Το στοίχημα που καλείται να αντιμετωπίσει η Ελλάδα φέτος ως προορισμός είναι η ομαλή εξυπηρέτηση του αυξημένου όγκου ξένων τουριστών. Οπως αναφέρει ο πρόεδρος του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), Γιάννης Ρέτσος, η Ελλάδα υποδέχεται πια, σε ετήσια βάση, τουριστική κίνηση σχεδόν τριπλάσια του πληθυσμού της. Και συνεχίζει: «Οι ανάγκες όλου αυτού του όγκου διακινούμενων επισκεπτών περνούν σε ένα άλλο επίπεδο, πολύ πιο απαιτητικό και κρίσιμο. Πόσο μάλλον όταν η έντονη εποχικότητα εξακολουθεί να χαρακτηρίζει τις τουριστικές μας υποδομές, ενώ σε πολλές περιπτώσεις οι δημόσιες υποδομές και υπηρεσίες όχι απλώς δεν έχουν προσαρμοστεί στις νέες απαιτήσεις, αλλά ακόμα υστερούν και ως προς τα στοιχειώδη».
Ο κ. Ρέτσος χαρακτηρίζει απαράδεκτο το γεγονός να διαιωνίζονται και να επανέρχονται κάθε χρόνο ζητήματα που είναι γνωστά και καταγεγραμμένα χρόνια τώρα, όπως π.χ. ο έγκαιρος προγραμματισμός για την κάλυψη των αναγκών σε εποχικό προσωπικό –κυρίως σε μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους και υπηρεσίες καθαριότητας–, η ενίσχυση του δυναμικού αστυνόμευσης και διενέργειας ελέγχων στις τουριστικές περιοχές, η διαδικασία παραχώρησης απλής χρήσης αιγιαλού, η περίοδος εκτέλεσης έργων συντήρησης κ.λπ.
Ο κρίσιμος κρίκος
Τα αεροδρόμια είναι ο πιο κομβικός κρίκος στον τομέα των μεταφορών ως προς τη διακίνηση των επισκεπτών. Τα στοιχεία μιλούν από μόνα τους. Περίπου 54 εκατ. επιβάτες διακινήθηκαν μέσω των ελληνικών αεροδρομίων το 2016, με 416.000 πτήσεις. Ειδικά τους μήνες αιχμής η εξυπηρέτηση επιβατών και πτήσεων στα περισσότερα αεροδρόμια ξεπερνά τη φέρουσα ικανότητα. Σύμφωνα με τον κ. Ρέτσο, η ενεργοποίηση της Fraport στη διαχείριση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων θα έχει ιδιαίτερα θετικό αντίκτυπο στην αγορά, παρά το γεγονός ότι η σχετική σύμβαση άρχισε να υλοποιείται λίγο πριν από την έναρξη της φετινής περιόδου.
Κατ’ αναλογία τα λιμάνια σηκώνουν και αυτά μεγάλο βάρος από τη συνολική διακίνηση επιβατών, ενώ ξεχωριστό κεφάλαιο είναι οι ιδιαίτερες απαιτήσεις σε υποδομές που χρειάζεται ο τομέας της κρουαζιέρας. Καθοριστική σημασία έχει η εύρυθμη λειτουργία των λιμενικών υποδομών και η διασύνδεσή τους με όποιο άλλο συγκοινωνιακό δίκτυο. Κατά τον κ. Ρέτσο, εικόνες όπως το κυκλοφοριακό χάος και οι ουρές των επιβατών στον ήλιο πρέπει να εκλείψουν.
Για τον οδικό τουρισμό σημειώνει ότι αντιπροσωπεύει πλέον ένα μεγάλο μέρος της εισερχόμενης τουριστικής κίνησης στη χώρα, ιδίως για τους προορισμούς της Βόρειας και της Κεντρικής Ελλάδας. Μολονότι χαρακτηρίζεται και αυτός από έντονη εποχικότητα, υπάρχουν διαστήματα αύξησης της κίνησης επισκεπτών στα σύνορα και εκτός περιόδου αιχμής. Ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ τονίζει ότι η εικόνα που έχουν οι κεντρικοί μεθοριακοί σταθμοί και ειδικά αυτοί που εξυπηρετούν την κίνηση από την Τουρκία και τη Βουλγαρία είναι απογοητευτική. Και συμπληρώνει: «Οι ελλείψεις σε υλικοτεχνικό εξοπλισμό και προσωπικό προκαλούν δυσάρεστες καταστάσεις, μεταξύ άλλων ουρές χιλιομέτρων, πολλές ώρες αναμονής και ταλαιπωρίας για τους επισκέπτες και εν τέλει, δυσφήμηση για τον προορισμό». Πρωταρχικής σημασίας υπηρεσία για κάθε περιοχή είναι και η καθαριότητα. Επιπλέον απαιτείται μεγαλύτερη ενίσχυση της αστυνομικής δύναμης στους προορισμούς με αυξημένη τουριστική κίνηση.
Εξάλλου, ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ υπογραμμίζει ότι η πάταξη της φοροδιαφυγής, της φοροαποφυγής και της αδήλωτης ανασφάλιστης εργασίας αποτελεί διαχρονικά κυρίαρχο αίτημα του τουριστικού κόσμου. Ο τουρισμός, προσθέτει, μέσω των φορέων του, πρωτοστάτησε σε θέματα όπως η εφαρμογή των ηλεκτρονικών συναλλαγών, η καταβολή μισθοδοσίας και ασφαλιστικών εισφορών μέσω τραπεζών, οι τακτικοί έλεγχοι, η τήρηση των συλλογικών συμβάσεων.
Παράλληλα, όμως, διαπιστώνει μία δυσκολία από πλευράς πολιτείας στην αντιμετώπιση φαινομένων εξόφθαλμης φοροδιαφυγής και αθέμιτου ανταγωνισμού, όπως με την αγορά των βραχυχρόνιων μισθώσεων ιδιωτικών χώρων σε τουρίστες. Παρά την πρόσφατη και ούτως ή άλλως καθυστερημένη νομοθέτηση θεσμικού πλαισίου για τις μισθώσεις αυτές, η εφαρμογή του ακόμα καθυστερεί.
Καθημερινή