Ολοταχώς προς την πρώτη της κορυφή (peak) οδεύει η τουριστική σεζόν, θυμίζοντας τις εποχές πριν την πανδημία του κορωνοϊού.
Το προσεχές σαββατοκύριακο η Ρόδος αναμένεται να δεχθεί περίπου 200 πτήσεις τσάρτερ, αριθμός ρεκόρ για την τρέχουσα περίοδο και σταδιακά μέχρι το τέλος της επόμενης εβδομάδας, οι ρυθμοί της σεζόν πρόκειται να αυξηθούν κατακόρυφα! Σε καθημερινή βάση η Ρόδος θα δέχεται κατά μέσο όρο 85 πτήσεις τσάρτερ, φλερτάροντας πλέον όλο και πιο πολύ με το ρεκόρ του 2019!
Πρωτοστατούν στις αφίξεις οι επισκέπτες από το Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, τις Σκανδιναβικές χώρες και την Ιταλία και οι πληρότητες των πτήσεων υπερβαίνουν ακόμη και το 90%!
Και μπορεί ήδη η παρουσία των τουριστών να έχει γίνει ιδιαίτερα αισθητή στο νησί, στο αμέσως επόμενο διάστημα, η συρροή επισκεπτών θα είναι όμως ακόμη μεγαλύτερη και θα είναι ακόμη πιο έντονη η παρουσία τους.
Πλέον, όλα τα ξενοδοχεία του νησιού έχουν ανοίξει, το ίδιο και οι εποχικές επιχειρήσεις (εμπορικές, εστίασης κλπ). Οι πληρότητες σε αρκετά ξενοδοχεία είναι υψηλές και αναμένεται να φθάσουν σε ακόμη υψηλότερα ποσοστά.
«Από το προσεχές σαββατοκύριακο και κυρίως από τα τέλη της επόμενης εβδομάδας και έπειτα, η κίνηση αυξάνεται κατακόρυφα. Κατά μέσο όρο το αεροδρόμιό μας θα δέχεται 85 πτήσεις τσάρτερ ημερησίως. Από όλες τις κύριες αγορές κατά προτεραιότητα και δευτερευόντως από μικρότερες αγορές. Μάλιστα, ένας αρκετά μεγάλος αριθμός πτήσεων τσάρτερ παρουσιάζει αυξημένη πληρότητα, άνω του 90%. Σε κάθε περίπτωση η τουριστική σεζόν αναπτύσσει μία ιδιαίτερη δυναμική, σε βαθμό που μας θυμίζει τις εποχές της κανονικότητας», δήλωσε στη «δ», ο αερολιμενάρχης Ρόδου, κ. Σπύρος Δεληγιάννης.
Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις τουριστικών παραγόντων, ο φετινός Μάιος θα είναι καλύτερος από τον Μάιο του 2019, ενώ και ο Ιούνιος θα είναι ένας επίσης πολύ σημαντικός μήνας. Το «αδιαχώρητο» προβλέπεται όμως να επικρατήσει στην κυριολεξία τον Ιούλιο, καθώς τότε οι πτήσεις τσάρτερ αναμένεται να εκτοξευθούν στις 140 και μάλιστα από το πρώτο Σαββατοκύριακο! Τον Ιούλιο, πρόκειται λοιπόν η σεζόν να αγγίξει τη δεύτερή της κορυφή!
Κατά την υψηλή τουριστική σεζόν η Ρόδος αναμένεται να κατακτήσει όλα τα «πρωτεία», δικαιώνοντας τον τίτλο της «βασίλισσας» του τουρισμού που της αποδίδεται ατύπως! Ο στόχος των δύο εκατομμυρίων επισκεπτών φαντάζει πλέον βατός και εφικτός χωρίς να αποκλείεται να υπερβεί φέτος το νησί τα 2,3 εκατ. αφίξεις του 2019. Όλα αυτά βέβαια υπό την προϋπόθεση ότι θα κυλήσουν όλα ομαλά και δεν θα υπάρξουν ανατροπές και «εκπλήξεις» που θα αναχαιτίσουν την ανοδική πορεία της σεζόν.
