ρίσιμο για την πορεία του ελληνικού τουρισμού θεωρείται το ερχόμενο δεκαπενθήμερο, με την προσοχή όλων των εμπλεκομένων στον κλάδο να είναι στραμμένη στις αποφάσεις που θα ληφθούν μέχρι τα τέλη Ιουνίου στις μεγάλες αγορές, αλλά και στις εξελίξεις στο εσωτερικό μέτωπο της πανδημίας.
«Οι τουρίστες της τελευταίας στιγμής», όπως χαρακτηριστικά λένε, θα κρίνουν όλη τη χρονιά, που εφέτος συμπυκνώνεται στο τρίμηνο Ιουλίου – Σεπτεμβρίου.
Ο πήχης των προσδοκιών έχει ανέβει αρκετά σε σχέση με πέρυσι, με τους πλέον αισιόδοξους να αναμένουν ότι οι επισκέπτες και τα έσοδα της εφετινής χρονιάς θα καλύψουν το 40% του 2019. Με βάση τις πρώτες εκτιμήσεις, που όμως εμπεριέχουν τεράστιο ρίσκο, μπορούν δυνητικά να έρθουν στην χώρα περίπου 13 έως 15 εκατ. τουρίστες, δηλαδή διπλάσιοι από πέρυσι, με τα έσοδα να κινούνται ανάμεσα στα 7,5 δισ. και στα 9 δισ. ευρώ. Ωστόσο, θα υπολείπονται κατά πολύ έναντι του 2019, όπου οι αφίξεις ξένων τουριστών στην Ελλάδα ήταν 34 εκατ. και τα έσοδα 18,2 δισ. ευρώ.
«Δεν έχουμε άλλα περιθώρια»
«Περιμένουμε να πάμε καλύτερα από το 2020, καθώς δεν έχουμε άλλα περιθώρια από οικονομικής πλευράς. Ομως αυτό μένει να επιβεβαιωθεί στην πράξη» λένε οι εκπρόσωποι της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ).
«Του Αγίου Πνεύματος, προφανώς θα ξεκινήσει και η Ανάσταση του ελληνικού τουρισμού, αφού δεν την κάναμε το Πάσχα» τονίζει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας, Γρηγόρης Τάσιος. Είναι το πρώτο τριήμερο που θα ταξιδέψουν οι Ελληνες, με τις πληρότητες στις ξενοδοχειακές μονάδες που έχουν ανοίξει να εκτιμάται ότι θα υπερβούν το 30%. Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΠΟΞ, αυτή τη στιγμή σε λειτουργία βρίσκονται περίπου 2.800 ξενοδοχεία σε όλη τη χώρα, με τη μέση πληρότητά τους να φτάνει στο 25%.
Η «εκκρεμότητα» της Βρετανίας
Στις «μεγάλες εκκρεμότητες», του ελληνικού τουρισμού παραμένει η Βρετανία (η δεύτερη μεγάλη αγορά για τον ελληνικό τουρισμό), η οποία στα τέλη Ιουνίου θα αποφασίσει εάν η Ελλάδα θα μετακινηθεί από την «πορτοκαλί» στην «πράσινη» ζώνη ταξιδίων για τους Αγγλους. Στην περίπτωση αυτή, για την επανέναρξη των τουριστικών ροών από το Ηνωμένο Βασίλειο θα χρειαστούν και κάποιες μέρες του Ιουλίου.
Την ίδια στιγμή, η άλλη μεγάλη τουριστική αγορά για την Ελλάδα, η Γερμανία, αυτή τη στιγμή δεν δείχνει να έχει καλό εμβολιαστικό ρυθμό, γεγονός που μεταθέτει τον κύριο όγκο των μετακινήσεων προς τον Αύγουστο. Ομως υπάρχουν και άλλες εθνικότητες, οι οποίες λόγω και των επιδημιολογικών δεδομένων αλλά και γενικότερα του φόβου για τον κορωνοϊό δείχνουν να πηγαίνουν πιο αργά όσον αφορά τις κρατήσεις.
Αγωνία για Ρώσους και Ολλανδούς
Με αγωνία αναμένεται και η απόφαση της Ολλανδίας για τα ταξίδια στην Ελλάδα, καθώς η χώρα έχει ήδη εντάξει νησιά του Νοτίου Αιγαίου στην «πορτοκαλί» ζώνη. Σε εκκρεμότητα παραμένουν οι αποφάσεις των σκανδιναβικών χωρών για τα ταξίδια, όπως και η στάση της Ρωσίας σε σχέση με τη ροή των πτήσεων τσάρτερ προς την Ελλάδα.
