Ο γόρδιος δεσμός των ακριβότερων καυσίμων που θα χρησιμοποιούν τα πλοία από τις αρχές του 2020, όπως και η ανάγκη ανανέωσης του ακτοπλοϊκού στόλου ήταν τα θέματα που κυριάρχησαν στη χθεσινή συνάντηση του νέου υπουργού Ναυτιλίας Γιάννη Πλακιωτάκη με το διοικητικό συμβούλιο του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ).
Η ακτοπλοΐα καλείται να αντεπεξέλθει σε ένα νέο αυξημένο κόστος καυσίμων από το 2020, καθώς θα χρησιμοποιεί τα νέα καύσιμα μειωμένης περιεκτικότητας σε θείο, η τιμή των οποίων είναι αυξημένη κατά 25%-30% σε σύγκριση με το τα υφιστάμενα συμβατικά καύσιμα.
Ο τρόπος για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα αυτό είναι η τοποθέτηση ειδικών συστημάτων καθαρισμού (scrubbers) στα πλοία που επιτρέπουν την προμήθεια και χρήση των υφιστάμενων καυσίμων, αλλιώς η εταιρεία θα υποχρεωθεί να αυξήσει ανάλογα την τιμή των εισιτηρίων για να καλύψει το κόστος.
Τα scrubbers
Σημειώνεται ότι μέχρι τώρα scrubbers έχουν τοποθετήσει τρία πλοία των Μινωικών Γραμμών, ενώ σε ανάλογη κίνηση σχεδιάζει να προχωρήσει και ο όμιλος Attica Group. Όμως η τοποθέτηση scrubbers δεν είναι δυνατή σε όλα τα πλοία της ακτοπλοΐας, καθώς είτε δεν είναι συμφέρουσα οικονομικά είτε δεν υπάρχει η τεχνική δυνατότητα (έλλειψη χώρου κ.λπ.).
Μια άλλη λύση προκειμένου να μην αυξηθούν υπέρμετρα τα εισιτήρια που έχουν θέσει το τραπέζι οι ακτοπλόοι είναι η μείωση του ΦΠΑ, με δεδομένο ότι και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ο ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια είναι είτε πολύ μικρός είτε μηδενικός, ενώ στη χώρα μας είναι 24%.
61 επιβατηγά πλοία
Να σημειωθεί ότι η πρόταση για μείωση του ΦΠΑ αφορά ουσιαστικά 61 συμβατικά πλοία, τα οποία πραγματοποιούν όμως δρομολόγια όλο τον χρόνο και αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής ακτοπλοΐας και καίνε τα συμβατικά καύσιμα αυξημένης περιεκτικότητας σε θείο και από τις αρχές του 2020 θα υποχρεωθούν να χρησιμοποιούν τα νέα ακριβότερα καύσιμα μειωμένου θείου. Πρόκειται για πλοία που καλύπτουν βασικές συγκοινωνιακές ανάγκες χειμώνα-καλοκαίρι.
Τα ταχύπλοα που δρομολογούνται μόνο το θέρος καίνε ήδη καύσιμα 0,1% σε θείο και δεν υποχρεούνται να αλλάξουν καύσιμο από το 2020.
Ακτοπλοϊκοί κύκλοι εκτιμούν ότι ο ΦΠΑ σε αυτά τα πλοία για όλο τον χρόνο προσεγγίζει τα 100 εκατ. ευρώ, ενώ από την άλλη η επιβάρυνση των ακτοπλοϊκών εταιρειών από τα νέα αυξημένου κόστους καύσιμα αναμένεται να είναι στα 70 εκατ. ευρώ εφόσον οι τιμές παραμείνουν στα σημερινά επίπεδα. Ωστόσο, μια αύξηση της τιμής των συμβατικών καυσίμων θα παρασύρει προς τα επάνω και τα νέα καύσιμα με αποτέλεσμα μεγαλύτερη επιβάρυνση των εταιρειών.
Ο κ. Πλακιωτάκης, απαντώντας πριν λίγες ημέρες σε σχετική ερώτηση της «Ν», υπογράμμισε ότι η μείωση του ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια θα μπορούσε να είναι μια από τις προτάσεις ώστε να μην επιβαρυνθεί ο καταναλωτής.
Ανανέωση του στόλου
Πάντως στη συνάντηση χθες ο υπουργός έδειξε ενημερωμένος για τα προβλήματα του κλάδου τόσο αναφορικά με τα καύσιμα όσο και την ανάγκη ανανέωσης του στόλου και επανέλαβε αυτό που δήλωσε στην ομιλία του κατά τελετή παράδοσης-παραλαβής του υπουργείου, ότι «θα προχωρήσουμε στην παροχή κινήτρων για την προσέλκυση περισσότερων πλοίων στην ελληνική σημαία, την ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου με τη ναυπήγηση πλοίων στην Ελλάδα, και την προσαρμογή τους στα νέα περιβαλλοντικά δεδομένα που θα προκύψουν μετά το 2020 με την υιοθέτηση της αλλαγής καυσίμου».
Μάλιστα, στο πλαίσιο προσέλκυσης των πλοίων στην ελληνική σημαία, διαβεβαίωσε τους συνομιλητές του ότι θα προχωρήσει άμεσα στην άρση ορισμένων γραφειοκρατικού τύπου διαδικασιών (π.χ. πιστοποιήσεις) που δυσκολεύουν την ύψωση της ελληνικής σημαίας σε ταχύπλοα και συμβατικά επιβατηγά πλοία.
Κατάργηση Γραμματείας
Με το Προεδρικό Διάταγμα 84/2019 καταργείται η θέση γενικού/διοικητικού γραμματέα στο υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και οι παρακάτω υπηρεσίες του Π.Δ. 13/2018 (Α’ 26) υπάγονται εφεξής στον υπουργό: (α) Λιμενικό Σώμα-Ελληνική Ακτοφυλακή, (β) Γενική Διεύθυνση Οικονομικών Υπηρεσιών, (γ) Διεύθυνση Διοικητικών Υπηρεσιών.
Την απόφαση αυτή σχολίασε το τμήμα Ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ, επισημαίνοντας μεταξύ άλλων ότι «η επιλογή της κυβέρνησης της Νέας Δημοκρατίας να καταργήσει τη Γενική Γραμματεία του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής και να τη συγχωνεύσει με τη Γενική Γραμματεία Λιμένων, Λιμενικών Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων εντάσσεται στη γενικότερη στρατηγική υπερσυγκέντρωσης αρμοδιοτήτων σε μονοπρόσωπα όργανα».
Του Λάμπρου Καραγεώργου