Παρά τα 6 χρόνια ύφεσης και ανεργίας σε επίπεδα ρεκόρ, παρά τη δραματική έλλειψη ρευστότητας και τη συνεχιζόμενη αβεβαιότητα, η ελληνική οικονομία έχει αρχίσει να δείχνει κάποια σημάδια ανάπτυξης, αναφέρει σε δημοσίευμα το CNBC: το ακαθάριστο εθνικό προϊόν αναμένεται να αυξηθεί κατά 0,5% φέτος, σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, παρά το ότι αυτό το ποσοστό υπολείπεται από προηγούμενες προβλέψεις. Το 2014 η ανάπτυξη ανήλθε στο 0,8%.
Η αύξηση αυτή οφείλεται σε μεγάλο ποσοστό στις υψηλές επιδόσεις του τουριστικού κλάδου, καθώς και σε μια ανάκαμψη στις εξαγωγές. Ας δούμε όμως τα χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων που ακόμα και σήμερα κρατούν την Ελλάδα στην επιφάνεια.
Πρώτα ο τουρισμός:
Η Ελλάδα πάντα κατακλυζόταν από τουρίστες – κι αυτό παρά τη συνεχή κατάσταση κρίσης που επικρατεί στη χώρα. Η Grecotel αποτελεί την εμπροσθοφυλακή του ομίλου Δασκαλαντωνάκη, ο οποίος με περίπου 5.000 υπαλλήλους αποτελεί το σημαντικότερο εργοδότη στον τομέα της ξενοδοχειακής στέγασης στην Ελλάδα, σύμφωνα με το δημοσίευμα.
Η Μαρία Δασκαλαντωνάκη, διευθύντρια της εταιρίας, είπε στο CNBC, ότι, αν και η Ελλάδα δεν είναι μια χώρα που θα μπορούσε κανείς να περιγράψει ως παράδεισο για τις επιχειρήσεις, η εταιρία της παρουσιάζει συνεχή ανάπτυξη και βρίσκεται στη διαδικασία μεγάλων ανακαινίσεων σε πολλά ξενοδοχεία, ενώ ένας αριθμός νέων καταλυμάτων είναι στα σκαριά.
Η κα Δασκαλαντωνάκη, κόρη του ιδρυτή της εταιρίας Νίκου Δασκαλαντωνάκη, σημείωσε πάντως ότι η χρηματοδότηση έχει γίνει όλο και δυσκολότερη εξ’ αιτία της ελληνικής τραπεζικής κρίσης.
«Προφανώς είναι πολύ δύσκολη η χρηματοδότηση μέσω του τραπεζικού τομέα, το κόστος της χρηματοδότησης είναι πολύ μεγαλύτερο τώρα, αλλά στις επιχειρήσεις αυτό είναι αναμενόμενο κάποιες φορές. Υποστηρίζουμε τη χώρα μας, προσπαθούμε να επενδύσουμε όσο περισσότερο μπορούμε σε όσα περισσότερα πράγματα μπορούμε, προσπαθούμε επίσης να διατηρήσουμε τις θέσεις εργασίας και να επιμηκύνουμε την τουριστική περίοδο και θα πρέπει να πω ότι ο ευρωπαϊκός επιχειρηματικός κόσμος μας υποστηρίζει σημαντικά», δήλωσε η Δασκαλαντωνάκη στο CNBC.
«Έχουν προστεθεί πολλές πτήσεις προς ελληνικούς προορισμούς και είμαστε ιδιαίτερα ευγνώμονες και για αυτό», συμπλήρωσε.
Το πιο αδύναμο ευρώ βοήθησε επίσης στην αύξηση της ζήτησης, ιδιαίτερα από τις πρώην σοβιετικές και ρωσικές αγορές, καθώς το ρούβλι έπεσε επίσης δραματικά. Τα τρέχοντα σχέδια για επέκταση πάντως έπρεπε να μπουν στην αναμονή εξ’ αιτίας του σημερινού οικονομικού κλίματος, αλλά η κ. Δασκαλαντωνάκη απέρριψε οποιουσδήποτε υπερβολικούς φόβους σχετικά με την κυβέρνηση και τις συνομιλίες μεταξύ Ελλάδας και ευρωζώνης.
«Βλέπουμε έναν κάποιο ρομαντισμό στην προσέγγιση αυτής της κυβέρνησης. Μερικές φορές δε μιλούν πολύ και υπάρχει σύγχυση. Αλλά πιστεύω ότι θα προσαρμοστούν – είναι πατριώτες και πιστεύω ότι αυτό είναι το σημαντικότερο».