Και βεβαίως θα πρέπει να συνυπολογιστεί το γεγονός ότι η σημαντική ανάκαμψη του θαλάσσιου τουρισμού, με περίπου 500 προγραμματισμένες προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων κατά τη διάρκεια της σεζόν, θα συμβάλει καθοριστικά στο φετινό «τουριστικό θαύμα της Ρόδου».
Ο μόνος προβληματισμός που επικρατεί πλέον στην αγορά, έχει να κάνει με την ακρίβεια και το αυξημένο ενεργειακό κόστος, που έχουν ως αποτέλεσμα τον περιορισμό των κερδών των επιχειρήσεων που προσδοκούσαν να καλύψουν στο μέγιστο δυνατό βαθμό τα κενά των δύο προηγούμενων ετών. Άλλο σημαντικό πρόβλημα είναι η έλλειψη προσωπικού, που θα γίνεται όλο και πιο αισθητή όσο αυξάνεται η κίνηση και όσο μεγαλώνουν οι ανάγκες σε εργατικό δυναμικό.
Με χαμόγελα αισιοδοξίας οι τουριστικοί παράγοντες
Χαμόγελα αισιοδοξίας επικρατούν στην τοπική τουριστική αγορά, με τους τουριστικούς παράγοντες να εμφανίζονται ικανοποιημένοι και χαρούμενοι για την εξέλιξη της φετινής τουριστικής σεζόν, η οποία –όπως όλα δείχνουν- θα κρατήσει μέχρι και το τέλος Οκτωβρίου.
Αυτά υπογράμμισε μεταξύ άλλων σε δηλώσεις που έκανε χτες στους δημοσιογράφους, ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδ/σου κ. Χρήστος Μιχαλάκης, ενώ δεν έκρυψε την ανησυχία του για το γεγονός πως δεν υπάρχει επαρκές προσωπικό για τις τουριστικές επιχειρήσεις.
«Μέχρι στιγμής, η σεζόν εξελίσσεται με το ‘πολύ καλό σενάριο’. Ξεκινήσαμε στις 27 Μαρτίου και μέχρι σήμερα, έχουμε ξεπεράσει τους 260.000 τουρίστες. Αυτό το νούμερο είναι ελαφρώς αυξημένο σε σχέση με την ίδια περίοδο, του 2019. Βέβαια, δεν είναι όλα… ρόδινα. Οι πρώτες αγορές σε αφίξεις είναι η Μεγάλη Βρετανία, η γερμανόφωνη κεντρική Ευρώπη, η Γαλλία, το Ισραήλ, η Μπενελούξ (Βέλγιο, Ολλανδία, Λουξεμβούργο) καθώς και οι σκανδιναβικές χώρες. Αυτές οι αγορές, μας έχουν φέρει το 90% των επισκεπτών μας.
Ποσοτικά, πάμε αρκετά καλά ενώ το ποιοτικό και το οικονομικό κομμάτι είναι αυτό που απασχολεί όχι μόνον τους τουρίστες και τις επιχειρήσεις αλλά και γενικότερα την αγορά αφού υπάρχει μεγάλη αύξηση του κόστους –τόσο στην ενέργεια όσο και στις πρώτες ύλες. Από την άλλη, καταγράφεται σοβαρή έλλειψη προσωπικού, γενικότερα στην αγορά.
Το θετικό όμως στοιχείο σε όλη αυτή την κατάσταση, είναι ότι διαχειριζόμαστε αυτή την κρίση έχοντας πελάτες.
