Φτάσαμε πλέον στον πέμπτο χρόνο λειτουργίας του τμήματος μας. Από το 2009, το έτος της ίδρυσης μας δηλαδή, έχουμε βιώσει, αλλά και ξεπεράσει, όλους τους «σκοπέλους» που μπορεί να βρει στον διάβα του ένα νεοσύστατο τμήμα σαν και αυτό του Επιστήμης Τροφίμων και Διατροφής.
Τα προβλήματα μας αρκετά, έλλειψη εργαστηριακού εξοπλισμού, καθηγητών, σίτισης και στέγασης για τους φοιτητές, κτιριακών υποδομών ως και φήμες περί συγχωνεύσεων και καταργήσεων καθώς και άλλα εμπόδια στην πορεία αυτή με όλα αυτά να διαδραματίζονται σε ένα ακριτικό νησί όπως είναι η Λήμνος. Αναρωτιόμαστε ωστόσο, υφίσταται τμήμα χωρίς καθηγητές; Τί είδους εκπαίδευση μπορεί να παρέχει ένα τέτοιο τμήμα; Πόσο ακόμη μπορεί να λειτουργήσει ένα τμήμα υπό αυτές τις συνθήκες;
Βέβαια υπάρχει και η άλλη όψη του νομίσματος, η θετική πλευρά. Παρά τις αντιξοότητες, αδιαμφισβήτητα γίνεται καλή δουλειά εδώ, με τον πήχη να έχει τεθεί ψηλά από την πρώτη στιγμή. Οι καθηγητές μας, όσους έχουμε δηλαδή, είναι όλοι νέοι άνθρωποι με μεράκι και όρεξη, άρτια καταρτισμένοι για το έργο τους, ενώ οι φοιτητές από την άλλη παραβλέποντας τις δυσκολίες της εποχής για έναν Έλληνα φοιτητή και για την οικογένεια του, ελπίζουμε σε ένα μέλλον όπου θα μπορούμε και εμείς να προσφέρουμε στην χώρα μας, αλλά και πέραν αυτής, εκείνα που θα έχουμε προσκομίσει και εμείς από τις πανεπιστημιακές μας σπουδές.
Επίσης, άξιο αναφοράς αποτελεί και το γεγονός της αποδοχής αλλά και της αλληλεπίδρασης της τοπικής κοινωνίας με τα μέλη της ακαδημαϊκής κοινότητας εδώ, σε πολλά επίπεδα. Θα μπορούσε άλλωστε η ανάπτυξη του τμήματος μας να είχε σημειωθεί με γοργότερα βήματα αλλά, όπως μας έχει πει κατά το παρελθόν και ο πρόεδρος του τμήματος κ.Νίκος Σουλακέλλης, «ατυχήσαμε» λόγω του γεγονότος ότι η ίδρυσή μας έπεσε πάνω στο ξέσπασμα της γενικότερης οικονομικής κρίσης στη χώρα μας.
Ας κάνουμε όμως μια εκτενέστερη καταγραφή του ζητήματος μας σχετικά με τους καθηγητές. Σύμφωνα με την εκτίμηση του συλλόγου μας, για την υλοποίηση του προγράμματος σπουδών μας, στο τμήμα απαιτούνται συνολικά τουλάχιστον 11 άτομα διδακτικό προσωπικό και 2 μέλη ΕΤΕΠ. Επίσης απαιτούνται τουλάχιστον 3 άτομα στην γραμματεία του τμήματος για την εύρυθμη λειτουργία της, αναλογιζόμενοι και το γεγονός του συνεχώς αυξανόμενου αριθμού φοιτητών.
Την στιγμή αυτή το τμήμα στελεχώνουν, αναφορικά με τους διδάσκοντες, 9 καθηγητές εκ των οποίων οι 4 είναι μόνιμοι ενώ οι λοιποί 5 αποτελούν συμβασιούχοι από τους οποίους μόνο ο ένας αναμένει το διορισμό του, που έχει δρομολογηθεί για το 2016, στη γραμματεία δε υπάρχουν μόνο 2 άτομα στα οποία τους έχει ανατεθεί ένα ολόκληρο τμήμα, ενώ το εργαστήριο μας στελεχώνεται από 1 μέλος ΕΤΕΠ.
Επομένως, για να γίνει και πιο «απτό» το όλο θέμα, 5 συμβασιούχοι καθηγητές σε ένα τμήμα με εννέα καθηγητές συνολικά, σημαίνει ότι κάθε φορά που λήγουν οι συμβάσεις αυτές (κάθε 6 μήνες δηλαδή) επικρατεί ένα κλίμα «πανικού» για τους φοιτητές, μη ξέροντας το πότε αλλά και το εάν αυτές θα ανανεωθούν και θα εγκριθούν για την πλειοψηφία των καθηγητών μας. Φαινόμενα όπως η καθυστέρηση της έναρξης των μαθημάτων ήδη έχουν κάνει την εμφάνιση τους στο τμήμα μας.
