“Απειλή” για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες αποτελούν οι αυξημένες τιμές των καυσίμων. Το κόστος μετακίνησης από και προς τη νησιωτική Ελλάδα αναμένεται να εκτοξευτεί, με κύκλους της αγοράς να κάνουν αρχικά λόγο για ήδη 10% επιβάρυνση στο μεταφορικό κόστος των φορτηγών στις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής. Οι μεγάλες αυτές αυξήσεις θα αποτυπωθούν ασφαλώς και στο κόστος των εισιτηρίων, κάτι που θα γίνει αντιληπτό στο επιβατικό κοινό από το Πάσχα και μετά, οπότε και θα αρχίσουν να αυξάνονται οι μετακινήσεις.
Ακόμα και θέμα βιωσιμότητας φαίνεται πως δημιουργεί το ράλι τιμών στο πετρέλαιο, ειδικά για τις πιο αδύναμες μικρές ελληνικές ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις, με την αύξηση του κόστους των καυσίμων, που από 500 δολάρια ο τόνος πριν από έναν χρόνο άγγιξε τα 900 δολάρια στα τέλη της εβδομάδας. Το ζήτημα είναι κρίσιμο και για τις εταιρείες που λειτουργούν ταχύπλοα καθώς το marine diesel που καίνε έχει ξεπεράσει τα 1.000 δολάρια ο τόνος. Για αυτό και επικρατεί ανησυχία, στα διάφορα σενάρια που λένε ότι μερικά από τα ταχύπλοα θα παραμένουν με τους κάβους δεμένους στο λιμάνι της Ραφήνας και του Πειραιά, το Πάσχα, ως μέτρο διαχείρισης του υπερδιπλασιασμού του μεταφορικού κόστους. Ωστόσο ο υπερδιπλασιασμός στις τιμές των εισιτήριων θα ήταν/είναι αναποτελεσματικός καθώς και πάλι το κόστος μεταφοράς δεν θα αντισταθμιζόταν αλλά και θα λειτουργούσε αποτρεπτικά στον ανταγωνισμό με αεροπορικές εταιρείες αλλά και στον εσωτερικό τουρισμό που από πέρσι έδωσε μία ανάσα στην αγορά. Αν και η αγορά “κοιτάει” το Πάσχα, ο χιονισμένος στα νησιά Μάρτης δεν μπορεί να “δέσει” τα πλοία αυτή την περίοδο ή να ελαττώσει τα ήδη μειωμένα δρομολόγια καθώς εκτελούνται τα βασικά για τη σύνδεση των νησιών τον χειμώνα με την ηπειρωτική Ελλάδα.
“Η ενεργειακή κρίση που μαστίζει όλο τον κόσμο επηρεάζει την επιβατηγό ναυτιλία περισσότερο απ’ οποιονδήποτε άλλο κλάδο της οικονομίας. Υπολογίζουμε ότι για την κάλυψη του κόστους των καυσίμων δαπανώνται σήμερα περίπου το 40% των καθαρών ναύλων που εισπράττουμε, ενώ μόνο για το 2021 υπολογίζουμε ότι οι εταιρείες μας επιβαρύνθηκαν με 130 εκατ. ευρώ λόγω της αύξησης του κόστους των καυσίμων κατά 45%. Η κατάσταση είναι αντιμετωπίσιμη αλλά δεν είναι μία εύκολη υπόθεση και κυρίως δεν μπορεί να μην έχει συνέπειες. Η κυβέρνηση πρέπει να σταθμίσει την κατάσταση σοβαρά και να προβληματιστεί για τις επιπτώσεις που μπορεί να έχει η ενεργειακή κρίση για τα νησιά μας, τους κατοίκους τους και τον τουρισμό τους, ο οποίος φιλοξενεί το 70% του τουρισμού στην Ελλάδα” ανέφερε ο Μιχάλης Σακέλλης, Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας στην πρόσφατη απολογιστική συνέλευση.
