Συνέντευξη
στην Πέγκυ Ντόκου
Αποκαλυπτικός για την πορεία της τουριστικής περιόδου αλλά και για τον τρόπο που επιβάλλεται ο φόρος διανυκτέρευσης εμφανίζεται ο διευθύνων σύμβουλος της ALDEMAR RESORTS κ. Αλέξανδρος Αγγελόπουλος. Σε μια συνέντευξη εφ όλης της ύλης, στη «δημοκρατική» μιλάει για την σεζόν, τις προκρατήσεις, τις αγορές αλλά και την ‘φοροκαταιγίδα’, που επίκειται στα νησιά μας.
Η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Αγγελόπουλε, θα ήθελα να ξεκινήσουμε από την σεζόν που έκλεισε και να ζητήσω από εσάς ένα σχόλιο. Είστε ικανοποιημένος;
Ήταν μια ‘καλή’ σεζόν αλλά από ποια άποψη. Είχαμε αρκετούς επισκέπτες. Όπως αντιλαμβάνεστε επειδή εμείς τουλάχιστον οι ξενοδόχοι, δεν μπορούμε να μετράμε ‘κεφάλια’ αλλά διανυκτερεύσεις, πρέπει να κάνουμε ταμείο για να σας πούμε εάν στο τέλος, αυτοί που ήρθαν, έμειναν αρκετά και ξόδεψαν αρκετά. Η αίσθηση, γενικά που υπάρχει είναι ότι κάναμε μια καλή χρονιά και ότι συνολικά το αποτέλεσμα θα είναι έστω και οριακά θετικό. Τώρα, αν ήθελα να είμαι λίγο περισσότερο αυστηρός, θα σας έλεγα ότι γενικότερα, η κίνηση αυτή που έχουμε πια, θα είχε κάποιο νόημα και ουσία, εφόσον ήταν διασπαρμένη σε μεγαλύτερο χρονικό διάστημα. Άρα, το ζητούμενο πλέον είναι η επιμήκυνση της σεζόν. Και νομίζω ότι η Ρόδος ανήκει στις περιοχές της Ελλάδας, που μπορούν άνετα να μιλάνε για οχτώ ή εννιά μήνες σεζόν, και όχι για το περιορισμένο εξάμηνο που κάνουμε αυτή την στιγμή.
• Ωστόσο, είναι κάτι που το συζητάμε χρόνια, αλλά στην πράξη δεν γίνεται τίποτα. Με το που μπαίνει ο Οκτώβριος, οι περισσότερες επιχειρήσεις σπεύδουν να κλείσουν. Οπότε για ποια επιμήκυνση μπορούμε να μιλάμε;
Η σεζόν είναι ένα περίεργο καθεστώς. Η χώρα έχει πολλά προβλήματα όπως π.χ. τα αεροδρόμια τα οποία δεν βρίσκονται ούτε σε καλή κατάσταση, ούτε η διαχείρισή τους είναι αυτή που τους αρμόζει και βεβαίως δεν έχουν το πτητικό έργο που θα θέλαμε. Είμαστε η χώρα η οποία δεν έχει δικές της αεροπορικές εταιρείες παρά μόνον μία και είμαστε η χώρα, που όταν κάνει συζήτηση για να φέρει μεγαλύτερο πτητικό έργο στο τέλος καταλήγουμε να μην αντιλαμβανόμαστε ποιο είναι το συμφέρον του συμβαλλόμενου. Κρατείστε αυτή την λέξη, διότι δεν μπορούμε να μιλάμε μόνο για το τι θέλουμε εμείς. Σε μια συμφωνία πρέπει να δούμε και το συμφέρον όλων των πλευρών που πρέπει να ικανοποιούνται. Κι εμείς δεν το ικανοποιούμε αυτό.
