Η «ταμπακέρα» μιας κόντρας με έντονα στοιχεία επικοινωνιακού αντιπερισπασμού. Πού αποδίδουν παράγοντες της αγοράς την πρόθεση της ιρλανδικής εταιρείας να τερματίσει δύο μήνες νωρίτερα δρομολόγια σε ελληνικούς προορισμούς. Ο ρόλος των κρατήσεων και της πληρότητας.
Διαστάσεις μετωπικής σύγκρουσης με την ελληνική κυβέρνηση απειλεί να προσλάβει η κίνηση της ιρλανδικής αεροπορικής εταιρείας χαμηλού κόστους Ryanair, να προαναγγείλει δια στόματος του εμπορικού της δ/ντή Ντ. Ο’ Μπράιεν, την πρόθεσή της να τερματίσει κατά δύο μήνες νωρίτερα το καλοκαιρινό της πρόγραμμα πτήσεων στην Ελλάδα.
Το ανώτερο στέλεχος της Ryanair φέρεται να υποστηρίζει πως η εταιρεία οδηγήθηκε σ’ αυτή την απόφαση εξαιτίας και του ενδεχόμενου να επιβληθούν από την ελληνική κυβέρνηση πρόσθετοι φόροι στο τουριστικό προϊόν, προκειμένου να ολοκληρωθούν οι διαπραγματεύσεις με τους δανειστές.
Το διακύβευμα και οι κρατήσεις
Από τις δηλώσεις του Ντ. Ο’ Μπράιεν, ωστόσο, σε συνδυασμό με τις αντιδράσεις που προκάλεσαν αλλά και την άποψη παραγόντων της ευρύτερης τουριστικής αγοράς με τους οποίους επικοινώνησε το Euro2day.gr, το «διακύβευμα» είναι πολύ μεγαλύτερο.
Η πραγματική «ταμπακέρα» φαίνεται πως αφορά στην αγνόηση από την πλευρά της κυβέρνησης, πρότασης πενταετούς διάρκειας που έχει καταθέσει η Ryanair με την οποία, μεταξύ άλλων, ζητά μείωση τελών και φόρων τους μήνες εκτός περιόδου αιχμής της τουριστικής κίνησης, τη μείωση κατά 50% του Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων (γνωστό ως σπατόσημο) στο αεροδρόμιο «Ελευθέριος Βενιζέλος» της Αθήνας και την πλήρη κατάργησή του στα δρομολόγια που κατευθύνονται σε μικρότερα αεροδρόμια, για τα οποία φθάνει τα 12 Ευρώ ανά επιβάτη.
Με την πρότασή της η ιρλανδική εταιρεία υποστηρίζει πως δεσμεύεται να αυξήσει μέχρι το 2018 κατά 2 εκατ. τους επιβάτες στην Αθήνα και κατά 3,5 εκατ. στα περιφερειακά αεροδρόμια. Επιπλέον, δεσμεύεται πως τα 2 από τα 5,5 επιπλέον εκατ. επιβάτες θα αφορούν μήνες χαμηλής κίνησης.
Παράγοντες της ελληνικής αγοράς ερμηνεύουν την κίνηση της Ryanair όχι ως «επιθετική» προς την κυβέρνηση αλλά ως «επιθετική άμυνα» με πολλαπλή στόχευση και τελικούς αποδέκτες τους Γερμανούς της Fraport, στον έλεγχο των οποίων περνούν τα 14 μεγαλύτερα περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας.
Πηγές της αεροπορικής αγοράς εκτιμούν πως η χρονική στιγμή που επέλεξε η Ryanair για την κίνησή της συνδέεται άμεσα με την πορεία των κρατήσεων. Μιλώντας στο Euro2day.gr, μάλιστα, προεξόφλησαν πως η μείωση των κρατήσεων σε συγκεκριμένους προορισμούς θα πρέπει να θεωρείται η πιθανότερη εξήγηση για την απόφαση των Ιρλανδών.
Όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά, το επιχειρηματικό μοντέλο της Ryanair βασίζεται στα μικρά περιθώρια κέρδους και στους πολύ υψηλούς συντελεστές πληρότητας των πτήσεων. «Συντελεστές πληρότητας κάτω του 80% καθιστούν, αυτομάτως, γι’α υτούς ένα δρομολόγιο ζημιογόνο», εξηγούν.
Όπως εξηγούν έμπειρα στελέχη της αγοράς, η διοίκηση της Ryanair επιλέγει συχνά να προκαλεί επικοινωνιακό «ντόρο», επιδιώκοντας να αποδώσει αλλού τις επιχειρηματικές επιλογές.
Παράγοντες του χώρου πιθανολογούν πως η Ryanair επέλεξε να περικόψει τα δρομολόγιά της σε συγκεκριμένους προορισμούς με χαμηλές πληρότητες αλλά επιχειρεί επικοινωνιακό «αντιπερισπασμό»,προκειμένου να μεταθέσει την ευθύνη στην ελληνική κυβέρνηση και τη στάση της.
Μέχρι στιγμής, πάντως, η απόφαση της Ryanair φέρεται να αφορά στην Κω, όπου φέρεται να έχει αποφασίσει τον τερματισμό του καλοκαιρινού της προγράμματος τον Σεπτέμβριο και την ακύρωση οκτώ πτήσεων τον Οκτώβριο.
Σε άλλους προορισμούς όπως η Κέρκυρα, ωστόσο, τοπικοί παράγοντες δήλωναν άγνοια για την πρόθεση της Ryanair να ολοκληρώσει νωρίτερα τις πτήσεις της.
