Αύξηση 10% παρατηρήθηκε στην επιβατική κίνηση κρουαζιέρας στην Ελλάδα το 2014, σύμφωνα με τα στοιχεία που ανακοίνωσε η Διεθνής Ένωση Κρουαζιέρας, CLIA. Παράλληλα, επρόσωποι του φορέα καταγράφουν ανοδική τάση στην κρουαζιέρα με αφετηρία τα ελληνικά λιμάνια (Home Porting) διαγράφει ανοδική τάση, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για ανάπτυξη που θα διαμορφωθεί στο +20%.
Ο διευθυντής της CLIA και διευθυντικό στέλεχος της MSC Cruises, Pierfrancesco Vago, μιλώντας στο 31ο συνέδριο κρουαζιέρας στο Μαϊάμι είπε ότι περισσότεροι Ευρωπαίοι από ποτέ έκαναν κράτηση για ταξίδια κρουαζιέρας το 2014, καταγράφοντας αύξηση 0,5% σε σχέση με το 2013.
«Μπορεί να φαίνεται ένα μικρό επίτευγμα, αλλά αν αναλογιστούμε το οικονομικό κλίμα της Ευρώπης καταλαβαίνουμε ότι αυτό είναι ένα πολύ καλό αποτέλεσμα το οποίο εξυπηρετεί την τάση της βιομηχανίας για σταθερή ετήσια ανάπτυξη. Ενώ η Ευρώπη παλεύει για την ανάκαμψή της από την οικονομική κρίση, ο κλάδος της κρουαζιέρας συνεχίζει να αναπτύσσεται. Από το 2008, ο κλάδος έχει σημειώσει ανάπτυξη της τάξης του 44%», τόνισε ο κ. Vago.
Για την περίπτωση της Ελλάδας, μετά από 2 χρόνια σχετικά χαμηλών επιδόσεων που οφείλονταν στην οικονομική κρίση, η χώρα παρουσιάζει ανάκαμψη στον κλάδο της κρουαζιέρας, με αύξηση 10% στην εγχώρια επιβατική κίνηση του 2014. Παρόλο που η CLIA διακρίνει εξαιρετικές προοπτικές ανάπτυξης στον τομέα της κρουαζιέρας, λόγω της φυσικής και πολιτιστικής ομορφιάς της χώρας και του στρατηγικού ρόλου, δεν έχει ακόμα προωθήσει σε μεγάλο βαθμό αυτόν τον τρόπο διακοπών. Η κρουαζιέρα στην Ελλάδα επικεντρώνεται στους προορισμούς και transit επιβάτες, με το 90% των δρομολογίων κρουαζιέρας να περιλαμβάνουν τη Μεσόγειο και τη Μαύρη θάλασσα. Αυτή η τάση φαίνεται ότι θα συνεχιστεί δεδομένου και του υψηλού κόστους των αεροπορικών εισιτηρίων.
Ο κ. Κυριάκος Αναστασιάδης, CEO της Celestyal Cruises και μέλος της Εκτελεστικής Επιτροπής CLIA Ευρώπης, δήλωσε: «Η κρουαζιέρα για άλλη μία χρονιά ακολουθεί μία δυναμική πορεία ανάπτυξης και θετικών επιδόσεων. Η ανάκαμψη του ελληνικού τουρισμού έχει επηρεάσει θετικά και την κρουαζιέρα στη χώρα μας και σύμφωνα με τις μέχρι τώρα εκτιμήσεις για το 2015, φαίνεται ότι θα είναι μία καλή χρονιά σε αριθμό επισκεπτών και επιβατών. Αναφορικά με την κρουαζιέρα με αφετηρία τα ελληνικά λιμάνια (Home Porting) συνεχίζεται η ανοδική τάση όπου εκτιμούμε μία αύξηση της τάξης του 20%».
Στην οικονομία της Ευρώπης, σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της CLIA, η επίδραση της κρουαζιέρας άγγιξε τα 40 δισ. ευρώ το 2013, προσφέροντας περίπου 340.000 θέσεις εργασίας.
Όπως είπε ο κ. Vago, «ο αριθμός των Ευρωπαίων που επέλεξαν την κρουαζιέρα για τις διακοπές τους έσπασε ένα νέο υψηλό ρεκόρ, φτάνοντας τα 6,39 εκατ., παρά τις συνεχιζόμενες οικονομικές δυσκολίες στην Ευρώπη. Χάρη στις προσπάθειες μας, η κρουαζιέρα απέδειξε άλλη μια φορά ότι είναι εξαιρετική επιλογή διακοπών για εκατομμύρια Ευρωπαίων επιβατών και όχι μόνο, ενώ έχει αποκτήσει ακόμα μεγαλύτερη αξία».
