην ιστοσελίδα τους και σε εμφανές σημείο στην υποδοχή.
Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται η δημιουργία Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου με την επωνυμία Εθνικός Οργανισμός Δημόσιας Υγείας και ο οποίος θα αντικαταστήσει το ΚΕΕΛΠΝΟ (ΝΠΙΔ) καθώς και Εθνικού Ινστιτούτου Νεοπλασιών, ενώ προτείνονται η σύσταση και λειτουργία Εθνικών Μητρώων ασθενών στη βάση συγκεκριμένων κριτηρίων όπως η χρήση θεραπειών μεγάλου κόστους, η μεγάλη τους συχνότητα στην πληθυσμό κ.ά.
Το υπουργείο ανοίγει και τον δρόμο για τη δημιουργία χώρων εποπτευόμενης χρήσης ναρκωτικών ουσιών από χρήστες υψηλού κινδύνου. Πρόκειται για χώρους στους οποίους οι χρήστες, υπό την εποπτεία επιστημόνων, θα μπορούν να κάνουν χρήση της ουσίας τους σε συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας. Επιπλέον, το σχέδιο νόμου προβλέπει την επιβολή τέλους ετοιμότητας των υπηρεσιών του ΕΟΦ για τα καλλυντικά που διατίθενται στη χώρα και το οποίο ορίζεται ως ποσοστό επί της χονδρικής τους τιμής ανάλογα με τις ετήσιες πωλήσεις των προϊόντων. Ειδικότερα προσδιορίζεται στο 0,75% για ετήσιες πωλήσεις έως 100.000 ευρώ, στο 1% για πωλήσεις από 100.001 έως 5.000.000 ευρώ και στο 1,25% για πωλήσεις άνω των 5 εκατομμυρίων ευρώ.
Τέλος, επαναδιατυπώνονται και τα κριτήρια βάσει των οποίων θα ελέγχονται οι γιατροί για τη συνταγογραφική τους συμπεριφορά, αλλά και τα φαρμακεία. Στα κριτήρια για τους γιατρούς περιλαμβάνονται, μεταξύ άλλων, ο αριθμός των συνταγών, η μέση δαπάνη ανά συνταγή και το ποσοστό συνταγογράφησης νέων δραστικών ουσιών και για τα φαρμακεία η δαπάνη στον Οργανισμό, το ποσοστό συνταγών ανά γιατρό, το ποσοστό γενοσήμων που χορηγούνται σε σχέση με τα εκτός πατέντας κ.ά.