Ένας άλλος τομέας συνώνυμος με τη ελληνική οικονομία – και μάλιστα τομέας, στον οποίο η Ελλάδα έχει εδώ και καιρό παγκόσμια φήμη – είναι η εμπορική ναυτιλία. Ο ελληνικός στόλος έχει τη μεγαλύτερη μεταφορική ικανότητα από οποιονδήποτε άλλο στον κόσμο, σύμφωνα με αναλυτές του κλάδου της Lloyd’s List Intelligence.
Ενώ όμως η ναυτιλία προσφέρει μια όαση καλοπληρωμένων και διεθνώς ενεργών θέσεων εργασίας, ο κλάδος παρουσιάζει τα ίδια προβλήματα στην Ελλάδα που αντιμετωπίζει και σε όλον τον κόσμο, όπως ανέφερε στο CNBC, o ανταποκριτής της Lloyd’s List στην Αθήνα, Nigel Lowry.
«Σε γενικές γραμμές», είπε, «οι ναυτιλιακές αγορές δεν τα πάνε και πολύ καλά από την κρίση του 2008 και μετά. Η ναυτιλιακή αγορά τείνει να είναι αρκετά ευμετάβλητη – έτσι υπάρχουν περίοδοι και κλάδοι όπου αυτό δεν ισχύει απαραίτητα – αλλά γενικά τα πράγμαστα είναι δύσκολα».
Δεν μπορεί πάντως κανείς να αρνηθεί τη συμβολή της ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία, καθώς λίγοι είναι οι κλάδοι στην Ελλάδα που αναπτύχθηκαν χωρίς να στηριχθούν σε κεφάλαιο που αρχικά αποκτήθηκε στη ναυτιλία.
«Συμβολικά, αν κάνεις μια βόλτα με το αυτοκίνητο στην Αθήνα, τα περισσότερα μοντέρνα περιουσιακά στοιχεία που υπάρχουν ή χτίζονται τώρα, μπορούν να αναχθούν σε εφοπλιστικά κέρδη και μάλιστα το κερασάκι στην τούρτα είναι η νέα βιβλιοθήκη και η νέα όπερα» τόνισε ο Lowry. Πολλά από αυτά τα κέρδη από τη ναυτιλία επανεπενδύονται σε ακίνητα, στο χρηματιστήριο ή σε κάποιους άλλους τομείς.
Σε μια προσπάθεια να ενισχύσει το κρατικό ταμείο, η κυβέρνηση της Αθήνας επιβάλλει όλο και πιο αυστηρά φορολογικά μέτρα στη ναυτιλία. Τα τελευταία δύο χρόνια, τα ελληνόκτητα πλοία, και όχι αυτά που απλώς φέρουν την ελληνική σημαία, έχουν φορολογηθεί. Το ποσό του φόρου έχει επίσης διπλασιαστεί, πράγμα που σημαίνει ότι τα έσοδα από τη ναυτιλιακή βιομηχανία στην Ελλάδα έχουν αυξηθεί εκθετικά.
Η μεγαλύτερη ανησυχία για τον εφοπλιστικό κλάδο που παραμένει στην Ελλάδα είναι αν η χώρα μπορεί να διατηρήσει ένα σταθερό περιβάλλον για τις επιχειρήσεις, και ειδικά όταν πρόκειται για φόρους. Τα χρήματα που προέρχονται στην Ελλάδα από τη ναυτιλία ισοδυναμούν με 7 έως 8% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τη Lloyd’s List Intelligence, πράγμα που σημαίνει ότι για την Ελλάδα ο τομέας αυτός είναι ιδιαίτερα σημαντικός.
«Το ποσοστό του ΑΕΠ που αντιπροσωπεύει η ναυτιλία στην Ελλάδα πηγαίνει όλο και ψηλότερα, ακόμα και σε κακή περίοδο για την αγορά, ενώ και σε μία φτωχή για τη ναυτιλία εποχή, στην Ελλάδα η σχετική του σημασία για την ελληνική οικονομία ανέβηκε», δήλωσε ο Lowry, τονίζοντας ότι ως κυκλική επιχείρηση, η ναυτιλιακή αγορά προβλέπεται ότι θα επιστρέψει δυναμικά.
«Η Ελλάδα έχει πολλά προβλήματα, το βασικό εκ των οποίων είναι η κυβέρνηση. Ως παρατηρητές και μετέχοντες, (οι εφοπλιστές) θέλουν το καλύτερο για τη χώρα. Η ελληνική επιχειρηματική και ναυτιλιακή κοινότητα θέλει απελπισμένα να παραμείνει η Ελλάδα στην ευρωζώνη, γιατί πιστεύουν ότι αυτό είναι το καλύτερο για τη χώρα», συμπλήρωσε.
euro2day.gr