Παράλληλα, η κρουαζιέρα εξελίσσεται πάρα πολύ καλά. Δεν υπάρχουν ακυρώσεις, οι πληρότητες των κρουαζιερόπλοιων είναι υψηλές και ευτυχώς, φέτος, δεν έχουμε το φαινόμενο της ‘φούσκας’ (bubble) ή του περιορισμού των πελατών. Πιστεύουμε πάντως, ότι η σεζόν θα εξελιχθεί πολύ καλά σε όλα τα επίπεδα», όπως τόνισε.
Ο κ. Μιχαλάκης, ανέφερε ακόμη ότι από την ανατολική Ευρώπη (πέραν της Ουκρανίας και της Ρωσίας λόγω του πολέμου) οι αγορές όπως η Πολωνία και η Τσεχία, δεν πήγαν καθόλου καλά τον μήνα Μάιο: «Αυτοί που βοήθησαν πάρα πολύ για να έχουμε το ποιοτικό αποτέλεσμα είναι η Μεγάλη Βρετανία με πάνω από 90% αφίξεις και η γερμανόφωνη κεντρική Ευρώπη που είναι αρκετά αυξημένη σε σχέση με το ίδιο χρονικό διάστημα το 2019. Αυτοί που καταγράφουν μεγάλη μείωση είναι ωστόσο, οι σκανδιναβοί που κυμαίνονται στο -40% σε σχέση με το ίδιο χρονικό διάστημα το 2019. Θεωρούμε όμως ότι όσο εξελίσσεται η σεζόν, θα μειωθεί στο -10% αφού παραμένει μια σημαντική αγορά για το κέντρο της πόλης.
Αναφορικά με την Πολωνία, ξεκίνησε αρκετά ‘μουδιασμένα’ αλλά δεν είναι η αγορά που θα μπορέσει να φτάσει τα δεδομένα του 2019.
Το γεγονός πως συζητάμε τώρα, για ποσοτικά δεδομένα και να τα συγκρίνουμε με το 2019 είναι κάτι για το οποίο μέχρι και πριν από δύο μήνες, δεν ήμουν και τόσο αισιόδοξος. Παρ όλα αυτά, ο στόχος του 80% που μεταφράζεται σε 2εκ. σε αφίξεις είναι η βάση μας –και ό,τι παραπάνω έρθει θα προσμετρηθεί στα θετικά χαρακτηριστικά».
ΟΙ ΤΙΜΕΣ ΚΑΙ ΟΙ ΑΓΟΡΕΣ
Ερωτηθείς σχετικά με τις τιμές και τα πακέτα που δίνουν τα ξενοδοχεία και τα καταλύματα στην Ρόδο και αν έχουν επηρεαστεί από την κρίση και το κύμα της ακρίβειας αυτή την εποχή, ο πρόεδρος της Ένωσης Τουριστικών Γραφείων Δωδ/σου δήλωσε κατηγορηματικά: «Στην Ρόδο, επειδή το 90% των αφίξεων είναι από τουρ οπερέιτορς οι οποίοι υπογράφουν συμβόλαια 8-9 μήνες πριν, οι τιμές είναι ‘κλειδωμένες’.
Συνεπώς, τα ξενοδοχεία δεν μπορούν να αυξήσουν τις τιμές παρά μόνον στις direct κρατήσεις. Και αυτό είναι το μεγαλύτερο πρόβλημα που πρέπει να διαχειριστούν τα ξενοδοχεία, οι επιχειρήσεις και τα πρακτορεία –την αύξηση του κόστους που δεν είχαν προβλέψει. Και βέβαια, δεν είναι μόνον οι τιμές, δεν είναι μόνον οι πρώτες ύλες, είναι ότι και σε αρκετά προϊόντα δεν υπάρχει μεγάλη επάρκεια».
Πάντως ο κ. Μιχαλάκης, εκτίμησε πως η φετινή σεζόν θα εξελιχθεί καλά και όλα δείχνουν ότι θα φτάσει το τέλος του Οκτωβρίου ενώ οι αφίξεις εξελίσσονται θετικά.