Το 2014, η Γερμανία «τερμάτισε» πρώτη στην Ευρώπη με 1,77 εκατομμύρια επιβάτες στην κρουαζιέρα, ενώ η Γαλλία κατοχύρωσε την 4η θέση στην αγορά της Ευρώπης, με μια εντυπωσιακή αύξηση της τάξης του 13,7%.
Την ίδια στιγμή, παρουσιάστηκε μείωση στη δρομολόγηση κρουαζιερόπλοιων στη Μεσογείου, κάτι που επηρέασε αρκετές αγορές, αφενός λόγω των μεμονωμένων στρατηγικών των τοπικών εταιρειών κρουαζιέρας και αφετέρου λόγω των συνεχιζόμενων οικονομικών δυσχερειών.
Για το 2015, ο κ. Vago επισημαίνει τους χαμηλότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με πέρυσι, υπενθυμίζοντας ότι η επιτυχία δεν πρέπει ποτέ να θεωρείται δεδομένη. Εξέφρασε την αισιοδοξία του για το μέλλον, καθώς η ζήτηση της κρουαζιέρας αυξάνεται σε παγκόσμιο επίπεδο και επειδή η Ευρώπη έχει μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης, από τα χαμηλά ποσοστά διείσδυσης της αγοράς, μέχρι τα νέα πλοία που πρόκειται να ταξιδέψουν.
«Χρειάζεται να δουλέψουμε ακόμα πιο σκληρά με τους Ευρωπαίους μετόχους και τους πολιτικούς φορείς ώστε να αντεπεξέλθουμε στις κοινές μας προκλήσεις και να αυξήσουμε την πίεση για μια Ευρώπη επιχειρηματικά πιο φιλική», είπε.
Ανάγκη για smart visa στην Ευρώπη
Από την πλευρά του ο γενικός διευθυντής της CLIA στην Ευρώπη, Raphael von Heereman, τόνισε ότι πρέπει να αντιμετωπισθούν οι προσκλήσεις που υπάρχουν ακόμη στην Ευρώπη, και οι οποίες συνίστανται στην αναθεώρηση της Ευρωπαικής VISA. «Αν δεν δράσουμε εγκαίρως με αυτό, η Ευρωπαϊκή Ένωση κινδυνεύει να χάσει την ανταγωνιστικότητα της σε τρίτες χώρες καθώς και σημαντικά έσοδα στο πλαίσιο του εμπορίου, των επενδύσεων και των θέσεων εργασίας. Στον αντίποδα, η έγκαιρη αποδοχή μιας “smart Visa” θα δώσει ώθηση στον τουρισμό της Ευρώπης και θα προσφέρει ακόμα περισσότερες δυνατότητες στη βιομηχανία της κρουαζιέρας προκειμένου να ενισχύσει την Ευρωπαϊκή οικονομία και κοινωνία», είπε.
Από τα στοιχεία της CLIA για την κρουαζιέρα στην Ευρώπη, επισημαίνονται επίσης τα εξής…
• Η Γερμανία έρχεται πρώτη στην αγορά της κρουαζιέρας στην Ευρώπη με 1,77 εκατομμύρια επιβάτες, αύξηση κατά 5%, κυρίως λόγω της σωστής στρατηγικής από τις εγχώριες εταιρείες κρουαζιέρας AIDA και TUI.• Ο αριθμός των επιβατών μεταφέρεται από τα λιμάνια της Μ. Βρετανίας, η οποία ενώ παρουσιάζει αύξηση στις πτήσεις, εμφανίζει μείωση κατά 4,8% στον αριθμό επιβατών κρουαζιέρας για το 2014.• Η Ιταλία παραμένει η 3η μεγαλύτερη αγορά στη βιομηχανία της κρουαζιέρας, παρά την μείωση που εμφάνισε κατά 3,1%, η οποία αποδίδεται στη μείωση της ανάπτυξης της χωρητικότητας της Μεσογείου.• Η Γαλλία έχει πετύχει μια εντυπωσιακή ανάπτυξη (13,7%), η οποία και την καθιερώνει στην τέταρτη θέση για την Ευρώπη.• Η Ισπανία συνεχίζει πτωτικά (-4,5%), λόγω της μείωσης του αριθμού επιβατών στη Μεσόγειο και τις κλειστές δραστηριότητες στην Ιβηρική χερσόνησο, παρόλο που αυτή η μείωση είναι πιο μικρή απ’ ότι ήταν πριν από δύο χρόνια.• Σκανδιναβική αγορά παρουσιάζει, φέτος, αύξηση κατά 5,6%.• Το 2013, τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία από τον Απολογισμό Ευρωπαϊκής Οικονομικής Συνεισφοράς αναφέρουν ότι ο κλάδος της κρουαζιέρας προσέφερε πάνω από 339.000 θέσεις εργασίας και 39,4 δισεκατομμύρια ευρώ ετησίως.
tornos.gr