- Τι αναφέρεται σε πολυσέλιδο υπόμνημα που υπεβλήθη στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση Αιγαίου
Υπεραμύνεται της νομιμότητας των διαδικασιών που ακολουθήθηκαν για την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων του έργου κατασκευής υποσταθμού υψηλής τάσεως στο παλαιό εργοστάσιο της ΔΕΗ, στην περιοχή του Αγίου Νικολάου, η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, με πολυσέλιδο υπόμνημα που υπέβαλε ενώπιον της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αιγαίου.
Η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου συγκεκριμένα εξέφρασε τις απόψεις της επί τριών ειδικών διοικητικών προσφυγών κατά της με αρ. πρ. 1436/12.3.15 Απόφασης του Προϊσταμένου Γ. Δνσης Αναπτυξιακού Προγραμματισμού, Περιβάλλοντος και Υποδομών Περιφ. Νοτίου, Αιγαίου που αφορά στην παράταση ισχύος της με αρ. πρ. 4376/28.6.2007 Απόφασης Αντινομάρχη Δωδ/σου περί Έγκρισης Περιβαλλοντικών όρων για την κατασκευή κέντρου διανομής ΔΕΗ στην περιοχή Αγ. Νικολάου Ρόδου.
Σημειώνεται ότι δεν τηρήθηκε η προβλεπόμενη προθεσμία, διότι η παραλαβή των προσφυγών έγινε μόλις την 12η Μαΐου 2015 εξαιτίας σφάλματος των ΕΛΤΑ.
Όπως τονίζεται στο υπόμνημα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου με την υπ’ αρ. 4376/28.6.2007 Απόφαση Αντινομάρχη Δωδ/σου, εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του νέου σχεδιαζόμενου υποσταθμού της ΔΕΗ στην περιοχή Αγ. Νικολάου πόλεως Ρόδου, ο οποίος είναι κλειστού τύπου και μετατρέπει την τάση του ρεύματος από υψηλή σε μέση.
Δεν πρόκειται, δηλαδή, για κατασκευή μονάδας παραγωγής (εργοστάσιο) ηλεκτρικού ρεύματος, αλλά για υποσταθμό – κέντρο διανομής που μετατρέπει σε μέση τάση (20KV) το ρεύμα που έρχεται σε υψηλή τάση (150 KV) και που παράγεται στο εργοστάσιο της ΔΕΗ στη Σορωνή. Το συγκεκριμένο έργο είχε καταταχθεί από την τότε κρατική Περιφέρεια στη χαμηλότερη περιβαλλοντική κατηγορία -στην ουσία ισοδύναμη με επαγγελματικά εργαστήρια- γι’ αυτό και οι περιβαλλοντικοί όροι εγκρίθηκαν με Απόφαση Νομάρχη και όχι με απόφαση Γ.Γ. Περιφέρειας.
Όταν εκδόθηκε η αντίστοιχη οικοδομική άδεια από την πολεοδομία του Δήμου, για την κατασκευή του υποσταθμού στη συγκεκριμένη θέση τέθηκε θέμα συμβατότητας με τις υφιστάμενες (θεσμοθετημένες) χρήσεις γης της περιοχής. Με βάση το θέμα αυτό, ανακλήθηκαν οι ως άνω περιβαλλοντικοί όροι από τον Αντινομάρχη με την υπ ‘ αρ. πρ. 7200/19.11.09 απόφαση του. Κατά της ανάκλησης αυτής η ΔΕΗ προσέφυγε στην τότε κρατική Περιφέρεια, προσφυγή η οποία απορρίφθηκε με την 3175/1132/19.2.10 απόφαση Γ.Γ. Έτσι, η ΔΕΗ προσέφυγε σε δεύτερο βαθμό στο ΣτΕ, το οποίο εκδίκασε την υπόθεση και με την 2597/2014 Απόφαση του ακυρώνει τόσο την 3175/1132/19.2.10 απόφαση Γ.Γ. Περιφέρειας, όσο και την με αρ. πρ. 7200/19.11.09 απόφαση Αντινομάρχη που ακύρωνε με τη σειρά της τους εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους. Στο σκεπτικό της Απόφασης του ΣτΕ αναφέρεται ρητά ότι οι θεσμοθετημένες χρήσεις γης της περιοχής είναι απόλυτα συμβατές με την κατασκευή του νέου υποσταθμού.
