Της Χαράς Καλημέρη
Στα «ύψη» αναμένεται να διαμορφωθούν και φέτος οι βάσεις εισαγωγής στις Ιατρικές Σχολές της χώρας, χωρίς μάλιστα να αποκλείεται να σπάσει το περσινό «φράγμα» των 18.924 μορίων στην Αθήνα. Στον αντίποδα, καθοδική εκτιμάται ότι θα είναι η πορεία των βάσεων στις Πολυτεχνικές και Οικονομικές Σχολές, με την πτώση να είναι μικρότερη στην Αθήνα και μεγαλύτερη στην περιφέρεια. Ιδιαίτερα εντυπωσιακή αναμένεται να είναι η «βουτιά» στα Παιδαγωγικά Τμήματα κυρίως της περιφέρειας για την εισαγωγή στα οποία θα αρκούν περί τα 10.000 μόρια. Όσο για τις Νομικές, αυτές φαίνεται ότι θα κυμανθούν στα περσινά επίπεδα με πτωτική τάση.
Αυτή είναι η πρώτη εικόνα για την πορεία των βάσεων εισαγωγής στις σχολές και τα τμήματα της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, όπως προκύπτει από την επεξεργασία των στατιστικών στοιχείων για τις βαθμολογίες των υποψηφίων των Γενικών Λυκείων στις πανελλαδικές εξετάσεις. Τα τελικά αποτελέσματα θα γίνουν γνωστά κατά το τρίτο δεκαήμερο του Αυγούστου, με την ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής.
Tα συμπεράσματα
Αναλυτικά, σύμφωνα με εκτιμήσεις του προέδρου της Ομοσπονδίας Εκπαιδευτικών Φροντιστών Ελλάδος (ΟΕΦΕ), Γιάννη Βαφειαδάκη στην «ΗτΣ», τα συμπεράσματα που προκύπτουν ανά επιστημονικό πεδίο είναι τα εξής:
• 1ο επιστημονικό πεδίο Ανθρωπιστικών, Νομικών και Κοινωνικών Επιστημών: Στα ίδια επίπεδα με πέρυσι και ελαφρώς πτωτικά αναμένεται να κυμανθούν οι βάσεις εισαγωγής στις περιζήτητες Νομικές Σχολές του πεδίου. Πέρυσι, η βάση εισαγωγής στη Νομική Αθήνας είχε διαμορφωθεί στα 18.223 μόρια. Αντίθετα, άνοδο εκτιμάται ότι θα παρουσιάσει το βαθμολογικό «κατώφλι» εισαγωγής του πεδίου. Σημειώνεται ότι στα Αρχαία προσανατολισμού, το πρώτο μάθημα βαρύτητας του πεδίου, αυξήθηκε φέτος το ποσοστό των αριστούχων (με βαθμολογίες από 18-20) αφού διαμορφώθηκε στο 2,78% έναντι 0,95% πέρυσι, αλλά και το ποσοστό των υποψηφίων που έγραψε κάτω από τη βάση (52,65% φέτος έναντι 49,66% πέρυσι). Στην Ιστορία προσανατολισμού, οι αριστούχοι μειώθηκαν (11,65% φέτος έναντι 13,38% πέρυσι), ενώ αυξήθηκαν οι υποψήφιοι με βαθμολογίες κάτω από τη βάση (47,77% φέτος έναντι 41,15% πέρυσι).
• 2ο επιστημονικό πεδίο Θετικών και Τεχνολογικών Επιστημών:Πτωτική εκτιμάται ότι θα είναι η πορεία των βάσεων εισαγωγής στις Πολυτεχνικές και Φυσικομαθηματικές Σχολές τις οποίες φέτος διεκδικεί μικρότερος αριθμός υποψηφίων σε σύγκριση με πέρυσι. Είναι ενδεικτικό ότι πέρυσι περί τους 50.000 ήταν οι εν δυνάμει υποψήφιοι από τη θετική και τεχνολογική κατεύθυνση όταν φέτος οι υποψήφοι των θετικών σπουδών είναι λιγότεροι από 20.000. Η πτώση αναμένεται ότι θα είναι μικρότερη στις Πολυτεχνικές και Φυσικομαθηματικές Σχολές της Αθήνας και μεγαλύτερη στις Σχολές της περιφέρειας. Στα Μαθηματικά, το πρώτο μάθημα βαρύτητας, αρίστευσε φέτος το 6,6% έναντι 4,53% πέρυσι, ενώ στη Φυσική τα εύκολα θέματα εκτόξευσαν τον αριθμό των αριστούχων που εξαπλασιάστηκε και διαμορφώθηκε στο 27,88% έναντι 5,18% πέρυσι.
