Συνέντευξη
στο Δαμιανό Αθανασίου
Σε αποκλειστική συνέντευξή του προς την «δημοκρατική» ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης δίνει σαφείς απαντήσεις σε όλα τα «καυτά» προβλήματα, που αντιμετωπίζουν τα νησιά μας, ταυτόχρονα, όμως, παίρνει θέση και στα θέματα που απασχολούν τρεχόντως την κεντρική πολιτική σκηνή.
Ειδικότερα ο κ. Μιλτ. Βαρβιτσιώτης, δηλώνει:
• Για την Κυβέρνηση: Θα συνεχίσει να κάνει τη δουλειά της, ιδιαίτερα στο πεδίο των μεταρρυθμίσεων και την αποκατάσταση των κοινωνικών αδικιών.
• Για την εκλογή Προέδρου της Δημοκρατίας: Αυτή η Βουλή πρέπει να εκλέξει Πρόεδρο.
• Για τις πρόωρες εκλογές: Θα ανακοπεί η πορεία των μεταρρυθμίσεων και θα προκληθεί τεράστια ανησυχία στο εξωτερικό και στο εσωτερικό.
• Για την λαθρομετανάστευση: Εχουν ληφθεί όλα τα απαραίτητα μέτρα για τον περιορισμό της, την προστασία των θαλάσσιων συνόρων της χώρας και την διάσωση ανθρωπίνων ζωών στη θάλασσα.
• Για την επιδημία «έμπολα»: Εχουν ληφθεί ήδη όλα τα απαραίτητα μέτρα, αν και η χώρα μας δεν συγκαταλέγεται στις χώρες υψηλής επικινδυνότητας.
• Ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες: Με νομοθετική ρύθμιση διασφαλίζεται η απρόσκοπτη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση των νησιών.
• Μεταφορά νερού στα άνυδρα νησιά: Δίνεται οριστική λύση στο πρόβλημα μέσω των αφαλατώσεων.
• Θαλάσσιος τουρισμός: Η χώρα μας από φέτος ακολουθεί τη σωστή ρότα και τα οφέλη έχουν αρχίσει ήδη να γίνονται εμφανή.
Αναλυτικά η συνέντευξη του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτ. Βαρβιτσιώτη:
• Κύριε υπουργέ, η Κυβέρνηση πήρε ψήφο εμπιστοσύνης και ταυτόχρονα έθεσε ένα τέλος σε διάφορα σενάρια. Ποιο είναι το μέλλον που προδιαγράφεται από εδώ και πέρα;
Η ψήφος εμπιστοσύνης είχε δύο στόχους: Πρώτον να αναδείξει το Κυβερνητικό έργο και, δεύτερον, να σφυρηλατήσει ακόμα πιο πολύ τη συνοχή της κοινοβουλευτικής πλειοψηφίας. Η Κυβέρνηση αυτή σχεδιάζει την απεμπλοκή της χώρας από το μνημόνιο και τη διαπραγμάτευση για το χρέος, ενώ υλοποιούμε ένα μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα, το οποίο δεν έχει ξαναδεί η χώρα. Αντίθετα η αντιπολίτευση, όπως φαίνεται, όχι μόνο δεν αναλαμβάνει τις ευθύνες της, αλλά δηλητηριάζει την πολιτική ζωή του τόπου με αστήρικτες κατηγορίες.
Η Κυβέρνηση, λοιπόν, θα συνεχίσει να κάνει τη δουλειά της, ιδιαίτερα στο πεδίο των μεταρρυθμίσεων και την αποκατάσταση των κοινωνικών αδικιών. Έχουμε μπροστά μας τον νόμο για τα συνδικαλιστικά σωματεία και τα προνόμια των συνδικαλιστών, έχουμε την κατάργηση εισφορών προς τρίτους. Και ο κάθε υπουργός έχει γεμάτη ατζέντα στον τομέα του.
