O μαζικός τουρισμός που αναπτύσσεται χάρη στα φθηνά αεροπορικά εισιτήρια και την ενίσχυση των αναπτυσσόμενων οικονομιών επιφέρει αλλαγές στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου, που επαναξιολογούν τις προσφερόμενες προς τους επισκέπτες υπηρεσίες, ενισχύοντας την πρόσβαση, εισάγοντας εφαρμογές για έξυπνο κινητό και βελτιώνοντας βοηθητικές υπηρεσίες όπως τα πωλητήρια και τα εστιατόρια.
Η μεγάλη αλλαγή νοοτροπίας επιβάλλεται απλώς και μόνο από τους τεράστιους αριθμούς των επισκεπτών που περιμένουν με τις ώρες να θαυμάσουν τη Μόνα Λίζα, ένα άγαλμα του Μιχαήλ Αγγέλου ή οποιονδήποτε άλλο καλλιτεχνικό θησαυρό. Περίπου 10 εκατ. άνθρωποι επισκέπτονται το Λούβρο κάθε χρόνο, 7 εκατ. το Βρετανικό Μουσείο και 6 εκατ. το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Ν. Υόρκης.
Οπως λέει ο πρόεδρος του Λούβρου, Ζαν Λικ Μαρτίνεζ, «το μουσείο κατασκευάστηκε για 5 εκατ. ανθρώπους. Την τελευταία τριετία οι επισκέπτες υπερβαίνουν τα 9 εκατ. κατ’ έτος». Αυτή η αύξηση επέβαλε την έναρξη του «Προγράμματος Πυραμίδα» που θα βελτιώσει την προσβασιμότητα στο μουσείο. Παρόμοιες, όμως, είναι και οι ανησυχίες του Γκλεν Λοούρι, διευθυντή του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης της Ν. Υόρκης (ΜΟΜΑ) που σήμερα, μόλις μία δεκαετία μετά την επέκτασή του, επιδιώκει να αυξήσει ακόμα περισσότερο την επιφάνειά του κατεδαφίζοντας το διπλανό κτίριο. Ενας άλλος τρόπος βελτίωσης της επισκεψιμότητας των μουσείων είναι η διεύρυνση του ωραρίου λειτουργίας. Ηδη το ΜΟΜΑ αλλά και το Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης παραμένουν ανοικτά όλες τις ημέρες της εβδομάδας. Η γαλλική κυβέρνηση πρόκειται να ζητήσει από το Λούβρο, τις Βερσαλλίες, το Μουσείο Ορσέ να ακολουθήσουν το παράδειγμα.
Τα σύγχρονα μεγάλα μουσεία πλέον, εκτός από τον πολιτισμό και την τέχνη, την τροφή του πνεύματος που προσφέρουν στους επισκέπτες τους, δίνουν και τροφή για το σώμα, δημιουργώντας εστιατόρια με εξαιρετική κουζίνα. Το Γκουγκενχάιμ στην Ισπανία, το ΜΟΜΑ και το Lucca στην Ιταλία βρίσκονται στην πρώτη θέση, καθώς διαθέτουν εστιατόρια πολυτελείας που έχουν βραβευθεί με ένα αστέρι Μισελέν. Οπως φαίνεται, η τάση προς το καλύτερο φαγητό κερδίζει έδαφος παντού. Το Μουσείο του Λούβρου, το Μουσείο Ορσέ και το Μουσείο Ροντέν αφουγκράζονται με μεγαλύτερη προσοχή τις γαστριμαργικές προσδοκίες των επισκεπτών τους.
Η αύξηση της ποιότητας αλλά και της τιμής των εστιατορίων, μάλιστα, προσθέτει έσοδα στο μουσείο.
Εξίσου ενδιαφέρουσα είναι και η ανάπτυξη των πωλητηρίων των μουσείων που δεν πωλούν πλέον απλά σουβενίρ. Στην πρώτη θέση βρίσκεται το ΜΟΜΑ όπου οι εκλεπτυσμένες μπουτίκ του είναι εξίσου δημοφιλείς όσο και τα έργα τέχνης που φιλοξενεί. Το μουσείο διαθέτει πέντε πωλητήρια στη Ν. Υόρκη, δύο από τα οποία είναι αφιερωμένα αποκλειστικά στο ντιζάιν, ένα κατάστημα στο Τόκιο και πολλές ιστοσελίδες για τις ηλεκτρονικές πωλήσεις.
Καθημερινή