Το μήνυμα στη Fraport
Η κίνηση της Ryanair, την ίδια στιγμή, ερμηνεύεται από παράγοντες της αγοράς ως «τροχιοδεικτική βολή» κατά της γερμανικής Fraport, τον έλεγχο της οποίας παίρνουν τα 14 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Ο εμπορικός δ/ντής της Ryanair εμφανίζεται με δηλώσεις του να εκφράζει ανησυχίες για τη δημιουργία καρτέλ στα ελληνικά αεροδρόμια. Επισημαίνοντας, παράλληλα, πως «η «η εταιρεία που αναλαμβάνει τα αεροδρόμια έχει ήδη δηλώσει ότι οι χρεώσεις θα είναι στα ίδια επίπεδα με όλων των χωρών της Μεσογείου. Με λίγα λόγια ότι θα πρέπει να είναι υψηλότερες».
Το Euro2day.gr απευθύνθηκε στη Fraport ζητώντας ένα σχόλιο για τις δηλώσεις του εμπορικού δ/ντής της Ryanair. Μέχρι αργά το βράδυ, ωστόσο, δεν υπήρξε αντίδραση από την πλευρά του γερμανικού ομίλου.
Στο στόχαστρο του Ντ. Ο’Μπράιεν βρέθηκε και το αεροδρόμιο της Αθήνας, το οποίο φέρεται να θεωρεί ως παράδειγμα για τα αποτελέσματα που προκαλούνται από την ύπαρξη ενός μονοπωλίου.
Ο εμπορικός δ/ντής της Ryanair ανέφερε χαρακτηριστικά πως από το αεροδρόμιο της Αθήνας, αν και βρίσκεται στην καρδιά πολλών δημοφιλών προορισμών, διακινούνται 18 εκατ. επιβάτες αντί για 30, όπως είπε. Στον αντίποδα ανέφερε το παράδειγμα του αεροδρομίου του Δουβλίνου (Ιρλανδία), μιας πόλης με 1 εκατ. κατοίκους, από το οποίο διακινούνται 25 εκατ. επιβάτες.
Η περίπτωση της Ryanair, σύμφωνα με παράγοντες της τουριστικής αγοράς, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα για την απειλή που μπορεί να αντιπροσωπεύουν για τον ελληνικό τουρισμό όμιλοι οι οποίοι θα επιδιώξουν να μεγιστοποιήσουν τα οφέλη τους, αξιοποιώντας το μεγάλο ειδικό βάρος που αποκτούν στην αγορά.
Πόσο ενισχύθηκε τα τελευταία χρόνια το ειδικό βάρος της Ryanair στην ελληνική αγορά το εξήγησε ο ίδιος ο εμπορικός της δ/ντής, αναφέροντας πως αντιπροσωπεύει το 41% της αύξησης της επιβατικής κίνησης κατά το πρώτο εξάμηνο του 2016.
Η εξάρτηση που αποκτούν οι ελληνικοί προορισμοί από αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους όπως η Ryanair αποτυπώνεται σε περιπτώσεις όπως της Κέρκυρας. Η Ryanair μετέφερε πέρυσι στο νησί 150.000 επιβάτες από το εξωτερικό και ο στόχος της για φέτος είναι να τους αυξήσει σε 300.000.
Η προσπάθεια της Ryanair να αναβαθμίσει τη διαπραγματευτική της θέση έναντι της ελληνικής κυβέρνησης, αξιοποιώντας τη διαρκώς αυξανόμενη παρουσία της στην Ελλάδα, πυροδότησε αντιδράσεις από φορείς του χώρου αλλά και ανταγωνιστές της.
Το «γάντι» που πέταξε η Ryanair σήκωσε ο αντιπρόεδρος της Aegean ΑΡΑΙΓ +0,86% Ευτύχιος Βασιλάκης,δηλώνοντας πως «η Aegean ΑΡΑΙΓ +0,86% αναπτύχθηκε από 1 εκατ. επιβάτες σε σχεδόν 12 εκατ. και από 2 σε 150 προορισμούς, χωρίς να λάβει ποτέ έκπτωση, έστω και ενός ευρώ, από το σπατόσημο. Λειτουργούμε από όλα σχεδόν τα αεροδρόμια και για όλο τον χρόνο!»
Τοποθετήθηκε, ταυτόχρονα, στο θέμα των υψηλών χρεώσεων στο αεροδρόμιο της Αθήνας αλλά και τη σύμβαση παραχώρησης των περιφερειακών αεροδρομίων στη Fraport. Απέδωσε τις υψηλές χρεώσεις στην Αθήνα στην υψηλή ποιότητα υποδομών και υπηρεσιών του αεροδρομίου σε συνδυασμό με τη μικρή διάρκεια της σύμβασης παραχώρησης. Εμμέσως ζήτησε την παράταση της υπάρχουσας σύμβασης για να μειωθούν οι χρεώσεις. Κάτι που όπως αναφέρει, εξασφαλίστηκε στη σύμβαση της Fraport, η διάρκεια της οποίας είναι 50 χρόνια.
«Επιεικώς απαράδεκτες» χαρακτήρισε τις δηλώσεις του εμπορικού δ/ντή της Ryanair Ντ. Ο’Μπράιεν οΛύσανδρος Τσιλίδης, πρόεδρος της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Ελλάδας (FedHATTA).
Τέτοιου είδους συμπεριφορές, ανέφερε, δεν θα πρέπει να δέχεται καμία χώρα και αγορά στον κόσμο «από οποιαδήποτε αεροπορική εταιρεία της οποίας μοναδικός σκοπός είναι να εξασφαλίσει ίδια οφέλη για ευνοϊκότερο και, μόνο για την ίδια, ανταγωνιστικό περιβάλλον».
euro2day.gr