«Πολλές φορές τα τουρκικά αεροσκάφη που παραβιάζουν τον εθνικό εναέριο χώρο της Ελλάδας, έχουν θέσει σε κίνδυνο αεροπλάνα της πολιτικής αεροπορίας». Αυτό επισημαίνει ο Κωνσταντίνος Παπαγεωργίου, Αντιπτέραρχος ε.α. με εμπειρία πάνω από 30 χρόνια ως ελεγκτής ενάεριας κυκλοφορίας.
Από το 1978 έχει υπηρετήσει σε πολλές μονάδες προωθημένων επίγειων και ιπτάμενων ραντάρ. Εχει διατελέσει Αρχιελεγκτής αεροσκαφών στον Πόλεμο του Κόλπου στα Ιπτάμενα Radar του ΝΑΤΟ (AWACS) (Πολεμική Αποστολή, επιχείρηση «Dessert Storm») και έχει λάβει τιμητική διάκριση από τον Ανώτατο Στρατιωτικό Διοικητή του NATO στην Ευρώπη (SACEUR) για τις εξαιρετικές επιδόσεις του.
Όπως λέει χαρακτηριστικά, «οι Τούρκοι περνάνε σουβλάκι τα ίχνη των πολιτικών αεροσκαφών». Αυτό σημαίνει ότι τα τουρκικά μαχητικά παραβιάζουν αεροδιαδρόμους στους οποίους πετούν πολιτικά αεροπλάνα και πολλές φορές παραβιάζουν και τις τερματικές περιοχές των αεροδρομίων με αποτέλεσμα και στις δύο περιπτώσεις να δημιουργούνται άκρως επικίνδυνες καταστάσεις για τα πολιτικά αεροπλάνα.
Τέτοια περιστατικά εντοπίζονται κυρίως στα νησιά του ανατολικού Αιγαίου με αυξημένη εναέρια κυκλοφορία όπως στην Χίο, Κω, την Ρόδο, την Σάμο.
«Υπάρχει ενδεχόμενο σύγκρουσης» ισχυρίζεται ο κ. Παπαγεωργίου, τονίζοντας ότι «οι Τούρκοι δεν υποβάλλουν σχέδιο πτήσης». Την ίδια στιγμή, «το ΝΑΤΟ αναγνωρίζει το πρόβλημα που υπάρχει αλλά δεν παίρνει θέση, κρατάει ουδέτερη στάση, γνωρίζοντας ότι αποκλειστικά υπεύθυνος είναι ο εξ ανατολών γείτονας.
Ο ρόλος του ελεγκτή αεράμυνας είναι να δίνει στον Έλληνα πιλότο την αεροπορική εικόνα της περιοχής, τις σωστές κατευθύνσεις, ύψος, πορεία, ταχύτητα προκειμένου να έρθει στις παραμέτρους ώστε να πραγματοποιηθεί η διευκρίνηση και ενδεχομένως η αναχαίτιση του αεροσκάφους που έκανε την παράβαση. «Δηλαδή να βρεθεί πίσω του και στη σωστή απόσταση ώστε να μπορεί, ενδεχομένως, να χρησιμοποιήσει τα οπλικά συστήματα που διαθέτει το αεροσκάφος».
«Είναι ο ενορχηστρωτής της αναχαίτισης, έχει την ίδια αγωνία με τον πιλότο αλλά δεν πρέπει να του την μεταφέρει. Πρέπει να είναι έμπειρος, να μπορεί να μεταδώσει την εμπιστοσύνη στον χειριστή, να διαχειριστεί την ένταση και να δώσει σωστές οδηγίες. Είναι η ψύχραιμη φωνή την ώρα που η αδρεναλίνη ανεβαίνει στα ύψη και το άγχος είναι απεριόριστο»
Πηγή: CNN Greece