• Πιστεύετε ότι θα καταστεί δυνατή η εκλογή νέου Προέδρου της Δημοκρατίας, ώστε να αποφευχθεί η διεξαγωγή πρόωρων εκλογών;
Πιστεύω ότι αυτή η Βουλή πρέπει να εκλέξει Πρόεδρο και με αυτό τον τρόπο να καταδείξει την αποφασιστικότητα του πολιτικού κόσμου να διαφυλάξει τη συνταγματική τάξη και την αταλάντευτη ευρωπαϊκή πορεία της χώρας. Είναι επίσης εξαιρετικά κρίσιμο ο Πρόεδρος να είναι ένα πρόσωπο το οποίο να μπορεί να ενώνει, στην κρίσιμη περίοδο που διανύουμε.
• Αν τελικώς οδηγηθεί η χώρα σε πρόωρες εκλογές, ποιες θα είναι, κατά την κρίση σας, οι αρνητικές επιπτώσεις;
Κανείς δεν μπορεί να ξέρει τις επιπτώσεις. Και μόνο το ενδεχόμενο να ανακοπεί η πορεία των μεταρρυθμίσεων προκαλεί τεράστια ανησυχία στο εξωτερικό και στο εσωτερικό, και ιδιαίτερα στις αγορές και το χρηματιστήριο, όπως είδαμε τις τελευταίες ημέρες.
• Το πρόβλημα με την είσοδο στη χώρα παράνομων μεταναστών οξύνεται. Υπάρχουν προοπτικές αντιμετώπισής του και ποιες είναι αυτές;
Ως Ελληνική Κυβέρνηση έχουμε εξαντλήσει όλες τις δυνατότητες. Καθημερινά, οι άνδρες και οι γυναίκες του Λιμενικού καταβάλλουν υπεράνθρωπες προσπάθειες, υπηρετώντας δύο ταυτόχρονα αποστολές: την προστασία των θαλασσίων συνόρων και τη διάσωση ανθρωπίνων ζωών στη θάλασσα.
Από την πλευρά μας πραγματοποιήσαμε τον επονομαζόμενο «Λιμενικό Καλλικράτη», τον πρώτο συνολικό εξορθολογισμό του Λιμενικού Σώματος από το 1927. Βασικός μας γνώμονας ήταν η στελέχωση ακριτικών περιοχών και η θωράκιση των συνόρων μας. Παράλληλα, προχωράμε στην ενίσχυση του Λιμενικού και σε ανθρώπινο δυναμικό, με την κατάταξη νέων αξιωματικών, υπαξιωματικών και λιμενοφυλάκων. Την ίδια στιγμή, υλοποιήσαμε ένα πρωτοφανές εξοπλιστικό πρόγραμμα, συνολικού ύψους 71,433,000 ευρώ, με ευρωπαϊκούς πόρους. Ο σχεδιασμός μας τώρα, για την επόμενη προγραμματική περίοδο, είναι η αξιοποίηση εξοπλιστικών προγραμμάτων που να έχουν σχέση και με την ηλεκτρονική παρακολούθηση , ώστε να ελαχιστοποιήσουμε τις άπειρες “ανθρωπό –ώρες” και την φθορά των σκαφών που σήμερα κοστίζουν πολλά χρήματα στον Έλληνα φορολογούμενο.
Η αλήθεια είναι ότι Λιμενικό Σώμα δεν ήταν σχεδιασμένο και δεν ήταν εξοπλισμένο για να επιτελέσει αυτό το έργο σε τόσο μεγάλο εύρος και διάρκεια, όπως γίνεται σήμερα. Αν δεν είχαμε προχωρήσει στην εντατικοποίηση των περιπολιών και αν δεν είχαμε εμπλέξει και το Πολεμικό Ναυτικό στην διαδικασία επιτήρησης των θαλασσίων συνόρων, το κύμα αυτό θα ήταν διπλάσιο απ’ ότι είναι.
Το ζήτημα της παράνομης μετανάστευσης, όμως, δεν είναι Ελληνικό. Είναι, κυρίως, Ευρωπαϊκό. Γι αυτό και συνεχίζουμε να το αναδεικνύουμε σε όλα τα κρίσιμα ευρωπαϊκά συμβούλια, θέτοντας στην κορυφή της ευρωπαϊκής ατζέντας την χρηματοδότηση των επιχειρήσεων του Λιμενικού. Είμαι βέβαιος ότι με τον νέο Πρόεδρο Γιούνκερ και φυσικά με τον αρμόδιο Επίτροπο Δημήτρη Αβραμόπουλο, η ενίσχυση θα είναι πολύ μεγαλύτερη.
