Οι τεχνοκράτες του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων κρατούν, πλέον, το “κλειδί” για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, με τη Fraport, που κλήθηκε χθες από το Capital.gr να σχολιάσει τις τελευταίες εξελίξεις, να είναι, πλέον, φειδωλή σε δηλώσεις. Ουσιαστικά, η συναλλαγή που θα οδηγήσει στα κρατικά ταμεία ποσό ύψους 1,23 δισ. ευρώ εισέρχεται στην τελική ευθεία και θα φθάσει στο “τέρμα” αρκεί να συγκεκριμενοποιηθούν ορισμένα ζητήματα.
Την αποστολή του κλεισίματος της συμφωνίας έχει αναλάβει το ΤΑΙΠΕΔ που ανακοίνωσε χθες ότι η σύμβαση παραχώρησης των αερολιμένων θα υπογραφεί σύντομα.
Όπως αποκάλυψε χθες το Capital.gr η κοινοπραξία Fraport-Slentel ζητά εγγυήσεις και διασφαλίσεις ότι η συμφωνία δεν θα αντιμετωπίσει προβλήματα “εφαρμοστικού χαρακτήρα”. Άλλωστε, η μη διασφάλιση της εφαρμογής της συμφωνίας θα μπορούσε να επηρεάσει τη χρηματοδότηση του έργου αλλά και τα χρηματοοικονομικά μεγέθη της επένδυσης.
Το υψηλό, δηλαδή, πολιτικό ρίσκο, η ραγδαία επιδείνωση του οικονομικού κλίματος που δεν μπορεί να αποκλειστεί σε μία χώρα, όπου κοινός παρονομαστής κατά τα τελευταία χρόνια είναι οι συνεχείς εκλογικές αναμετρήσεις, έχει κάνει τους Γερμανούς να ζητούν περαιτέρω εγγυήσεις. Εξάλλου, σύμφωνα με πληροφορίες, η σύμβαση παραχώρησης προβλέπει την αναπροσαρμογή του business plan σε περίπτωση που αλλάξει, για παράδειγμα, η νομοθεσία σε τομείς που άπτονται της δραστηριότητας της Fraport.
Σχολιάζοντας την βούληση της γερμανικής πλευράς για αποφυγή “απροόπτων” κατά την υλοποίηση της συμφωνίας, παράγοντες της αγοράς αναφέρουν ότι όταν ανακηρύχθηκε προτιμητέος επενδυτής το κονσόρτσιουμ Fraport-Slentel, το εργοδοτικό κόστος δεν είχε αυξηθεί, ενώ στα νησιά ο συντελεστής ΦΠΑ ήταν στη χαμηλότερη κλίμακα.
Με άλλα λόγια, σύμφωνα με πληροφορίες, οι επενδυτές επιζητούν το πλαίσιο εφαρμογής της συμφωνίας παραχώρησης των αεροδρομίων να είναι αντίστοιχο αυτό του Νοεμβρίου 2014 οπότε η κοινοπραξία αναδείχθηκε προτιμητέος επενδυτής.
Τα επόμενα βήματα
Παράλληλα, όπως αναφέρουν πληροφορίες της αγοράς, ένα ακόμη ζήτημα που θα απασχολήσει τις διαπραγματεύσεις ΤΑΙΠΕΔ – επενδυτή σχετίζεται με το χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης της αποκρατικοποίησης που περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής και την παράδοση στο κονσόρτσιουμ των αερολιμένων.
Πάντως το παράρτημα του μνημονίου (asset development plan) που εξειδικεύει τα επόμενα βήματα των αποκρατικοποιήσεων προσδιορίζει ως χρονικό ορόσημο για το κλείσιμο της συμφωνίας το πρώτο τρίμηνο του 2016. Ακόμη, ως δράσεις που θα πρέπει να υλοποιηθούν αναφέρει ότι μετά την παροχή από την Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας άδειας εισόδου για την πρόσβαση εξουσιοδοτημένης ομάδας του επενδυτή στα αεροδρόμια και την έκδοση της απόφασης του ΚΥΣΟΙΠ για την έγκριση της υπογραφής από το ΤΑΙΠΕΔ θα πρέπει:
-ο επενδυτής να υποβάλλει όλα τα επιμέρους προσαρτήματα της σύμβασης παραχώρησης (όπως το χρηματοοικονομικό μοντέλο, το αρχικό σχέδιο χωρικής ανάπτυξης) πριν την υπογραφή και ολοκλήρωση της συμφωνίας.
-την υπογραφή των συμβάσεων παραχώρησης από το Δημόσιο και τον επενδυτή για κάθε αεροδρόμιο.
-την προετοιμασία, υποβολή στην Κομισιόν και λήψη έγκρισης (σημ.: από την Κομισιόν). Το σχετικό κείμενο αναφέρει ότι η διαδικασία της προετοιμασίας και υποβολής στην Ε.Ε. θα πρέπει να ξεκινήσει προτού η συμφωνία υπογραφεί, ενώ η έγκριση από την Κομισιόν θα πρέπει να ληφθεί πριν το ελληνικό Κοινοβούλιο ανάψει το πράσινο φως. Το κείμενο θέτει ως χρονικό ορίζοντα των συγκεκριμένων ενεργειών το Νοέμβριο.
-την λήψη έγκρισης από το ελληνικό κοινοβούλιο (Ιανουάριος 2016).
-την παραλαβή των αεροδρομίων και την έναρξη ισχύος της συμφωνίας (Μάρτιος 2016).
capital.gr