Της Στεφανίας Σούκη
Ελπίδα για ανάπτυξη δίνει ο ελληνικός τουρισμός στους Ελληνες, αφού σχεδόν 9 στους 10 θεωρούν ότι είναι ο κλάδος που μπορεί να μας βγάλει από την κρίση.
Με βάση τα πρώτα στοιχεία που παρουσιάστηκαν χθες στις συνεδριάσεις των μελών του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, όπου εξελέγη και ο νέος πρόεδρος κ. Γιάννης Ρέτσος, από τη μελέτη που ολοκλήρωσε ο ΣΕΤΕ πριν από λίγες ημέρες με την MRB, οι Έλληνες θεωρούν με ένα αδιαπραγμάτευτο 86% ότι ο τομέας του τουρισμού είναι αυτός που θα βγάλει την χώρα από την κρίση, όταν όλοι οι υπόλοιποι τομείς αδυνατούν να δημιουργήσουν αισθήματα σιγουριάς και αυτοπεποίθησης στους πολίτες. Σύμφωνα με την έρευνα, το 72% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι ο τουρισμός είναι η ελπίδα της χώρας, ενώ το 73% ότι ο τουρισμός συμβάλλει τα μέγιστα στην κοινωνική συνοχή.
Επισημαίνεται εδώ ότι με βάση τα επίσημα στοιχεία, μέσα στα τελευταία έξι χρόνια, όταν το ΑΕΠ της χώρας βυθίστηκε πάνω από 25%, με ένα τραπεζικό σύστημα σε κατάρρευση, με capital controls, με ακραία υπέρ-φορολόγηση, με την εικόνα της χώρας στο ναδίρ και το country risk στο ζενίθ, «ο τουρισμός αναπτύχθηκε άνω του 30%, με ρυθμό σημαντικά υψηλότερο των ανταγωνιστών μας στην Ευρωζώνη. Εντυπωσιακός είναι και ο ρυθμός ανάπτυξης της απασχόλησης. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Έρευνας Εργατικού Δυναμικού, στην αιχμή της λειτουργίας του ο τουριστικός τομέας απασχολεί, πλέον, άμεσα και έμμεσα έναν στους τέσσερις εργαζόμενους της χώρας.
Ο ελληνικός τουρισμός, πλέον συμβάλλει με το 25% του ΑΕΠ. Μάλιστα, είναι σε θέση να ενισχύσει με ακόμα μια μονάδα το ΑΕΠ φέτος, στην περίπτωση που επιτευχθούν οι στόχοι για άνω των 28 εκατ. αφίξεων, συμπεριλαμβανομένης της κρουαζιέρας, και άνω των 14,5 δισ. ευρώ εσόδων -αν ανακάμψει η μέση τουριστική δαπάνη στα επίπεδα του 2015.», ανέφερε ο πρώην, πλέον, πρόεδρος του ΣΕΤΕ κ. Ανδρέας Ανδρεάδης.
Παρ’ όλ’ αυτά, παρά το γεγονός ότι φέτος η χώρα μας ανέβηκε επτά ολόκληρες θέσεις στην παγκόσμια κατάταξη τουριστικής ανταγωνιστικότητας του World Economic Forum από τη θέση 31 στη θέση 24, -πράγμα το οποίο, κατά τους τουριστικούς φορείς, συγκρινόμενο με την ανταγωνιστικότητα άλλων τομέων της ελληνικής οικονομίας, δείχνει εξαιρετικά ικανοποιητικό- «το τραγικό για όλους εμάς είναι να αναλογιστούμε τα βαρίδια που κουβαλάμε σε θέματα γραφειοκρατίας, πολιτικής αστάθειας, υποδομών και φορολογίας. Παραδείγματος χάριν στην κατηγορία Επιχειρηματικό Περιβάλλον, η Ελλάδα μας είναι 43 θέσεις πίσω από την Ισπανία. Επί συνόλου 136 χωρών, καταλαμβάνουμε την 134η θέση για την ελκυστικότητα του φορολογικού πλαισίου όσον αφορά την προσέλκυση επενδύσεων και την 133η θέση όσον αφορά στην ελκυστικότητα του φορολογικού πλαισίου για εργασία και επιχειρηματικότητα, επιβεβαιώνοντας – δυστυχώς με τον πιο απόλυτο τρόπο – τις απόψεις μας σχετικά με την στρατηγική της ασταμάτητης υπερφορολόγησης του τομέα εκείνου που ήδη έχει αναλάβει και σηκώνει ένα δυσθεώρητο βάρος. Και το υπομένει για το καλό της οικονομίας και της κοινωνίας. Γίνεται όμως ανυπόφορο όταν βλέπει τις γκρίζες μισθώσεις να φοροδιαφεύγουν προκλητικά.
Συμπέρασμα εάν είχαμε την κατάταξη της Ισπανίας στις κατηγορίες φορολογίας, σταθερότητας, επενδυτικού περιβάλλοντος και υποδομών, η χώρα μας θα ήταν κοντά στην πρώτη δεκάδα!», εκτίμησε ο κ. Ανδρεάδης.
Οι τουριστικοί φορείς θεωρούν ότι είναι εκ των ων ουκ άνευ να επιταχυνθεί η εξεύρεση μιας βιώσιμης λύσης για τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια των υγιών ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων και σε αυτό τον τομέα φαίνεται ότι επιτέλους θα βρεθεί η χρυσή τομή των επιχειρήσεων τουρισμού και των τραπεζών ώστε και να ρυθμιστεί η πλειοψηφία των μη εξυπηρετούμενων δανείων αλλά και να εκκινήσει η απαιτούμενη ρευστότητα για επενδύσεις και λειτουργία.
Στο κομμάτι των επενδύσεων, όπως προκύπτει από την αναθεώρηση του οδικού χάρτη (με περαιτέρω εξειδίκευση των έξι βασικών προϊόντων –πολιτιστικός, θρησκευτικός, συνεδριακός τουρισμός, city break κ.τ.λ.- που διέκρινε η προηγούμενη και αναπροσαρμογή των στόχων για το 2021, με βάση τα νέα δεδομένα στο ευρύτερο γεωπολιτικό περιβάλλον, υπάρχει ανάγκη για ετήσιες επενδύσεις ύψους 3 δισ. ευρώ. Το γεγονός αυτό ρίχνει το φως σε συγκεκριμένα ζητήματα τα οποία πρέπει να λυθούν ώστε το αποδεδειγμένο ενδιαφέρον για επενδύσεις στον τομέα να γίνει και πράξη, όπως π.χ. η ανάγκη να ολοκληρωθεί το χωροταξικό του τουρισμού. Τέλος, ένα από τα βασικά ζητήματα που χρήζουν σχεδιασμό και συνεργασία με τα αρμόδια υπουργεία και τις επιχειρήσεις, είναι η δημιουργία του σωστού μίγματος ενεργειών και ωφελειών προς την κατεύθυνση της ενίσχυσης του εσωτερικού τουρισμού ενισχύοντας τις περιοχές εκείνες που κατά κύριο λόγο υποδέχονται Έλληνες.
newmoney.gr