Όπως είχε αποκαλύψει από τον περασμένο Μάιο το “Κ”, ούτε το φετινό καλοκαίρι θα πραγματοποιηθούν πτήσεις με υδροπλάνα, ενώ το στοίχημα που τίθεται, πλέον, είναι να δημιουργηθεί ένα, έστω περιορισμένο, δίκτυο μέχρι το καλοκαίρι του 2017. Οι λόγοι είναι πολλοί. Ο βραδύς τρόπος λειτουργίας των κρατικών υπηρεσιών, η γραφειοκρατία, αλλά και το γεγονός ότι δεν τηρείται ούτε ο νόμος 4146/2013, που προβλέπει ανώτατο χρονικό όριο 65 ημερών για την αξιολόγηση ενός φακέλου, οδήγησαν στο σημερινό αδιέξοδο. Η χώρα, δηλαδή, να χρειάστηκε περισσότερο από τρία χρόνια για να αδειοδοτήσει μόλις δύο υδατοδρόμια, σε Κέρκυρα και Παξούς, ενώ για το τελευταίο εκκρεμούν ορισμένες υπογραφές.
Αλλάζει ξανά το καθεστώς
Ωστόσο, η κατάσταση γίνεται περισσότερο περίπλοκη, καθώς με νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών επιχειρείται η πλήρης αλλαγή του υφιστάμενου καθεστώτος, με δύο διαταξέις να προκαλούν “πονοκέφαλο” στους επενδυτές. Ο λόγος για την αλλαγή του ιδιοκτησιακού καθεστώς των υδατοδρομίων, τα οποία θα μπορούν να είναι μόνο δημόσια. Σήμερα ένας ιδιώτης επενδυτής μπορεί να χρηματοδοτεί την αδειοδότηση και κατασκευή μιας τέτοιας εγκατάστασης, της οποίας αποκτά την κυριότητα. Αυτό πράττει η Hellenic Seaplanes τα τελευταία χρόνια, η οποία έχει δαπανήσει σημαντικά ποσά για την υλοποίηση της αδειοδότησης και κατασκευής ιδιωτικών υδατοδρομίων, των οποίων η κυριότητα θα περιέλθει στο Δημόσιο μετά την ψήφιση του νομοσχεδίου. Αντίθετα, η Ελληνικά Υδατοδρόμια δεν επηρεάζεται τόσο από την αλλαγή αυτή, καθώς επέλεγε τα τελευταία χρόνια να εμπλέκεται στην αδειοδότηση και κατασκευή για λογαριασμό δημόσιων φορέων.
Η δεύτερη προβληματική, κατά τους επενδυτές, διάταξη σχετίζεται με τον περιορισμό της διάρκειας της άδειας στην πενταετία. Ωστόσο, για τόσο μικρό χρονικό διάστημα είναι αβέβαιο εάν θα υπάρξουν επενδυτές που θα επιλέξουν να τοποθετήσουν τα χρήματά τους στη συγκεκριμένη μπίζνα. Έτσι, ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Hellenic Seaplanes, Νικόλας Χαραλάμπους, έχει δηλώσει ότι, εάν προχωρήσει το νομοσχέδιο, είναι άγνωστο εάν θα μπορούσε να προχωρήσει η διαδικασία ανάπτυξης των αναγκαίων υποδομών και προσέλκυσης των απαιτούμενων κεφαλαίων.
“Κεφάλαιο”