Ειδήσεις

Οι μαθητές μαθαίνουν για τους φόρους

Μαθήματα φορολογικής συνείδησης στα σχολεία • Τη νέα σχολική χρονιά θα ενταχθεί στην Α’ τάξη του Λυκείου το νέο μάθημα Οικονομικών

«Αγαπητέ μαθητή,

Αγαπητή μαθήτρια,

Καλώς ήρθες στο Εργαστήριο Δεξιοτήτων

Μαζί θα γνωρίσουμε τι είναι ο φόρος και θα μάθουμε γιατί είναι σημαντικός για την ομαλή

λειτουργία της πόλης μας και της χώρας μας και με ποιους τρόπους βελτιώνει τη ζωή μας.

Στο ταξίδι που θα κάνουμε θα χρειαστούμε πινέλα, χρώματα, χαρτόνια, μεγάλες δόσεις

φαντασίας και λίγη βοήθεια από τις λέξεις και τους αριθμούς.

Θα κατασκευάσουμε πόλεις, θα γνωρίσουμε επαγγέλματα, θα δημιουργήσαμε μια αφίσα, θα παίξουμε θέατρο, θα ζωγραφίσουμε, θα συζητήσουμε, θα θέσουμε ερωτήσεις και θα

προσπαθήσουμε να βρούμε απαντήσεις.

Στην παρέα μας θα έχουμε τον 2QT, έναν μικρό εξωγήινο που προσπαθεί να καταλάβει πώς

ζούμε στον πλανήτη Γη.

Ευχόμαστε να απολαύσεις τις περιπέτειες, που έχουμε σχεδιάσει για σένα και στο τέλος του

Εργαστηρίου να είσαι κι εσύ ένας φορομαχητής!»

Με το εισαγωγικό αυτό σημείωμα το Εργαστήριο Δεξιοτήτων υποδέχεται παιδιά ηλικίας 7-12 ετών για να ξεκινήσουν ένα εκπαιδευτικό ταξίδι στον κόσμο της Φορολογίας. Θα μάθουν ποιος είναι ο σκοπός των φόρων, ποιοι τους πληρώνουν, ποιοι τους συλλέγουν και θα βρίσκουν απαντήσεις σε ερωτήσεις όπως αν τους ωφελούν οι φόροι ή «ποιος πληρώνει το σχολείο, την παιδική χαρά και την πλατεία που πηγαίνω».

Οι μαθητές των δημοτικών σχολείων έχουν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με τις βασικές αρχές της φορολογίας, ενώ τη νέα σχολική χρονιά θα ενταχθεί στην Α’ τάξη του Λυκείου το νέο μάθημα Οικονομικών.

«Επιδιώκουμε τη διαμόρφωση της φορολογικής κουλτούρας σε νέους και παιδιά ώστε να καταλάβουν από μικρή ηλικία ότι τα χρήματα από τη φορολογία αξιοποιούνται για τη βελτιστοποίηση της ποιότητας ζωής όλων των πολιτών, με δημόσια έργα που βρίσκουν γύρω τους όπως μία παιδική χαρά ή ένα πάρκο» δηλώνει στα «ΝΕΑ» ο υφυπουργός Οικονομικών Χρίστος Δήμας.

Το υπουργείο Οικονομικών σε συνεργασία με την ΑΑΔΕ και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής υπό την εποπτεία του υπουργείου Παιδείας έχουν αναπτύξει το πρόγραμμα το οποίο περιλαμβάνει τη δημιουργία εξειδικευμένων εργαστηρίων δεξιοτήτων με έμφαση στη φορολογική εκπαίδευση. Σε πρώτο στάδιο, το προτεινόμενο εκπαιδευτικό υλικό απευθύνεται σε μαθήτριες και μαθητές των Β’, Γ’, Ε’ και ΣΤ’ Δημοτικού, όπου εξοικειώνονται με την έννοια και τις διαστάσεις των φόρων και τη σύνδεση αυτών με τα δημόσια αγαθά. «Αμέσως επόμενος στόχος μας είναι η κατάρτιση εκπαιδευτικού υλικού και για τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση» σημειώνει ο Χρίστος Δήμας.

