Η συμφωνία της κυβέρνησης με τους πιστωτές στέλνει ένα θετικό μήνυμα για την ελληνική οικονομία, σε μια περίοδο που η αποκατάσταση της εμπιστοσύνης σε αυτήν αποτελεί μέγα ζητούμενο για όλους μας, παρά τα πολλά “αγκάθια” και τις εκκρεμότητες», δήλωσε ο πρόεδρος του ΕΒΕΠ κ. Βασίλης Κορκίδης.
Όπως τόνισε, κυβέρνηση και πιστωτές κατέληξαν σε συμφωνία, επί των βασικών παραμέτρων της αξιολόγησης, «υπό την πίεση βεβαίως και των αρνητικών συνεπειών που θα επέρχονταν από πιθανή μη ολοκλήρωση της προβλεπόμενης, έως τα τέλη του χρόνου ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών. Μεταξύ των μερών, επήλθε ένας επώδυνος συμβιβασμός, κυρίως επί του φλέγοντος ζητήματος των πλειστηριασμών της πρώτης κατοικίας, ενώ η ελληνική πλευρά τόνισε, ότι επιτεύχθηκε συμφωνία για το σύνολο των 48 προαπαιτούμενων μέτρων του πρώτου πακέτου.
Παρόλα αυτά, αρκετές εκκρεμότητες συνεχίζουν να υφίστανται, όσον αφορά στο νέο καθεστώς διευθέτησης των μη εξυπηρετούμενων ανοιγμάτων/δανείων, με τη μετάθεση της οριστικής επίλυσης του συγκεκριμένου ζητήματος στη διάρκεια του Δεκεμβρίου.
Με τη μέχρι στιγμής διαθέσιμη πληροφόρηση, εκτιμάται πως θα κατατεθεί σχετικό Νομοσχέδιο για τον καθορισμό του είδους των μη εξυπηρετούμενων δανείων (επιχειρηματικά, στεγαστικά και καταναλωτικά), που θα μπορούν να πωληθούν σε ξένα επενδυτικά κεφάλαια (funds). Μάλιστα, για τα επιχειρηματικά, για τα οποία υπάρχει και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον, θα θεσπιστούν ειδικά κριτήρια, μεταξύ των οποίων ο κλάδος της οικονομίας στον οποίο εντάσσεται το δάνειο, που θα διαδραματίζει σημαντικό ρόλο στη διαδικασία εξεύρεσης λύσης».
Εν τω μεταξύ, το ΕΒΕΠ, στο πλαίσιο ενημέρωσης των επιχειρήσεων-μελών του επισημαίνει τις βασικές διατάξεις του πολυνομοσχεδίου, που κλείνει την πρώτη λίστα με τα προαπαιτούμενα και θα πρέπει να ψηφιστεί, έως σήμερα το βράδυ στη Βουλή, ώστε να «ξεκλειδώσουν» τα 10 δισ. ευρώ, τα οποία προορίζονται για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τα 2 δισ. ευρώ για την κάλυψη των ληξιπρόθεσμων οφειλών του Δημοσίου προς τους ιδιώτες.
Ειδικότερα, περιλαμβάνει:
• Στο δεύτερο κεφάλαιο του σχεδίου Νόμου που αφορά στην τροποποίηση των διατάξεων του Νόμου 3869/2010 (Νόμος Κατσέλη) για την προστασία της πρώτης κατοικίας, όπως σημειώνει η αιτιολογική έκθεση, τίθενται ειδικότεροι όροι και προϋποθέσεις για την προστασία της κύριας ή μοναδικής κατοικίας του οφειλέτη κατά τη διαδικασία ρύθμισης με απαλλαγή από τις οφειλές του. Ο τελευταίος, μπορεί έως τις 31 Δεκεμβρίου του 2018, να υποβάλει στο δικαστήριο πρόταση εκκαθάρισης, ζητώντας να εξαιρεθεί από την εκποίηση το ακίνητο υπό συγκεκριμένες και σαφείς προϋποθέσεις, δηλαδή το διαθέσιμο οικογενειακό του εισόδημα να μην υπερβαίνει τις εύλογες δαπάνες διαβίωσης, προσαυξημένες κατά 70% και η αντικειμενική αξία της κατοικίας κατά το χρόνο συζήτησης της αίτησης να μην υπερβαίνει τις 180.000 ευρώ για τον άγαμο οφειλέτη, προσαυξημένη κατά 40.000 ευρώ για τον έγγαμο οφειλέτη και κατά 20.000 ευρώ ανά τέκνο και μέχρι τρία τέκνα. Ακόμα, όσον αφορά στις δανειακές οφειλές, ο δανειολήπτης πρέπει να υπήρξε συνεργάσιμος, κατά το χρόνο της αρχικής καθυστέρησης του δανείου. Αυξημένη προστασία αναγνωρίζεται στους οφειλέτες ενυπόθηκων στεγαστικών δανείων, εφόσον το διαθέσιμο οικογενειακό τους εισόδημα δεν ξεπερνά ή είναι ίσο των εύλογων δαπανών διαβίωσης και η αντικειμενική αξία της κύριας κατοικίας κατά το χρόνο συζήτησης της αίτησης δεν υπερβαίνει τις 120.000 ευρώ για τον άγαμο οφειλέτη, προσαυξημένη κατά 40.000 ευρώ για τον έγγαμο οφειλέτη και κατά 20.000 ευρώ ανά τέκνο και μέχρι τρία τέκνα.
