Μετ’ εμποδίων αναμένεται να ξεκινήσει η εφαρμογή του προγράμματος διετούς προσχολικής υποχρεωτικής εκπαίδευσης. Σύμφωνα με πληροφορίες της “δ” πραγματοποιήθηκαν συνολικά 257 εγγραφές στα νηπιαγωγεία εκ των οποίων οι 195 στην πόλη της Ρόδου, οι 33 στην Ιαλυσό, οι 15 στ’ Αφάντου, οι πέντε στη Λάρδο, οι πέντε στο Γεννάδι και οι τέσσερις στην Παστίδα.
Και ενώ ο Δήμος της Ρόδου είναι μεταξύ των 114 πανελληνίως που έχουν ενταχθεί στη δεύτερη φάση της εφαρμογής του προγράμματος από το σχολικό έτος 2019-2020, δεν είχε λυθεί το πρόβλημα της έλλειψης χώρων. Στην τελευταία συνεδρίαση του δημοτικού συμβουλίου Ρόδου, στις 3 Ιουλίου, εγκρίθηκε η εισήγηση του αρμόδιου αντιδημάρχου, Ι. Κορωναίου για την προσωρινή παραχώρηση και διάθεση της χρήσης κατάλληλων χώρων (αίθουσες διδασκαλίας) υφιστάμενων και λειτουργούντων σχολικών μονάδων α/θμιας και β/θμιας εκπαίδευσης σε νηπιαγωγεία του Δήμου Ρόδου, για την εφαρμογή της υποχρεωτικής δίχρονης προσχολικής εκπαίδευσης. Βρέθηκαν δηλαδή κάποιες αίθουσες σε σχολεία και νηπιαγωγεία για να φιλοξενηθούν τα παιδιά των προνηπίων, ενώ θα χρειαστούν άλλες εννέα αίθουσες προκάτ.
Ωστόσο, δεν είναι εφικτό να γίνει έγκαιρα μέσω του «Οργανισμού Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.,» όπως προβλέπεται η προμήθεια των αιθουσών, τουλάχιστον όχι πριν την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Γι’ αυτό το λόγο ίσως να υπάρξει πρόβλημα με τα παιδιά της Παστίδας και της Λάρδου. Ένα άλλο πρόβλημα έχει να κάνει με τον εξοπλισμό των αιθουσών που έχουν εξασφαλιστεί, καθώς προβλέπεται και πάλι να γίνει μέσω του «Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.», πράγμα που σημαίνει ότι θα είναι χρονοβόρες οι διαδικασίες. Ο οργανισμός αναθέτει την ευθύνη για την προμήθεια του εξοπλισμού στους Δήμους, χωρίς ωστόσο να προβλέπεται να μπορούν να προβούν σε τέτοιες εξοπλιστικές δαπάνες. Οι ανάγκες σε εκπαιδευτικό προσωπικό, αναμένεται παρ’ όλα αυτά να λυθούν μέσω νέων προσλήψεων ή την τοποθέτηση έκτακτου προσωπικού (αναπληρωτών) από το υπουργείο Παιδείας.
Σύμφωνα με κ. Γιώργο Γκουτζιαμάνη, μέλος του υπηρεσιακού συμβουλίου πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης Δωδεκανήσου, υπήρχε ανάγκη για την εφαρμογή του μέτρου το οποίο μόνο θετικά αποτελέσματα μπορεί να έχει.
«Ήταν ένα πάγιο αίτημα εδώ και χρόνια για την εφαρμογή του μέτρου της διετούς προσχολικής αγωγής από την Ομοσπονδία μας ώστε να μπορούν οι μαθητές από τα τέσσερά τους χρόνια να φοιτούν στη δημόσια εκπαίδευση. Είναι ωφέλιμο από πολλές απόψεις. Είναι ένα σκαλοπάτι για να μπορέσουν. Εμείς πιέζαμε πάντα για την έγκαιρη προετοιμασία του Δήμου, χωρίς όμως να υπάρχει αποτέλεσμα. Θεωρήσαμε ότι δεν έπρεπε να αφήσουμε άλλο χρόνο να πάει χαμένος και να ξεκινήσουμε με τα όποια προβλήματα, τα οποία βέβαια πρέπει να διορθωθούν στην πορεία. Να σημειώσουμε ωστόσο ότι βασικό μας αίτημα είναι να δημιουργηθούν νέα σχολεία, να χτιστούν νέα κτήρια για να στεγάσουν τα νηπιαγωγεία και τα δημοτικά, πράγμα που ανήκει στην ευθύνη όχι μόνο του Δήμου, αλλά και της πολιτείας», είπε ο κ. Γκουτζιαμάνης.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι την απόφαση για την ένταξη της Ρόδου στο δεύτερο κύμα της εφαρμογής του μέτρου, πάρθηκε από την αρμόδια τριμερή επιτροπή μειοψηφούντος του δημάρχου Ρόδου, ο οποίος επεσήμανε ότι δεν μπορούν οι υφιστάμενες υποδομές να ανταποκριθούν στις υπάρχουσες ανάγκες. «Το κεντρικό κράτος πετάει το μπαλάκι στους δήμους, για την εφαρμογή ενός μέτρου που απαιτεί συγκεκριμένες υποδομές. Για το λόγο αυτό, η θέση του Δήμου μας ήταν να ενταχθεί η Ρόδος στην τρίτη φάση του προγράμματος τη σχολική περίοδο 2020-2021», δήλωσε στη “δ” ο κ. Κορωναίος.
Σημειώνεται ότι από το 2018-19, ξεκίνησε η υλοποίηση της δίχρονης υποχρεωτικής προσχολικής εκπαίδευσης, με στόχο να εξαπλωθεί στο σύνολο των δήμων σε βάθος τριετίας. Οι δήμοι εντάσσονται στο πρόγραμμα μετά από ομόφωνη θετική εισήγηση των τριμερών επιτροπών και των περιφερειακών διευθυντών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης σε εφαρμογή του άρθρου 33 του νόμου 4521/2018.
Ειδικότερα, όπως ορίζει ο νόμος, η φοίτηση των νηπίων, που συμπληρώνουν την 31η Δεκεμβρίου του έτους εγγραφής την ηλικία των 4 ετών, γίνεται υποχρεωτική σταδιακά από το ερχόμενο σχολικό έτος, κατά δήμους, οι οποίοι ορίζονται με κοινή απόφαση των υπουργών Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων και Οικονομικών και ύστερα από εισήγηση των οικείων περιφερειακών διευθυντών πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Η σχετική εισήγηση διατυπώνεται μετά από γνώμη της τριμερούς επιτροπής. Η τριμερής επιτροπή αποτελείται από τους οικείους διευθυντές πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ως προέδρους, τους οικείους δημάρχους και τους προέδρους των οικείων συλλόγων εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ως μέλη.