Υπευθυνότητα
«Η φορολογική υπευθυνότητα δεν έρχεται μόνη της. Είναι μια εκδήλωση της συμμετοχής των πολιτών στο κοινωνικό σύνολο, που διαμορφώνεται σε όλη τη διάρκεια της ζωής τους και ειδικά από τις μικρές ηλικίες.  Σε αυτή την κατεύθυνση, εκτός της οικογένειας, σημαντικό ρόλο διαδραματίζει και η εκπαιδευτική κοινότητα» δηλώσει στα «ΝΕΑ» ο διοικητής της ΑΑΔΕ, Γιώργος Πιτσιλής, και γι’ αυτό, όπως μας λέει, «στην ΑΑΔΕ, μαζί με το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, δουλέψαμε πάνω σε εξειδικευμένα, απλά και με σύγχρονη γλώσσα προγράμματα γνωριμίας των παιδιών με τους φόρους και τη σημασία τους στην προσφορά υπηρεσιών και αγαθών στο κοινωνικό σύνολο. Πρόκειται για υλικό, το οποίο, συνδυάζοντας μάθηση και δημιουργικότητα, θα βοηθήσει σημαντικά τόσο τους μαθητές, όσο και τους γονείς τους, στην κατανόηση των βασικών οικονομικών εννοιών και στην ενίσχυση της φορολογικής τους υπευθυνότητας».

Όπως λένε στο υπουργείο Οικονομικών και την ΑΑΔΕ, η εκπαίδευση των νέων συνιστά το κλειδί για τη διαμόρφωση της φορολογικής κουλτούρας, ενώ η καλλιέργεια της φορολογικής συνείδησης συνδέεται άμεσα με την πρόληψη της φοροδιαφυγής και την αύξηση της φορολογικής συμμόρφωσης, η οποία με τη σειρά της μπορεί να οδηγήσει μακροπρόθεσμα στη δικαιότερη κατανομή των φόρων.

Στόχος του προγράμματος είναι οι νέοι:
• Να γνωρίσουν τη δομή και τη λειτουργία των φόρων, ώστε να έχουν συνείδηση της οικονομικής και κοινωνικής τους αξίας.

• Να γνωρίσουν τις πηγές εσόδων που χρησιμοποιούνται στη χρηματοδότηση των δημόσιων υπηρεσιών, με ιδιαίτερη αναφορά στις πηγές φορολογίας.

• Να αποκτήσουν σεβασμό προς τα δημόσια αγαθά που χρηματοδοτούνται από όλους για όλους.

• Να αναγνωρίσουν τη φορολογική ευθύνη ως μία από τις αξίες της κοινωνικής συνύπαρξης στο πλαίσιο της δημοκρατίας.

Σαν παιχνίδι
Το Εργαστήριο Δεξιοτήτων αποσκοπεί στην καλλιέργεια της φορολογικής συνείδησης στους μαθητές μέσω της επαφής τους με την έννοια και τις διαστάσεις των φόρων και τη σύνδεση αυτών με τα δημόσια αγαθά. Το περιεχόμενο του εργαστηρίου δεξιοτήτων είναι σε ελκυστική μορφή και αρκετά ευφάνταστο ώστε να δελεάσει παιδιά και νέους να ενημερωθούν για τα φορολογικά θέματα, αλλά και αρκετά ρεαλιστικό ώστε να παρέχει τις απαραίτητες πληροφορίες.

Το προτεινόμενο εκπαιδευτικό υλικό απευθύνεται στα παιδιά του Δημοτικού, το οποίο είναι παιδαγωγικά κατάλληλο ως προς τη γλώσσα, το περιεχόμενο και το επίπεδο δυσκολίας του, έτσι ώστε να ανταποκρίνεται στις εκπαιδευτικές ανάγκες και στο ψυχοκοινωνικό επίπεδο ανάπτυξης των μαθητών/μαθητριών ηλικίας 7-9 ετών και 11-12 ετών. Υπάρχει ενεργή συμμετοχή των μαθητών/μαθητριών στη διερεύνηση εννοιών και την ανακάλυψη νοημάτων στο εργαστήριο, μέσα από παραδείγματα της καθημερινότητας που αναδεικνύουν τη σύνδεση των φόρων με τη ζωή τους.