• Ποια είναι τα πρώτα μηνύματα μετά την έκθεση του Λονδίνου που ουσιαστικά αποτελεί και ‘βαρόμετρο’ για την εικόνα που θα έχει η επόμενη τουριστική σεζόν;
Υπάρχει μια αισιοδοξία, μια απόλυτα δικαιολογημένη αισιοδοξία. Η κίνηση αυτή την στιγμή σε επίπεδο προκρατήσεων είναι θετική. Τα πράγματα που πρέπει να συγκρατούμε είναι ότι η κίνηση που παρατηρείται σε αυτό το χρονικό σημείο δείχνει τάση αλλά δεν δείχνει αποτέλεσμα. Το αποτέλεσμα μπορούμε να το κρίνουμε μόνο προς το τέλος. Η τάση είναι θετική, που σημαίνει ότι σε επίπεδο προκρατήσεων έχουμε ένα αυξητικό ρυθμό, αλλά την ίδια ώρα αυτό που θα πρέπει να μας απασχολήσει είναι ότι αυτός ο ρυθμός έρχεται με τα λεγόμενα early bookings. Οπότε κρατάμε σαν πρώτο το θετικό momentum ενώ το δεύτερο που πρέπει να συγκρατήσουμε είναι ότι οι τιμές είναι με εκπτώσεις. Σαφέστατα με ένα τιμοκατάλογο που θεωρώ και θέλω να πιστεύω ότι έχει ανέβει σε ένα ποσοστό 4-5% για την αγορά. Το τρίτο στοιχείο είναι ότι υπάρχουν συνάδελφοι που συζητούν για στάση πωλήσεων (stop sales) θεωρώντας ότι πρέπει να ελέγξουν τον ρυθμό των early bookings ώστε να αποφύγουμε να γεμίσουν τα ξενοδοχεία με early bookings γιατί αυτό θα σημαίνει στο τέλος, οικονομική ζημιά.
• Υπάρχει όμως ενδιαφέρον από τους τουρίστες για την Ελλάδα;
Υπάρχει ενδιαφέρον για την Ελλάδα και σημειώστε ότι το 2016 θα κλείσει με περίπου 7,4 ημέρες μέση διάρκεια διαμονής από τους επισκέπτες μας. Αυτό το λέω, σε αντιδιαστολή με το 2008 που ήταν πραγματική χρονιά – ρεκόρ για την Ελλάδα γιατί η μέση διάρκεια παραμονής στην χώρα μας ήταν 11,4 ημέρες. Αυτό δίνει την αίσθηση ότι έρχεται μεν ο κόσμος αλλά μένει κατά 4 ημέρες λιγότερο από ότι το 2008. Γι αυτό να μην πανηγυρίζουμε χωρίς λόγο. Δεν μιλάμε για το 2017 γιατί δεν έχουμε ακόμη τελικά νούμερα αν και πρέπει να είμαστε στα ίδια περίπου επίπεδα με το 2016.
• Όσον αφορά το επίμαχο ζήτημα της επιβολής του φόρου διανυκτέρευσης, ακόμη δεν έχει ξεκαθαρίσει το τοπίο.
Το μόνο που έχει ξεκαθαρίσει είναι ότι δεν μπορούμε να τον αποφύγουμε. Αυτό που μένει να ξεκαθαρίσει είναι το πώς θα εφαρμοστεί, πως θα εισπραχθεί και πώς θα επικοινωνηθεί από την πλευρά των ξενοδόχων. Θα πρέπει δηλαδή να το προβάλλουν με τον καλύτερο και πιο έντονο τρόπο ότι δεν αποτελεί τέλος αφού δεν έχει καμία ανταποδοτικότητα αλλά αποτελεί φόρο του κράτους τον οποίο καλείται να πληρώσει ο επισκέπτης κατά την άφιξή του στην χώρα διότι δεν μπορεί να ενσωματωθεί στην τιμή. Να σας δώσω ένα μικρό παράδειγμα. Με μέση τιμή δωματίου τον Αύγουστο στα πεντάστερα ξενοδοχεία της Ελλάδας, στα 88 ευρώ, ο φόρος διανυκτέρευσης είναι 4 ευρώ και βεβαίως, αποτελούν ένα πολύ υψηλό ποσοστό.