Συμπερασματικά, σύμφωνα και με την Απόφαση του ΣτΕ, οι θεσμοθετημένες χρήσεις γης της περιοχής, όπως προσδιορίζονται από το εγκεκριμένο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο, είναι απόλυτα συμβατές με την κατασκευή του υπ’ όψη υποσταθμού και όσον αφορά σε αυτή καθ’ εαυτή τη διοικητική διαδικασία, ορθά εκδόθηκε η υπ’ αρ. 4376/28.6.2007 Απόφαση Αντινομάρχη Δωδ/σου με την οποία εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι του νέου σχεδιαζόμενου υποσταθμού της ΔΕΗ στην περιοχή Αγ. Νικολάου πόλεως Ρόδου.
Σε ότι αφορά το θεσμικό πλαίσιο για την λήψη της ως άνω αποφάσεως επισημαίνεται ότι πληρούνται και οι τρείς προϋποθέσεις που τίθενται από τη νομοθεσία και η παράταση ήταν δεσμευτική μέχρι τη συμπλήρωση της δεκαετίας, δηλαδή μέχρι την 27.06.2017.
Ειδικότερα, επισημαίνεται ότι στην εν λόγω περίπτωση υπάρχει θεσμοθετημένο τόσο Χωροταξικό Σχέδιο (Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο), όσο και Πολεοδομικό Σχέδιο (σχέδιο πόλεως), και κρίθηκε από το ΣτΕ ότι η συγκεκριμένη χρήση είναι συμβατή με αυτά. Το δε γεγονός ότι το Δ.Σ. Ρόδου πήρε απόφαση να διερευνήσει πιθανές νέες θέσεις για την χωροθέτηση της εγκατάστασης, ασφαλώς και δεν συνιστά αλλαγή στα θεσμικά δεδομένα. Μελλοντικά, στην περίπτωση που εξευρεθεί νέα θέση και παράλληλα θεσμοθετηθεί ως κανονιστικός όρος σύμφωνα με την κείμενη πολεοδομική νομοθεσία είτε με τροποποίηση του εγκεκριμένου σχεδίου πόλεως (με απόφαση Περιφερειάρχη ή Γ.Γ. ΑΔΑ), είτε με τροποποίηση του ΓΠΣ (με Π.Δγμα), τότε μόνο θα τεκμαίρεται αλλαγή των δεδομένων.
Στις Προσφυγές αναφέρεται παραπέρα ότι επιχειρείται η έγκριση περιβαλλοντικών όρων χωρίς να έχουν εγκριθεί οι απαιτούμενες προϋποθέσεις για τη λειτουργία του που είναι η γραμμή μεταφοράς από το εργοστάσιο της Σορωνής μέχρι τον επίμαχο υποσταθμό και οι μελέτες υπόγειας όδευσης των καλωδίων προς αυτόν.
Η Περιφέρεια όμως επισημαίνει ότι με την επίδικη απόφαση, δεν εγκρίνονται περιβαλλοντικοί όροι αλλά επεκτείνονται χρονικά οι ήδη υφιστάμενοι, αυτοί δηλαδή που κρίθηκαν και από το ΣτΕ ως ορθά εκδοθέντες.
Στις Προσφυγές αναφέρεται παραπέρα ότι οι αρχικοί περιβαλλοντικοί όροι ήταν επ’ ονόματι της ΔΕΗ ενώ η προσβαλλόμενη πράξη χορηγήθηκε επ’ ονόματι της ΔΕΔΔΗΕ χωρίς να συνυποβάλλονται τα απαραίτητα δικαιολογητικά που νομιμοποιούν τις αλλαγές αυτές.
Η Περιφέρεια επισημαίνει ότι η ΔΕΔΔΗΕ Α.Ε. συστάθηκε με την απόσχιση του κλάδου Διανομής της ΔΕΗ Α.Ε. σύμφωνα με το Ν. 4001/2011 και σύμφωνα με με την Οδηγία 2009/72/ΕΚ της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σχετικά με την οργάνωση των αγορών ηλεκτρικής ενέργειας, προκειμένου να αναλάβει τα καθήκοντα του Διαχειριστή του Ελληνικού Δικτύου Διανομής και είναι κατά 100% θυγατρική εταιρεία της ΔΕΗ Α.Ε. Είναι, δηλαδή, η εταιρεία που από το 2011 μέχρι και σήμερα, βάσει Νόμου διαχειρίζεται ότι αφορά στα δίκτυα και τις αντίστοιχες εγκαταστάσεις της ΔΕΗ.