Παράλληλα οι μαθητές μαθαίνουν για τις διάφορες κατηγορίες επαγγελμάτων με αφορμή τις δραστηριότητες στις οποίες καλούνται να συμμετάσχουν. Σύμφωνα με τον κυβερνητικό σχεδιασμό, τη νέα σχολική χρονιά τα μαθήματα φορολογικής συνείδησης θα ενταχθούν στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Πηγή: in.gr

 

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

  • ΑΚΗΣ ΠΑΠΑΜΙΧΑΗΛ    20.01.2025 12:55

    Καλημερα σας.
    Η διαμορφωση φορολογικης συνειδησης ειναι μια συνθετη διεργασία. Σχετιζεται οχι μονο ετσι απλα με την συσχετιση: ” πληρωνω φορους για να οφεληθει το κοινωνικο συνολο ” αλλα και με την ποσοτικη διερευνηση της κατανομη των φορων και την αναζητηση εναλλακτικων ενεργειων.
    1. Κατανομη φορων.
    1.1. Εξοδα μισθοδοσιας / δημοσιες επενδυσεις.
    Ο κρατικος προυπολογισμος ειναι περιπου περιπου 90δις. Το 95% ειναι εξοδα μισθοδοσίας. Με τοσο ακριβοπληρωμενους υπαλληλους θα περιμεναμε πολυ υψηλης ποιοτητας δημοσιες υπηρεσιες οπως: αστυνομευση, απονομη δικαιοσυνης, σχεδιασμο και προληψη των φυσικων καταστροφων, αποτροπη αυθαιρετης δομησης, συντηρηση δημοσιων υποδομων και κτιριων κ.λ.π. Πανω απ ολα ομως προθυμια, ευσυνειδησία και εργατικοτητα. Ο δημοσιος υπαλληλος απολαμβανει υψηλοτερο μισθο, περισσοτερες ημερες αργίας, διαφορα επιδοματα, εξασφαλισμενη θεση εργασιας, ουσιαστικα ατιμωρησια για τα παραπτωματα και τις παρανομιες του, υψηλωτερες συνταξεις κ.λ.π.
    1.2. Χωροταξικη κατανομη των φορων.
    Ειναι εντελως παραλογο ενω η περιοχη μας συμμετέχει με τοσο υψηλο ποσοστο στο Α.Ε.Π. να βασιζόμαστε ακομα στις υποδομες που εφτιαξαν πριν 100 χρονια οι ιταλοι κατακτητες μας. Εαν το κρατος ειχε ιχνος επιχειρηματικοτητας θα αντιλαμβανοταν οτι επενδυοντας σε δημοσια εργα στο Νοτιο Αιγαιο π.χ. θα κερδιζε σε συντομο χρονο πολλαπλασια.
    2. Εναλλακτικες ενεργειες.
    Ο καθενας απο τους πολιτες της χωρας μας γνωριζει οσα αναφερθηκαν παραπανω.
    Η ανικανοτητα του δημοσιου, η δεσμευση του απο τα εκλογικα συμφεροντα της πολιτικης ηγεσιας και τα συμφεροντα του δημοσιουπαλληλικου κατεστημενου, και κυριως η ραθυμια τους στην επιτελεση του καθηκοντος, αποτελουν τροχοπεδη της χωρας μας και παρεμποδιζουν την προοδο της. Σε αντιθεση με τα παραπανω ευρισκεται ο ιδιωτικος τομεας. Παρολα τα εμποδια που του παρεμβαλλει η κρατικη μηχανη και τους υψηλη φορολογια που καλειται να επωμισθεί, κυριολεκτικα μεγαλουργει. Ικανοι επιχιρηματιες συνεπικουρουμενοι απο ευσυνειδητους εργαζομενους – συνεργατες, εχουν να παρουσιασουν επιδόσεις αξιες θαυμασμου.