• 3ο επιστημονικό πεδίο Επιστημών Υγείας: Οι υψηλές επιδόσεις των υποψηφίων στη Φυσική και τη Χημεία αναμένεται να διατηρήσουν σε υψηλά επίπεδα τις βάσεις εισαγωγής στις Ιατρικές Σχολές και στις υπόλοιπες Σχολές των Επιστημών Υγείας, όπως Οδοντιατρικές και Φαρμακευτικές, χωρίς να αποκλείεται να παρουσιάσουν οριακή άνοδο. Εκτιμάται ότι περί τους 9.000 είναι οι υποψήφιοι οι οποίοι διαγωνίστηκαν σε Φυσική, Χημεία και Βιολογία, διεκδικώντας με υψηλές βαθμολογίες την εισαγωγή τους σε τμήματα των Επιστημών Υγείας. Ενδεικτικά, άριστες βαθμολογίες συγκέντρωσε στη Βιολογία το 22,65% φέτος έναντι 20,05% πέρυσι και στη Χημεία το 35,34% φέτος έναντι 34,93% πέρυσι. Την ίδια ώρα, μεγάλη άνοδο εκτιμάται ότι θα παρουσιάσουν οι βάσεις στα παραϊατρικά τμήματα ΤΕΙ του πεδίου τα οποία φέτος διεκδικούν οι υποψήφιοι των θετικών σπουδών, ενώ μέχρι πέρυσι «μονοπωλούσαν» οι υποψήφιοι της θεωρητικής κατεύθυνσης που παραδοσιακά συγκεντρώνουν χαμηλότερες βαθμολογίες.
• 4ο επιστημονικό πεδίο Επιστημών Εκπαίδευσης: Οι βάσεις αναμένεται να κάνουν «βουτιά», η οποία θα είναι εντυπωσιακή στην περιφέρεια όπου θα αρκούν για την εισαγωγή μερικά χιλιάδες μόρια μόνο. Σημειώνεται ότι τα παιδαγωγικά τμήματα έχουν πλέον απομονωθεί στο 4ο επιστημονικό πεδίο, το οποίο παρουσιάζει εξαιρετικά χαμηλή ζήτηση, καθώς η πρόσβαση σε αυτό εξασφαλίζεται με την επιλογή πέμπτου μαθήματος, των Μαθηματικών γενικής παιδείας για τους υποψηφίους των Ανθρωπιστικών Σπουδών και της Ιστορίας γενικής παιδείας για τους υποψηφίους των άλλων προσανατολισμών. Έτσι, φέτος, μόλις 8.500 υποψήφιοι διεκδικούν μία από τις περίπου 5.000 διαθέσιμες θέσεις στα Παιδαγωγικά Τμήματα της χώρας, με βαθμολογίες ιδιαίτερα χαμηλές. Είναι ενδεικτικό ότι στην Ιστορία γενικής παιδείας το 53,99% έγραψε από 0-5, ενώ στα Μαθηματικά γενικής παιδείας το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 47,72%.
• 5ο επιστημονικό πεδίο Οικονομίας – Πληροφορικής: Παρά τις καλύτερες, φέτος, επιδόσεις των υποψηφίων στα μαθήματα Αρχές Οικονομικής Θεωρίας και Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον, η παταγώδης αποτυχία των υποψηφίων στο μάθημα των Μαθηματικών προσανατολισμού -το 77,89% έγραψε κάτω από τη βάση- πιέζει προς τα κάτω τις βάσεις εισαγωγής στις Οικονομικές Σχολές. Η πτώση αναμένεται να είναι μικρότερη στις σχολές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης και μεγαλύτερη στην περιφέρεια.
Ν. ΦΙΛΗΣ: ΠΡΩΤΑ Η ΑΝΑΜΟΡΦΩΣΗ ΛΥΚΕΙΩΝ ΚΑΙ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΩΝ
Αναβάλλεται η αλλαγή στο σύστημα εισαγωγής στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ
Σε βάθος χρόνου μετατόπισε το φλέγον ζήτημα της αλλαγής του συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση ο υπουργός Παιδείας, Νίκος Φίλης, τονίζοντας ότι απαραίτητη προϋπόθεση πριν ληφθούν οιεσδήποτε αποφάσεις αποτελεί η αναμόρφωση της δομής των Λυκείων, αλλά και των Πανεπιστημίων.