Ειδικά για το Νότιο Αιγαίο, όπου υπάρχουν οι απίστευτες αντιθέσεις, άλλο να πας στην Κω ή στη Ρόδο κι άλλο να πας στη Μύκονο. Τα 4 ευρώ στα 500 ευρώ με τα 4 ευρώ στα 88 ευρώ είναι τεράστια διαφορά. Οπότε μιλάμε για μια αστοχία του νομοθέτη που δεν έχει καθίσει να δει τα πραγματικά δεδομένα του κλάδου. Και κατά τη γνώμη μου επειδή αυτό σε πολλές περιπτώσεις καταλήγει σε εγκληματικά επίπεδα όπως στις μικρότερες κατηγορίες καταλυμάτων, που πλήττονται καίρια και με τρόπο που για μένα δεν έχει να κάνει πια με το τι βγαίνει από την τσέπη του ξενοδόχου, αλλά το πόσο ελκυστικό είναι το προϊόν του συγκεκριμένου ξενοδόχου.
Αυτό θα πρέπει και οι τουρ οπερέιτορς να το επικοινωνήσουν στους πελάτες τους κι εμείς με την σειρά μας, στην άφιξη του πελάτη, στον χώρο της υποδοχής θα πρέπει ο επισκέπτης, με ξεκάθαρο τρόπο, να βλέπει τι είναι αυτό που καλείται να καταβάλει και για ποιο λόγο. Δεν πρέπει να περάσει ποτέ η εντύπωση ότι είναι κάποια επιβολή τιμής από την πλευρά του ξενοδόχου με πλάγιο τρόπο. Ο ξενοδόχος δεν κερδίζει τίποτα από αυτό.
• Οι φορείς του τουρισμού έχουν κάνει παρεμβάσεις για το τέλος διανυκτέρευσης. Η κυβέρνηση φαίνεται αποφασισμένη να το προχωρήσει.
Όλοι οι φορείς έχουν κάνει παρεμβάσεις. Κυρίως το ξενοδοχειακό επιμελητήριο έκανε μια απόλυτα σαφή παρέμβαση για το πώς επηρεάζει συνολικά τα μεγέθη του τουρισμού και την ανταγωνιστικότητά του, καθώς επίσης και την επίπτωση που θα έχει στα φορολογικά έσοδα του κράτους, σε σχέση με αυτό που ο νομοθέτης έχει φανταστεί. Είναι άλλο αυτό που έχει φανταστεί και άλλο αυτό που επιτυγχάνεται στην πραγματικότητα. Η απάντηση καλή ή κακή, στερείται λογικής και κατά τη γνώμη μου, στερείται αντικειμενικών στοιχείων. Είναι μια απάντηση που θα έδινε ο οποιοσδήποτε όταν δέχεται πίεση.
• Γνωρίζετε ότι από 1η Ιανουαρίου του 2018, έρχεται ‘φοροκαταιγίδα’ στα νησιά. Κατάργηση μειωμένου ΦΠΑ, αύξηση στα προϊόντα, φόρος διανυκτέρευσης….. Πώς θα μπορέσετε να πουλήσετε το προϊόν σας;
Θα σας κάνω μια εντελώς διαφορετική προσέγγιση. Στις ομιλίες που κάνω στα πανεπιστήμια, δίνω την ορολογία ‘οικονομία της φιλοξενίας’ αρνούμενος να μιλήσω για Τουρισμό. Στη συνείδηση του μέσου πολίτη ο Τουρισμός είναι η δουλειά που κάνω εγώ ως ξενοδόχος, ένα τουριστικό γραφείο, ενδεχομένως η κρουαζιέρα, μια αεροπορική εταιρεία… Η ‘οικονομία της φιλοξενίας’ έχει μέσα την προστιθέμενη αξία στο σύνολο της κοινωνίας στο σύνολο της τουριστικής δραστηριότητας. Ο περιφερειάρχης Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργος Χατζημάρκος, μου είπε κάποια στιγμή ότι το 85% της οικονομίας των νησιών προέρχεται από την δραστηριότητα του Τουρισμού. Και δεν μιλάμε πια για το ποια είναι η συνεισφορά του Τουρισμού στο ΑΕΠ αλλά για το τι αγγίζει. Όποια ‘φοροκαταιγίδα’ κι αν έρθει, πέραν του γεγονότος ότι ο άνθρωπος που το έχει κάνει δεν έχει βγάλει πανεπιστήμιο (άσχετα τι πιστεύει) έχει και μια εγκληματική επίπτωση για το πώς λειτουργούν σήμερα τα νησιά περισσότερο από άλλες περιοχές.