Το τρέχον ακαδημαϊκό έτος, για παράδειγμα, τα μαθήματα του χειμερινού εξαμήνου, τα οποία δεν αντιστοιχούν στους 4 διορισμένους καθηγητές, ξεκίνησαν με κοντά στους 2 μήνες καθυστέρηση, με τους φοιτητές ουσιαστικά να είναι εκείνο το διάστημα στο νησί για ένα με δύο παρακολουθήσεις την εβδομάδα.
Επίσης όντας το ΤΕΤΔ ένα τμήμα το οποίο μπαίνει στον 6ο χρόνο λειτουργίας του τίθενται και θέματα σχετικά με την ανάθεση και διεκπεραίωση των πτυχιακών εργασιών αλλά και την ολοκλήρωση των σπουδών για μερίδα φοιτητών μεγαλύτερων ετών. Πιο συγκεκριμένα, αναφορικά με τις πτυχιακές εργασίες, αυτή τη στιγμή οι επί πτυχίω φοιτητές, τους οποίους και αφορά το ζήτημα, απαριθμούνται στα 100 άτομα περίπου. Οι φοιτητές αυτοί, βάσει κανονισμού, πρέπει να απευθυνθούν μόνον στους διορισμένους καθηγητές (στη δική μας περίπτωση 4 καθηγητές) για τις πτυχιακές τους εργασίες, μιας και οι συμβασιούχοι καθηγητές μας δεν έχουν αυτό το προνόμιο.
Όπως είναι αντιληπτό κάτι τέτοιο δεν μπορεί να γίνει από θέμα χρόνου αλλά και για λόγο φόρτου εργασίας, με αποτέλεσμα κάποιους φοιτητές απλά να μετατίθεται η πτυχιακή για άλλο εξάμηνο. Από την άλλη, σχετικά με το θέμα των αποφοιτήσεων που ετέθει νωρίτερα, όπως είναι κατανοητό, όταν σημειώνεται έλλειψη καθηγητών, ακολουθεί η μετάθεση των μαθημάτων που τους αντιστοιχεί για επόμενο εξάμηνο, μαζί με τα πτυχία και αρκετών φοιτητών.
Όλη αυτή η κατάσταση, συμβάλλει στην μείωση και του επιπέδου σπουδών μας αλλά και στην μείωση του επιπέδου του τμήματος μας που, όπως προβλέπουμε θα αποτελέσει και βασικός παράγοντας για την μείωση και του συνολικού αριθμού των αποφοίτων όπως επίσης και των εισακτέων. Για το σύλλογο μας η λύση αποτελεί μονόδρομος, με το ψήφισμα αυτό να είναι μόνο η αρχή των κινητοποιήσεων μας.
Απευθυνόμαστε αφενός στην κοινωνία αλλά και στους φορείς της Λήμνου οι οποίοι, όσον αφορά το τμήμα μας διακατέχονται από μια αμφιβολία για την παραμονή του η οποία και εντείνεται με τα παραπάνω γεγονότα και ζητούμε τη στήριξη τους στις δράσεις μας και αφετέρου στη διοίκηση του Πανεπιστημίου Αιγαίου η οποία δυστυχώς φαίνεται ότι μας έχει ξεχάσει. Έχουμε βρεθεί σαν φοιτητές να νιώθουμε ως ο τελευταίος τροχός της αμάξης με τη δικαιολογία του ότι είμαστε ένα νέο τμήμα.
Φέτος διαβίουμε στη Λήμνο κοντά στους 400 εγγεγραμμένους φοιτητές, με τον αριθμό αυτό να αυξάνεται όλο και περισσότερο κάθε χρόνο, χωρίς να έχουμε ιδέα εάν θα έχουμε καθηγητές το επόμενο εξάμηνο. Αυτό που έχουμε διαπιστώσει είναι λύσεις- μπαλώματα οι οποίες, από την δική μας οπτική τουλάχιστον, αποτελούν ουσιαστικά ενέσεις «σωτηρίας», οι οποίες οδηγούν στην ίδια κατάσταση ξανά και ξανά.
Απαιτούμε μονιμοποιήσεις για το τμήμα καθώς και αύξηση του προσωπικού. Γνωρίζουμε ότι θα μας πείτε ότι αυτό δεν γίνεται και ότι εδώ έχουμε να κάνουμε με νόμους αλλά δεν μας ενδιαφέρει.
Έχουμε ξεκάθαρα διαπιστώσει ότι δεν δείχνει να υπάρχει επαφή μεταξύ του νόμου και της πραγματικότητας εδώ. Απαιτούμε έμπρακτες λύσεις οι οποίες θα μας επιτρέψουν να αποφοιτήσουμε και θα διατηρήσουν το τμήμα στο νησί σε ορίζοντα χρόνου και όχι υποσχέσεις και έκκληση για υπομονή από πλευράς μας.
Σαν σύλλογος τα τελευταία χρόνια έχουμε δείξει κατανόηση για πολλά ζητήματα, αλλά δηλώνουμε ανοιχτά ότι δεν θα μας κλείσετε το τμήμα, ούτε θα μας μεταφέρετε από την Λήμνο. Ένα κράτος είναι η Παιδεία του, ας μην το ξεχνάμε.