«Να μην υπάρχει καμία αμφιβολία ότι η συζήτηση δεν γίνεται βιαστικά, γίνεται με όρους σεβασμού στην αγωνία και τον κόπο των παιδιών και των οικογενειών τους», διαβεβαίωσε ο υπουργός Παιδείας κατά τη διάρκεια συνέντευξης Τύπου που παραχώρησε χθες με αφορμή την ολοκλήρωση των πανελλαδικών εξετάσεων. Και πρόσθεσε: «Ξέρουμε ότι και χρήματα πολλά ξοδεύονται μέσα από τα φροντιστήρια, αλλά και μεγάλη αγωνία δημιουργείται μέσα από ένα σύστημα το οποίο είναι μεν αξιόπιστο, αλλά από την άλλη όμως είναι ένα σύστημα το οποίο δεν μπορεί να ικανοποιήσει τις σύγχρονες απαιτήσεις των παιδιών για υψηλότερου επιπέδου μόρφωση».
Σε ό,τι αφορά την πρόταση που έχει καταθέσει ο πρόεδρος της Επιτροπής Εθνικού και Κοινωνικού Διαλόγου για την Παιδεία, Αντώνης Λιάκος, η οποία προβλέπει ότι το Εθνικό Απολυτήριο θα αποτελεί το «κατώφλι» για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ενώ θα καθιερωθεί συντελεστής βαρύτητας που, ουσιαστικά, θα «επιβραβεύει» με διαφοροποιημένο ποσοστό τη σειρά επιλογής των σχολών που δηλώνει ο υποψήφιος, ο υπουργός Παιδείας σχολίασε: «Έχουμε πει ως υπουργείο ότι συζητάμε, δεν βιαζόμαστε, προκειμένου να προχωρήσουμε στην αλλαγή του συστήματος επιλογής των παιδιών για την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Έχει διατυπωθεί μια άποψη από την Επιτροπή Διαλόγου υπό τον κ. Λιάκο. Συζητάμε. Οποιαδήποτε αλλαγή στο σύστημα επιλογής των παιδιών για τα πανεπιστήμια, προϋποθέτει αλλαγή του Λυκείου, αλλά και των πανεπιστημίων σε κάποιες πλευρές. Γι’ αυτό δεν προτάσσουμε το ζήτημα της επιλογής για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, αλλά έπεται των αλλαγών που θα γίνουν και στο λύκειο, αλλά και σε κάποιο βαθμό στα πανεπιστήμια».
Ιεραρχώντας τις προτεραιότητες για τη νέα σχολική χρονιά, ο κ. Φίλης δήλωσε ότι στοίχημα αποτελεί η ομαλή έναρξη των μαθημάτων χωρίς ελλείψεις σε εκπαιδευτικό προσωπικό και βιβλία. «Στη στοχοποίηση και στις πρωτοφανείς επιθέσεις που δέχεται το υπουργείο Παιδείας, απαντάμε με έργο• Εργαζόμαστε ήδη για να είναι όλοι οι εκπαιδευτικοί και τα βιβλία στην ώρα τους την πρώτη ώρα της νέας σχολικής χρονιάς στα σχολεία», υπογράμμισε.
Η «αριθμητική» των πανελλαδικών εξετάσεων
Περίπου 35.000 ήταν οι εμπλεκόμενοι (εκπαιδευτικό, διοικητικό προσωπικό) στις φετινές πανελλαδικές εξετάσεις για τις οποίες δήλωσαν συμμετοχή συνολικά 103.402 υποψήφιοι όλων των κατηγοριών, με το Νέο και το Παλαιό Σύστημα.
Αναλυτικά, σύμφωνα με τα στοιχεία τα οποία δημοσιοποίησε το υπουργείο Παιδείας, στις πανελλαδικές εξετάσεις συμμετείχαν 34.188 βαθμολογητές, επιτηρητές και μέλη Λυκειακών Επιτροπών, 472 ήταν τα μέλη των Εισηγητικών Ομάδων που εξέτασαν μαθήματα του Νέου και του Παλαιού Συστήματος και έστειλαν θέματα, ενώ 185 ήταν οι διοικητικοί υπάλληλοι και αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί που απασχολήθηκαν στις Κεντρικές Επιτροπές Εξετάσεων. Επίσης, συνολικά λειτούργησαν 1.024 εξεταστικά κέντρα και 104 βαθμολογικά κέντρα.
Ημερησία