Σημειώνεται ότι από τις αρχές της εβδομάδας ο υπουργός Τουρισμού Χάρης Θεοχάρης βρέθηκε σε Ολλανδία και Δανία, με σκοπό να ομαλοποιηθούν οι τουριστικές ροές από τις χώρες αυτές.
Σε κάθε περίπτωση, φορείς και επαγγελματίες της τουριστικής βιομηχανίας της χώρας δηλώνουν ότι «ασφαλείς προβλέψεις για την εξέλιξη της εφετινής σεζόν είναι ακόμη δύσκολο να γίνουν», μεταθέτοντας για τα τέλη Ιουνίου με αρχές Ιουλίου τις εκτιμήσεις τους για τις ροές τουριστών στην Ελλάδα από το εξωτερικό.
Αυξημένη ζήτηση για την Ελλάδα από την αμερικανική αγορά
Εκπληξη αποτελεί εφέτος η αμερικανική αγορά και η αυξημένη ζήτηση για την Ελλάδα. Οπως αναφέρουν παράγοντες του τουρισμού, «έχει πολλά χρόνια η Ελλάδα να δει τόσες αμερικανικές πτήσεις μαζεμένες» στο «Ελευθέριος Βενιζέλος» και να ενισχύουν πραγματικά την Αθήνα, τις Κυκλάδες, καθώς και άλλες περιοχές της ηπειρωτικής χώρας, δεδομένου ότι οι Αμερικανοί κάνουν και άλλες περιηγήσεις.
Αρχές Ιουλίου ανοίγουν και τα 10.000 ξενοδοχεία
Mέχρι τις αρχές Ιουλίου αναμένεται να ανοίξουν και τα 10.000 ξενοδοχεία που διαθέτει η χώρα, καθώς εφέτος δεν υπάρχουν περιθώρια για τους επιχειρηματίες να τα κρατήσουν κλειστά (δηλαδή χωρίς έσοδα) για δεύτερη συνεχόμενη χρονιά. Τη μεγαλύτερη δυσκολία την έχουν οι μεγάλες ξενοδοχειακές μονάδες. Και αυτό διότι δεν γνωρίζουν ακόμα πόσες κρατήσεις και πότε θα τις έχουν. Πέρυσι, αρκετά ξενοδοχεία δεν άνοιξαν καν, επιλέγοντας μία ελεγχόμενη ζημιά από μία υπέρμετρη αύξηση του κόστους χωρίς εξασφαλισμένα έσοδα.
Εφέτος, για το διάστημα από τον Ιούλιο και μετά, οι ξενοδόχοι βλέπουν ότι η ζήτηση αρχίζει να μετατρέπεται σε κρατήσεις. Ωστόσο, στο κρίσιμο διάστημα μέχρι το πρώτο δεκαήμερο του Ιουλίου σημαντικό είναι η επιδημιολογική κατάσταση της χώρας να έχει ομαλοποιηθεί. «Είναι αδήριτη ανάγκη η Ελλάδα να γίνει “πράσινη” στον επιδημιολογικό χάρτη του ECDC, αφού ο διεθνής ταξιδιώτης που θα θελήσει άμεσα να ταξιδέψει, επιλέγει προορισμό με βάση τα επιδημιολογικά δεδομένα που επικρατούν σε κάθε χώρα» τονίζουν εκπρόσωποι του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ).
Οι ξενοδόχοι κάνουν λόγο για έναν μηδενικό Μάιο αλλά και έναν υποτονικό Ιούνιο σε ό,τι αφορά τις αφίξεις ξένων επισκεπτών στην Ελλάδα, με τους tour operators να ζητούν συνεχώς μειώσεις στις τιμές. Οι επιχειρηματίες αισιοδοξούν ότι οι δείκτες θα βελτιωθούν περί τα μέσα Ιουλίου, ενώ επενδύουν και στην εσωτερική αγορά.
Το στοίχημα των επόμενων ημερών παραμένει μεγάλο, ενώ αφορά και την ετοιμότητα όλων (ιδιωτών και υπουργείου Τουρισμού – ΕΟΤ) να «απαντήσουν» άμεσα στον ανταγωνισμό, που είναι βέβαιο ότι θα επιδιώξει να αποσπάσει μερίδιο από τις τουριστικές κρατήσεις της τελευταίας στιγμής.
Πηγή tovima.gr