Ενισχύονται οι ανησυχίες για σοβαρές αναταράξεις στον ελληνικό τουρισμό μετά τις προειδοποιήσεις της Thomas Cook αλλά και της EasyJet για σοβαρές επιπτώσεις στα αποτελέσματά τους εξαιτίας της μειωμένης ζήτησης για ταξίδια. Το Brexit και η υποχώρηση της καταναλωτικής εμπιστοσύνης σε αγορές-κλειδιά όπως η Γερμανία βρίσκονται πίσω από την τρέχουσα πίεση, ενώ παράλληλα διαπιστώνονται και δομικά προβλήματα στην αγορά των tour operators. Ειδικότερα, η μεγάλη διείσδυση των ανεξάρτητων διαδικτυακών πλατφορμών, όπως η Airbnb και η Booking.com, έχουν καταστήσει ισχνά τα περιθώρια κέρδους των μεγάλων πρακτόρων από την πώληση πακέτων, στρέφοντάς τους στην ξενοδοχειακή αγορά, δηλαδή τα ιδιόκτητα ξενοδοχεία. Είναι χαρακτηριστικό πως αυτή την εβδομάδα η TUI, που είχε επίσης ζημίες, γνωστοποίησε πως το 70% της λειτουργικής της κερδοφορίας (EBITDA) προήλθε από τα ιδιόκτητα ξενοδοχεία και τα κρουαζιερόπλοιά της.
Τώρα όμως, η κατάρρευση της μετοχής της Thomas Cook, κατά 90% το τελευταίο έτος, και των ομολόγων της στο 50% της αξίας τους απειλεί να προσθέσει νέα προβλήματα στην αγορά, συμπεριλαμβανομένης της Ελλάδας, καθώς εκτιμάται από αναλυτές όπως στη Citi πως είναι θέμα χρόνου οι ξενοδόχοι με τους οποίους συνεργάζεται και οι προμηθευτές εν γένει να πιέσουν για ταχύτερες πληρωμές, προκαλώντας σοβαρά προβλήματα ρευστότητας τη χειρότερη δυνατή στιγμή. Σημειώνεται ότι η Thomas Cook στράφηκε ήδη στις πιστώτριες τράπεζές της ζητώντας έκτακτη χρηματοδότηση 343 εκατ. ευρώ
Το μοντέλο που επιδιώκει να εφαρμόσει τώρα η Thomas Cook είναι σε γενικές γραμμές παρόμοιο με αυτό της TUI, η οποία σε συνεργασία με την Atlantica αγοράζει μονάδες στην Ελλάδα και έχει περισσότερες ιδιόκτητες στη χώρας μας. Η TUI, η οποία επίσης ανακοίνωσε ζημίες 300,6 εκατ., κληθείσα από την «Κ» να σχολιάσει τις ευρύτερες εξελίξεις, δηλώνει πως παρατηρεί στροφή της ζήτησης από τη Δυτική στην Ανατολική Μεσόγειο, με μεγάλη κερδισμένη την Τουρκία, χωρίς όμως μέχρις στιγμής να επηρεάζεται η κίνηση προς την Ελλάδα. Εν τω μεταξύ, προειδοποίηση για χαμηλότερες επιδόσεις φέτος εξέδωσε και η αεροπορική EasyJet: μίλησε για ένα σκληρό επιχειρηματικό περιβάλλον, μετά την ανακοίνωση ζημιών προ φόρων, ύψους 313 εκατ. ευρώ, κατά τους έξι μήνες έως τις 31 Μαρτίου, και υπογράμμισε πως τα έσοδα ανά θέση θα μειωθούν και το δεύτερο εξάμηνο του έτους, «καθώς οι καταναλωτές αποθαρρύνονται από την αβεβαιότητα σχετικά με το Brexit και την οικονομική αδυναμία στην Ευρώπη».