Επί τάπητος τίθενται τα μέτρα για την αναπλήρωση της χαμένης διδακτέας ύλης στη Γ΄ Λυκείου, ενόψει Πανελλαδικών. Η ΟΛΜΕ ζητεί την άμεση μείωση της διδακτέας ύλης για τους μαθητές του Λυκείου. Η Ομοσπονδία θεωρεί ότι η εξ αποστάσεως εκπαίδευση μόνο συμπληρωματικά μπορεί να λειτουργήσει, με κύρια στόχευση όχι την αναπλήρωση του διδακτικού χρόνου που χάνεται λόγω των κλειστών σχολείων, αλλά τη διατήρηση των μαθητών σε επαφή με τα μαθήματά τους. Ειδικότερα, η ΟΛΜΕ αναφέρει ότι «το υπουργείο πρέπει άμεσα να προβεί στη μείωση της ύλης, ιδιαίτερα για τη Γ΄ Λυκείου, αλλά όχι μόνο, και να λάβει υπόψη του και την επόμενη σχολική χρονιά (2020-2021) ότι οι μαθητές των υπόλοιπων τάξεων διδάχθηκαν πλημμελώς την ύλη της τάξης στην οποία βρίσκονται εφέτος.
Η ανακοίνωση της απόφασης για μείωση της ύλης πρέπει να γίνει άμεσα, προκειμένου να μη δημιουργείται επιπλέον ψυχολογική φόρτιση των μαθητών και των οικογενειών τους, ενώ το μέγεθος της περικοπής της ύλης, που πρέπει να είναι ανάλογο με τον χαμένο διδακτικό χρόνο, να ανακοινωθεί όταν πάψει η αναστολή λειτουργίας των σχολικών μονάδων.
Για τις υπόλοιπες τάξεις, εφόσον η αναστολή λειτουργίας διαρκέσει έως τις γιορτές του Πάσχα, να ανασταλούν οι προαγωγικές εξετάσεις και η προαγωγή να γίνει μόνο με τους προφορικούς βαθμούς των μαθητών».
Ευρύτερα, για την αξιοποίηση των μεθόδων εξ αποστάσεως εκπαίδευσης, η ΟΛΜΕ υποστηρίζει ότι «το υπουργείο Παιδείας διαθέτει από καιρό ψηφιακές πλατφόρμες, ωστόσο η εφαρμογή της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης απαιτεί και άλλες σημαντικές προϋποθέσεις για τις οποίες, μέχρι στιγμής, από το υπουργείο δεν γίνεται κανένας λόγος. Κατ’ αρχάς, δεν είναι δεδομένο ότι όλοι οι μαθητές διαθέτουν στα σπίτια τους τον απαραίτητο εξοπλισμό ή πρόσβαση στο Διαδίκτυο για να παρακολουθήσουν οποιαδήποτε μορφή τηλεκπαίδευσης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, το ποσοστό του πληθυσμού που βρίσκεται σε κίνδυνο φτώχειας ή σε κοινωνικό αποκλεισμό το 2018 είναι 31,8%. Οσον αφορά δε τις ηλικίες έως 17 ετών το ποσοστό ανέρχεται στο 33%. Ανάλογα είναι και τα ποσοστά της ευρυζωνικότητας, καθώς κατά μέσον όρο μόλις το 78,5% των νοικοκυριών έχει πρόσβαση στο Διαδίκτυο από την κατοικία, ποσοστό που διαφέρει ανάλογα με τη γεωγραφική κατανομή (π.χ. στα νησιά του Αιγαίου και την Κρήτη είναι 68,8%). Οι ίδιοι περιορισμοί ισχύουν και για κάποιους εκπαιδευτικούς.
Ας μην ξεχνάμε πόσο δύσκολη είναι η πρόσβαση των εκπαιδευτικών στα σχολεία προκειμένου να χρησιμοποιήσουν τον τεχνολογικό τους εξοπλισμό για το εν λόγω εγχείρημα, όχι μόνο λόγω της ΚΥΑ, αλλά και λόγω του ότι πολλοί εκπαιδευτικοί που υπηρετούν μακριά από τις οικογένειές τους έχουν δικαίως την ανάγκη να επιστρέψουν στα σπίτια τους. Πάρα πολλά σχολεία, ακόμα και αν δεν ίσχυε ο παραπάνω περιορισμός, δεν είναι επαρκώς εξοπλισμένα για τηλεκπαίδευση».
Ο σχεδιασμός σε δύο φάσεις
Την ίδια θέση με την ΟΛΜΕ έχει το τμήμα Παιδείας ΣΥΡΙΖΑ, λέγοντας πως ειδικά για τη Γ΄ Λυκείου απαιτείται ειδική μέριμνα. «Μία χρονιά άγχους επιβαρύνεται από τη δοκιμασία της πανδημίας. Εγνοια μας είναι η ψυχολογική κατάσταση που διαμορφώνεται για τους μαθητές υπό το βάρος των απρόβλεπτων όρων διεξαγωγής των ούτως ή άλλως εξουθενωτικών εισαγωγικών εξετάσεων για τα ΑΕΙ», τονίζει.
Το υπουργείο Παιδείας επισημαίνει ότι προβλέπεται σύνδεση για εξ αποστάσεως εκπαίδευση και μέσω συμβατικού τηλεφώνου με αστική χρέωση, και άρα είναι κάτι στο οποίο όλοι έχουν πρόσβαση. Οσον αφορά το αίτημα για μείωση της ύλης στη Γ΄ Λυκείου, το μέτρο περιλαμβάνεται στον σχεδιασμό αλλά σε δεύτερη φάση. Στην πρώτη φάση (δύο με τρεις εβδομάδες αναστολής) θα κοπούν οι περίπατοι και οι εκδρομές, θα μειωθεί ο χρόνος διάρκειας κάθε διδακτικής ώρας από 45 σε 35 λεπτά, ενώ ειδικά για τους μαθητές της Γ΄ Λυκείου θα προστεθούν τρεις επιπλέον ώρες μαθήματος την εβδομάδα.
Στη δεύτερη φάση (εάν η αναστολή λειτουργίας παραταθεί), θα παραταθεί το σχολικό έτος κατά μία εβδομάδα, και θα περικοπεί η διδακτέα ύλη. Ο χρόνος διεξαγωγής των εξετάσεων δεν αποκλείεται να μετατεθεί (συνήθως γίνονται μέσα στον Ιούνιο), ακόμη και για τον Σεπτέμβριο.