Λύσεις
Οι απερχόμενες αυξήσεις, που θα φανούν στους επιβάτες ήδη από το Πάσχα, έχουν απασχολήσει και τα γραφεία του υπουργείου Ναυτιλίας που αναζητούν συνολικά λύσεις τόσο ώστε μικρές εταιρείες να μην αφήσουν γραμμές αλλά και οι τιμές των εισιτηρίων να μην εκτροχιαστούν, στο πλαίσιο του γενικού σχεδιασμού αντιμετώπισης του ενεργειακού κόστους. Σύμφωνα με ταξιδιωτικά πρακτορεία ήδη κάποιες από τις εταιρείες έχουν προχωρήσει σε αύξηση της τιμής του εισιτηρίου κατά 5%, ως “αρχή” όπως λένε, μιας και η αύξηση αυτή δεν μπορεί να καλύψει το τεράστιο άλμα στο μεταφορικό κόστος.
Λύσεις αναζητούν και οι ακτοπλοϊκές εταιρείες, που εκτός τις αυξήσεις στις τιμές των εισιτηρίων, ξεκίνησαν πάλι τις συζητήσεις για αλλαγές στα δρομολόγια. Ο συνδυασμός δρομολογίων, “τα ακτινωτά” δρομολόγια όπου τα μεγάλα πλοία θα εξυπηρετούν τις πολυπληθείς γραμμές και τα μικρότερα θα κάνουν τις ενδιάμεσες μεταφορές φαίνεται πως έπεσε ξανά στο τραπέζι, μαζί με τη μείωση της ταχύτητας αλλά και των δρομολογίων.
Τουρισμός
Φόβοι για μεγάλες ανακατατάξεις λόγω της εισβολής της Ρωσίας στην Ουκρανία και στον θαλάσσιο τουρισμό υπάρχουν στην αγορά, μετά τα θετικά αποτελέσματα της περσινής χρόνιας. Οι εταιρείες θέλουν να στραφούν τόσο στον εσωτερικό τουρισμό –που οι αυξήσεις στα εισιτήρια λειτουργούν ανατρεπτικά– αλλά και στον διεθνή όπου όμως οι παγκόσμιες αναταραχές επηρεάζουν πάντα τις κρατήσεις.
“Το ακτοπλοϊκό μεταφορικό έργο επιβατών το 2021 ήταν αυξημένο σε σχέση με το 2020 αλλά μειωμένο κατά 40% περίπου σε σχέση με το 2019. Το ενθαρρυντικό είναι ότι οι καλοκαιρινοί μήνες του 2021 απέδειξαν ότι ο τουρισμός έχει μεγάλη δυναμική και δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο θα είχαμε πλησιάσει το μεταφορικό έργο του 2019 εάν δεν ίσχυαν τα μειωμένα πρωτόκολλα” τόνισε ο κ Σακέλλης.
Και συνέχισε ότι για “το 2022 οι προοπτικές είναι θετικές και οι κρατήσεις, συμπεριλαμβανομένων και αυτών των ξενοδοχείων, σημαντικά αυξημένες, συνεπώς περιμένουμε μία καλή χρονιά για τον τουρισμό κοντά στα επίπεδα του 2019 για τους θερινούς μήνες, ενώ είναι βέβαιο ότι θα υπάρξει βελτίωση και στο ετήσιο μεταφορικό έργο. Στόχος μας παραμένει το μεταφορικό έργο του 2019 αλλά σε ετήσια βάση, το οποίο δεν θα συμβεί το 2022. Πρέπει, λοιπόν, να είμαστε επιφυλακτικοί και προσεκτικοί στα επόμενα βήματά μας. Οι γραμμές που είναι δρομολογημένα τα πλοία μας πρέπει να εξυπηρετούνται 12 μήνες τον χρόνο ενώ ακόμα και όταν τα πλοία ακινητούν τα έξοδα παραμένουν υψηλά στο 40%-45% των συνολικών εξόδων”.
Ωστόσο πρακτορεία και ξενοδοχεία βλέπουν ήδη ακυρώσεις σε κρατήσεις, με τον Μάρτιο να είναι ήδη πεσμένος σε κρατήσεις σε σχέση με το 2019.
Πηγή capital.gr