• Μήπως το πρόβλημα που δημιουργεί η επιδημία «έμπολα» καθιστά επιβεβλημένη την λήψη πρόσθετων μέτρων, κυρίως στα νησιά του Αιγαίου και ποια θα ήταν αυτά;
Έχουμε λάβει όλα τα απαραίτητα μέτρα, για να αντιμετωπίσουμε την εξάπλωση της επιδημίας. Ήδη έχουμε αποστείλει σε όλες τις Λιμενικές αρχές των νησιών μας ενημερωτικές εγκυκλίους με οδηγίες για τα μέτρα πρόληψης, ενώ διανείμαμε προστατευτικό υγειονομικό εξοπλισμό στο προσωπικό τους και τα πληρώματα των περιπολικών σκαφών. Παρακολουθούμε στενά την εξέλιξη αυτού του πολύ σοβαρού ζητήματος, σε συνεργασία με όλες τις άλλες αρχές. Να ξεκαθαρίσω πάντως ότι η χώρα μας δε συγκαταλέγεται στις χώρες υψηλής επικινδυνότητας.
• Θα υπάρξει πρόβλημα στο Νότιο Αιγαίο τον χειμώνα με τα ακτοπλοϊκά δρομολόγια; Ποιο είναι το σχέδιο αντιμετώπισής του, σε περίπτωση που τυχόν υπάρξει;
Το καράβι, σχεδόν κάθε ημέρα και για όλη τη διάρκεια του χρόνου, είναι η πύλη μέσα από την οποία ένα νησί μπορεί να τραφεί, να εξάγει, και να δώσει ζωή στην αγροτική του παραγωγή, στη βιοτεχνία του και στον τουρισμό του. Εμείς, από την πρώτη στιγμή, προχωρήσαμε σε ενέργειες εξορθολογισμού των Ακτοπλοϊκών μας συνδέσεων. Στόχος μας δεν είναι μόνο να διασφαλίσουμε ότι πιάνουν τόπο τα χρήματα που δαπανά ο Έλληνας φορολογούμενος για τις θαλάσσιες συγκοινωνίες. Είναι, κυρίως, να ενδυναμώσουμε τις αναπτυξιακές δυνατότητες των νησιών μας. Να βάλουμε ένα στοπ στα φαινόμενα απομονωτισμού τους. Γι αυτό το λόγο, εισάγαμε τον περασμένο Ιούλιο νομοθετική ρύθμιση που διασφαλίζει την απρόσκοπτη συγκοινωνιακή εξυπηρέτηση μεταξύ των νησιών, ενώ όταν παρατηρήθηκαν φαινόμενα ασυνέπειας από συγκεκριμένη εταιρεία στο Β. Αιγαίο προχώρησα σε αποφασιστικές ενέργειες για να αποκαταστήσω τη συγκοινωνία, χωρίς να λογαριάσω προσωπικό κόστος. Το ίδιο θα κάνω οπουδήποτε αλλού χρειαστεί.
• Η μεταφορά νερού στα άνυδρα νησιά είναι, σίγουρα, πολύ δαπανηρή. Υπάρχει «plan B»; Τι γίνεται με τα εργοστάσια αφαλάτωσης;
Σίγουρα είναι δαπανηρή. Αξίζει να σας πω ότι μόνο φέτος η Γενική Γραμματεία Αιγαίου έχει δαπανήσει πάνω από 1.600.000 ευρώ για μεταφορά νερού στα άνυδρα νησιά της Δωδεκανήσου που δεν λειτουργούν οι μονάδες αφαλάτωσης. Και να φανταστείτε ότι τα νούμερα τις προηγούμενες χρονιές ήταν ακόμη μεγαλύτερα!