Σε ό, τι αφορά τις φορολογικές διατάξεις, προβλέπει:
• Ειδικό τέλος 5 λεπτών σε κάθε στήλη τυχερού παιγνιδιού του Ο.Π.Α.Π. Πρόκειται για το βασικό ισοδύναμο μέτρο που θα αντικαταστήσει την κατάργηση του 23% Φ.Π.Α. στην ιδιωτική εκπαίδευση. Από το τέλος αυτό εκτιμάται ότι, θα εισπραχθούν έσοδα 350-450 εκατ. ευρώ.
• Ειδικό φόρο 30 λεπτών σε κάθε λίτρο κρασιού. Στόχος είναι από το μέτρο να εισπραχθούν έσοδα 110 εκατ. ευρώ και να λειτουργήσει, ως πρόσθετο ισοδύναμο για την κάλυψη των απωλειών στα έσοδα από την κατάργηση του 23% ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση.
• Τα ανείσπρακτα ενοίκια, δεν θα εκχωρούνται στο Δημόσιο, αλλά θα φορολογούνται στο φορολογικό έτος είσπραξής τους.
• Η σταδιακή εξάλειψη έως 1.1.2018 του χρονικού περιθωρίου των 30 ημερών, το οποίο ισχύει σήμερα για εξόφληση δόσης ληξιπρόθεσμης οφειλής, προκειμένου ο οφειλέτης να μην τίθεται εκτός της ρύθμισης των 100 δόσεων. Όποιος έχει ενταχθεί στη ρύθμιση των 100 δόσεων, δεν θα μπορεί να ζητήσει να τακτοποιήσει τις τρέχουσες οφειλές του σε 12 δόσεις, εκτός κι αν αποδείξει στην εφορία, ότι χρειάζεται τη διευκόλυνση της πάγιας ρύθμισης.
• Περιορισμό στα δύο χρόνια της θητείας του νέου επικεφαλής της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Εσόδων, αντί για πέντε χρόνια που είναι σήμερα.
• Επιτρέπεται στην ΕΛ.ΣΤΑΤ. να αντλεί στοιχεία, που μέχρι τώρα καλύπτονταν από φορολογικό απόρρητο.
• Θωρακίζονται νομικά οι φοροελεγκτές για υποθέσεις, που δεν πρόλαβαν να ελέγξουν.
Ακόμη, πλησιάζει η ώρα της πληρωμής για 30.000 επιχειρήσεις από την εκ των υστέρων αύξηση των προκαταβολών φόρου από το 80% στο 100%, η οποία ψηφίστηκε το καλοκαίρι. Η Διεύθυνση Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης (ΔΗΛΕΔ) της Γ.Γ.Δ.Ε. αναμένεται να αναρτήσει, έως το τέλος της εβδομάδας νέα εκκαθαριστικά, με τα οποία τα νομικά πρόσωπα θα καλούνται να πληρώσουν πρόσθετο φόρο 300.000.000 ευρώ, εξαιτίας της αυξημένης προκαταβολής φόρου για τα κέρδη του περασμένου έτους.
Ο συγκεκριμένος φόρος θα πρέπει να καταβληθεί σε δύο ισόποσες δόσεις, η πρώτη, έως το τέλος Νοεμβρίου και η επόμενη, έως το τέλος Δεκεμβρίου, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται αυξημένες πιέσεις στη ρευστότητα των επιχειρήσεων, την ώρα που τα capital controls παραμένουν σε ισχύ, θέτοντας σοβαρά προσκόμματα στην επιχειρηματικότητα.