Η κρίση που προκάλεσαν οι κεφαλαιακοί έλεγχοι, θα έχουν και δύο θετικά αποτελέσματα. Πρώτον, εκτοξεύουν τις ηλεκτρονικές συναλλαγές και, δεύτερον, θα αυξήσουν την εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων.
Ακόμη, θα ενισχυθεί η χρήση των ηλεκτρονικών μέσων από άτομα τρίτης ηλικίας, που μέχρι σήμερα αρνούνταν να λάβουν χρήματα, παρα μόνο από τον γκισέ της τράπεζας.
«Η τραπεζική αργία αναβάθμισε με βίαιο και ανοργάνωτο τρόπο από τους περισσότερους χρήστες το Διαδίκτυο ως βασικό κανάλι εκτέλεσης των τραπεζικών συναλλαγών από ιδιώτες/καταναλωτές και επιχειρήσεις και παράλληλα ως ουσιαστικός πυλώνας υποστήριξης της καθημερινής επιχειρηματικής δραστηριότητας», λέει ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ), Γιώργος Δουκίδης. Σ’ αυτό, σύμφωνα με τον κ. Δουκίδη, βοήθησε και το γεγονός ότι οι ελληνικές τράπεζες διαθέτουν προχωρημένες εφαρμογές ηλεκτρονικής τραπεζικής (e-banking), με υψηλή ασφάλεια, υπολογιστική επάρκεια και χρήσιμες υπηρεσίες.
Ετσι θα απομυθοποιηθεί σε ένα μεγάλο βαθμό στην ελληνική κοινωνία το e-banking, στο οποίο πολλοί μέχρι σήμερα αντιστέκονταν. Σημειώνεται ότι η χώρα, με βάση τις μετρήσεις της Ευρωπαϊκής Ενωσης, παραμένει η 26η θέση στην Ε.Ε., αφού μόλις το 21% των χρηστών Internet διενεργεί e-banking, όταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 57%. Σε αυτό, αν συνυπολογιστεί και το γεγονός ότι η χρήση Internet στην Ελλάδα είναι χαμηλότερη του μέσου όρου της Ε.Ε., δείχνει το σημαντικό περιθώριο ανάπτυξης του e-banking στη χώρα μας.
Ο δεύτερος άξονας της επιχειρηματικότητας που επηρεάζεται από τους κεφαλαιακούς ελέγχους είναι η εξωστρέφεια των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τον γενικό διευθυντή της GR.EC.A (Greek eCommerce Association) Παναγιώτη Γκεζερλή, μια σειρά επιχειρήσεων αναζητεί τρόπους να στήσει θυγατρικές στο εξωτερικό, αφενός μεν για να μην αντιμετωπίζουν προβλήματα στις εξαγωγές τους, αφετέρου δε, για να συνεχίζουν να πωλούν διαδικτυακά τα προϊόντα τους. «Εχουν κινδυνέψει να κλείσουν e-shops για 100 και 200 ευρώ, επειδή δεν μπορούσαν να πληρωθούν οι υπηρεσίες φιλοξενίας (hosting) στο εξωτερικό», παραδέχεται ο κ. Γκεζερλής, επικαλούμενος περιπτώσεις ιδιοκτητών που αναζητούσαν φίλους και γνωστούς σε χώρες όπως οι ΗΠΑ, η Αγγλία και η Γερμανία, προκειμένου να πληρώσουν μέσω των δικών τους πιστωτικών καρτών τις υπηρεσίες φιλοξενίας ενός site στο εξωτερικό.
Η κρίση αυτή, βέβαια, κάποιους τους έχει καταβαραθρώσει, ενώ κάποιους τους έχει απογειώσει θεαματικά. Σύμφωνα με τον επικεφαλής της Viva Payments, Χάρη Καρώνη, με εξαίρεση τα σούπερ μάρκετ και τα φαρμακεία, όλη η άλλη αγορά έχει υποχωρήσει 60% έως 90%. Η ακτοπλοΐα έχει υποχωρήσει 80%, τα θεάματα 90% (με εξαίρεση τον κινηματογράφο, που βρίσκεται στο -75%), οι πωλήσεις ρουχισμού κατά 90%, η παροχή δικηγορικών και ιατρικών υπηρεσιών κατά 50%. Η Viva Payments είναι εταιρεία εκκαθάρισης συναλλαγών και εξυπηρετεί πάνω από 5.500 επαγγελματίες καταστηματάρχες
Καθημερινή