Την Πέμπτη 5 Ιουλίου, η Ακρόπολη έκανε ένα απίστευτο ρεκόρ. Δέχθηκε 17.500 επισκέπτες, μεμονωμένους και από έξι κρουαζιέρες. Δύο φορές οι αρχαιοφύλακες έκλεισαν για περίπου μισή ώρα τις πόρτες, για να κυλήσει όσο γινόταν ομαλότερα το ανθρώπινο ποτάμι. Οχι μόνο στην Ακρόπολη αλλά και στους δημοφιλέστερους αρχαιολογικούς χώρους της Ελλάδας υπάρχουν μεγάλες ουρές και είναι συνέπεια της εκρηκτικής αύξησης του τουρισμού. Συμβαίνει παντού στον κόσμο, σε όλα τα διάσημα μνημεία ανά τον κόσμο.
Από την άλλη πλευρά, όμως, μόλις χθες 19/7 το υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε ότι ξεκίνησε η λειτουργία της υπηρεσίας αγοράς ηλεκτρονικού εισιτηρίου μέσω Διαδικτύου (e-ticketing) για τους προβλεπόμενους αρχαιολογικούς χώρους και μουσεία της αρχικής φάσης του έργου (Ακρόπολη και αρχαιολογικοί χώροι του ιστορικού κέντρου της Αθήνας, Κνωσός και Αρχαιολογικό Μουσείο Ηρακλείου, αρχαιολογικός χώρος και μουσείο Αρχαίας Μεσσήνης).
Οι ενδιαφερόμενοι έχουν, πλέον, τη δυνατότητα να αγοράσουν διαδικτυακά το εισιτήριό τους για την επίσκεψη στους συγκεκριμένους αρχαιολογικούς χώρους, μνημεία και μουσεία, στην ηλεκτρονική διεύθυνση etickets.tap.gr. Η διαδικτυακή αγορά εισιτηρίων άρχισε χθες, η λειτουργία του ηλεκτρονικού εισιτηρίου όμως είχε ξεκινήσει στις 2/7 στη Μεσσήνη και τις επόμενες μέρες ακολούθησαν και τα άλλα μνημεία. Σύμφωνα με πηγές από το ΤΑΠ, από τις 2/7 έχουν κοπεί 220.000 ηλεκτρονικά εισιτήρια και τα έσοδα από τους συγκεκριμένους πάντα χώρους ξεπερνούν τα 4 εκατ. ευρώ μέχρι σήμερα.
Αντεξε το σύστημα
Οι πρώτες μέρες λειτουργίας του ηλεκτρονικού εισιτηρίου δεν είχαν ιδιαίτερα προβλήματα, με τους υπευθύνους να λένε χαρακτηριστικά ότι «αφού άντεξε το σύστημα στην Ακρόπολη με 17.500 επισκέπτες, δεν φοβόμαστε τίποτα. Αυτή η μέρα ήταν το καλύτερο crash test». Με το e-ticketing αλλά και κάποιες τελευταίες λεπτομέρειες που αφορούν την ηλεκτρονική αγορά μαζικών εισιτηρίων από πρακτορεία, θα έχει προχωρήσει αρκετά ένα έργο το οποίο αποτελούσε μεγάλη εκκρεμότητα για το Ταμείο Αρχαιολογικών Πόρων, και για την υλοποίησή του πρέπει να αναφερθεί η σημαντική συμβολή του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος και της Εθνικής Τράπεζας.
Πόσο όμως θα βοηθήσει η δυνατότητα διαδικτυακής αγοράς εισιτηρίου στην αποσυμφόρηση των υψηλής επισκεψιμότητας μνημείων όπως η Κνωσός, όπου παραδοσιακά κάθε καλοκαίρι πρωταγωνιστεί στα δελτία ειδήσεων για τις ουρές τουριστών που στέκονται επί ώρες στο λιοπύρι, ή η Ακρόπολη; Συγκεκριμένα, για την Ακρόπολη το πρόβλημα είναι κυρίως οι κρουαζιέρες κι εκεί χρειάζεται καλύτερη οργάνωση και σωστή ενημέρωση, ώστε να μην ανεβαίνουν όλες οι ομάδες την ίδια περίπου ώρα με αποτέλεσμα να γίνεται το αδιαχώρητο. Πάντως επικρατεί αισιοδοξία ότι σταδιακά η εικόνα θα βελτιωθεί αισθητά, περισσότερο το επόμενο καλοκαίρι, όταν θα έχουν αξιοποιηθεί όλα τα δεδομένα που θα έχουν συγκεντρωθεί από τη φετινή εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου. Οι ώρες αιχμής θα χρωματίζονται, ώστε το κοινό να ενημερώνεται διαδικτυακά και να αποφεύγει αυτές που βρίσκονται στο… κόκκινο.
Οι επόμενες μέρες θα είναι δύσκολες και λόγω καύσωνα και ίσως είναι η κατάλληλη στιγμή να υλοποιηθεί μια ιδέα της προέδρου του ΤΑΠ, Αθηνάς Χατζηπέτρου, να τοποθετηθεί ψηφιακή επιγραφή που θα ενημερώνει για τη θερμοκρασία στον Βράχο, προτού οι ηλικιωμένοι άνθρωποι και όσοι ανήκουν σε ευπαθείς ομάδες επιχειρήσουν την ανάβαση.
Οι χαμένες ευκαιρίες
Η συνολική αύξηση των επισκεπτών από τις αρχές του χρόνου μέχρι σήμερα, χωρίς να υπάρχουν ακόμη επίσημα στοιχεία, κυμαίνεται μεταξύ 25-30%, σύμφωνα πάντα με εκτιμήσεις στελεχών του ΤΑΠ. Είναι ένα πολύ καλό νέο, που αφήνει όμως και μια πικρή γεύση. Από τη μία, επικρατεί ικανοποίηση για τις καλές επιδόσεις, αλλά από την άλλη δεν μπορεί κανείς να μη νιώσει απογοήτευση για τις χαμένες ευκαιρίες –κάτι σαν σκωτσέζικο ντους με λίγα λόγια–, αν σκεφθεί ότι βρισκόμαστε στα τέλη Ιουλίου και 48 αναψυκτήρια σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους δεν λειτουργούν, ανανεώνοντας το ραντεβού τους για το επόμενο καλοκαίρι. Οσο για τα πωλητήρια που στελεχώθηκαν στα τέλη Ιουνίου, παραμένουν οι «φτωχοί συγγενείς» με λίγα προϊόντα που δύσκολα… συναρπάζουν.
Σε σχέση με τα αναψυκτήρια, ψηφίστηκε πριν από λίγες μέρες στη Βουλή το νέο πλαίσιο αξιοποίησης των ακινήτων και των αναψυκτηρίων του υπουργείου Πολιτισμού και του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων που προκάλεσε όμως και μεγάλη αναστάτωση, επειδή το νέο νομικό πλαίσιο προβλέπει την παραχώρηση αναψυκτηρίων με απευθείας αναθέσεις χωρίς διαγωνισμό, καθώς και την ίδρυση νέου φορέα για τη διαχείριση των ακινήτων του υπουργείου.
Για τα πωλητήρια χρειάζεται ολοκληρωμένη στρατηγική μάρκετινγκ, σκέψη για το τι θα προσφέρεις στο κοινό σε σχέση πάντα με το πού βρίσκεται το κάθε πωλητήριο και ποια είναι η ιστορία που πρέπει να «αφηγηθεί». Είναι κρίμα να χάνονται τόσα έσοδα τη στιγμή που ο τουρισμός σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο.