Με θετικό βηματισμό και προοπτικές έχει ξεκινήσει το 2025 για τον όμιλο της AEGEAN, με τη ζήτηση να παραμένει «ανθεκτική» όπως χαρακτηριστικά ανέφερε χθες (18/3) ο πρόεδρος του ομίλου κ. Ευτύχης Βασιλάκης τόσο από το εγχώριο όσο και το ξένο κοινό.
«Είναι πολύ σημαντική η παράμετρος της θετικής ζήτησης που μας δίνει τη δυνατότητα να αντιμετωπίσουμε τις διάφορες προκλήσεις που μπορεί να υπάρξουν, είτε σε γεωπολιτικό επίπεδο, είτε και σε επιχειρησιακό επίπεδο όπως συμβαίνει με την έκτακτη ανάγκη που έχει προκύψει με τους έκτακτους υποχρεωτικούς ελέγχους και επισκευές στους κινητήρες της Pratt & Whitney γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα την καθήλωση αεροσκαφών μας στο έδαφος», ανέφερε ο κ. Βασιλάκης. Παράλληλα, οι ταμειακές ροές παρέμειναν σε ικανοποιητικά, αυξημένα επίπεδα στο τέλος της περασμένης χρονιάς, παρά τις αυξημένες επενδύσεις και τη μερισματική πολιτική.
Στην ενημέρωση των αναλυτών για τα αποτελέσματα του 2024 ο κ. Βασιλάκης αναφέρθηκε εκτενώς στο ζήτημα των κινητήρων που έχει προκύψει και υπολογίζεται «ο κύκλος να κλείνει το 2027», όπως επεσήμανε. Η ανάγκη πρόωρων ελέγχων στους κινητήρες GTF της Pratt & Whitney καθήλωσε 8- 10 αεροσκάφη στο έδαφος και περιόρισε τη δυνατότητα ανάπτυξης, ιδιαίτερα τους καλοκαιρινούς μήνες, αλλά και την ωφέλεια κόστους από την χρήση τους, ενώ δημιούργησε και ανάγκες επιπλέον μισθώσεων αεροσκαφών. Η αποζημίωση που λαμβάνει η εταιρεία από τον κατασκευαστή είναι σημαντική, χωρίς όμως να καλύπτει το σύνολο των επιπτώσεων.
«Υπολογίζουμε ότι το ζήτημα θα είναι υπαρκτό έως το 2027 και ειδικά την περίοδο 2025- 2026 θα είναι πιο εμφανής ο αντίκτυπος». Εκτιμάται κατά μέσο όρο ότι κοντά στα 9-10 αεροσκάφη μπορεί να μείνουν καθηλωμένα το 2025 φτάνοντας έως και 13-14 αεροσκάφη το 2026. «Από την άλλη πλευρά μην ξεχνάμε ότι συνεχίζουμε τις επενδύσεις στον στόλο και με την πρόσθετη παραγγελία 8 επιπλέον αεροσκαφών με μεγαλύτερη χωρητικότητα».
Ως προς το τελευταίο, μόλις στα τέλη της περασμένης εβδομάδας η μεγαλύτερη εγχώρια αεροπορική ανακοίνωσε την παραγγελία 8 επιπλέον νέων αεροσκαφών A321 neo, επεκτείνοντας ξανά, για τρίτη φορά, την αρχική συμφωνία που έχει συνάψει με την Airbus (από το 2018 με πρώτη παράδοση το 2020) για αεροσκάφη της οικογένειας A320/321 neo. Η αρχική παραγγελία ήταν για 46 αεροσκάφη, ενώ σε συνέχεια της αύξησης της συνολικής παραγγελίας στα 50 αεροσκάφη, ο όμιλος προέβη στη μετατροπή τεσσάρων αεροσκαφών A321neo σε μία αναβαθμισμένη έκδοση (Lοng Range- LR) με δυνατότητα πτήσεων μεγαλύτερης εμβέλειας, διάρκειας έως και 7,5 ωρών, σε αγορές πέρα από την Ε.Ε., στην περιοχή του Κόλπου, στην Κεντρική Αφρική αλλά και σε περιοχές της Ασίας. Η διαμόρφωση της καμπίνας τους θα είναι αναβαθμισμένη, προκειμένου να παρέχεται υψηλότερο επίπεδο άνεσης. Τα νέα αυτά αεροσκάφη αναμένεται να ενταχθούν στο στόλο της AEGEAN το 2027.
Τώρα, με τις 8 επιπλέον προσθήκες το σύνολο των νέων αεροσκαφών αυξάνεται στα 58. Από αυτά τα 58 συνολικά αεροσκάφη Airbus 320/321 neo που εντάσσονται στον στόλο της AEGEAN, τα 37 θα είναι αυτά της μεγαλύτερης έκδοσης της οικογένειας, δηλαδή Α321neo, με τα 4 από αυτά μάλιστα να είναι Airbus A321neo LR, με σημαντικά μεγαλύτερη εμβέλεια και νέα ειδικά διαμορφωμένη καμπίνα επιβατών, για εξυπηρέτηση νέων προορισμών με διάρκεια πτήσεων έως 7,5 ωρών. Μέχρι σήμερα έχουν ήδη παραληφθεί 34 αεροσκάφη της οικογένειας Airbus 320/321 neo και με τη νέα παραγγελία θα παραληφθούν άλλα 24 αεροσκάφη. Για το 2025, η AEGEAN έχει ήδη παραλάβει ένα αεροσκάφος Α320 neo και προγραμματίζει να παραλάβει άλλα τέσσερα νέα αεροσκάφη της οικογένειας A320 neo, ενώ οι νέες παραλαβές της έξτρα παραγγελίας των 8 αεροσκαφών θα συμπληρωθούν μεταξύ 2030- 2032. Σημειωτέον ότι ο όμιλος το 2024 προέβη για τη χρηματοδότηση τριών αεροσκαφών σε συμφωνίες λειτουργικής μίσθωσης με δικαίωμα αγοράς (call option) με ιδιαίτερα ελκυστικούς όρους (JOLCO), ένα μοντέλο χρηματοδότησης που σκοπεύει να χρησιμοποιήσει εκ νέου.
Η επένδυση στη Volotea
Ως προς την τοποθέτησή του στην αεροπορική Volotea, όπου ήδη ο όμιλος έχει επενδύσει από το Σεπτέμβριο του 2024, υπάρχει η προοπτική περαιτέρω επένδυσης φέτος, όπως άλλωστε προβλεπόταν στην αρχική, βασική συμφωνία. «Τοποθετηθήκαμε στη Volotea σε μια συγκυρία όπου η εταιρεία παρουσιάζει ανοδικά μεγέθη, όπως προκύπτει και από τις ανακοινώσεις των αποτελεσμάτων του του 2024 με σημαντική άνοδο στα EBITDA κατά 54%, από τα 96 εκατ. ευρώ του 2023 στα 148 εκατ. ευρώ του 2024. Οι επιδόσεις της εταιρείας συμβαδίζουν με τις προσδοκίες μας ότι η συγκεκριμένη επένδυση έχει δικαιώσει μέχρι στιγμής την επιλογή μας». Για την επένδυση στη Volotea ο όμιλος έχει επενδύσει περί τα 25 εκατ. ευρώ συμμετέχοντας στην αύξηση κεφαλαίου ύψους 50 εκατ. ευρώ που πραγματοποίησε η ισπανική αεροπορική μέσω δανείου μετατρέψιμου σε μετοχές για την απόκτηση του 13% κι επιπλέον κοντά στα 5 εκατ. ευρώ με αγορά μετοχών αξίας 5 εκατ. ευρώ, αυξάνοντας το ποσοστό συμμετοχής της κατά επιπλέον 4,9%. Η δεύτερη φάση, όπως είχε ανακοινωθεί το περασμένο φθινόπωρο, περιλαμβάνει μία ακόμη αύξηση κεφαλαίου 50 εκατ. ευρώ, με την Aegean να συνεισφέρει 25 εκατ. ευρώ, βήμα ωστόσο το οποίο ακόμη δεν έχει οριστικοποιηθεί. «Το πρώτο βήμα ήταν καλό», σχολίασε πάντως ο κ. Βασιλάκης.
