Μερίδιο στην ευρύτερη αγορά της Μεσογείου, φαίνεται να κερδίζουν τα ελληνικά ξενοδοχεία, με τις επιδόσεις της χειμερινής περιόδου να είναι μάλιστα οριακά καλύτερες του ανταγωνισμού. Σε κάθε περίπτωση βέβαια, και παρά την επιμήκυνση της σεζόν και τις εκτιμήσεις για άνοδο του τζίρου τους κατά το 10% φέτος, ο ελληνικός τουρισμός παραμένει μια έντονα εποχική δραστηριότητα για την χώρα μας, ακόμα και σε σχέση με τις γειτονικές μεσογειακές.
Τα παραπάνω συμπεραίνει κανείς από την πρόσφατη έρευνα πεδίου που πραγματοποίησε η Εθνική Τράπεζα σε 200 ξενοδοχειακές ΜμΕ σε σχέση με τη ζήτηση, τις προοπτικές και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν
Ανέκαμψε ο χειμερινός τουρισμός
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα αυτής, η χειμερινή επίδοση των ελληνικών ξενοδοχείων το 2023, πρώτη χρονιά κανονικότητας για τον ελληνικό τουρισμό, ήταν θεαματικά καλύτερα από τα πανδημικά χρόνια ενώ ήταν και οριακά καλύτερη έναντι των ανταγωνιστών.
Συγκεκριμένα, τα ελληνικά ξενοδοχεία ευνοήθηκαν από τη δυναμική πορεία αφίξεων εξωτερικού κατά τη χειμερινή περίοδο, με αποτέλεσμα να ενισχύσουν περαιτέρω τις πωλήσεις τους κατά 19% σε αποπληθωρισμένους όρους (32% σε ονομαστικούς). Οι διανυκτερεύσεις επανήλθαν κοντά στα επίπεδα του 2019, ακολουθώντας την πορεία των τουριστικών αφίξεων, ενώ τα έσοδα ανά διανυκτέρευση ήταν αυξημένα κατά περίπου 20%, σε αποπληθωρισμένους όρους. Την καλή αυτή πορεία ακολούθησαν δε, και οι αστικές περιοχές, όπου τα προηγούμενα χρόνια φάνηκε να ανακάμπτουν με πιο αργούς ρυθμούς, ενώ ακόμα και οι σχετικά χαμηλότερης δυναμικής ηπειρωτικές περιοχές κατάφεραν να ξεπεράσουν οριακά το 2019.
Έντονα εποχικός ο τουρισμός στην Ελλάδα σε σχέση με τους ανταγωνιστές της Μεσογείου
Αποτέλεσμα των προαναφερθέντων επιδόσεων ήταν να αυξηθεί το ελληνικό μερίδιο στη μεσογειακή αγορά, η οποία ανακάμπτει ταχύτερα στα προ πανδημίας επίπεδα, φτάνοντας κοντά στο 3% των διανυκτερεύσεων.
Να υπενθυμίσουμε ότι οι μεσογειακές χώρες έχουν πλέον καταφέρει να επιστρέψουν σε επίπεδα δραστηριότητας προ πανδημίας, διατηρώντας ελαφρύ προβάδισμα έναντι της Ευρώπης, η οποία συνεχίζει να έχει μια μικρή απόκλιση της τάξης τους 5% κατά μέσο όρο έναντι του 2019.
Παρά την επαναφορά βέβαια, όπως τονίζει η έρευνα πεδίου της ΕΤΕ, το μερίδιο της Ελλάδας στη μεσογειακή αγορά τη χειμερινή περίοδο (3%) υπολείπεται σημαντικά της δυναμικής παρουσίας της την υπόλοιπη περίοδο του έτους (24% το καλοκαίρι και 15% το υπόλοιπο έτος). Γεγονός που επιβεβαιώνει την εξαιρετικά έντονη εποχικότητα του ελληνικού τουρισμού.
Την ίδια στιγμή μάλιστα η χώρα μας παραμένει – μαζί με την Κροατία – ο μεσογειακός προορισμός με την χαμηλότερη συνεισφορά της χειμερινής περιόδου στις ετήσιες διανυκτερεύσεις, και σε σημαντική απόσταση από τις υπόλοιπες χώρες. Ειδικότερα η συνεισφορά της χειμερινής περιόδου στην περίπτωση της χώρας μας φτάνει μόλις το 1,9% έναντι 14-15% για Ιταλία, Ισπανία και Πορτογαλία.
Αύξηση τζίρου 10% αναμένουν οι έλληνες ξενοδόχοι
Παρόλα αυτά βέβαια, η ανάκαμψη του χειμερινού τουρισμού και η έγκαιρη έναρξη της σεζόν δημιουργεί τις προϋποθέσεις για νέο τουριστικό ρεκόρ, τόσο φέτος όσο και την επόμενη τριετία. Αίσθηση που συμμερίζεται και η ξενοδοχειακή αγορά, όπως προκύπτει από την έρευνα της ΕΤΕ.
Συγκεκριμένα οι τουριστικές ξενοδοχειακές επιχειρήσεις αναμένουν για φέτος αύξηση κύκλου εργασιών της τάξης του 9,7%, σχεδόν διπλάσια από τις λοιπές ΜμΕ που αναμένουν αύξηση 5,1%, ενώ θεωρούν ότι η υπεροχή αυτή σε όρους ανάπτυξης είναι διατηρήσιμη για την επόμενη τριετία, με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για αύξηση της τάξης του +10,7% την επόμενη τριετία.
Ακόμα καλύτερες επιδόσεις – αύξηση τζίρου της τάξης του 11% το 2023 και 13% την επόμενη τριετία – αναμένουν μάλιστα οι μονάδες των νησιωτικών περιοχών που υποδέχονται διεθνείς επισκέπτες σε ποσοστό άνω του 60%, έναντι των ξενοδοχείων που απευθύνονται στο εγχώριο κοινό που εκτιμούν ότι ο κύκλος εργασιών τους θα αυξηθεί κατά 10%.
Να θυμίσουμε ότι ο τζίρος των ελληνικών ξενοδοχείων το 2022 έφτασε βάσει του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου τα 8,62 δισ. ευρώ, όντας οριακά αυξημένος κατά 2,4% έναντι του 2019, προ πανδημίας.
Πηγή insider.gr