Η δική μας στρατηγική επιλογή είναι η αξιοποίηση των μονάδων αφαλάτωσης. Αυτό συζητήσαμε και με τον νέο Περιφερειάρχη στην τελευταία συνάντησή μας. Γνωρίζω τα προβλήματα που υπάρχουν. Τα έχω δει από κοντά τόσο στην Πάτμο όσο και στους Λειψούς, στη Σύμη και αλλού. Και δεν είναι μόνο ζήτημα της Δωδεκανήσου. Τον Αύγουστο η κοσμοπολίτικη Μύκονος κινδύνεψε να μείνει από νερό και καταφέραμε ως Υπουργείο, να βρούμε λύση μέσω αφαλάτωσης. Από την πλευρά μας, έχουμε εκπονήσει ήδη το σχέδιο που όχι μόνο θα αποκαθιστά, αλλά και θα επεκτείνει τη λειτουργία μονάδων αφαλάτωσης στα νησιά που δεν έχουν. Από το νέο χρόνο φιλοδοξούμε, με αυτόν τον τρόπο, να δώσουμε οριστική και μόνιμη λύση σε ένα βασικό ζήτημα πολλών νησιών μας.
• Πιστεύετε ότι ο θαλάσσιος τουρισμός θα πάει το 2015 καλύτερα; Αισιοδοξείτε, γενικώς, για το μέλλον του ελληνικού τουρισμού;
Αισιοδοξώ γιατί ως χώρα διαθέτουμε σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα που μπορούν να μας καταστήσουν παγκόσμιους πρωταγωνιστές: πολυνησία, σπάνιο φυσικό κάλλος, πολιτιστική κληρονομιά. Τα Δωδεκάνησα αποτελούν το καλύτερο παράδειγμα.
Γι’ αυτό ως Υπουργείο Ναυτιλίας έχουμε προχωρήσει σε σημαντικά βήματα. «Απενεχοποιήσαμε» το γιώτινγκ, δημιουργώντας ένα ανταγωνιστικό θεσμικό πλαίσιο που προσελκύει σκάφη αναψυχής στις θάλασσές μας. Μεταξύ άλλων, καταργήσαμε την ερασιτεχνική άδεια αλιείας του σκάφους, που ήταν μια πολύ μεγάλη επιβάρυνση. Απελευθερώσαμε τις μισθώσεις των σκαφών, εισαγάγαμε τη μικτή χρήση ανάμεσα σε ιδιωτικό και επαγγελματικό σκάφος, ώστε ο καθένας θα μπορεί να νοικιάζει το σκάφος του, και καταργήσαμε μια σειρά από γραφειοκρατικές διαδικασίες. Δε λέω ότι τα πράγματα με ένα νόμο γίνανε με μαγικό τρόπο καλύτερα. Υπάρχουν υποδομές που πρέπει να φτιάξουμε. Οφείλουμε να βελτιώσουμε τις υποδομές μας στις μαρίνες και να αναπτύξουμε ακόμα περισσότερο τις υπηρεσίες που παρέχουμε. Η χώρα μας από φέτος ακολουθεί τη σωστή ρότα και τα οφέλη έχουν αρχίσει ήδη να γίνονται εμφανή.
Η τουριστική ανάπτυξη, όμως, προϋποθέτει συνεργασία και από τους τοπικούς φορείς, τους τοπικούς επιχειρηματίες, τους ανθρώπους που θα υποδεχθούν τον τουρισμό. Κανένας μας σήμερα δεν πρέπει να υποτιμά την αυξανόμενη κίνηση από την πλευρά της Τουρκίας. Τα παράλια της Τουρκίας έχουν αλλάξει όψη, φιλοξενούν εκατομμύρια τουρίστες πλέον και είναι ένας από τους δημοφιλέστερους προορισμός του πλανήτη με εκατομμύρια τουρίστες και επιχειρηματικούς επισκέπτες. Πλέον, εκείνο που πρέπει να κοιτάξουμε είναι το πώς θα εκμεταλλευθούμε εμείς αυτούς τους ανθρώπους που είναι στη γειτονιά μας. Πώς, δηλαδή, θα τους προσελκύσουμε εμείς.