    Τα παραπανω, ειδικα στην περιοχη μας, δεν χρειαζονται σχολιασμο. Ειναι ορατα παντου. Σε καθε δρομο στις πολεις μας, στα χωρια μας, στην υπαιθρο χωρα.
    Ειναι λογικο και δικαιο εμεις που πληρωνουμε να εχουμε τον αμεσο ελεγχο τον χρηματων που πληρωνουμε στο κρατος. Δεν αρκει η ψηφοφορια καθε τεσσερα χρονια. Δυστυχως δεν βλεπουμε το κρατος σαν συνεργατη και βοηθο στην προσπαθεια για την προοδο και την ευημερια. Για τον σκοπο αυτον συνεργαζεται ο πιχειρηματιας με το προσωπικο του. Περιπτωσεις κακου επιχειρηματία η κακου εργαζομενου δεν θα υπηρχαν εαν οι αρμοδιοι κρατικοι φορεις εκαναν σωστα την δουλεια τους.
    3. Δημοσιοτητα.
    Εαν λειτουργουσαν σωστα τα μεσα μαζικης επικοινωνιας με συνεχες σφυροκοπημα των πολιτικών, και του δημοσιου, αποκαλυπτοντας και επιμενοντας να διορθωθούν μεμονωμενα συμβαντα και χρονιζουσες καταστασεις θα διαμορφωναν σωστα την κοινη γνωμη, ωστε σε βαθος χρονου ο αναγκαιος δημοσιος τομεας με την σειρα του, να βελτιωνοταν. Δυστυχως ομως τα μεσα μαζικης επικοινωνιας λειτουργουν καθ΄υπαγορευση δημοσιων φορεων.
    4. Προοδευτικοι, συντηρητικοι, αριστερο, δεξιο προσημο κ.λ.π.
    Καθημερινα ακουμε αυτους τους χαρακτηρισμους. Αναρωτιεμαι τι νοημα εχουν. Δεν ειναι προφανες οτι χρειαζονται μονο για να μπαινει μια ετικετα σε καθε κομα; Δεν ειναι λιγοι οι πολιτικοι που αλλαζουν κόμμα αναλογα με το προσωπικο τους συμφερον; η κομματα που αυτοχαρακτηριζονται αλλοτε περισσοτερο προοδευτικα η συντηρητικα; Τις τελευταιες δεκαετιες ολοι ειναι κεντρο+ η κεντρο- (οπως το καταλαβαινει κανεις)
    Κοινη προσπάθεια δεν κανουμε ολοι για την ευημερια και την προοδο; Ειναι δυνατον, ειδικα στην χωρα μας να φανταστουμε προοδο χωρις την υπαρξη ιδιωτικων επιχειρησεων; Δεν ειναι επιθυμητος ο ελεγχος μας απο σωστες δημοσιες υπηρεσιες; Σημασια εχει η ηθικη, η ακεραιότητα, η ικανοτητα του πολιτικου η θεληση του να εργασθει για τους συμπολίτες του.
    5 Επιλογος
    Πιστευω οτι για τον καθενα μας βασικο ειναι να απαντηθουν και να αντιμετωπισθουν τα παραπανω , και μετα να καθορισθει και να πληρωθει η δημοσια συνεισφορα μας. Διαφορετικα ειναι σαν να μας λενε “σκασε και πληρωνε”.
    Υ.Γ. Δεν πιστευω οτι τα παραπανω θα δημοσιευθουν. Γιατι αραγε η εφημεριδα σας να δημιουργησει δυσαρεσκιες;
    Υπογραφη: Ακης Παπαμιχαηλ, συνταξιουχος πολιτικος μηχανικος Ε.Μ.Π. Διευθυνση Καλλιπατειρας 2, Ιαλυσος, τηλ. 6945268254. Α.Τ. ε

Σχολιασμός άρθρου