Οι προοπτικές
Για το 2025, η AEGEAN σχεδιάζει να προσφέρει 21,5 εκατ. θέσεις, 1,8 εκατ. θέσεις περισσότερες σε σχέση με το 2024. Στο δίκτυο εξωτερικού η AEGEAN θα προσφέρει περίπου 13 εκατ. θέσεις, 1,4 περισσότερες θέσεις συγκριτικά με το 2024 ενώ στο δίκτυο εσωτερικού θα προσφέρει 8,5 εκατ. θέσεις 6% περισσότερες συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά.
Πέρυσι, η τάση μείωσης της εποχικότητας και η επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, βελτίωσαν τις αφίξεις και τις ταξιδιωτικές εισπράξεις στους μήνες εκτός αιχμής. Η ανάκαμψη της αγοράς και η αύξηση των μεγεθών μέσα στο χειμώνα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στους Ελληνες και τη δυνατότητά τους να ταξιδεύουν περισσότερο και εκτός, με το αεροδρόμιο της Αθήνας ειδικά να έχει σημαντική συνεισφορά.
Ο κ. Βασιλάκης σχολίασε ότι το κλείσιμο της χρονιάς του 2024 ήταν το πιο επιτυχημένο 4ο τρίμηνο για τον όμιλο, που παραδοσιακά είναι και το πιο αδύναμο για την εταιρεία λόγω της έντονης εποχικότητας του ελληνικού τουρισμού. Τα νούμερα αποτυπώνουν, σύμφωνα με τον ίδιο, την αύξηση της ζήτησης για ταξίδια τόσο από τους Ελληνες όσο και τους ξένους που αυξάνουν το ενδιαφέρον τους για ταξίδια στη χώρα εκτός της υψηλής θερινής σεζόν, μία τάση που έχει τα εχέγγυα να διατηρηθεί καθώς υποστηρίζεται επιπλέον και από την αύξηση των πτήσεων στους μήνες εκτός αιχμής. «Η ζήτηση παραμένει ισχυρή και ανθεκτική εν μέσω πάντως αυξημένου ανταγωνισμού, δεδομένου ότι και άλλες αεροπορικές έχουν αυξήσει τη δυναμικότητά τους στην ελληνική αγορά φέτος. Η χρονιά ξεκίνησε δυνατά, υπήρξε μία περίοδος το Φεβρουάριο, λόγω της σεισμικής δραστηριότητας στη Σαντορίνη όπου σημειώθηκε συγκράτηση των νέων κρατήσεων για δύο περίπου εβδομάδες, ωστόσο στη συνέχεια υπήρξε επαναφορά στην προηγούμενη καλή ροή. Το α’ τρίμηνο θα είναι αντίστοιχο του 2024, η Ελλάδα φαίνεται ότι είναι ελκυστική ως προορισμός και η Αegean είναι πολύ καλά τοποθετημένη για να αξιοποιήσει τη συγκυρία».
Οι αρχικές προβλέψεις για το 2025 παραμένουν ενθαρρυντικές, παρά τις ανησυχίες που προκύπτουν από τις οικονομικές, πολιτικές και γεωπολιτικές προκλήσεις. Η Ελλάδα παραμένει ένας θελκτικός και ανταγωνιστικός προορισμός με τη ζήτηση να κρατάει σταθερά τη δυναμική της. Οι πρώτες ενδείξεις όπως αποτυπώνονται στις προ-κρατήσεις για τη χώρα εμφανίζονται υψηλότερες σε σχέση με πέρυσι.
Σύμφωνα με τα έως τώρα δημοσιευμένα προγράμματα πτήσεων αναμένεται λελογισμένη αύξηση της χωρητικότητας των αεροπορικών εταιρειών στο σύνολο της χώρας κυρίως τους μήνες εκτός αιχμής, με το αεροδρόμιο της Αθήνας να προσελκύει τη μεγαλύτερη επένδυση σε διαθέσιμες θέσεις, και να ακολουθεί η Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο και η Ρόδος.
Πηγή: newmoney.gr