Αναφορικά με τις κρατήσεις παραμένει το ενδιαφέρον των πελατών στο Last Minute (ανά μήνα). «Η Ελλάδα και η Ρόδος ειδικότερα, είναι δημοφιλείς προορισμοί. Η Μεγάλη Βρετανία καταγράφει ήδη ρεκόρ σε αφίξεις (αφού τα τελευταία δύο χρόνια την είχαμε χάσει). Κι αυτό γιατί έχουμε πάρει ένα πολύ μεγάλο κομμάτι από την Ισπανία, η οποία έχει κάνει κακή διαχείριση στο θέμα της πανδημίας αλλά κι επειδή έκανε μια νέα νομοθεσία για την κατανάλωση αλκοόλ. Επιπλέον, τα brand της Ελλάδας και της Ρόδου, έχουν αναπτυχθεί σε πολλά σημεία. Ειδικά για την Ρόδο αποδείχθηκε ότι έχει ‘γερά αντανακλαστικά’ και μπορεί να αντέξει στον ανταγωνισμό».
Πάντως, η κίνηση του φετινού Μαΐου μπορεί να συγκριθεί μ’ εκείνη του 2019 (συνολικά) με τον Απρίλιο που ήδη ήταν ανεβασμένος –υπό την αίρεση ότι το 2020 και το 2021 αυτό το δίμηνο ήταν ανύπαρκτο.
«Μην ξεχνάτε ότι ήδη η ‘πίτα’ στην Ευρώπη είναι μικρότερη. Από την στιγμή που η Ρόδος παίρνει ελαφρώς μεγαλύτερο κομμάτι σε σχέση με το 2019 σημαίνει ότι έχουν έρθει πελάτες που μπορούσαν να επιλέξουν άλλον προορισμό. Είναι λοιπόν χρυσή ευκαιρία να κερδίσουμε το στοίχημα», τόνισε.
ΤΕΡΑΣΤΙΑ Η ΕΛΛΕΙΨΗ ΣΕ ΠΡΟΣΩΠΙΚΟ
Πάντως παρά τα ρεκόρ και τα πολύ ενθαρρυντικά μηνύματα, η αγορά εργασίας στις τουριστικές επιχειρήσεις και στα ξενοδοχεία είναι προβληματική.
Όπως εξήγησε ο κ. Μιχαλάκης: «Η τουριστική βιομηχανία, αντιμετωπίζει έλλειψη προσωπικού σε όλη την Ευρώπη!
Κι αυτό γιατί στα προηγούμενα δύο χρόνια, ο κλάδος που δέχτηκε τα μεγαλύτερα πλήγματα ήταν η τουριστική βιομηχανία. Αυτό σημαίνει πως πάρα πολλοί εργαζόμενοι που ήταν στον τουρισμό, επέλεξαν σε αυτά τα δύο χρόνια να αλλάξουν εργασία για βιοποριστικούς λόγους. Κάποιοι μετανάστευσαν ή άλλαξαν επάγγελμα. Νομίζω ότι θέλουμε ακόμη λίγο καιρό για να βρούμε τα ‘πατήματά’ μας και τον ρυθμό μας. Κι εδώ να αναφέρω πως η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρία στην Ευρώπη, έχει ‘καθηλώσει’ αεροπλάνα ή ακυρώνει πτήσεις επειδή δεν έχει… προσωπικό!
Οι καθυστερήσεις στην Μεγάλη Βρετανία π.χ. είναι πολύωρες για επιβίβαση – αποβίβαση. Καταλαβαίνουμε ότι είναι πολλά τα προβλήματα και οι παράμετροι της πανδημικής κρίσης που τα βλέπουμε τώρα συν την κρίση του πολέμου».
Τέλος, να σημειωθεί ότι στην Ρόδο το 95% των ξενοδοχείων έχουν ανοίξει ενώ οι πληρότητες είναι πολύ καλές όπως και το 2019.